چهارشنبه 11 آذر 1394 - 0:17

لاریجانی: وضع اقتصادی کشور خوب نیست

رئیس مجلس با بیان اینکه وضع اقتصادی کشور خوب نیست، گفت که تحریم‌ها بی‌تاثیر نبوده اما همه مشکلات به آن برنمی‌گردد.

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امشب با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما به مناسبت دهم آذرماه سالروز شهادت آیت‌الله مدرس که به نام «روز مجلس»‌ نامگذاری شده است، اظهار داشت: یاد و خاطره شهید ایت‌الله مدرس را گرامی می‌داریم، شهید مدرس در شرایط پر فراز و نشیب کشور، با نقش‌آفرینی متنوع خودش توانست راه درست را پیش پای نمایندگان آینده مجلس قرار دهد، امیدواریم نمایندگان فعلی مجلس هم بتوانند در ایفای وظایف نمایندگی‌شان موفق باشند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی‌اش از جایگاه مجلس، توضیح داد: بنده پیش از ورودم به مجلس شورای اسلامی، با کار و امور پارلمانی ناآشنا نبودم چون در طول 36 سال گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی یا در رادیو و تلویزیون حضور داشتم یا در مسئولیت‌های مرتبط با امور مجلس بودم لذا کارکرد پارلمان را می‌شناختم.

رئیس مجلس با اشاره به دو وظیفه مهم مجلس مبنی بر قانون‌گذاری و نظارت گفت: در دوره‌های مختلف برحسب نیاز کشور قانون‌گذاری انجام می‌شود اما یک بخش مهم از وظایف مجلس نظارت است، طبعاً بر حسب شرایط کشور همواره در پارلمان قانون‌گذاری انجام می‌شود؛ مجلس نهم در برخی زمینه‌ها خوب عمل کرد و توانست وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد.

لاریجانی همچنین گفت: همانطور که می‌دانید نمایندگان مجلس نهم نسبت به مسائل اقتصادی حساسیت دارند از این‌رو حدود 3.5 سال گذشته از عمر مجلس نهم، 600 طرح یا لایحه در حوزه مسائل اقتصادی کشور ارائه شده است، 200 لایحه و 400 طرح، از این تعداد، برخی در کمیسیون‌های تخصصی تصویب نشده و رد شدند اما برخی فعلاً در دست بررسی در کمیسیون‌ها است، از بین این رقم تاکنون 200 طرح یا لایحه پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی تبدیل به قانون و به دولت ابلاغ شده است، ثقل همه این قوانین مسائل اقتصادی کشور بوده است، همانطور که می‌دانید مجلس هر سال لایحه بودجه سنواتی را که یکی از موضوعات مهم در کشور ما است مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه مجلس نهم قانون تسهیل فضای کسب و کار را نیز به تصویب رساند که از قوانین مهم مصوب شده در این دوره محسوب می‌شود، تصریح کرد: قانون رونق تولید و همچنین لایحه جلوگیری از رکود که دولت ارائه داده بود نیز از دیگر مصوبات پارلمان است.

رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه سخت‌ترین روز کاری مجلس نهم چه روزی بوده است؟ توضیح داد: کار کردن در مجلس با همکاران و نمایندگان خیلی سختی ندارد.

در ادامه مجری برنامه  پرسید اما بعضی روزها عصبانی می‌شوید، آیا باز هم سختی ندارد؟

لاریجانی در پاسخ به این پرسش مجری برنامه گفت: به نظر من عصبانی شدن خیلی چیز عجیبی نیست، یکی از مسائل مهمی که در مجلس نهم به تصویب رسید قانون جلوگیری از رکود بود که نمایندگان روی آن بسیار حساس بودند، البته بنده هم نسبت به این امر حساسیت داشتم، از نظر اهمیت برای سرنوشت کشور، موضوع برجام بود که دولت محترم 3 سال روی آن کار کرده بود و چالش‌هایی هم در این زمینه وجود داشت، این موضوع در مجلس و مباحث پیرامون بسیار داغ شد که نشان‌دهنده دموکراسی بسیار عمیق در کشور ما است، این مسئله نشان می‌دهد که اختلاف‌نظر در مجلس شورای اسلامی طبیعی است، عده‌ای از نمایندگان مجلس نهم معتقد بودند برجام باید رد شود، این امر خیلی عجیب هم نبود چون با تلقی خودشان این سخن را می‌گفتند، به نظرم یکی از لذت‌بخش‌ترین موضوعات در کشور این است که افکار مختلف در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود، اینکه فقط یک صدا در کشور وجود داشته باشد محل اشکال است، اینکه افکار در کشور متنوع باشد یک حسن محسوب می‌شود.

لاریجانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه ارتباط بنده با مردم کم نیست و امروز با گروه‌های مختلفی از مردم ارتباط داشتم، گفت: علاقه‌مندم با بدنه مردم ارتباط داشته باشم، وضع اقتصادی کشور ما در شرایط فعلی خوب نیست البته عموماً علاقه ندارم مردم را خیلی مأیوس کنم، اگر از بنده بپرسند که مهم‌ترین موضوعی که امروز باید روی آن تمرکز کنیم چیست؟ می‌گویم مسئله اقتصادی است، رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال فرمودند کار تولید در کشور مثل کار مجاهدانه می‌ماند، به نظرم این فرمایش رهبر انقلاب سخن بسیار بلند و دقیقی است، اگر ما یک نگاهی به وضعیت ایران بکنیم چه از نظر جایگاهش در مسائل منطقه‌ای یا بین‌المللی، آنجایی که چالش مهم برای کشور ما محسوب می‌شود حوزه مسائل اقتصادی است. در حوزه اقتصادی هم مهم‌ترین مشکل امروز ما رکود است.

وی ادامه داد: بخش‌های تولیدی ما فعال نیستند و در برخی بخش‌های تولیدی 30 درصد ظرفیت بیشتر فعال نیست و یا در برخی مراکز تولیدی دیگر با نصف ظرفیت فعالیت می‌کنند و این مشکل بیکاری که در کشور ما وجود دارد ریشه در همین امر دارد، این موضوع هم با بزک کردن قابل حل نیست و باید کاملاً به آن توجه داشت که آینده کشور ما و عزت کشور ما در گروی این است که تولید رونق یابد.

لاریجانی در ادامه یادآور شد: به نظرم دولت، مجلس و سایر بخش‌های کشور امروز یک مأموریت بیشتر ندارند که در همین اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب روی آن بسیار تأکید فرمودند، باید روی آن تمرکز کنند و اگر می‌خواهیم مشکل بیکاری حل شود یا درآمد مردم بالا رود که از این سختی بیرون آیند باید به رونق تولید در کشور توجه کنیم، حتی برخی از آسیب‌های اجتماعی در کشور ما وجود دارد یک بخشی از آن مربوط به موضوع عدم رونق تولید است. البته تحریم‌ها هم بی‌تأثیر نبودند در این موضوع اما همه مسئله و مشکلات به تحریم‌ها برنمی‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: دولت‌ها در اجرای قانون یک وضع ندارند برخی دولت‌ها در اجرای قانون سهل‌انگاری کرده ولی برخی دولت‌های دیگر بهتر اجرا کردند و اینکه دولت‌ها به موقع قانون را اجرا کنند بحث دیگری است.

لاریجانی در ادامه مطلوب فوق خاطرنشان کرد: در دولت قبل خلاف قانون زیاد انجام می‌شد که رئیس مجلس مجبور می‌شد آنها را لغو کند. در آن هنگام یک نظر مشورتی به دولت می‌دادیم که اکنون نیز هم‌اینگونه است.

وی با بیان اینکه در دولت فعلی این خلاف قانون‌ها بسیار کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: این نشان می‌دهد در دولت فعلی توجه به قانون بیشتر شده است. اینکه برخی قوانین به موقع انجام نمی‌شود یک اشکال است. مثلاً قانون برنامه هنوز برخی آیین‌نامه‌های آن تصویب نشده است. از مجموع آیین‌نامه‌هایی که دیوان محاسبات برای ما فرستاده 20 و چند درصد آن هنوز اجرا نشده است که ما تذکر دادیم سریع‌تر این آیین‌نامه‌ها اجرا شود. البته در قانون بودجه این کار را زودتر انجام داده و به دولت فشار وارد کردیم که دستورالعمل و آیین‌نامه‌های خود را در این رابطه نوشتند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان دیگر مشکلات موجود در اقتصاد کشور مطرح کرد: برخی از قوانین به موقع انجام نمی‌شود ما یک اختیاری به دولت دادیم که بتواند طرح‌های عمرانی را به بخش خصوصی واگذار کند این کار مهمی بود که مجلس به دولت اجازه داد که نه سال گذشته اجرا شد و نه امسال و این مسئله تبدیل به یک مسیر اجرایی نشده است. ما چندین بار با دولت در این باره مکاتبه کرده‌ایم و باید در این زمینه به دولت و مسئولان مربوطه فشار آوریم تا انجام شود.

لاریجانی با اشاره به 400 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ‌زده گفت که کل بودجه عمرانی در سال شاید به 20 تا 30 هزار میلیارد بیشتر نرسد با این اوصاف حدود 30 سال طول می‌کشد تا این طرح‌ها در صورت روی کار آمدن طرح‌های جدید تکمیل شود. کاری که ما در مجلس انجام دادیم این بود که اجازه دهیم این طرح‌ها به صورت تشویقی به مردم واگذار شود. پیگیری کرده و مشکلات را بررسی کردیم و دریافتیم که سیستم‌های نظارتی به قدری سخت می‌گیرند که مدیران شجاعت خود را از دست می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه مدیری که شجاعت خود را از دست می‌دهد ابتکارش هم از دست می‌رود، اظهار داشت: این مسئله در کشور باید علاج شود تا مدیران شجاعت خود را از دست ندهند چرا که مدیران موتور محرک دستگاه اجرایی هستند.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: مبنای کار خوب بر عقلانیت است در شرایط فعلی برای گذر از شرایط رکودی نیاز به شجاعت داریم و اشکالی که برخی دولتمردان می‌گیرند را قبول ندارم. به هر حال مجلس این اجازه را به دولت داده است؛ 10 هزار میلیارد تومان اعتبار جهت افزایش سرمایه بانک‌ها نیز در این بین اختصاص داده شده است.

لاریجانی در خصوص سهم دولت و مجلس در این میان یادآور شد: ما تا جایی که توان داشتیم دولت را کمک کردیم تا از این گردنه عبور کند لایحه‌ای نبوده که به ما داده شود و تصویب نشود مانند لایحه‌ای که دولت برای خروج رکود یا صنعت برق به مجلس ارائه داد و مجلس به تصویب رساند.

وی ادامه داد: این اشکال در گذشته هم وجود داشت به عنوان مثال در اصل 44 که سیاست‌های آن را رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند بسیار دقیق بود که قوانین آن هم که در مجلس به تصویب رسید اما مشکل اساسی اینجا است که به صورت جدی این سیاست‌ها اجرایی نشد و اکنون وقت آن رسیده که درست اجرا شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: اگر از گردنه هسته‌ای عبور کنیم فضای کشور فضای آماده‌ای برای سرمایه‌گذاری و تولید می‌شود و من به این شرایط امیدوارم؛ تحریم‌ها مانند سنگی بود که در مسیر نهر آبی که جریان اقتصادی کشور است افتاده بود.

وی با طرح این سؤال که چطور می‌شود ما این حرکت اقتصادی را پررونق کنیم، گفت: همه بخش‌ها باید در این زمینه کمک کنند. رادیو و تلویزیون و رسانه‌ها باید فضای فعال اقتصادی را برجسته‌تر کنند و مردم را امیدوار کنیم این یک امیدواری کاذب نیست اگر تحریم‌ها برداشته شود فضای برای حرکت اقتصادی باز می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اوضاع فرهنگی ما به شدت مشکلات اقتصادی نیست در کشور ما یک زیربنای فرهنگی خیلی خوب وجود دارد. زیربنای فرهنگی این است که مردم یک آورده خوب (عشق به اهل بیت (ع))‌ دارند. این مسئله ساده‌ای نیست که یک روزه به وجود آید و یک روزه هم از بین برود. گرچه آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی هم در کشور وجود دارد. ممکن است در برخی پتانسیل‌های فرهنگی ضعف داشته باشیم و مدیران فرهنگی آنچنان که باید وظایف خود را انجام نداده باشند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در کشور آسیب‌های اجتماعی متنوعی داریم یکی از مؤلفه‌های آن را مسائل و مشکلات اقتصادی دانست و ادامه داد: در بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که این مشکلات ریشه در مسائل اقتصادی دارند حتی معضل اعتیاد و یا حاشیه‌نشینی که از موضوعات مهم کشور است و یک روند صعودی دارد. وقتی تولید به اندازه‌ای باشد که مطلوب واقع نشود مردم مجبور به حاشیه‌نشینی هستند.

وی مدیریت صحیح در روستاها را یکی از طرحی‌هایی خواند که در مجلس مطرح است و به زودی به صحن ارائه می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: یک اصطلاحی در کشور با عنوان خلاء قانونی وجود دارد ولی این مسئله مربوط به مجلس نیست و ربط به رعایت مقررات دارد. قانونی که مجلس برای مبارزه با اعتیاد وضع و توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام به تأیید رسیده است قانون سخت و سنگینی است کسانی که می‌گویند اشکال دارد بیایند و بگویند چگونه آن را عوض کنیم بهتر است. ثقل این قانون بر روی کسانی است که زمینه را برای اعتیاد فراهم آورده و آن را افزایش می‌دهند و ما مجازت‌های سنگینی جهت مواردی مثل قاچاق گذاشتیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در کشور 90 درصد بودجه خرج ادارات می‌شود باید در این میان الگوهایی وجود داشته باشد. هنگامی که بدنه دولت فربه است کاری از پیش نمی‌رود. کمبود منابع در همه جا ممکن است وجود داشته باشد در این میان مسئله‌ مهم این است که گشایشی از نظر اقتصادی با اصطلاحات ساختاری در کشور به وجود آید.

لاریجانی در ادامه مطلب فوق معضل فساد در کشور را مورد بحث قرار داد و تأکید کرد: اینکه فساد در کشور وجود دارد موضوع درستی است که برخی نمونه‌های آن نیز رسانه‌ای شده است و این نشان می‌دهد که سهل‌انگاری‌هایی در اجرای قانون وجود داشته است. گرچه فسادهای خرد هم در کشور وجود دارد.

نماینده مردم قم در مجلس یکی از مشکلات سیستم‌های تنومند را موضوع فساد دانست و ادامه داد: ما اگر حیثیت دولت را تبدیل به نظارت کنیم فساد کاهش پیدا می‌کند. مشکلات اقتصادی کشور به هم پیچیده شده و تک‌عاملی نیست بیش از اینکه دل‌مشغولی راجع‌به مسئله فساد داریم باید به مسئله اقتصادی توجه کنیم.

لاریجانی با تأکید براینکه نگاه به آبادانی کشور باید شدیدتر از سایر حوزه‌ها باشد، متذکر شد: ما فضای آبادانی در کشور و سابقه در تولید را باید به وجود آریم فضای کشور در حوزه اقتصاد را نباید امنیتی کنیم چرا که این مسئله سبب ایجاد نگرانی در مردم می‌شود. این سرمایه را افزون و  اقتصاد را زاینده نمی‌کند ضمن اینکه باید مبارزه را جدی بگیریم نباید فضای اقتصاد را امنیتی کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی در مسائل منطقه‌ای بسیار سنجیده و دقیق عمل کرده چرا که مسائل استراتژیک در کشور زیر نظر رهبر معظم انقلاب بحث و تصمیم‌گیری می‌شود لذا از پختگی کاملی برخوردار است.

«به عنوان مثال ما در سوریه موضع خاصی داشتیم که بسیاری از کشورها نداشتند و به ما خرده می‌گرفتند ولی امروز می‌بینیم که همه آنها عنوان می‌کنند که ما مسیر درستی را پیموده‌ایم چرا که بخشی از پدیده شوم تروریسم ناشی از رفتارهای نسنجیده غرب به ویژه آمریکا است که سرانجام دامن آنها را گرفت. یا در بحث عراق یکی از عواملی که تروریسم را در منطقه گسترش داد خود آمریکایی‌ها بودند که عراق را اشغال کردند که در نهایت خودشان سبب گسترش تروریسم شدند. یکی از عواملی که تروریسم را در منطقه گسترش داد جنگ‌هایی بود که اخیراً رخ داد و رشد پیدا کرد و از دل آن یک جریان تروریستی درآمد.»

وی همچنین تأکید کرد: رفتار ایران از یک پختگی در مسائل منطقه‌ای برخوردار بود ضمن اینکه تحمل کردیم و برخی از خرده‌ها را به جان خریدیم و نتیجه این شد که ایران در منطقه از یک وزانت برخوردار است. همین غربی‌ها که مرتب علیه ما حرف می‌زدند حالا می‌گویند بدون ایران نمی‌توانیم مشکلات منطقه را حل کنیم و فهمیدند که برخی از متحدان‌شان آنها را در منطقه فریب دادند.

رئیس قوه مقننه در خصوص برجام آن را یک مقوله‌‌ای دانست که اختصاص به ایران دارد و ربطی به کشورهای دیگر ندارد و در همین رابطه اضافه کرد: گاهی در این میان طرف مقابل بازی درآورد و اذیت کرد. همچنین یک سکته‌ای در قیمت نفت در میان مذاکره ایجاد کردند که سرانجام خودشان هم ضرر کردند. مسائل منطقه‌ای ما وضعیتی که اکنون در منطقه داریم از شرایط بسیار حساسی برخوردار هستیم و اکنون دچار یک بهم ریختگی امنیتی در منطقه شده‌ایم. یعنی اکثر کشورهای منطقه دچار این آفت شده‌اند. عوامل مختلفی در این به هم‌ریختگی منطقه نقش داشتند چه کشورهای قدرتمند بین‌المللی و چه کشورهای منطقه‌ای که اقوام مختلفی هم داشتند و چه تروریست‌ها که در این بین ماجرای جدیدی هستند.

وی ادامه داد: فرض کنید در سوریه مقدار زیادی موشک «تاو» وجود دارد، این موشک‌های تاو را که در خیابان نمی‌فروشند، معلوم است سازنده آن کیست و شماره سریال آن مشخص است، بنابراین نقش برخی کشورهای منطقه خیلی مخرب است اما امروز شرایط تغییر کرده باید پرسید آیا می‌شود به یک راه حل سیاسی برای حل مسائل منطقه دست یافت.

«جمهوری اسلامی ایران از ابتدا در مسئله سوریه معتقد به یک راه حل سیاسی بود و می‌گفت که حل موضوع سوریه راه حل نظامی ندارد. اما برخی کشورهای منطقه بر راه حل نظامی اصرار داشتند، قطعاً در راه حل سیاسی خود ملت سوریه نقش اول را خواهند داشت، طرحی که رهبر انقلاب درباره همه‌پرسی ارائه کردند بسیار مهم بود که ما برای تعیین سرنوشت مردم سوریه یا فلسطین باید به آرای مردم آنجا رجوع کنیم، این یک راه حل دمکراتیک بود اما آنها گوش نکردند.»

لاریجانی ادامه داد: ما از ابتدا به راه حل سیاسی معتقد بودیم ولی نقش اول را باید ملت سوریه داشته باشند کشورهای دیگر می‌توانند در این زمینه فقط تسهیل‌کننده باشند. اگر مذاکرات چندجانبه انجام شود می‌توانیم جلوی کشورهایی که مسئله‌ساز هستند را بگیریم، حالا که خود کشورهای غربی با این مشکل تروریست‌ها مواجه شدند، می‌گویند می‌خواهند حل کنند البته ما نمی‌گوییم که آنها همه واقعیت را مطرح می‌کنند ولی به هر حال خودشان درد را حس کردند، در کنفرانس وین که ایران هم شرکت کرد، به نظرم می‌توانیم دورنمای مثبتی داشته باشیم البته اگر باز غربی‌ها رفتار دوگانه نداشته باشند که در این شرایط ممکن است به یک راه حل سیاسی برسیم که تسهیل‌کننده باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤالی درباره موضوع PMD توضیح داد: به نظرم بهتر است در ابتدا توضیح دهم که PMD چیست، آژانس انرژی اتمی درباره مسئله هسته‌ای فهرستی را به ایران داده بود درباره مشکلاتی که می‌گفتند با مسئله هسته‌ای ایران داریم، آن زمان طبقه‌بندی انجام و مقرر شد یکی یکی مشکلات حل شود و سپس سراغ موضوع بعدی برویم، مسئله حل و پرونده بسته شد و ما از آژانس انرژی اتمی ورقه گرفتیم که به نتیجه رسیدیم و تنها یک موضوع در این زمینه باقی ماند اینکه برخی کشورها دعوایی را مطرح کردند مبنی براینکه آنان اطلاعاتی دارند که ایران در دانش هسته‌ای منحرف شده و به سمت سلاح هسته‌ای پیش رفته که اطلاعات‌شان ناقص بود و استنادات‌شان هم ضعیف بود.

رئیس مجلس اضافه کرد: این پرونده بین ایران و آژانس انرژی اتمی ادامه یافت که به آن PMD می‌گوییم که شامل ادعاهای یکسری از کشورها است، چندین بار آژانس از ایران گزارش‌هایی خواست و ما به تک‌تک آنها پاسخ گفتیم تا اینکه این مسئله در مذاکرات اخیر هسته‌ای مطرح و به آن پرداخته شد، قرار شد آژانس انرژی اتمی بگوید که چه چیزهایی می‌خواهد و ما اطلاعات‌مان را در اختیارشان قرار دهیم، قرار بود که «آمانو» از یک مرکز ما (پارچین) چند دقیقه‌ای بازدید داشته باشد که انجام شد، قرار بود پرونده PMD راه با هر نتیجه‌ای ببندند که این مسئله در جریان موضوع برجام مطرح و مقرر شد آژانس گزارشی به شورای حکام بدهد و تکلیف آن را روشن کند.

لاریجانی با بیان اینکه در شورای عالی امنیت ملی بارها اعلام کردیم ایران گام‌های بعدی را زمانی برمی‌دارد که موضوع پرونده PMD روشن شده باشد، تصریح کرد: در بیانیه رهبر معظم انقلاب هم ایشان دو موضوع را منوط به مسئله PMD کردند، ایران تاکنون کارش را انجام داده و پاسخ‌ها را به آژانس انرژی اتمی داده است و حالا آنها باید به وعده‌های‌شان عمل کنند، نگاه بنده مثبت است و فکر می‌کنم گام‌های ایران و آنها خیلی دور از برجام نیست و گام‌های آنها نزدیک به اصولی بوده که در برجام آمده است.

وی با بیان اینکه ما برای هر شرایطی سناریو داریم و فکر کردیم، گفت: امیدواریم طبق پیش‌بینی‌ها در برجام پیش رویم.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤال مجری که پرسید اعضای هیأت نظارت بر روند اجرای برجام چه کسانی هستند، گفت: نمی‌دانم چرا شما روی این موضوع اصرار دارید، به هر حال یک تعدادی از افراد در این هیأت حضور دارند و مشغول هستند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مسئله نفوذ که رهبر انقلاب نسبت به آن هشدار دادند، توضیح داد: بحث نفوذ خیلی به برجام مربوط نیست بلکه رهبر انقلاب روی دو موضوع تأکید فرمودند، ایشان تحلیل دقیقی در حوزه مسائل منطقه‌ای داشتند، استراتژی غربی‌ها این است که جایگاه ایران را در منطقه تقلیل دهند، دنبال همان روحیات استعماری‌شان هستند، هوشیاری و بیداری که در منطقه به وجود آمد متأثر از رفتار عزتمندانه ملت ایران بود که غربی‌ها این مسئله را درک کردند و می‌خواهند صحنه را عوض کنند لذا تا آنجا که می‌توانند روی مسائل منطقه فشار بیاورند که حرکت روبه‌جلو در منطقه به جایی نرسد کما اینکه دیدیم در بیداری اسلامی که در منطقه به وجود آمده انحراف ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه مسئله تروریسم و آشفتگی منطقه برای این است که بیداری اسلامی به نتیجه نرسید، افزود: رهبر انقلاب در این زمینه تذکر دادند لذا باید بسیار مراقب باشیم که دستاورد مهم امت اسلام در منطقه هدر نرود، وقتی کشوری از قابلیتی برخوردار می‌شود، نمی‌توانند مصاف سخت با آن کشور داشته باشند لذا باید راه دیگری برای مبارزه با آن کشور بیابند، اگر آنها می‌توانستند نظام ایران را نابود کنند تا به حال می‌‌کردند اما نمی‌توانند چون قدرتش را ندارند، چون ایران از یک ظرفیت مهم مردمی و حمایت ملت برخوردار است.

رئیس مجلس با بیان اینکه غربی‌ها با ایرانی دشمنی دارند اما با یک صخره در مبارزه با ایران مواجهند تأکید کرد: ایران تبدیل به یک دژ مستحکم شده است، همانطور که در منطقه می‌بینید آشفتگی و ناامنی وجود دارد اما ایران از یک امنیت پایدار برخوردار است لذا می‌خواهند فساد و ناامنی را در داخل کشور ایجاد کنند تا ایران را از بین ببرند، ایران از یک قوتی برخوردار است که مصاف بیرونی جواب نمی‌دهد بنابراین به دنبال رخنه و نفوذ در داخل کشور هستند و در این راستا و برای نفوذ ممکن است شبکه‌های جاسوسی در ایران ایجاد کنند.

وی ادامه داد: البته در راستای پروژه نفوذ شاید به دنبال تأثیرگذاری در تصمیم‌گیری‌های مسئولان هم باشند لذا اگر ما تحلیل دقیقی از مسائل بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی نداشته باشیم و سهل‌‌انگاری کنیم، می‌توانند تأثیرگذاری داشته باشند، بخش مهم‌تر زمانی است که شکاف‌هایی در داخل کشور به وجود آید لذا اگر همبستگی، برادری و اخوت در کشور باشد نفوذ به راحتی رخ نمی‌دهد ما باید اختلافات را کاهش بدهیم، یکسری مسائل عمده در داخل کشور وجود دارد که همه جریان‌های سیاسی در این موضوعات هم نظر هستند اما زمانی که ذهن‌ها به مسائل حاشیه‌ای متفرق شود، اختلافات را عمیق‌تر می‌کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در کشور دارای دمکراسی اختلاف‌نظر وجود دارد اما نباید اختلافات را تبدیل به دشمنی کنیم، متأسفانه عده‌ای پرفسور تبدیل کردن اختلافات به شکاف‌های عمده هستند که البته این همان جایی است که نفوذ رخ می‌دهد، اگر وحدت، همبستگی و برادری در کشور باشد حتماً از نفوذ جلوگیری می‌‌کند.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه عده‌ای القا می‌کنند شما می‌خواهید با ایجاد جریان جدید در جبهه اصولگرایی شاخه‌ای ایجاد کنید، آیا این درست است؟ توضیح داد: مهم‌ترین مسئله در کشور ما این است که ببینیم چگونه یک مجلس کارآمد شکل می‌گیرد، تمام سلایق در این راستا زحمت می‌کشند، گروه‌هایی که اقدام به ایجاد تشکل‌های مختلف می‌کنند باید قدردان آنها بود چون زحمت می‌کشند.

«باید قبول کرد که اشکالی ندارد در مجلس گرایش‌های مختلف وجود داشته باشد اما هر نماینده‌ای باید بداند نماینده کل ملت ایران است و مؤظف است از حقوق کل ملت دفاع کند، اینکه با دولت و قوه قضاییه و سایر نهادهای کشور رفتار برادرانه‌ای داشته باشیم امر مطلوبی است اما این به معنای آن نیست که مجلس استقلال خودش را از دست بدهد.»

وی ادامه داد: هرچه افق فکر نماینده مجلس همه‌جانبه و ملی باشد کارآمدی مجلس را بالا می‌برد که این مسئله ربطی هم به تخصص ندارد، مسائل کشور ما دیگر حالت خطی ندارند و مثل معادلات چند مجهولی هستند و فرد باید از مسائل کلان تجربه داشته باشد، بهتر است دعواهای حیدری – نعمتی را عمده نکنیم، آیا نیاز است راجع‌به هر موضوعی خط‌کشی داشته باشیم؟

رئیس مجلس همچنین تصریح کرد: در مسئله برجام شاید اختلاف‌نظراتی در تاکتیک‌ها بود اما کسی در کشور تردید نداشت که موضوع هسته‌ای باید حل شود، درست است که دیگران سنگی جلوی پای ایران انداختند ولی ما باید این سنگ را به سمت خود آنان پرتاب می‌کردیم تا مسئله را حل کنیم، در موضوع اقتصادی کشور بین جریان‌های سیاسی همفکری وجود دارد.

لاریجانی همچنین با بیان اینکه پرهیز از مسائل خرد و حاشیه‌ای را مهم می‌دانم، تأکید کرد: باید بدانیم در گردنه‌ای قرار داریم که مختصاتی دارد لذا تا جایی که می‌توانیم باید وفاق و برادری را بیشتر کنیم، هرچه تشکل‌ها عمیق‌تر، ریشه‌دارتر، مسلکی‌تر و مردمی باشند، می‌توانند به انتخابات کمک کنند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: همیشه طرفدار تشکل‌ها بودم، کار درستی بود که رهبران ما در ابتدای انقلاب حزب جمهوری اسلامی را تشکیل دادند اما بعداً از بین رفت.

وی در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه مسائل اقتصادی در منزل شما برعهده چه کسی است، گفت: همسرم در اقتصاد خانواده نقش مهمی دارد و بار این موضوع برعهده همسرم است، البته با هم مشورت می‌کنیم اما بنده بعد از نماز صبح که از منزل خارج می‌شوم تا پاسی از شب حدود ساعت 10 شب مشغول کارم لذا کار اصلی در حوزه مسائل اقتصادی بر دوش همسرم است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=171293
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما