شنبه 7 آذر 1394 - 20:22

نگاهی به تصمیم شورای حکمیت اصولگرایان بویراحمد

سیدجواد صالحی‌نیا؛

بویرنیوز-سید جواد صالحی نیا؛ خبر ویژه این روزهای فضای رسانه‌ای و جامعه بی شک معرفی گزینه نهایی جریان اصولگرایی در بویراحمد و دنا به عنوان مدعی همیشگی و ریشه‌دار در عرصه انتخاباتی میباشد.

پس از کش و قوس های فراوان و رقابت‌های درون مجموعه ای برای تعیین گزینه نهایی اصولگرایان بویر احمد و دنا بالاخره حبیب اله پیشوا از چهره های شاخص این جریان به عنوان گزینه نهایی در این حوزه انتخاباتی معرفی شد.

این انتخاب فارغ از شرایط گزینه اعلام شده که بی شک در این خروجی تاثیر داشته که در ادامه اشاراتی خواهد شد از نظر نگارنده یک اتفاق بزرگ و پدیده سیاسی در گفتمان سیاسی بویراحمد و دناست.pishava

در بافت‌های سیاسی سنتی و در جوامع اسطوره پرور عبور از چهره ها و گردش نخبگانی هم برای جامعه و هم جریان های سیاسی سخت و بعضا غیرممکن بوده است.چهره های کاریزمای یک جریان تا زمانی که خود بخواهند میتوانند بر اریکه قدرت تصمیم سازیها باشند.

در اتفاق اخیر وحدت نیروهای شاخص اصولگرایی و از خودگذشتگی رهبران فکری و معنوی باعث این اتفاق شد که فارغ از همه مسایل نشان از بلوغ سیاسی و شجاعت جریان اصولگرایی بویراحمد و دناست. باید فارغ از پیش بینی نتیجه انتخابات به این تصمیم شجاعانه آفرین گفت.

عملکرد اصولگرایان بویر احمد و دنا را در این دوره باید مصداق موفق کار تشکیلاتی دانست. دعوت همگانی نیروها با سلیقه‌های مختلف جهت محک سیاسی با بستن میثاق نامه تشکیلاتی و اخلاقی و در ادامه مقاومت دلسوزانه و شجاعانه رهبران سیاسی و فکری جریان از جمله دکتر «هدایتخواه» و حاج «مسعود حسینی» در مقابل درخواست های مکرر جریان جهت کاندیداتوری (به دلیل تصور عدم پذیرش چهره‌ای جدید در جامعه) راه عبور شجاعانه از «هدایت‌خواه» و «حسینی» و رشد جریان و به تعبیر دیگر گردش نخبگانی را باز کرد.

وجود چهره‌های شاخص دانشگاهی، باسواد و بعضاً دارای سوابق مدیریتی و اجرایی درخشان در کنار دو لیدر محبوب و صاحب نفوذ در بین مردم در راس جریان که همه به نحوی توانایی پوشیدن ردای نمایندگی را داشتند هم عرصه رقابت درون جریانی را جدی کرده بود و هم نشان از وزن بالای اصولگراها در بویراحمد و دنا بوده است.

حداقل تاثیر این رقابت درون گفتمانی معرفی چهره‌های جدید از این اردوگاه بود چهره هایی با انرژی ،دانشگاهی و جوان که بعضا در مرز چهل سالگی بودند و حضورشان در زیر چتر این تصمیم که خروجی فقط یک نفر باشد باعث افزایش وزن جریان و گزینه معرفی شده خواهد بود.

آنچه تا امروز اتفاق افتاده این شد که بررسی‌های جزء به جزء تک تک گزینه ها از روز اول آغاز شد و بر روی ویژگیهای مثبت همه کاندیداها هم بحث شد.از همان اول هم اختلاف سلیقه طبیعی بود. هربار گزینه ای یا به جهت عدم اقبال عمومی یا با تشخیص خود از ادامه مسیر کنار رفتند اما این جمع و جریان از هم متفرق نشد تا اینکه با حکمیت مورد اتفاق و حضور شخص دکتر «هدایت‌خواه» با بررسی میدانی و وجود خط کشی های بعضا منطقه‌ای (گرمسیری –سردسیری) جریان به تصمیم بزرگی رسید.

تصمیم ادامه حیات سیاسی جریان اصولگرایی با تاکید بر شایسته سالاری نه موج سازی‌های قومیتی و قدیس‌زایی از اشخاص آنگونه که این روزها در حرکت‌های سیاسی طیف مقابل یا مستقل‌ها دیده می‌شود. به نظر نگارنده باید به احترام این تصمیم تمام قد ایستاد چراکه جریان اصولگرایی فارغ از جو سازیهای کوته اندیشانه سردسیری گرمسیری فقط با اتکا به ویژگیهای شایستگی حرکت میکند که این خط کشی توحیدی ست هر چند پیشوا گرمسیری نیست چرا که گرمسیری سردسیری ساخته خط کشیهای ماست.خط کشی آنهایی که به اسم ناجی بویراحمد سالها تفرقه انداختند و هر شهرستان شد ایالتی جداگانه و امروز همچنان بر همان طبل میکوبیم .باید این پوسته پوسیده فکری را عوض کنیم.

به این دلیل پیشوا را باید پدیده انتخابات دهم بویراحمد و دنا دانست چرا که محصول یک خرد جمعی کارشناسانه ، علمی و دارای تنوع منطقه ای (علیا-سفلی) بوده است.

البته همانطور که در ابتدا اشاره شد نمیتوان از ویژگیهای گزینه معرفی شده هم غافل شد چرا که سرمایه گذاری جریان بی شک بر روی فردی با قابلیت های اجتماعی و فکری بالا بوده است.

حبیب اله پیشوا از حقوقدانان برجسته استان کهگیلویه و بویراحمد با ویژگی‌هایی چون ثبات قدم در مسیر انقلابی‌گری و اصولگرایی از روزهای پیش و بعد از انقلاب تا کنون، شجاعت، صراحت در گفتار، مردمی بودن و مشورت‌پذیری (ارتباط با اقشار مختلف مردم از جناح های سیاسی متفاوت به اقتضای حرفه) و داشتن قدرت شبکه‌سازی اجتماعی با وجود ارتباطات اجتماعی و خویشاوندی با مناطق مختلف حوزه انتخابیه (بویژه بویراحمد سفلی) را باید به عنوان یک فرصت جدید و گزینه قابل اتکا در انتخاب مردم شریف بویر احمد و دنا دانست.

در بررسی تاریخی تحلیلی رفتارهای سیاسی و انقلابی حاج «پیشوا» هر جا که نگاه کنیم این در عرصه بودن و پیشرو بودن در کنار مجهز بودن به علم و آگاهی که از ویژگی‌های نخبگان اجتماعی‌ است دیده می‌شود.

چه زمانی که مسئولیت حزب جمهوری اسلامی در شهرستان کهگیلویه را عهده‌دار بود که خیلی از خط امامی‌های آن روزها هنوز در مسیر اندیشه های انقلابی قرار گرفتن خود را محصول کلاس های عقیدتی تشکیلاتی رابط حزب در آن زمان میدانند یا وقتی به جهاد سازندگی که نماد خدمت بی‌منت توسط نیروهای انقلاب به توده‌ها بود پیوست و سال‌ها معاونت فرهنگی استان را عهده داربود و یا در روزهای حماسه به جبهه ها شتافت و در عملیات الی بیت المقدس مجروح شد و خانواده‌اش برادر شهیدش را در همان سالها تقدیم انقلاب کرد. در عرصه علمی هم وقتی دانشگاه‌ها بعد از انقلاب فرهنگی بازگشایی شد در رشته حقوق دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و بعد از آن در شغل وکالت سالها خدمت کرد تا اینکه بعد ها با اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه دولتی شیراز به تدریس در دانشگاه‌های یاسوج مشغول شد.

در صاحب جهت بودن و اندیشه سیاسی خاص داشتن هم از ابتدا و بعد از اینکه در اندیشه چپ‌های آن زمان که شما بخوانید خط امامی‌ها انشقاق پیش آمد و کلید واژه های جدید راست و چپ اندیشه ای بوجود آمد تا کنون در مسیر اصولگرایی قدم برداشته و نبوده باری که به خاطر سهم خواهی یا اختلاف سلیقه به اردوگاه مقابل برود. هر چند این اندیشه سیاسی باعث نشده که ارتباط مردمی، تبادل و تضارب فکری با جناح‌های سیاسی دیگر و نقش ریش سفیدی منطقه‌ای ایشان تحت الشعاع قرار گیرد که این جامعیت ایشان در ارتباط با توده مردم مورد اعتراف همه میباشد.

بی شک از امروز تا انتخابات مخالفت‌ها و نقدهای منصفانه و مغرضانه زیادی در مورد چهره جدید اصولگراها منتشر خواهد شد اما آنچه که روشن ست باید به این تصمیم بزرگ احترام گذاشت و وحدت در این جریان با حمایت مردم شریف بویراحمد و دنا که دنبال گمشده خود در این جریان بوده‌اند باعث اتفاق امیدوار کننده‌ای در بویراحمد و دنا خواهد شد.

آنگونه که شایسته این دیار و این استان است…

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=170871
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. مردم بويراحمد سفلي گفت:

    آقايان تصميم گيرنده كدام نخبگان درجلسه بودند همين طور است كه شكست مي خوريد

  2. کارمند گفت:

    بسیار تحلیل خوب وقشنگی بود .با توجه به موجی که همین دو روز اتفاق افتاده آقای پیشوا پیروز قطعی انتخابات خواهد بود.

  3. رئیس گفت:

    پیشوا مورد وثوق همه بویراحمد علیا وسفلی است و شایستگی وی بالاتر از نمایندگی است.

دیدگاه شما