جمعه 6 آذر 1394 - 7:18

مشارکت مردم در عرصه سیاسی

حجت الاسلام ایرج میرزا پارسه

حجت الاسلام ایرج میرزا پارسه – سیاست در جوامع مدرن یک امر تخصصی است که به نخبگان و احزاب سیاسی تعلق دارد. مردم از طریق احزاب و گروههای سیاسی می توانند در حوزه سیاست دخالت کنند و زمانی به حوزه سیاست فراخوانده می شوند که گروهها و احزاب سیاسی بخواهند.

ایرج میرزا پارسهمردم سرنوشت سیاسی خود را به نخبگان و احزاب سیاسی واگذار می کنند و آنها از طرف مردم وکیل اند تا در تمام امور حوزه عمومی و انتخاب نماینده تصمیم بگیرند اما در جامعه ما مردم خودشان در سیاست دخالت می کنند و خودشان انتخاب می کنند و به این طریق توزان سیاسی بین مردم و مسئولان ایجاد می شود و هماهنگی بین آگاهی های سیاسی مردم و رشد و بالندگی سیاستمداران و برنامه ریزان و نهادهای حکومتی برقرار می شود و در واقع این امر هدف از مشارکت سیاسی می باشد.

مشارکت سیاسی مردم کارکردهایی از قبیل ایجاد مقبولیت، وفاق ملی، استقلال طلبی، آزادی های مشروع، عدم وابستگی به گروهها، جناح ها، طبقات اجتماعی و توسعه متوازن و همه جانبه را در جامعه نهادینه می کند.

ما نباید مشارکت سیاسی مردم را فقط از یک بعد مورد نگرش و تفسیر قرار بدهیم که برای حفظ نظام مردم باید عمل به تکلیف دینی و شرعی نمایند و با این توجیهات خود را قانع نماییم، باید در مقابل مردم پاسخگو باشیم و در مقابل آراء مردم احساس مسئولیت نمائیم و در جهت مطالبات و خواسته های عمومی مردم انجام وظیفه نماییم تا به مشارکت مردم در عرصه های سیاسی لطمه نزنیم و اگر احزاب، گروهها، طبقات و جناح سیاسی بخواهند از جانب مردم و به نام مردم در درون یک واحد سیاسی نقش ایفا نمایند، مردم احساس می کنند که به حقوق آنها بی توجهی شده است و انگیزه لازم را برای مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی از دست خواهند داد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=170693
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. محسن گفت:

    حاج آقا درست می فرمایند  .    لطفا متن قبلی من را در یک فضای مناسبی از سایت تان چاپ کنید.  تشکر از بویر نیوز.   درود.

دیدگاه شما