پنجشنبه 3 دی 1394 - 7:56

خطر اوتیسم را زود بشناسید!

سلامتی فرزندان همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی مادران و پدران بوده که ذهن آن‌ها را دائما متوجه خود کرده است. صحبت از بیماری‌های جسمی یا ذهنی فرزندان تنها چیزی است که به شدت می‌تواند والدین را درمانده کند. اما در میان بیماری‌هایی که امروزه کودکان را تهدید می‌کنند، بعضی نام‌ها هراسناک‌تر و ناشناخته‌تر از بقیه هستند؛ یکی از این نام‌ها اوتیسم است.

دکتر افسانه صحت، فوق روانپزشکی کودک و نوجوان، درباره اوتیسم می‌گوید این روزها بیشتر نام این بیماری به گوش‌ها آشنا شده و البته ناشناخته بودن نام آن دلیل بر ظهور و بروز ناگهانی آن نیست بلکه اوتیسم طی چند دهه اخیر به عنوان یک بیماری در زمینه اختلالات رشد در كودكان تشخیص و در این گروه طبقه‌بندى شده است.

این فوق تخصص روانپزشکی توضیح داد که اوتیسم نوعى اشكال در هوش اجتماعى محسوب می‌شود که در کودکان زیر سه سال پدیدار می‌شود و او را از ارتباط مناسب با افراد دیگر باز می‌دارد. هر چند علائم این بیماری در موارد مختلف، متفاوت هستند اما از عمده‌ترین آن‌ها می‌توان به حساسیت در حواس، مشكلات رفتارى، ارتباطى و تكلمى اشاره کرد که هر یک از این علائم در طیف‌هاى مختلف اوتیسم جای می‌گیرند. دکتر صحت تاکید کرد که با وجود اشتراک برخی از این علائم با عقب‌ماندگی ذهنی این بیماری کاملا متفاوت است.

دکتر صحت درباره این تفاوت توضیح داد: گاهى این كودكان از نبوغ خارق‌العاده‌ای براى انجام برخى فعالیت‌هاى ذهنى یا حركتى برخوردارند که نمی‌توان این ویژگی را در کودکان عقب‌مانده سراغ گرفت، همچنین کودکان مبتلا به اوتیسم برخلاف عقب‌مانده‌های ذهنی علاقه‌اى به ارتباط با افراد ندارند و بیشتر با دنیاى درونى خود مشغول هستند.

دکتر افسانه صحت درباره نگرانی والدین از تشخیص این بیماری در فرزندانشان خاطرنشان کرد: والدین باید توجه داشته باشند که تشخیص و درمان زودهنگام این بیمارى تاثیر شگرفى در سرنوشت كودك دارد. او درباره علائمی که می‌تواند به والدین در تشخیص به موقع این بیماری کمک کند، گفت: وجود حركات یا اصوات تكرارى وكلیشه‌اى، نقص در برقرارى ارتباط با دیگران، چه به صورت كلامى و چه غیر كلامى از نشانه‌هاى قابل توجه اوتیسم است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=174252
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما