چهارشنبه 2 دی 1394 - 5:13

از اعتیاد تزریقی تا مرگ فاصله ای نیست

اعتیاد تزریقی و ابتلا به بیماری های عفونی

وقتی صحبت از عفونت‌های معتادان می‌شود، همه به ایدز اشاره می‌کنند و اینکه این بیماری می‌تواند تا چه اندازه خطرناک باشد. اما این بار می‌خواهیم از عفونت‌های دیگری که این گروه پرخطر را تهدید می‌کند، بیشتر صحبت کنیم.

 

همان‌طور که می‌دانید سیستم ایمنی افراد با معتاد شدن بسیار ضعیف می‌شود. در گذشته کمتر کسی بود که مواد مخدر خود را با تزریق مصرف کند ولی از همان روزی که افراد آموختند که این مواد را با تزریق وارد بدن خود بکنند، ابتلا به بیماری‌های عفونی و بروز عوارض جدی آغاز شد. یکی از این بیماری‌ها انواع بیماری‌های پوستی است. می‌پرسید چرا؟ برای اینکه این افراد هم مواد مخدر را به صورت استریل وارد بدن خود نمی‌کنند و هم اینکه اغلب از سرنگ‌های آلوده استفاده می‌کنند.

 

معتادان تزریقی حتی برای استعمال این مواد محل تزریق را هم با الکل استریل نمی‌کنند. حتی دیده می‌شود برخی از معتادان تزریقی که کمی به بهداشت اهمیت می‌دهند با بزاق دهان خود محل تزریق را به اصطلاح خودشان ضد‌عفونی می‌کنند. غافل از اینکه در بزاق انسان در هر میلی‌لیترش میلیون‌ها عامل بیماری‌زا وجود دارد که می‌تواند یک فرد ضعیف را به راحتی از پای در‌آورد.

 

اعتیاد,اعتیاد تزریقی,بیماری های عفونی در معتادان

معتادان تزریقی حتی برای استعمال مواد مخدر محل تزریق را هم با الکل استریل نمی‌کنند

 

اما مشکل عفونی دیگری که معتادان به راحتی به آن مبتلا می‌شوند، عفونت قلب است که به آندوکاردیت شهرت دارد. این بیماری که در قدیم بر اثر تب رماتیسمی ایجاد می‌شد، این روزها بیشتر معتادان را به خود درگیر کرده و حتی برای درمان آن فرد باید مدت‌ها از آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی استفاده کند. جالب است بدانید اگر این عامل عفونی در قسمت چپ بدن وجود داشته باشد می‌تواند مشکلات مغزی، تشنج ایجاد کرده و کلیه و طحال را با مشکلات خاصی روبه‌رو کند اما اگر در سمت راست بدن درگیری ایجاد کند، می‌تواند عفونت ریوی به بار آورد.

 

نکته مهم دیگر در معتادان تزریقی آن است که در آنها اغلب رگ‌ها به صورت فیبروزه در‌می‌آیند و به این ترتیب افراد مجبور می‌شوند حتی از شریان‌های رانی خود برای تزریق مواد مخدر استفاده کنند، اما این تزریق‌ها درد فراوانی را با خود به همراه دارد. اما مداومت در این کار موجب می‌شود دیواره این شریان‌ها نیز تخریب شده و دیواره‌هایی که در اصطلاح به آنها آنوریسم کاذب گفته می‌شود و مانند کیسه است را به وجود آورد.

 

از آنجا که با تشکیل این کیسه‌ها فرد به راحتی می‌تواند تزریق‌های خود را انجام دهد، می‌توانند عفونی شوند و آبسه کنند و چون درمان آبسه در میان پزشکان تخلیه است، پزشکان با دیدن این منظره تصمیم به تخلیه می‌گیرند که با برش این ناحیه رگ فرد قطع شده و معمولاً خونریزی‌های شدید می‌تواند در وی موجب مرگ شود. حتی در موارد حادتر عملکرد اندام‌های تحتانی آنها مختل شده و به قطع عضو منجر می‌شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=174016
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما