سه شنبه 10 آذر 1394 - 21:58

جوابیه میراث فرهنگی به به تخریب تپه تل خسرو یاسوج

قطعا لایه های هم دوره با تپه اصلی به دلیل فرسایش و آبرفت های سالیانه اکنون در زیردشت باقی و در صورت کاوش و یا گمانه زنی این لایه ها که در داخل زمین های کشاورزی قرار دارند، نمایان خواهند شد .

در ۵آذر۹۴خبری مبنی بر تخریب بخشی از تپه تاریخی تل خسرو یاسوج در سایت خبری بویرنیوز منشتر شد.
به گزارش ‹بویر نیوز› از یاسوج، روابط عمومی میراث فرهنگی استان به این خبر واکنش نشان داد.
متن جوابیه بدین به شرح زیر است:
مدیر محترم سایت وزین و پرمخاطب بویر نیوز
با سلام و احترام
عطف به درج گزارشی در خصوص تخریب بخشی از تپه تاریخی تل خسرو یاسوج در مورخ ۵ آذرماه ۱۳۹۴ در آن سایت ، نکاتی در پاسخ به این موضوع جهت تنویر افکار عمومی اعلام میگردد .
همانطورکه در ابتدای گزارش آمده تپه تل خسرو مهمترین استقرار برجای مانده در دشت یاسوج میباشد که به گواه مدارک و شواهد باستان شناسی حداقل از ۵ هزار سال قبل تا دوران معاصر دارای شواهد استقراری در آن میباشد . این تپه در دهه ۸۰ خورشیدی مورد لایه نگاری باستان شناسی قرار گرفت و با تعیین عرصه ای که برای آن انجام گرفت ، خود تپه به عنوان عرصه اصلی و زمین های اطراف به عنوان حریم تعیین و اجازه کشت به کشاورزان اطراف تپه نیز داده شد .

روستای فعلی تل خسرو دراواخر دوره قاجار و اوایل حکومت پهلوی اول با استفاده از مصالح سنگ و خشت به صورت پراکنده در سطح زمین های کشاورزی اطراف تپه احداث شده بود و به نوعی مرکزیت داشت . با شروع بحث استانی شدن و مرکزیت یافتن یاسوج به عنوان پایتخت استان جدید ، از سال ۱۳۴۲ مرکزیت از تل خسرو برداشته شد و این روستا کم کم فراموش و بناهای سنگ و خشتی آن توسط اهالی تخریب گردید و با زمین های کشاورزی هم سطح گردید .

بخشی از این خانه ها در محل فعلی بودند که مالک در سالهای قبل اقدام به تخریب آن نمود و بخشهایی را با زمین همسطح و بخشی از سنگ ها و خشت های موجود را که امکان حمل آن برایش هموار نبود در محل فعلی برجای نهاد و به مرور با جمع آوری سنگ های موجود در محل و همچنین با پاک کردن کانال کشاورزی اطراف زمین و دپوی مجدد خاک حاصل از پاک کردن این کانال در محل سنگ ها ، کم کم برجستگی کوچک دست سازی به شعاع حدود ۱۰ متر و به ضخامت ۳۰تا ۵۰ سانتی متر تشکیل گردید .همانگونه در بالا اشاره شد تپه باستانی تل خسرو دارای سابقه چندین هزار ساله بوده و بزرگتر از حدفعلی بوده که به دلیل کشت و زرع در زمین های اطراف لایه های هم سطح با تپه باستانی کاملا تسطیح و ازبین رفته است و این بخش که برداشته شد تنها دست ساخته دوران پهلوی اول و دوم بود .

قطعا لایه های هم دوره با تپه اصلی به دلیل فرسایش و آبرفت های سالیانه اکنون در زیردشت باقی و در صورت کاوش و یا گمانه زنی این لایه ها که در داخل زمین های کشاورزی قرار دارند، نمایان خواهند شد .

به همین دلیل کارشناس وقت تعیین حریم تپه موضوع را دیده و این بخش از زمین های اطراف را در حریم تپه آورده است . از آنجا که این برجستگی کوچک متعلق به دوره پهلوی بوده و مطابق ضوابط تعیین عرصه و حریم کشاورزی در این بخش مجاز بوده است ، کشاورزان اطراف اقدام به برداشت این برجستگی دست ساز کوچک در زمین خود نمودنده و سنگ ها و خاک آن را در سطح زمین خود پراکنش نمودند . در خاک پخش شده در زمین نیز همه گونه زباله های انسانی جدید از تکه های قوطی های فلزی کنسرو تا تکه های پارچه و.. به راحتی قابل مشاهده است که این خود بار دیگر بر تاریخی نبودن خاک دپو شده در این محل تاکید دارد .

گزارشگر محترم به اشتباه و یا به هر دلیل دیگردر عکس شماره ۲ اقدام به عکاسی از بخشی از تپه نموده اند که دنباله تاریخی تپه بوده و آن را تخریب شده یاد کرده اند که این امر خلاف واقع بوده و بخش عکاسی شده فعلی کاملاً سالم و پابرجا میباشد .
اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ضمن تشکر از توجه و حساسیت ویژه آن سایت خبری در خصوص حفظ و نگهداری آثار تاریخی استان ذکر این نکته را نیز متذکر میشود که این اداره کل بنا به شرح وظایف خود حفظ و نگهداری از آثار تاریخی این سرزمین را وظیفه ذاتی خود میداند و در این راه از هیچ کوششی دریغ ننموده است و ان شاء الله با یاری و کمک سایر دوستان و علاقه مندان فرهنگ و تاریخ ایران زمین ، این یادگاران ارزشمند و شناسنامه گذشتگانمان را به نسل های آینده منتقل خواهد نمود . ان شاء الله

معاون ميراث فرهنگي اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=171260
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. خاک بر سر ما گفت:

    این چه حرفی میزنی .به هر حال جزیی از تپه بود.باید تا چند متر ان قرق بشه.

  2. ایران دوست گفت:

    ها  هم  ایسو گولش  ایزنیت

  3. ایران دوست گفت:

    خجالتم خوب چیزیه! زیر این  تپه صاف شده به قول شما پهلوی  لایه های  عیلامی، هخامنشی،  اشکانی ، قرار داره

  4. علي گفت:

    ماست مالي نكنيد ديگه. گند زديد قبول كنيد و برخورد كنيد با كساني كه اشتباه كردند. تازه خودتان ميگوئيد مربوط به دوره پهلوي بود. بنده به عنوان يك ياسوجي ميدونم مركز يك زماني همين تل خسرو بود پس كجاست؟ همين يك تپه كوچكه بود؟؟؟؟ واقعا نارحت شديم خيليييييييييييييييييييييي

دیدگاه شما