یکشنبه 25 بهمن 1394 - 2:53

تفنگت را زمین بگذار …

عیسی فتحی

رسم نادرست تیراندازی در محافل عروسی و عزا در برخی شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در گذشته افراد توانمند و متخصص در مراسم های مختلف اقدام به تیراندازی به سمت آسمان می کردند که البته این رسم در محافل کم تعداد و با نهایت دقت انجام می شد.

سنتی که ریشه در رسومات تاریخی دارد، در گذشته تعدادی از بزرگان و جوانان ماهر به این فن اقدام به چنین کاری می کردند که با کمال تاسف در سال های اخیر تیراندازی در جشن های شادی و عروسی و عزا در بین جمعیت فراوان و بیشتر توسط افراد کم سن و سال و بدون تجربه و تخصص صورت می گیرد که این مسأله بارها منجر به حوادث ناگواری همچون مرگ عزیزان می شود.

باید راهکاری مناسب و خردمندانه برای از میان بردن این فرهنگ غلط اندیشیده شود. رسم نادرستی که در محافل عروسی و عزا در بیشتر مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد شایع است.

وجود این رسم غلط و خطرناک در کنار سنت های تاریخی و نیکو مانند نحوه برگزاری زیبا و سنتی مراسم عروسی در منطقه و در میان اقوم مختلف اخیرا مشکلاتی را به همراه داشته است که به نظر می رسد باید عقلا و معتمدین محلی با همراهی مسئولان مجریان قانون و متولیان امر، بزرگان و افراد تاثیرگذار و ریش سفیدان، هنرمندان و ائمه جمعه و امامان جماعت و اصحاب رسانه و مطبوعات راهکاری برای برچیدن این رسم غلط پیدا کنند و اجازه ندهند با انجام اعمالی نابخردانه بدین صورت خانواده های بسیاری را از مجلس جشن و شادی راهی عزا کنند.

آیا باید حتما حادثه ای تلخ اتفاق بیفتد تا مایه عبرتمان بشود؟ البته این حادثه تلخ تیراندازی در عروسی ها، عزاها و مراسم های استقبال و شادی بارها اتفاق افتاده است اما بازهم مایه ی عبرت نشده است.

بارها با همین حرکت افراد سهل انگار و بی توجه، شادی ها و عروسی ها به عزا تبدیل شده است و یا غم یک عزیز از دست رفته با کشته و مصدوم شدن تعدادی دیگر سنگین تر شد و هرکدام از ما این نوع حوادث را شنیده و یا دیده ایم. پس همه با هم باید تلاش کنیم تا برخی رسم ها که به غلط در بین برخی افراد به عنوان یک میراث ارزشمند تلقی می شود اصلاح شود و یکی از این رسم ها تیراندازی در مراسم های مختلف بخصوص عروسی هاست که با وجود ازدحام جمعیت عده ای اقدام به تیراندازی می کنند .

شاید برخی مواقع از جشن عروسی که بر می گردیم بعلت اینکه آنچنان تیراندازی زیاد بوده که تا ساعت ها صدای زمخت آن تو گوش­مان است. نکته مهم و جالب اینجاست که اکثر تفنگ به دستان جوان­های کم سن و سال هستند که به حرف بزرگترها گوش نمی کنند بنابراین لازم است خانواده ها و به ویژه صاحبان مراسم عزا و شادی به این امر توجه بیشتری کنند تا دیگر چنین حوادثی اتفاق نیفتد و خبرهای از این دست را نشنویم .

تیراندازی و استفاده از اسلحه و ترقه های دست ساز در مراسم های عروسی و بعضا عزا علاوه بر اینکه طبق قانون جرم محسوب می شود موجب بوجود آمدن حوادث ناگوار و مرگباری برای خود و اطرافیان می شود که در این زمینه نمونه های تبدیل شدن عروسی به عزا کم نیست بنابراین از خانواده ها و بزرگان انتظار می رود بیشتر مراقب فرزندان و بستگان خود باشند.

یکی از مواردی که عروسی تبدیل به عزا شد روز جمعه، 21شهریور ماه بود که در پی تیراندازی در مراسم عروسی در روستای “بادمگان” شهرستان دنا یک جوان 17 ساله کشته و دو جوان 18 و 19 ساله نیز مجروح شدند.

همچنین ساعت 15و 38 دقیقه عصر روز دوشنبه، پنجم بهمن ماه بود که در قبرستان روستای”تنگاری” از توابع شهرستان بویراحمد تیراندازی در یک مراسم خاکسپاری و پاره شدن سیم‌های برق، منجر به قطع کابل انتقال برق و سقوط کابل بر روی تعدادی از حاضران در مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری شد که 8 نفر مصدوم به جای گذاشت.

“فریدون داوری”، یکی از نویسندگان و پژوهشگران کهگیلویه و بویراحمدی در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: یکی از دلایل تیراندازی در مراسم های عروسی و عزا بعلت این بود که وسایل ارتباطی وجود نداشت و اگر اتفاقی می افتاد می خواستند به این واسطه مردم را از آن حادثه مطلع کنند.

وی در گذشته از اسلحه بیشتر در سه جا بکار می بردند و اقدام به تیراندازی می کردند، افزود: وقتی ایل مورد مهاجمان قرار می گرفت که برای دفاع از اسلحه استفاده می کردند، دوم اینکه وقتی جشن عروسی بود یا نوزاد پسری متولد می شد و سوم اینکه ممکن بود فرد سرشناس و بزرگی یا جوانی از دنیا رفته باشد البته شلیک تیر برای مراسم عروسی همراه با شادی بود و برای مراسم عزا با شیون و طبل عزا همراه داشت.

تیراندازی هایی که باعث مصدوم و کشته شدن افراد بی گناهی می شود

داوری بیان کرد: بزرگان کسانی بودند که بین مردم دارای احترام و سرشناس بودند و نشانه هایی همچون اسب های خوب سوارکاری و تفنگ های مد روزی داشتند. که وقتی فوت می کرد اسبی را برای او “کُتَل” (تزئین) می کردند، تفنگ و قطاری (جا فشنگی) که از او به یادگار مانده هنگام عزا خوانی خانم ها از آن تفنگ اقدام به تیراندازی می کردند و علاوه بر ان تفنگ را برابر اسب “کُتَل” شده که با پارچه های رنگی تزئین کرده بودند در کوهان زینَش با “جقه” ( روپوش بومی)، کلاه و خنجر قرار می دادند.

این نویسندگان و پژوهشگر کهگیلویه و بویراحمدی خاطرنشان کرد: امروزه هنوز این رسم در بخشی از شهرستان کهگیلویه بزرگ از جمله در مناطق بهمئی و حاشیه های شهر دهدشت مرسوم است که بستگان متوفی اقدام به تیراندازی در مراسم تشییع و خاکسپاری می کنند.

داوری تصریح کرد: گاهی تیراندازی های نابهنگام در مناطق و آبادی ها باعث مشکلاتی برای مردم شده و عده ای کشته یا مصدوم شوند. بعلت هیجانات مراسم شادی و غم و ناراحتی های مراسم عزا قادر به نشانه گیری و دقت و توجه نیستند که باعث مصدوم و کشته شدن افراد بی گناهی می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون و بعد از انقلاب اسلامی با آزادی هایی که داده شد بیشتر مردم با اسلحه مجوز دار مسلح هستند که باید برای جلوگیری از این پدیده نامیمونی که مشکلاتی را در استان در پی دارد انتظار می رود که شورای تأمین استان با جدیت بیشتر و اعمال قانون و استفاده از کار فرهنگی این رسم را از بین مردم بردارند.

این نویسندگان و پژوهشگر کهگیلویه و بویراحمدی عنوان کرد: آنگونه که در موسیقی محلی استان از تفنگ و بِرنو می خوانند که متأسفانه هر کسی وسوسه می شود که تفنگ داشته باشد. استفاده از اسلحه در مقابل مهاجمان و بیگانگان پسندیده است اما برای یک نزاع ساده بین یک خانواده و فامیل نباید از اسلحه استفاده شود.دستگاههای فرهنگی، اصحاب رسانه و مطبوعات، ائمه جمعه و امامان جماعات اساتید دانشگاه می توانند در برداشت این رسم غلط کارفرهنگی و تأثیرگذاری انجام دهند.

تیراندازی در استان ممنوع شده است

“فتاح محمدی”، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: تیراندازی با سلاح مجاز و غیر مجاز در سطح استان ممنوع شده است.

وی افزود: اقداماتی برای برخورد با این رسم غلط انجام شده و با تظاهر به حمل سلاح مجاز و غیر مجاز نیز ممنوع شده است.

محمدی بیان کرد: در این استان مردم علاقمندی به سلاح دارند اما بخاطر اینکه بخش زیادی از قتل های که در استان اتفاق می افتند با سلاح گرم است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در شورای تأمین استان مصوب شده و دستگاه قضایی و انتظامی، نظامی و امنیتی با هر گونه تیر اندازی بصورت جدی برخورد خواهند کرد.

محمدی بیان کرد: با کسانی که حتی تظاهر به حمل سلاح داشتند برخورد قانونی شده است و همچنین با کسانی که در مراسم شادی، عزا، عروسی و استقبال اقدام به تیر اندازی کردند برخورد قانونی لازم صورت گرفته است.

همچنین سردار “غلامعباس غلامزاده”، فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: رسوم خوب زیادی وجود دارد، برخی رسوم از جمله تیر اندازی و استفاده از سلاح مجاز و غیر مجاز در مراسم عزا و شادی در گذشته جایگاهی داشتند اما امروزه در این موقعیت اجتماعی نه تنها جایگاهی ندارند بلکه یک کار ضد فرهنگی است.

نیروی انتظامی با تیراندازی در مراسم های مختلف برخورد قانونی می کند

وی افزود: نیروی انتظامی بعنوان ضابط قضایی با تیراندازی در مراسم های مختلف بعنوان یک جرم بین با این مسأله برخورد قانونی لازم را خواهیم داشت.

سردار غلامزاده بیان کرد: اگر در مراسمی نیروی انتظامی حضور داشت که در همان محل برخورد می شود و اگر حضور نداشته باشیم ضمن شناسایی عاملان تیراندازی با هماهنگی و همکاری دستگاه قضایی دستگیر می شوند و اسلحه جمع آوری خواهد شد.

فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: از همه دستگاههای فرهنگی، ائمه جمعه و امامان جماعت، اصحاب رسانه و مطبوعات و خبرگزاری ها و افراد تأثیرگذار در جامعه انتظار داریم که برای استفاده نکردن از اسلحه در استان کمک و همکاری کنند.

سردار غلامزاده تصریح کرد: تیراندازی در مراسم های عزا و شادی نه تنها ازرش نیست بلکه یک مسأله ضد ارزش است که باعث رعب و وحشت در جامعه می شود و چهره خشنی از استان را به نمایش می گذارد که به مصلحت استان نیست.

اکثر قتل های استان در پی استفاده از سلاح بوده اند

وی ادامه داد: اکثر قتل های صورت گرفته در استان در پی استفاده از سلاح در یک درگیری جزئی بوده که بیشتر آنها خانوادگی بوده اند.

فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اسحله در دست افراد فاقد صلاحیت خطر آفرین است، عنوان کرد: باید کسی که سلاح مجوز دار داشته باشد صلاحیت و اهلیت لازم را داشته باشد تا کمتر شاهد اینگونه حوادث باشیم.

سردار غلامزاده تأکید کرد: با کسانی که سلاح غیر مجاز داشته باشند خلاف قانون است و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد.

بواسطه تیراندازی تاکنون تعداد زیادی کشته و زخمی شده اند

“الماس گشتاسبی”، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز درباره تیراندازی مراسم های عزا و شادی استان از سوی مردم به خبرنگار ایسنا گفت: مردم این استان دارای فرهنگ غنی و اصیلی و در شجاعت و شهامت زبان زد عام و خاص هستند اما مسأله تیراندازی که به یک رسم درآمده اگر با سلاح مجاز باشد و استفاده غیر مجاز از آن شود باز اخلال در نظم عمومی و از نظر قانونی جرم است و اگر با سلاح غیر مجاز باشد حمل سلاح غیر مجاز خود جرم محسوب می شود و بعنوان اخلال در نظم عمومی جرم دیگری است.

وی افزود: آموزش و ارتقاء آگاهی مردم که تیراندازی در سطح استان جرم است وظیفه ماست.

گشتاسبی بیان کرد: بواسطه تیراندازی که تبعات زیادی را در پی دارد در استان تاکنون تعداد زیادی کشته و زخمی شده اند که از لحاظ قانونی و شرعی اشکال دارد.

حجت الاسلام” غلامرضا مزارعی”، رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: بکارگیری سلاح در غیر مواردی که فلسفه واگذاری سلاح است ممنوع است.

وی بیان کرد: تجاهر به حمل سلاح ولو اینکه مجاز باشد طبق قانون جرم محسوب می شود و در صورت مشاهده و گزارش اسلحه ضبط، دیگر مجوز سلاح به متخلف داده نمی شود و برخورد قانونی صورت می گیرد.

مسلح کردن افراد باید مدیریت شود

رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طی 8ماه گذشته استفاده از سلاح بخصوص در نزاع های دسته جمعی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری یافته است.

حجت الاسلام مزارعی تصریح کرد: فلسفه واگذاری سلاح به عشایر و مردم برای حفاظت و نگهداری از زندگی و احشام خود در بیابان است نه اینکه در سطح شهر مورد استفاده قرار گیرد و طی سالجاری با هر کسی در مراسم عزا و شادی و عروسی از سلاح استفاده کرده اند برخورد شده است.

وی ادامه داد: پیشنهاد می دهیم که مسلح کردن افراد باید مدیریت شود که هرکسی تقاضای سلاح کرد به او واگذار شود اصلا به صلاح امنیت مردم نمی دانیم که اسلحه به وفور در دست مردم قرار داده شود به بهانه اینکه مردم عشایرند البته به مبادی مربوطه نیز تذکر داده شده است.

رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: چند وقت گذشته بی مبالاتی یک نفر که در خانه خود اسلحه در اختیار داشت باعث شد که یکی از اعضای خانواده اش با اسلحه شخص دیگری را از بین ببرد یا بعلت پایین بودن آستانه تحمل با کمترین تنش بین دو نفر سریع دست به اسلحه می شوند و قتلی اتفاق می افتد.

حجت الاسلام مزارعی بیان کرد: این تنش هایی که در این استان وجود دارد در سایر استانها نیز به وقوع می پیوندد اما در سایر استانها اسلحه وفور ندارد آمار نسبت به جمعیت پایین می آید اما در این استان چون اسلحه به راحتی در اختیار دارند و آستانه تحمل پایینی هم دارد دست به اسلحه می برد که مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: مواردی از کشته شدن افراد بعلت استفاده از سلاح و اقدام به تیراندازی بخاطر همراهی داوطلبان مجلس و یا جشن ها و عروسی ها و بعضا در مراسم عزا و درگیری ها و نزاع های در استان به وقوع پیوسته است که از مردم انتظار داریم در مراسم های مختلف خود از اسلحه استفاده نکنند چراکه تبعات منفی زیادی در پی دارد و طبق قانون جرم است. البته این مسأله ما را در راه مقابله با استفاده از سلاح مجاز و غیر مجاز مصمم تر و جدی تر کرده است.

تیراندازی در مراسم‌ خاکسپاری و عروسی یک رسم نادرست است

“مهرداد کرمی”، دادستان عمومی و انقلاب یاسوج نیز گفت: تیراندازی در مراسم‌های خاکسپاری و یا عروسی در کهگیلویه و بویراحمد یک رسم نادرست است که باید با آن برخورد جدی شده و نهادهای فرهنگی، رسانه‌های ارتباط جمعی و ائمه جمعه استان نیز برای ریشه کنی آن فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کنند.

گزارش از عیسی فتحی خبرنگار ایسنا کهگیلویه و بویراحمد

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=181906
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما