دوشنبه 9 آذر 1394 - 8:24

کاهش ازدواج و رشد ۳ برابری طلاق در کهگیلویه وبویراحمد! + تصاویر

میزان ازدواج ها در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به یک دهه قبل رشد چندانی نداشته است و حتی کاهش نیز داشته و همچنین طلاق رشد ۳ برابری داشته است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مهم ترین مسئله در تغییر رفتارتغییر در نگرش ها و آگاهی های افراد از طریق ارائه اطلاعات کافی به جامعه مخاطب است، گفت: با تشریح پیامدهای کم فرزندی، تک فرزندی یا بی فرزندی برای فرد و خانواده و جامعه می توان نگرش افراد را در این زمینه تغییر داد.

به گزارش بویرنیوز؛ دکتر محمد اسحاقی در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در راستای نرخ باروری کلی افزود: برای درک بهتر شعار “فرزند کمتر زندگی بهتر” توجه به این امر حائز اهمیت است که کشور هایی که مروج تک فرزندی هستند، خود بیشترین تلاش را برای افزایش فرزندآوری انجام می دهند و اینجا جای سوال دارد که کسانی که مروج تک فرزندی هستند چرا این تفکر و ایده را برای خود اجرا نمی کنند؟

وی با بیان اینکه فرزند آوری امری طبیعی است و سبب بقای نسل و به وجود آمدن آینده ای روشن برای جامعه می شود، تصریح کرد: همچنان که یک فرد می تواند عقیم شود یک جامعه و طایفه نیز می تواند عقیم شود و دور از انتظار نیست که به زودی در برخی استان ها شاهد از بین رفتن نسل بعضی از ایل ها و طوایف باشیم.

دکتر اسحاقی اظهار داشت: تک فرزندی از نظر روانشناختی مشکلات و آسیب های زیادی را برای خود فرد ایجاد می کند و پدرو مادر چالش ها و مشکلات تنهایی که برای فرزندشان بوجود می آید و ممکن است گریبان خود آن ها را نیز بگیرد، فدای راحتی خود می کنند.

وی در ادامه داد: بنابراین خانواده ها نباید تنها به رفاه مادی فرزند که به رفاه معنوی آن ها نیز باید توجه نمایند، چرا که فرزند کمتر نه تنها زندگی بهتر را به دنبال نداشته بلکه چالش های زیادی را نیز در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را به وجود آورده است.

نرخ باروری افزایش یافته، اما زیر حد جایگزینی است!

معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نرخ رشد ۱/۳ درصدی جمعیت در سال های گذشته گفت: این امر به دلیل افزایش جمعیتی است که در گذشته داشتیم و پیامد سیاست های جمعیتی به طور مستقیم نیست.

وی افزود: در سال ۱۳۹۰ آمار رسمی که برای نرخ باروری کشور اعلام شد ۱/۷ تا ۱/۸ بود و در حال حاضر برخی از گزارش ها حاکی از افزایش این نرخ بوده که کماکان زیر حد جایگزینی(۲/۱) هستیم و باید تلاش شود تا به نرخ بالاتر از این حد برسیم.

دکتر اسحاقی تصریح کرد: : انتظار می رود که در سرشماری سال ۹۵ که در سال آینده صورت می گیرد با توجه به اطلاعات و ارقامی که سال آینده به دست می آید به توان در راستای سیاست های جمعیتی بهتر برنامه ریزی کرد.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری اجازه نمی دهد که نرخ جایگزینی زیر ۲/۱ با شد، بیان کرد: برای کشور ما بعضی از محاسبات بیانگر این است که نرخ جایگزینی باید ۲/۵ فرض شود تا بتوانیم برخی از چالش ها و مخاطرات جمعیتی را مدیریت نماییم.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: اگرچه در استان کهگیلویه و بویراحمد نرخ باروری بالای ۲ است ولی کماکان خطر کاهش شاخص های جمعیتی از جمله نرخ باروری در این استان وجود دارد.

کاهش ازدواج و رشد ۳ برابری طلاق در کهگیلویه وبویراحمد!

وی ادامه داد: میزان ازدواج ها در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به یک دهه قبل رشد چندانی نداشته است و حتی کاهش نیز داشته و همچنین طلاق رشد ۳ برابری داشته، بنابراین بخش مهمی از کسانی که طلاق می گیرند در ۵ سال اول زندگی یعنی زمانی که زنان زیر ۳۰ سال و مردان زیر ۳۵ سال هستند رخ می دهد که این سنین، سن باروری هستند.

دکتر اسحاقی با اشاره به اینکه شاخص های جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد باید مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: باید سیاست کلی جمعیتی به یک برنامه استانی تبدیل شود تا هر دستگاه و بخش فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، تقویتی، درمانی و آموزشی وظیفه و مسئولیت خود را بشناسند، چراکه مدیریت شاخص های جمعیتی در سطح استان ها نسبت به سطح کلان آسان تر و بهتر است.

وی اضافه کرد: اگر در این استان در امر طلاق مداخله صورت گیرد که راحت ترین راهکار آن ارجاع به مشاور است، شاهد کاهش درصد طلاق خواهیم بود آنچنان که در بعضی از استان ها شاهد کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی دادخواست های طلاق منجر به صدور حکم طلاق بوده ایم.

دکتر اسحاقی ابراز داشت: انتظار می رود که با حضور مشاورین توانمند در استان و ارجاع دادخواست های طلاق توسط دادگستری به کارشناسان مشاور حتی در این ۳ تا ۴ ماهه آخر سال شاهد تغییر خوبی در شاخص طلاق استان باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه میل به ازدواج و فرزند آوری در کشور ما وجود دارد و نسبت به تشکیل خانواده هنوز هم یک ارزش ملی وجود دارد، تاکید کرد: با اطلاع رسانی درباره تاخیر در ازدواج چه پیامدهایی برای جوان ها و خانواده ها دارد و همچنین با مساعدت خیرین، برخی از مشکلات و سوء برداشت ها درباره ازدواج از بین برود و تاثیر منفی و چالش های مرتبط با ازدواج دیر هنگام که ابتدا برای خود فرد به وجود می آید و بعد برای خانوده و جامعه به حداقل برسد.

به گزارش سلام دنا؛ همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در راستای نرخ باروری کلی به همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج صبح امروز با حضور مسئولین وزارتی و استانی در سالن حکیم جرجانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.

محمدی-همایش

همایش ۳

همایش ۲

همایش۶

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=171103
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. فرزند دنا گفت:

    خواهش میکنم برا افزایش جمعیت تبلیغ نکنید .چون هیچ ادم تحصیلکرده و با فرهنگی خودش رو به دردسر نمیندازه

  2. فرزند دنا گفت:

    با این مشکلات مالی و فرهنگی بچه بیاریم به دست کی بسپاریم

دیدگاه شما