جمعه 6 آذر 1394 - 0:36

توسعه دانشگاه پیام نور در منطقه آغاز شد

دکتر رستمی با فهم این مهم و با اعطای بورسیه به این کشور معتقد به یک بازی برد – برد برای ایران و افغانستان در موضوع آموزش عالی محسوب می شوند.

گروه دانشگاه – این هقته دانشگاه پیام نور میزبان وزیر علوم کشور افغانستان بود.

سایت عصرامید نوشت، سه شنبه این هفته مومند وزیر تحصیلات عالی افغانستان از دانشگاه پیام نور بازدید و با دکتر رستمی ابوسعید رئیس دانشگاه پیام نور دیدار کرد.

در این دیدار دکتر رستمی عنوان اینکه دانشگاه پیام نور آمادگی به روزرسانی کتب دانشگاهی افغانستان را دارد، اظهار داشت: این دانشگاه دارای بیش از ۲۱۵۰ عنوان کتاب است که در صورت نیاز کشور افغانستان می تواند این منابع را در اختیار قرار دهد.
دکتر رستمی ابوسعیدی اظهار داشت: همکاری مشترک در راه اندازی دانشگاه های مشابه آموزش از راه دور و مجازی، مبادله استاد و دانشجو و تفاهم نامه مشترک پژوهشی از دیگر مواردی است که دانشگاه پیام نور آمادگی دارد در این خصوص خدمات لازم را به کشور افغانستان ارائه دهد.
وی خواستار ارائه تسهیلاتی در روادید اساتید و کارکنان دانشگاه پیام نور به کشور افغانستان شد و افزود: دانشگاه پیام نور دارای شعباتی در کابل، هرات ومزار شریف است که برای سهولت تردد اساتید این دانشگاه نیازمند تسریع در صدور روادید اساتید هستیم.
وی با عنوان اینکه دانشگاه پیام نور با هدف کمک به کشور افعانستان تسهیلات را در اختیار علاقه مندان به تحصیل این کشور قرار می دهد، اظهار داشت: دانشگاه پیام نور بزرگ ترین دانشگاه دولتی کشور با بیش از ۸۰۰ هزار دانشجو و ۴ هزار عضو هیات علمی آمادگی دارد که پس از بازنگری لازم، رشته های مورد نیاز کشور افغانستان را در قالب رشته های چند نظمی و بین رشته ای ایجاد کند.
وی با عنوان اینکه در ده سال گذشته بیش از ۹۷۰۰ دانشجوی افغانستان از دانشگاه های ایران فارغ التحصیل شده اند، تصریح کرد: در بین این افراد و کسانی که مدرک فارغ التحصیلی خود را از دانشگاههای ایران اخذ نموده اند، افراد شاخصی من جمله؛ ۴ وزیر دولت های مختلف افغانستان و شمار زیادی از اساتید دانشگاه های مختلف این کشور به چشم می خورند و این نشان از رابطه نزدیک همکاری دو جانبه کشورهای همسایه ایران و افغانستان دارد.

123

وی در پایان خواستار تشکیل کمیته ۳ نفره از طرف دو کشور شد تا ضمن حل مسائل و مشکلات دانشگاه پیام نور در کشور افغانستان، راهکارهای تعامل موثر مشترک ارائه شود.

اما نکته کلیدی این دیدار که نشان از تیزهوشی دکتر رستمی داشت اختصاص ۶۰ بورسیه به کشور افغانستان بود.

دکتر رستمی ابوسعیدی درخصوص تخصیص بورسیه به دانشگاه های افغانستان اعلام آمادگی کرد و گفت: این دانشگاه در نظر دارد با اولویت بانوان،۴۰ بورسیه را به دانشجویان دختر و ۲۰ بورسیه را به دانشجویان پسر کشور افغانستان در سه سال آینده اختصاص دهد.

با توجه به این که وزیر علوم افغانستان یک زن محسوب می شود اختصاص اکثریت این سهمیه به بانوان در افغانستان که شرایط سخت تری برای ادامه تحصیل دارند مورد توجه وزیر علوم افغانستان قرار گرفت.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان با عنوان اینکه دانشگاه پیام نور دانشگاهی مطرح در افغانستان است که دانشجویان بسیاری را در این کشور تربیت می کند، از تخصیص ۶۰ بورسیه به دانشگاه افغانستان با اولویت بانوان قدردانی کرد.

مومند اظهار داشت : وزارت تحصیلات عالی افغانستان در زمینه چاپ و نشر کتاب ، تجهیز کتابخانه ها، ایجاد کتابخانه های الکترونیکی، آموزش مجازی و از راه دور نیازمند کمک دانشگاه های ایران و به ویژه دانشگاه پیام نور است.

به گزارش عصرامید از انجا که کشور افغانستان با جمعیت ۳۰ میلیون نفری خود که بیش از ۶۰ درصد جمعیت آن جوان هستند و با توجه به این که این کشور در سال های اخیر درگیر جنگ بوده، این کشور ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه آموزش عالی محسوب می شود.

از سوی دیگر ویژگی های خاص دانشگاه پیام نور از جمله فراگیر بودن و از راه دور بودن بهترین گزینه برای افغان ها خواهد بود.

دکتر رستمی با فهم این مهم و با اعطای بورسیه به این کشور معتقد به یک بازی برد – برد برای ایران و افغانستان در موضوع آموزش عالی محسوب می شوند.

گفتنی است شاید این تنها دستاورد مهم وزیر علوم افغانستان به ایران باشد که علیرغم دیدارهای زیاد وزیر علوم افغانستان در چند دانشگاه و وزارت علوم، اما هوشمندی دکتر رستمی و تیم مدیریتی ایشان بیش ترین فرصت از این دیدار را فراهم آورد و از پس شاهد گسترش دانشگاه پیام نور در خارج از مرزهای ایران خواهیم بود و یکی از مهم ترین سیاست های وزارت علوم مبنی بر جذب دانشجوی خارجی محقق خواهد شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=170638
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. نجمه گفت:

    سلام بورسیه مال چه سالی هست و به چه کسانی تعلق میگیرد

دیدگاه شما