جمعه 6 آذر 1394 - 11:12

اقدام قابل توجه شهروندان سی سختی درمواجهه با پلنگ وحشی

شب گذشته در اتفاقی نادر یک قلاده پلنگ ایرانی در فاصله دو کیلومتری شهر سی سخت مشاهده شد.

به گزارش صبح زاگرس به گفته افرادی که این پلنگ را از نزدیک مشاهده کرده بودند این حیوان وحشی بعد از دیدن خودرو در تاریکی شب به شدت مضطرب و قصد فرار به سمت ارتفاعات دنا را داشت که با حفاظ فنس کشی باغات رو به رو شد.

به گفته یکی از این افراد علی رغم اینکه راننده خودروی نیسان پاترول میتوانست پلنگ را زیر بگیرد و از بین ببرد این کار را نکرد و اجازه دادیم حیوان از محل متواری شود.

رهنما از افراد حاضر در صحنه می گوید بعد از مشاهده این پلنگ اقدام به تماس با عوامل محیط بانی و گزارش موقعیت رویت شده کردیم تا تصمیم صحیح برای این حیوان توسط محیط بانان صورت گیرد.

رجب زاده رئیس اداره محیط بانی شهرستان دنا ضمن تایید این اقدام و تشکر از کسانی که با عوامل محیط بانی همکاری داشتند گفت: منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی به لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال ۲۰۱۰میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان دهمین ذخیره گاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌ گاه دنیا به ثبت رسیده است.

وی وسعت بالا و کیفیت مناطق حفاظت شده دنا را نمونه ای کم نظیر در کشور عنوان کرد و افزود: مشاهده این پلنگ در این منطقه نشان دهنده وجود یک منطقه امن برای این حیوان وحشی است.

وی ،دنا را زیستگاه و قلمروی مناسب برای پلنگ دانست و افزود: وجود پلنگ در این مناطق بیانگر تلاشهای شبانه روزی محیط بانان زحمت کش دنا است.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰هکتار دارای۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده دارا می باشد.

پلنگ، کل وبز، سیاه گوش، خرس، خرس قهوه ای بزرگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، گورکن، موش کور، موش خرما، سنجاب جنگلی، خرگوش، سمور، راسو، گراز، خفاش، گربه، گربه شنی، گربه پالاس، خفاش گوش بلند، سگ آبی، تشی و چندین گونه دیگر از مهمترین گونه های جانوری این منطقه است.

رجب زاده در پایان خاطر نشان کرد: دوست داران محیط زیست با مشارکت و کمک به سازمان محیط زیست در حفظ و نگهداری سرمایه های همگانی میتوانند نقش بسزایی ایفا کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=170714
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. جمال گفت:

    احسنت به این مردم بافرهنگ

دیدگاه شما