شنبه 30 آبان 1394 - 13:36

اصلاح شبکه فاضلاب گامی موثر در افزایش کیفیت آب/نظر مدیرعامل مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص جیره بندی آب در ایران

علاوه بر این موارد تعامل خوب با دولت و انتصاب مدیرانی از جنس اعتدال در بدنه آب و فاضلاب با نگاه به توانایی اجرایی آنها از جمله اقدامات جانباز در جلب مشارکت بیشتر دولت بوده است.

گروه اقتصادی؛ مهندس “حمیدرضا جانباز” دارای مدرک كارشناسي ارشد مديريت شهري از سازمان مديريت صنعتي ايران، كارشناس ارشد مديريت اجرايي (MBA) از موسسه آموزش و تحقيقات مديريت وزارت نيرو و كارشناسي آبشناسي (Geo Hydrology)از دانشگاه شيراز است.

به گزارش بویرنیوز به نقل از عصر امید؛ فعالیت های اجرایی در شرکت های آب و فاضلاب کشور ازجمله معاون طرح و توسعه و ریاست هيات مديره گروه صنعتی سدید، عضویت هیئت مدیره شركت مهندسي آب و فاضلاب کشور، جانشين مدير مركز منطقه اي مديريت آب شهري و عضويت در انجمن هاي علمي – حرفه اي و موارد بیشماری از این دست به عنوان سوابق فعالیت های اجرایی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور محسوب می شود.

SONY DSC

جانباز در ابتدای کار مبنای خود را بر اساس کیفیت آب، توسعه خدمات رسانی ها در مناطق روستائی، تعامل بیش از پیش با بخش خصوصی، توسعه شبکه فاضلاب در کشور، کاهش هزینه خدمات رسانی به مردم و در راستای آن کاهش وجه دریافتی از مردم و مواردی از این قبیل بنا نهاد.

تجهیز آب و فاضلاب کشور به آخرین یافته های روز

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از تعامل با کشو های پیشرفته غافل نبود و با برگزاری دوره های آموشی ویژه هم در داخل و هم خارج سعی در جذب یافته های روز دنیا و خدمات رسانی مطلوب تر به مشترکان آب در کشور کرده است.

یکی از مهم ترین اقدامات مهندس جانباز در زمینه کیفیت آب را میتوان در توسعه شبکه فاضلاب و اصلاح این شبکه ها دانست به نحوی که دیگر خطری را متوجه آب های زیرزمینی مورد استفاده شرب مردم نکنند.

کیفیت آب، خط قرمز شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور

جانباز کیفیت آب را خط قرمز شرکت مهندسی آب و فاضلاب میداند و برای دست یابی به این مهم هم دست به اصلاحات زیادی در شبکه فاضلاب کشور زده و هم از طرفی با تعامل مناسب با بخش خصوصی علاوه بر تسریع خدمات رسانی با کیفیت، کاهش عمده هزینه ها را هم ممکن ساخته است.

تا قبل از مهندس جانباز توسعه فاضلاب در روستاهای کشور آنطور که باید جدی گرفته نمیشد اما با شروع دوران تصدی مدیریت وی، نگاه به خدمات رسانی آب و فاضلاب در روستاها تغییر کرد و در همه استان های کشور مبالغ قابل توجهی برای توسعه فاضلاب روستائیان پیش بینی و عملیات اجرایی و تکمیلی اجرایی شده است.

1

فعال نمودن بخش خصوصی در آب و فاضلاب کشور

یکی دیگر از تغییرات مهم در حوزه آب و فاضلاب کشور را بدون تردید باید در نحوه خدمات رسانی دانست، مهندس جانباز با نگاه تقویت بخش های خصوصی کشور و کمک به توسعه همه جانبه استفاده از ظرفیت مراکز خصوصی فعال در حوزه آب و فاضلاب را گسترش داد.

وی با فعال نمودن بخش های خصوصی هم از هزینه ها تا حدی زیادی کاست و هم اینکه با نظارت قوی و تعریف استانداردهای خوب زمینه خدمان رسانی سریع تر و با کیفیت تر به مشترکان را فراهم آورد.

نگاه ویژه به منویات رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی

مهندس جانباز در راستای توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر “تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه استفاده از تولید داخل” استفاده از تولیدات با کیفیت داخلی را به عنوان اصلی مهم در تاسیسات آب و فاضلاب کشور مورد توجه قرار داده است.

وی با الزام شرکت های آب و فاضلاب به خرید تاسیسات با کیفیت و مرغوب داخلی علاوه بر جلوگیری از خروج مقدار زیادی ارز از کشور، کمک به توسعه و پیشرفت اقتصاد بومی کشور و نهایتاً اشتغال جوانان این مرز و بوم را سرلوحه اقدامات خود داشته است.

مدیریت بحران جدی کم آبی در کشور

در چند سال اخیر شاهد بحران جدی در زمینه آب در نقاط مختلف ایران اسلامی بودیم و شاید به دلیل اهمیت آب این مشکل را بتوان در صدر مشکلات کشور دانست به گونه ای که کارشناسان اهمیت موضوع “آب” را از همسان و یا حتی بالاتر از اهمیت نزاع های سیاسی و هسته ای دانسته اند.

بخش های از کشور ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشکی به صورت جدی درگیر کم آبی هستند که این خود کار را در حوزه آب کشور سخت تر میکند، اما مهندس جانباز این موارد را بهانه و دستاویز برای سوء استفاده ها و کم کاری های مدیران بخش های مختلف ندانست.

جیره بندی آب در ایران تنها راه درمان؟!

جانباز تاکید داشت جیره بندی آب نباید راه اول و آخر برای مقابله با کم آبی باشد، وی تلاش برای شناسایی منابع پایدار آب، فرهنگ سازی استفاده مناسب، بازیافت فاضلاب به چرخه مصرف و جلوگیری از استفاده آب شرب بعنوان آب کشاورزی و باغداری و موارد اینچنینی را مهمتر و اثر گذارتر دانست و از ابتدا بنای کار خود را بر تقویت این موارد گذاشت.

بر پایه این گزارش اقدامات مهندس جانباز از قبیل اصلاح شبکه فاضلاب کشور، نگاه ویژه به بخش خصوصی و تولید داخل، استفاده از آخرین یافته های علمی دنیا، کاهش هزینه خدمات و در ادامه کاهش هزینه مشترکان(پول آب بسیار کمتر از هزینه تمام شده آن در کشور است)، توجه ویژه به روستاها در زمینه آب و فاضلاب و بیشمار موارد دیگر بوده است.

علاوه بر این موارد تعامل خوب با دولت و انتصاب مدیرانی از جنس اعتدال در بدنه آب و فاضلاب با نگاه به توانایی اجرایی آنها از جمله اقدامات جانباز در جلب مشارکت بیشتر دولت بوده است.

آنچه در این قابل انکار نیست، موفقیت آب و فاضلاب کشور در مدیرت بحران آب و سلامت آن بوده است و به گفته نظرسنجی ها خدمات آب و فاضلاب در کشور و به خصوص روستاهاو مناطق عشایری در این چند ساله متحول شده است و این را باید مدیون نگاه جامعه نگر و همه جانبه مدیریت توانمند این مجموعه دانست.

2 3

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=170124
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما