یکشنبه 25 بهمن 1394 - 2:15

کانون صنفی فرهنگیان (بازنشسته) یا مجمع اصلاح طلبان شهرستان بویراحمد!؟

برخی از اعضاء نیز مجمع را فرمایشی دانسته که با تلفن یک شخص جلسه تشکیل می شود و یا تمامی تصمیمات تغییر می کند.

پری دانش پذیر وکیل پایه یک دادگستری در یادداشتی که در اختیار بویرنیوز قرار داد ساز و کار مجمع اصلاح طلبان بویراحمد را مورد نقد قرار داد.

به گزارش بویرنیوز من یادداشت به شرح زیر است:

این روزها با توجه به اخبار رسانه ها، مردم از وجود مجمع اصلاح طلبان بویراحمد که علی القاعده فصلی بوده و به حسب موضوع انتخابات موجودیت یافته آشنا شده اند. اینچنین مجامعی به جهت حدوث مسئله ای همچون «انتخابات» تشکیل می شود و با تحقق وظیفه و سپری شدن موسومِ موضوع، بقاء آن به پایان می رسد. بنابراین برای تحقق این رسالت نیاز دارد که چنین مجامعی از سازکارهای مناسب تشکیلاتی، جامع نگری، تصمیم گیری و مقبولیت برخوردار باشد. نگارنده از منظر صرفاً حقوقی (و نه سیاسی) این مجمع را از سه زاویه مورد مداقه قرار می دهد و اشکالات آن را برای تشکیل چنین مجامعی در آینده بازگو می کند. بدیهی است که نگارنده هیچ گونه نظری در باب خروجی این جلسه نداشته و در این باب قضاوت ارزشی نخواهد داشت؛

  • نصاب تشکیل جلسه: علی القاعده در تشکیل مجامع، هیات های داوری و مستشاری، هیات های حل اختلاف و در کل تمامی تشکیلات تصمیم گیری حول یک موضوع واحد می بایست نصاب تشکیل جلسات (تعداد) به صورت فرد باشد تا در وقت تصمیم گیری و رأی گیری خروجی مناسبی داشته باشد و دچار تشتت نشود. از این منظر با توجه به اظهارات رئیس شورای هماهنگی اصلاحات (عسکری) اعضای حاضر در جلسه تعیین کاندیدای اصلاحات در بویراحمد ۲۸ نفر بوده است که در صورت رای برابر برخی اعضا (۱۴ به ۱۴) با تجدید رای گیری شاید بتوان در دور بعد از حالت بلاتکلیفی درآمد. ولی اگر چنین امری محقق نشود و دو گروه ۱۴ نفره بر نظر خود اصرار داشته باشند، تکلیف چیست؟ بدیهی است که نصاب چنین جلساتی در مقدمه تشکیل نیز باید مورد توجه قرار گیرد و سعی شود با حضور نصابی فرد (۵، ۷، ۹، … ۲۷، ۲۹، ۳۱) از اعضا تصمیم گیری شود.
  • ساختار مجمع: اگرچه ترتیبات تشکیل چنین مجامعی موسمی است ولی شایسته است به جهت احترام به اصناف و گروه های متفاوت و همچنین به جهت انعکاس بهتر از عینیت جامعه، از اقشار و دسته های گوناگون جامعه در تشکیل این مجامع نقش داشته باشند. نگارنده اطلاع دقیقی از افراد این مجمع ندارد، ولی با لحاظ عکس های جلسه تعیین کاندیدای بویراحمد متوجه می شود که غالبا این اعضاء از طیف فرهنگیان (معلمان) بوده اند که بسیاری از آنها نیز یا بازنشسته بوده و یا در شرف بازنشستگی هستند. از جمله فرهنگیان این جلسه؛ عسکری (بازنشسته)، عرفانی زاده (بازنشسته)، شریفی (بازنشسته)، سجادی (بازنشسته؛ سابقا فرهنگی)، رضایی، دمساز، آرامش، آذرگشسب، نیک اقبال و … بوده و نگارنده شناختی از سایر اعضاء جلسه ندارد. نگارنده با حفظ احترام فراوان برای جامعه فرهنگیان بر این باور است که نباید حقوق سایر اقشار مردم مغفول بماند. شایسته است در تشکیل این مجمع سازکار مناسبی طراحی می شد که از سایر مجامع و کانون ها (مهندسان، پزشکان، هیئات علمی، اتاق بازرگانی، اصناف و بازار و …) در این ترکیب حضور داشته باشند تا هم تصمیمات جامع تری اتخاذ شود و هم نمود بهتری از عینیت جامعه باشد.

سازکار مطلوب این بوده که در وقت تشکیل این مجمع سهمیه هر گروه مشخص می شد. به عنوان مثال قید می شد ۵ نفر از جامعه فرهنگیان، ۳ نفر از جامعه مهندسان و … . البته سهمیه احزاب و گروه های سیاسی قواعد خود را دارد که شاید افراد معرفی شده از سوی احزاب جزء یکی از این اقشار بوده که این امر مجزا از سهمیه قشر مربوطه است. به عنوان مثال امکان دارد علاوه بر ۵ نفر سهمیه معلمان، ۵ نفر دیگر از معلمان با سازکار احزاب به عضویت مجمع درآیند که امری طبیعی و منطقی است.

  • نحوه تشکیل جلسه: در باب نحوه تشکیل جلسه پیرامون انتخاب کاندیدای منتخب اظهارات ضد و نقیضی از افراد در سایت ها نقل شده که گردش کار و دستور جلسات این مجمع را واجد اشکالاتی دانسته و حاکی از بی نظمی و عدم سازکار مناسب و از پیش تعیین شده برای تشکیل جلسات و چگونگی اطلاع رسانی آن به مردم دارد. به گونه ای که برخی اعلام داشته اند در یکی از جلسات بدون تعیین وقت برای جلسه بعد، جلسه پایان یافت، اما ساعاتی بعد با پیامکی تشکیل جلسه دیگری اطلاع رسانی شد. محل جلسات مشخص نبوده، چگونگی تصمیم گیری برای تشکیل این جلسات مشخص نبوده، افراد و تعداد افراد صاحب صلاحیت برای تقاضای تشکیل جلسات مشخص نیست به گونه ای که مثلا اگر شخص متنفذی از این جمع لزوم تشکیل جلسه را تشخیص دهد، انگار کفایت می کند و سازکار مشخصی ندارد. برخی از اعضاء نیز مجمع را فرمایشی دانسته که با تلفن یک شخص جلسه تشکیل می شود و یا تمامی تصمیمات تغییر می کند.

بدیهی است لازم است از زمانِ تشخیصِ ضرورتِ چنین مجمعی، اساسنامه ای که حاوی مباحث مطروحه از «نصاب تشکیل جلسات»، «سهمیه اقشار»، «چگونگی تشکیل جلسات»، «نحوه اطلاع رسانی»، «ضرورت پایبندی اعضاء به مصوبات» و … تدوین شود تا بتواند از تفرق و تشتت جلوگیری کند و همچنین تصمیمات آنها به خرد جمعی ناهمگون جامعه از رشته ها و رسته های متفاوت نزدیک تر باشد و از مقبولیت عمومی برخوردار شود.

در پایان نگارنده مجددا تاکید دارد که این مطلب هیچ گونه نظری در باب خروجی جلسه اصلاح طلبان بویراحمد نداشته، با آن زاویه خاصی ندارد و در این باب قضاوت ارزشی نخواهد داشت. لذا انتظار می رود که از این مطلب سوء برداشت نشده و هر فردی بنا بر باور شخصی خود به قضاوت در باب این متن ننشیند و مرام نویسنده و قصد وی را به «له» و یا «علیه» احدی از کاندیداها مصادره ننماید.

 

*  وکیل دادگستری

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=181890
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. اصلاح طلب گفت:

    آقای رضاتوفیقی کارنامه ضعیف شما در دوران ریاست شما بر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسامی تنها برگی از کارنامه سیاه شما می باشد!
    شما را چه به شورای اصلاح طلبان!
    اصلا شما چه ارتباطی با بویراحمد دارید!؟ مگه آدم توی این شهر و دیار قحطی اومده!؟
    مگه ما اصلاح طلب سلیم النفس و اهل لندیشه و شجاع کم داریم!؟

  2. اصلاحات گفت:

    جناب عسکری شما همواره در صف اول اصلاحات بویراحمد بوده اید و هزینه های زیادی رو متحمل شدین.به نظر بنده اشتباه تاریخی شما در مصادره اصلاحات به نفع یک پایداری چی از سر سادگی و عدم درک صحیح از شرایط موجود میباشد و عملا بعد از این انتخابات کسی از شما تبعیت نخواهد کرد.اما بدانید پروسه حذف شما و اقای رضاتوفیق از بدنه اصلاحات تنها بدست خودتان و با زیرکی پایداری ها صورت گرفت.پس اگر واقعا به اصلاحات اعتقاد دارین یه گوشه بشینین تا جوانان اصلاحاتی عهده دار مدیریت جریان به فنا رفته اصلاحات در شهرستانهای بویراحمد و دنا باشند.

دیدگاه شما