شنبه 17 بهمن 1394 - 2:00

6 راه کلیدی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان

واکسیناسیون بر علیه ویروس هایی که پیش زمینه ی ابتلا به سرطان هستند، مانند هپاتیت B توصیه می شود.

بيش از 40 درصد موارد سرطان قابل پيشگيري است و بخشی ديگر بيماران نیز در صورت تشخيص به موقع قابل درمان قطعي هستند.

6 راه کلیدی برای پیشگیری از ابتلا به سرطانبيش از 200 نوع متفاوت از بيماري سرطان وجود دارد كه هر كدام به شيوه هاي خاص ايجاد مي شوند ولی چيزي كه در همه آنها مشترك است اين است كه همه آنها به روشي مشابه که تغییر در ساختار طبیعی یک سلول است شروع می شود.

با اين حال، از سرطان مي توان رهايي یافت زيرا بيش از 40درصد موارد سرطان قابل پيشگيري است و بخشی ديگر بيماران نیز در صورت تشخيص به موقع قابل درمان قطعي هستند. در بقيه بيماران نيز كه غير قابل درمان هستند، انجام درمان هاي حمايتي به بهبود كيفيت زندگي بيماران كمك اساسي خواهد کرد.

دکتر جواد غروبی فوق تخصص جراحی عمومی و دانشیار دانشگاه در گفت و گو با عصر ایران 6 راهکار کلیدی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان را ذکر کرده که این راهکار ها به این شرح است.

1.پرهیز ازسیگار کشیدن
مصرف هر نوع سیگار، فرد را در مسیر ابتلا به سرطان قرار می دهد. کشیدن سیگار انسان را مستعد ابتلا به انواع سرطان هایی از جمله ریه، حفره دهان، حلق، حنجره، پانکراس، مثانه، دهانه رحم، کلیه و … می کند.

شیوع سرطان یا کنسر ریه، حتی در افرادی که سیگار نمی کشند ولی در معرض دود سیگار قرار دارند نیز وجود دارد لذا  تصمیم به دوری و اجتناب از کشیدن سیگار از اقدامات بسیار مهم و کلیدی در پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

2.داشتن تغذیه ی بهداشتی
اگرچه خرید و مصرف مواد خوراکی بهداشتی و استاندارد، ابتلای قطعی به سرطان را منتفی نمی کند ولی به صورت قابل توجه و چشم گیری سبب کاهش میزان ابتلا به آن می شود.
مصرف میوه تازه و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه توصیه می شود. از چاقی پیشگیری به عمل آورده و ازمصرف مواد قندی زیاد و چربی به ویژه از نوع اشباع شده ی آن پرهیز شود.
بطور کلی مصرف میوجات، سبزیجات، گوشت سفید و ماهی، روغن های گیاهی مانند روغن زیتون و دانه های گیاهی نقش پیشگیرانه ی جدی از ابتلا به سرطان در افراد ایفا می کند.

3. داشتن وزن مناسب و فعالیت فیزیکی مطلوب
پرهیز از چاقی و رسیدن به وزن ایده آل و استاندارد نقش جدی در پیشگیری از ابتلا به سرطان های پستان، پروستات، ریه، روده بزرگ و کلیه ایفا می کند. فعالیت فیزیکی مناسب نیز به پیشگیری از ایجاد سرطان کمک می کند. فعالیت فیزیکی موثر، ورزش هوازی به طور متوسط به مدت  150 دقیقه در هفته و یا ورزش هوازی شدید به مدت 75 دقیقه در هفته تعریف شده است. بطور کلی توصیه شده حداقل 30 دقیقه در روز فعالیت فیزیکی انجام شود.

4. پرهیز از قرار گرفتن در معرض مستقیم تابش آفتاب
سرطان پوست یکی از سرطان های شایع بوده و به میزان زیادی قابل پیشگیری است. توصیه می شود از قرار گرفتن در معرض آفتاب بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر اجتناب شود. اگر مجبور به بیرون رفتن از منزل در ساعات فوق هستید، از عینک آفتابی و کلاه لبه دار استفاده شود. داشتن پوشش و لباس مناسب برای پیشگیری از تابش مستقیم نور خورشید خصوصا در فصل تابستان لازم است. کرم  ضد آفتاب برای حفاظت از پوست  استفاده شود . همچنین از گرفتن حمام آفتاب به صورت طبیعی و یا مصنوعی (مانند سولاریوم) پرهیز شود.

5. انجام واکسیناسیون
واکسیناسیون بر علیه ویروس هایی که پیش زمینه ی ابتلا به سرطان هستند، مانند هپاتیت B توصیه می شود.

6. انجام غربالگری سرطان
مراقبت و معاینه توسط خود شخص و غربالگری توسط پزشک معالج نقش تعیین کننده ای در پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان ایفا می کند. این اقدام  باعث تشخیص زودرس سرطان هایی مانند پوست، روده بزرگ، سرطان دهانه رحم و پستان می شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=180406
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. فرهان گرامی گفت:

    بسیار مفید و مختصر بود. جدا بیشتر از این ۶ مورد ،کاره دیگه نمیشه کرد جهت ضد سرطان . اما  سموم و افزودنی ها در مواد غذایی هم نقش به شدت مهم دارد . حالا چطور میشه از غذا مطمئن بود را نمیدانم. یا شانس یا اقبال. به گزینه ۶ شدید توجه کنید . 

دیدگاه شما