شنبه 24 بهمن 1394 - 19:58

آبشاری منحصر به فرد در قلب کهگیلویه+ تصاویر

آبشار «کمردوغ» از جاذبه‌های طبیعی کهگیلویه جلوه منحصربه‌فردی از طبیعت را به رخ گردشگران می‌کشد.

به گزارش بویرنیوز، هر چند مناطقی از سرزمین چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد این روزها با بارش برف چهره کاملا زمستانی به خود گرفته‌اند اما شهرستان‌های گرمسیری این استان حال و هوای بهار در زمستان دارند.

شهرستان کهگیلویه فصلی از تاریخ ایران و دیار سردار ملی و اسطوره ایران آریوبرزن، بلادشاپور و گنجه‌ای از معماری اسلامی دوران صفویه است. مکان‌های تاریخی در جای‌جای این شهرستان آیینه تمام‌نمای فرهنگ و تمدن این سرزمین و میراث فرهنگی است که از گذشتگان به ارث رسیده است.

در کنار آثار تاریخی، جاذبه‌های طبیعی جلوه‌‌ای از زیبایی‌های خلقت الهی را به نمایش می‌گذارد که آبشار کمردوغ نمونه‌ای از این آثار خارق‌العاده و شگفت‌انگیز است.

آبشار کمردوغ در پیچ و خم کوه‌های ترک خورده و تنگه‌ای در 20 کیلومتری قلعه‌رئیسی با 100 متر ارتفاع و بیش از 60 متر عرض یادآوری عظمت و جلال خداوندی و یکی از چشم‌اندازهایی است که دوستداران طبیعت را به خود فرا می‌خواند.

موسیقی دلنواز آبشار روح و روان را طراوت می‌بخشد و هوای دل‌انگیز همراه با نسیم ملایم در دل کوه، روح انسان را مات و متحیر می‌کند.

طاق‌های سنگی اطراف آبشار آشیانه پرنده‌ها است. منحرف شدن مسیر آب به وسیله وزش باد باعث پودر پاشیدن آب تا رسیدن به زمین می‌شود و می‌گویند وجه تسمیه «کمر دوغ » به شباهت قطرات پودر شده‌ای است که به علت نمکی بودن آب چشمه تأمین‌کننده و شباهت رنگ آن به دوغ است.

پایین دست آبشار صخره‌های صیقلی و نهرهای سبزرنگ حاصل از تجمیع قطرات فرود آمده از دل کوه صحنه جذاب و دیدنی خلق کرده هنرنمایی خود را به رخ بیننده می‌کشد و نگاه را تا مبدأ این شگرفی زوم می‌کند.

با گذشت از مسیر صخره‌ای و تقریبأ ناهموار به آبشار می‌رسیم و زیبایی بی‌نظیر این اثر طبیعی به گونه‌ای است که انسان با دیدن ناگهانی آبشار از دل صخره‌ها و پایین آمدن تا عمق نهرها واقعا شگفت‌زده می‌شود و به شکرانه این نعمت سر تعظیم فرود می‌آورد.

ایجاد رنگین کمان در دل فواره‌های دوغ مانند که از شکستن نور در قطرات آب این رخداد طبیعی حاصل می‌شود جلوه دیگری از طبیعت است که در کنار زیبایی‌های آبشار صحنه‌ای تماشایی به گردشگر تقدیم می‌کند.

جاری شدن آب بر بلندای تپه و دامنه‌های سرسبز آن ناخودآگاه انسان را به تماشای این نقاشی حیرت‌آور وادار می‌کند و در تماشای ریزش آب از بالای تنگه مبهوت می‌دارد.

اجرای طرح پرورش ماهی در بالا دست باعث پهن شدن سرریز آب و وسعت یافتن طول آبشار شده و آبشار مصنوعی در جنوب آبشار طبیعی ایجاد کرده است. خروجی آب این طرح و پیوستن در آب تنگ عمیق و پس از آن غلتیدن و رسیدن تا دره نقش و نمای بسیار زیبایی را پیش روی هر بیننده‌ای قرار می‌دهد.

فرم سنگ‌های اطراف این پدیده حکایت از کوچک شدن عرض آبشار نسبت به اندازه قبلی است. از این سنگ‌های قارچی‌شکل غارهای متعددی تشکیل شده که هر چند درازا ندارند اما محل مناسبی برای استراحت و خیره شدن به زیبایی‌های خدادادی در دل کوه و نیز ثبت خاطرات به کمک لنز دوربین است.

سختی عبور از صخره‌ها و شیب زیاد تا رسیدن به آبشار امکان شکار عکس از نمای نزدیک را از کسانی که مسیر بالا دست را برای رسیدن به آبشار انتخاب کنند سلب می‌کند اما در مسیر پایین دست به راحتی می‌توان از دامنه آبشار به تماشای جلوه فوق‌العاده و بی‌نظیر این اثر حیرت‌انگیز نشست و ساعاتی به صدای آرام‌بخش آبشار گوش جان داد و از صحنه‌های زیبا لذت برد.

سیاوش زمان درباره این جاذبه طبیعی می‌گوید: اثر ارزشمند آبشار کمر دوغ سال 89 در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت ملی رسید.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه تصریح کرد: تاکنون بالغ بر 380 میلیون تومان برای ساماندهی این آبشار هزینه شده است، افزود: این آبشار در زمره زیبایی‌های طبیعی استان است و این جاذبه طبیعی هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور است.

این مسئول با اشاره به استقبال گردشگران از آبشار احداث اردوگاه تفریحی در این محل را ضروری دانست و گفت: اردوگاه تفریحی در صورت واگذاری زمین از سوی بخشداری چاروسا احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیگیری‌هایی در بحث تأمین زمین اردوگاه صورت گرفته است، افزود: متأسفانه همکاری در این زمینه وجود ندارد و هنوز زمین مورد نیاز تأمین نشده است.

زمان تصریح کرد: عدم تأمین زمین باعث شده امسال هیچ گونه اعتباری به آبشار کمر دوغ اختصاص داده نشود و این عدم همکاری روند ساماندهی این اثر طبیعی را کندتر کرده است.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه افزود: در صورتی ‌که زمینی را جهت احداث اردوگاه قرار دهند اعتبار در حد اردوگاه مجهز اختصاص داده می‌شود.

به گزارش فارس،در مسیر رسیدن به آبشار کمر دوغ این شاهکار طبیعت، شکوه و جلوه‌گری بهار و مناظر بکر و دیدنی خستگی راه را از تن مسافران دور می‌کند و مهمان‌نوازی مردم منطقه چاروسا که خصلت دیرینه مردم این دیار است سفر به یاد ماندنی برای گردشگران و مسافران طبیعت رقم می‌زند.

—————————————–

فارس-طیبه سعادتی‌نیک

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=181850
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما