دوشنبه 11 آبان 1394 - 15:18

شقاق چیست؟ چگونه این بیماری درمان می شود

شقاق بیماری است که افراد زیادی را می تواند درگیر خود کند . درمان این بیماری با روش های مختلف امکان پذیر است که در این مطالب روش های درمانی و چگونگی تشخیص آن مورد بررسی قرار گرفته است.
دکتر جواد غروبی متخصص جراحی عمومی و استاد یار دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با عصر ایران در تعریف شقاق گفت: شقاق مقعد یک ترک در ناحیه ی آنودرم دیستال به خط دندانه ای در انتهای روده ی بزرگ است و علت آن نیزمربوط به آسیبی است که خروج مدفوع سفت و یا اسهال طولانی ایجاد می کند.

دکتر غروبی با بیان اینکه چرخه ی درد، گرفتگی و ایسکمی ، سبب اختلال در ترمیم زخم شده و شقاق مزمن را به وجود می آورد ادامه داد: اغلب فیشرهای درقسمت خلفی ایجاد شده، 10 تا 15 درصد موارد در قدام و کمتر از 1 درصد آن در جای دیگر مقعد ایجاد می گردد.

علائم و نشانه ها

این استاد یار دانشگاه شهید بهشتی در مورد علامت های ابتلا به این بیماری گفت : علامت مشخص این بیماری، درد و خونریزی زمان دفع مدفوع است. این درد هنگام اجابت مزاج ایجاد شده و تا چند ساعت ادامه دارد.

وی ادامه داد: فیشر حاد یک پارگی سطحی درآنودرم است که معمولا با درمان دارویی و توصیه های تغذیه ای بهبود می یابد اما فیشر مزمن به صورت زخم با لبه های برجسته و فیبرهای سفید رنگ اسفنکتر داخلی آنال دیده می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شقاق مزمن معمولا نسبت به درمان طبی و دارویی مقاوم است ادامه داد: شقاق مزمن فقط با دخالت جراحی بهبود می یابد.

درمان شقاق چگونه انجام می شود؟

این متخصص جراحی عمومی در مورد روش های درمان این بیماری گفت:تمرکز درمان بر شکستن چرخه ی درد، اسپاسم و ایسکمی است که عامل ایجاد فیشر است .خط اول درمانی  در این زمینه کم کردن تروما یا آسیب به آنال است که شامل تجویز مواد غذایی فیبردار مانند سبزیجات و میوه جات و استفاده از مایعات است.
وی گفت: تجویز ملین ها  و نشستن در لگن آب گرم نیز به رونددرمان کمک می کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تجویز ژل لیدوکائین 2 درصد به صورت موضعی برای کاهش درد و پماد نیترو گلیسرین به صورت موضعی به باعث افزایش گردش خون در ناحیه آسیب دیده می شود ولی پماد نیترو گلیسرین غالبا باعث سردرد در بیمار می شود.

وی ادامه داد: درمان طبی در فیشر حاد موثر است ولی در 50 درصد موارد در درمان فیشر مزمن نمی تواند موثر باشد و نیاز به جراحی دارد.

تزریق بوتاکس در درمان فیشر

دکتر غروبی در مورد تزریق بوتاکس برای درمان این بیماری گفت: تزریق بوتاکس باعث فلج موقت عضلات شده و با این مکانیسم، در بعضی مراکز آن را به عنوان جایگزین عمل جراحی در فیشر مزمن به کار می برند. هرچند عوارض آن کمتر است ولی نتایج درمان قطعی فیشر با تزریق بوتاکس بیشتر از درمان طبی نیست.

وی در مورد درمان جراحی گفت:درمان جراحی به صورت سنتی با هدف درمان قطعی فیشر مزمن در بیمارانی که درمان طبی در آنها ناموفق است، انجام می شود که  این عمل کاهش اسپاسم اسفنکتر داخلی  را در پی دارد.

این متخصص جراحی عمومی ادامه داد: در 95 درصد از بیماران درمان جراحی موفقیت آمیز است ولی احتمال عود در کمتر از 10 درصد از بیماران وجود دارد.
دکتر غروبی در پایان خاطر نشان کرد: به منظور درمان فیشر مزمن، از فلپ های موضعی با یا بدون اسفنکتروتومی نیز استفاده می شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=168062
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. احمد گفت:

    من یکسال از شقاق رنج میبردم هرچی پماد هم بود استفاده کردم ولی فایده نداشت. آخرش یک دکتر برام روزی یک فلوکسیتین 20 با روزی دو تاقرص کلیدینیوم سی (یکی صبح ویکی شب ) تجویز کرد با شیاف هموروئید و شربت منیزیم . بعد از دو هفته خوب شدم . برای خودم باور کردنی نبود. دستشویی رفتن برام مثل یک عذاب شده بود. شما هم از اینا استفاده کنید انشاالله که خوب بشید.
    پماد لیدوکائین هم خیلی موثره

  2. ناشناس گفت:

    میتونم اسم دکتر بپرسم کدوم شهر چون منم خیلی ادیت میشم ازجراحیم میترسم چون میگن احتمال برگشت داره

دیدگاه شما