شنبه 7 آذر 1394 - 7:48

پیام ها و پیامدهای انتخاب پیشوا به عنوان کاندیدای اصولگرایان بویراحمد

گروه سیاسی – بعد از حدود یکسال رایزنی در جریان اصولگرایی شهرستان بویراحمد، برای چهارمین بار کاندیدای این جریان معرفی شد، تا در آستانه ثبت نام کاندیداها دوباره نگاهها به سمت این طیف معطوف شد و بسیاری به دنبال این پرسش خواهند بود که این جریان تا روز انتخابات آیا بازهم بازی جدیدی خواهد داشت یا خیر و سوال دیگر اینکه آیا اتفاقات اخیر مدیریت شده است!؟

به گزارش «بویر نیوز»، برای دانستن پاسخ این دو سوال، ابتدا باید اتفاقات یکسال اخیر این جریان را مرور کرد؛ آنجا که خرداد امسال پس از جلسه ای اعلام شد خلیفه خلقی پور به عنوان گزینه نهایی اصولگرایان معرفی شد که این معارفه دوامی نداشت و حدود دو ماه بعد مشخص شد که بنا به دلایل مختلفی و آنچه “بی صداقتی” برخی آقایان عنوان شد، خلقی پور از این تصمیم تبعیت نخواهد کرد.

پس از آن شهریور امسال نشست اصولگرایان بویراحمد و دنا در مسجد و حسینیه امام علی (ع) برگزار شد و اینبار حجت الاسلام صفدر پناهی رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد به عنوان رئیس شورای حکمیت نام ستار هدایت خواه را به عنوان گزینه این طیف اعلام کرد.

هر چند کسی منظور خلقی پور را از بی صداقتی به صراحت متوجه نشد، اما نشست تیرماه پایداری ها در یاسوج و حلقه اصلولگرایان بدور برای دعوت آقاتهرانی از هدایت خواه را شاید بتوان ادله ای برای سخنان خلقی پور دانست و همانگونه که «بویر نیوز» در آن مقطع تحلیل کرد دعوت از آقاتهرانی بازی بود که می خواست هدایت خواه را به بورس بازگرداند.

اما مخالفت های چهره های اصولگرایی برای اولین بار از هدایت خواه علنی تر شد و اعتراضات به حدی رسید که وی علیرغم اینکه قبلا گفته بود نسبت به نظر شورا حرفی ندارم پس از موج اعتراضات کوتاه آمد و اعلام کرد به صحنه نمی آید.

بار دیگر در روزهای ابتدایی آذر اعلام شد که مراد علی پیوند گزینه نهایی اصولگرایان است، که در لحظه انتشار خبر تردیدهای در این مورد وجود و ظهر همان روز پناهی در گفتگو با «بویر نیوز» این خبر را تکذیب کرد و تاکید کرد که عصر همان روز یعنی پنج شنبه 5 آذر نام کاندیدای نهایی اعلام می شود که اینبار قرعه به نام حبیب الله پیشوا افتاد.

با توجه به اختلافات در این جریان و دو دیدگاه حاکم که یکی آمدن هدایت خواه به عنوان قدرت اصلی جریان و دیدگاه مخالف مبنی بر جوانگرایی و تغییر؛ و البته با این تاکید که شکست هدایت خواه تا سال ها کمر جریان را می شکند، از ابتدا نیز مشخص بود واکنش ها به انتخاب پیشوا متفاوت خواهد بود، بخصوص اینکه در آستانه ثبت نام کاندیداها قرار داریم.

انتخاب پیشوا در جامعه و در میان اهالی سیاست برداشت های متفاوتی در پی داشت که به پیام انتخاب وی و البته پیامدهای آن به اختصار می پردازیم؛

1 – اولین و مهمترین پیام این انتخاب یعنی اینکه “هدایت خواه نمی آید” که شاید دلیل آنرا بتوان به احتمال حضور سیدباقر موسوی و پیامد تقابل این دو نفر برای جریان اصولگرایی دانست که البته دلایل متعدد دیگری نیز وی برای خودش دارد.

2 – مطرح شدن نام پیشوا را باید به چند دلیل دانست؛ وی توانست بواسطه نفوذش در شهر یاسوج (نه همه شهرستان بویراحمد و دنا) به تنهایی نه خودش بلکه دامادش (علی اکبری تبار) را در انتخابات شورای شهر نزديك به 10 هزار رای به پیروزی برساند در حالیکه در همین انتخابات افرادی همچون دهراب پور از وی به عنوان یک قطب سیاسی یاد می شود نتوانست در این انتخابات به مراد برسد.

3 – پیشوا بواسطه نزدیک به سه دهه وکالت در شهر یاسوج شناخت و نفوذ اجتماعی بالایی دارد ولی باید در عرصه سیاست از وی به عنوان فردی با توان لابی گری بالا یاد کرد همین که توانسته در آشفته بازار اصولگرایان بویراحمد نام خود را به عنوان کاندیدا اصلی مطرح نماید، موید این ادعاست.

4 – چیزی که پیش بینی می شد اتفاق بیفتد برخی مخالفت ها با مطرح شدن نام وی بود که محقق هم شد و البته با توجه به روند یکساله این جریان امری طبیعی بود. اما اینکه پیشوا در بافت امروز جامعه بویراحمد هم نفوذ دارد و هم می تواند تاثیرگذار باشد شکی نیست ولی راندن وی بنا به دلایل قومیتی می تواند برای جریان اصولگرایی هزینه های جبران ناپذیری داشته باشد.

چرا که اکنون این بافت به هم ریخته در گچساران، تاجگردون بویراحمدی و در دهدشت عدل هاشمی ترک تبار حضور دارند و دیگر جایی برای طرح موضوعات قومی نیست

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=170816
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. نظریانی گفت:

    به به گل بود و به سبزه نیز آراسته شد. هدایت خواهو وارد کتب تاریخی کردین‌… به به

  2. ازیاسوج گفت:

    انشالله که اصولگرايان پیروز شوند 

  3. بی نام گفت:

    با سلام
    تنها گزینه ای که از طرف اصولگرایان میتواند سرنوشت شومشان رو بعد از شکست هدایت خواه تغییر دهد روشنفکر هست به چند دلیل یکی اینکه از پشتوانه بومی و مردمی خوبی برخوردار است و یکی اینکه خیلی زود استارت تبلیغات خود رو در منطقه زده و نظرهای زیادی رو جلب کرده و دیگر اینکه یک کاندید فراجناحی هست که همه اقشار رو میتونه زیر پرچمش جمع کنه

  4. منتقد گفت:

    ایا به نظرشما انتخابات شورای شهر اصولی برگزارشد که روی آن حساب باز کردی و آن را ملاک قرار می دهی

  5. استاد گفت:

    فقط حاج پیشوا.
    بویر اشاره خوبی کردی.جریان و خود دکتر هدایت خواه حاج پیشوا رو انتخاب کرده و آن شالله پیروزه….
    حاج پیشوا-……حاج پیشوا….حاج پیشوا

  6. بببیطرف گفت:

    عالی بود،اقای پیشوا بیش از سی ساله که در بویر احمد حضور دارد مثل برخی عازم این و اون شهر نشده تا خوش بگذراند و فقط موقع انتخابات پیدا میشه،توانمند و رشته تحصیلی اش متناسب با وظیفه مجلسه

  7. دنای سرافراز گفت:

    با آرزوی موفقیت برای کاندید محبوب حاج پیشوا..رای ما مال شماست

  8. حقیقت استان گفت:

    درود بر اقایان زارع و فدایی و دهرابپور انشاالله این دوره اتتخابات باز هم موفق میشوید.یا زهرا

  9. شاکی گفت:

    مدیر محترم سایت بویر نیوز
    با سلام و احترام
    لطف کنید نسبت به اصلاح بند 2 نوشته فوق اقدام فرمایید، آقای اکبری تبار نفر ششم منتخب شورای شهر یاسوج با 9240 رای و آقای محمدرحیم دهراب پور با 7856 رای یکی از اعضای منتخب علی البدل شورای شهر یاسوج انتخاب شدند و آماری که در این بند قید شده نشر اکاذیب بوده که در صورت عدم اصلاح در کمترین زمان به جهت بازی کردن با شخصیت افراد، از لحاظ حقوقی و قانونی پیگیریهای لازم صورت می گیرد.

  10. ناشناس گفت:

    هدایتخواه کار بزرگی کرد..او که میدانست با دولت اصلاح طلب نمیتواند کار کند و دعوا و کشمکش سیاسی جلوی خدمت صادقانه را خواهد گرفت به میدان نیامد

  11. رضا گفت:

    سلام بر بویر در بوراحمد 3 تا احتمال است اگیر سد باقر از تیغ شور نگهبان رد شد که جای حرفی نیست ولی اگر رد نشد و هدایت خواه امد به صحنه که باز هم جای حرفی نیست ولی اگر هدایت خواه نیامد باز زارع برنده انتخابات است ای دیدگاه م

دیدگاه شما