چهارشنبه 21 بهمن 1394 - 0:23

خطر در کمین جنگل های 13هزار ساله یاسوج (+عکس)

جنگلهای بلوط سروک با قدمت 13 هزار سال واقع در شرق یاسوج اگر چه چون گنجی سبز بستر خاک را به زیبایی هرچه تمامتر آراسته است اما همچنان در معرض تخریب افراد سودجو قرار دارند.

به گزارش بویر نیوز به نقل از ایرنا، اگر چه جنگل های بلوط سروک به لحاظ پوشش غنی تا سال 1335جزو جنگل های نمونه زاگرس بود اما اینک پوشش این جنگل ها با کاهش 20درصدی تراکم آن قابل قیاس با چند دهه قبل نیست و ادامه حیات این ودیعه سبز با مخاطرات زیادی مواجه شده است.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد با اشاره به قدمت و اهمیت زیست محیطی جنگل های بلوط گفت: بی توجهی به حفظ جنگل های بلوط سروک با پوشش تاجی بیش از 50درصد در سه کیلومتری یاسوج این گنج سبز را درمعرض نابودی قرارداده است.
جواد رحیمیان با بیان اینکه این جنگل ها زیبا شبانه از تعرض سودجویان مصون نیستند افزود: عدم زادآوری مناسب جنگل، تغییرات اقلیمی، حمله آفات و بیماریها و خشکسالی و از همه مهمتر تخریب عوامل انسانی منجر به کاهش سطح.حجم و تاج پوشش این جنگلها شده است.
وی افزایش پایش و کنترل جنگل های این منطقه خبرداد و گفت: در روزهای اخیر سه خودرو وانت حامل هیزم و چوب قاچاق کشف شد و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند.
رحیمیان بیان کرد: امسال حدود 200 هکتار ازین جنگلها را با بذرهای بومی احیا وغنی سازی شده است.
این کارشناس منابع طبیعی تصریح کرد: این درحالی است که جنگل بلوط سروک جزو جنگل های برتر زاگرس بوده و در سال 1355 از طریق دانشگاه تهران برای آن طرح جنگلداری تهیه شده است.
وی اظهارکرد: به دلیل نزدیکی به شهر یاسوج ،برداشت غیرمجاز چوب ،عبور جاده قدیم شیراز و جاده های دسترسی متعدد، استفاده از فضای این جنگل ها به عنوان فضای تفریحی، برداشت خاک توسط سازمانهای اداری برای ترمیم معابر درون شهری و اداری و نبود زیرساخت مناسب گردشگری در شهر سبب تخریب روزافزون این جنگلها شده است
وی اظهارکرد : اگر چه جنگل این منطقه جزو بدیع ترین جنگلهاست اما همواره از سوی معتادان و گردشگران در معرض تخریب و خطر آتش سوزی قرار دارد.
این مسئول اظهارکرد: وجود جاده های احداثی برای اجرای طرح های عمرانی از جمله ایجاد یک اخط فشار قوی برق از معضلات دیگری است که سبب افزایش تخریب این جنگل شده است.
رحیمیان جلوگیری از ورود بی رویه دام به این جنگل با این تاج پوشش را از راهکارهای حفظ جنگل های سروک دانست و برلزوم همکاری مردم و مشارکت سازمان های مردم نهاد در مراقبت از جنگل ها تاکید کرد.
وی تصریح کرد: اگرچه چند تابلوی قرق در منطقه نصب شده اما بدلیل وجود تاسیسات گردشگری این منطقه بسبار آسیب پذیر است و به این لحاظ روزانه منطقه کنترل و پایش می شود زیرا حتی درشب نیز امکان دست اندازی سودجویان به این جنگل زیبا وجود دارد.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیز داری بویراحمد از تشدید مراقت از جنگل های سروک وشهرستان بویراحمد خبرداد وگفت: در روزهای اخیر سه دستگاوانت حامل هزیم وچوب قاچاق توقیف شده است.
رحیمیان تصریح کرد:در سال جاری 200 هکتار از جنگل های با کاشت بذر های بومی احیا و غنی سازی شده است.
با وجود همه تصرفات و بهره برداری های بی رویه و کم پشت شدن تراکم گونه های بلوط سروک اما این جنگل بدیع همچنان چون کمربندی سبز برزیبایی طبیعی شرق یاسوج افزوده است و حفظ آن اینک بیش از گذشته در انتظار احساس مسئولیت همگانی است.
چهار هزار و 500هکتار از 403 هزار هکتارجنگل های بلوط شهرستان بویراحمد مرکز کهگیلویه وبویراحمد در منطقه سروک واقع شده است.
به گفته کارشناسان میزان تاج پوشش جنگل های سروک 10درصد و تراکم این جنگل ها حدود20درصد نسبت به سه دهه قبل گذشته کاهش یافته و درعین حال میزان زادآوری صفر است.
براساس آمار سالانه چهار میلیون هکتار از جنگلهای جهان نابود می شود این درحالی است که در کشور ایران سالانه یک میلیون هکتار به وسعت بیابانهای کشور افزوده می شود.
جنگل های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان با شش میلیون هکتار مساحت حدود ۴۰ درصد جنگل های ایران را دارد و درعین حال سالانه بخشی از این طلای سبز خاکستر می شود.
میانگین سالانه تخریب جنلگهای زاگرس ۵۴ هزار هکتار معادل ١/١ درصد از مساحت جنگل های این منطقه گزارش شده است.
براساس آمار وسعت جنگلهای کشور از سال ۱۳۵۳تاکنون از ۱۸میلیون هکتار به ۱۲میلیون هکتار کاهش یافته است.
براساس آمار در استان های زاگرس نشین کشور در سال های اخیر بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار جنگل بر اثر بیماری زوال بلوط خشکیده یا در معرض خشکیدگی است

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=181071
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. شولی گفت:

    درود بر رحیمیان

دیدگاه شما