به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مطهره علامه در دومین همایش ملی ارتقای سلامت زنان در محیط کار که صبح امروز در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد با بیان این که در اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، سلامت آن دسته از افراد جامعه را که در بازه سنی 30 تا 59 سال قرار دارند را مدنظر داریم، عنوان کرد: دلیل ورود اداره سلامت میانسالان  وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به موضوع سلامت زنان در محیط کار این است که افرادی که در بازه سنی مطرح شده قرار دارند جمعیت مولد کشور محسوب می شوند. از سوی دیگر بخش بزرگی از این گروه سنی را زنان تشکیل می دهند.

وی با بیان این که در طراحی  برنامه های اداره سلامت میانسالان بر خلاف سایر برنامه ها دیدگاه جنسیت محور را مدنظر داریم، خاطرنشان کرد: برای طراحی برنامه های منسجم و غافل نشدن از سهم زنان در برنامه ریزی ها نیاز به در دست داشتن آمار و اطلاعات دقیق به تفکیک جنسیت است، لذا نیاز است بر خلاف گذشته که تفکیک اطلاعات بر اساس شهر و روستا انجام می شد، این برنامه ریزی ها  بر اساس جنسیت صورت گیرد زیرا با افزایش جمعیت در شهرها تفکیک اطلاعات بر اساس شهر و روستا دیگر معنایی ندارد.

رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که از 10 سال پیش سلامت با دیدگاه جنسیت محور در صدر برنامه های اداره سلامت میانسالان قرار گرفت، گفت: در آغاز اجرای این  حرکت تنها بودیم اما اکنون خوشحالیم که سازمان های دیگری نیز در کنار ما قرار گرفته اند. در ادامه این حرکت امید داریم در سال های آتی به گروه های دیگری از زنان علاوه بر زنان شاغل از جمله زنان خانه دار، آسیب پذیر، بد سرپرست و بی سرپرست نیز پرداخته شوند  و در برنامه ریزی ها این دسته نیز مدنظر قرار گیرند.

وی با بیان این که در بسته های طراحی شده برای سلامت میانسالان برای اولین مرتبه بر عوامل اجتماعی به عنوان عوامل موثر بر سلامت، نگاه ویژه شده است، خاطرنشان کرد: نباید از یاد برد که سلامت زنان تاثیر مستقیم بر سلامت خانواده دارد . از سوی دیگر زنان ارائه دهنده خدمات سلامت به سایر سطوح جامعه به ویژه در قالب خانواده هستند.

علامه با بیان این که زنان مرکز شبکه یادگیری اجتماعی هستند، اذعان کرد: لذا ارائه آموزش به منظور تغییر رفتار سبک و شیوه زندگی و آموزش روند دستیابی به سلامت بیشتر به زنان می تواند در نسل آینده اثر گذار باشد زیرا آنها حلقه واسط یادگیری هستند.

وی با اشاره به جمعیت 37 میلیونی زنان در کشور بر اساس سرشماری سال 1390 اظهار کرد: اکنون در دوره  « پنجره جمعیتی » قرار داریم و این به معنای آن است که در سال های آتی با تعداد بیشتری از زنان شاغل مواجه هستیم. لذا از این فرصت باید استفاده کرد تا با تاکید بر نقش زنان با شیوه  مناسب تری به اهداف توسعه دست یابیم.

رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که سن امید به زندگی زنان اکنون 74 سال و مرگ  زیر 70 سال را مرگ زودرس می نامیم، گفت: آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO)  اولین دلیل برای مرگ زنان را ایسکمیک قلب و بیماری های عروقی و دومین دلیل را سرطان می داند. بیماری های تنفسی و دیابت در رده بعدی دلایل ابتدایی مرگ در زنان هستن.

وی ادامه داد: آمار ارائه شده برای زنان بر خلاف مردان در رده اول دلیل مرگ و میر مردان، بیماری های قلبی و دومین دلیل را حوادث و تصادفات است، در نتیجه زنان آسیب کمتری از حوادث ترافیکی می بینند.

 علاوه با اشاره به تعهد ایران به پیمان WHO برای کاهش 25 درصدی مرگ و میر زنان تا سال 2025 خاطرنشان کرد:  مداخله در شیوه زندگی برای کاهش بیماری های قلبی و عروقی، تصحیح شیوه تغذیه و تشویق زنان به تحرک بیشتر برای مقابله با چاقی از جمله مواردی است که می تواند ما را در دست یابی به این عدد تا سال 2025 کمک کند.

رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که بدون در نظر گرفتن آمارهای مربوط به شهرتهران تعداد مرگ و میر زنان 34 هزار مورد از  هزار 947 مورد در سال 1390 بوده است، عنوان کرد: 78 درصد از مرگ و میر زنان طبق این آمار به دلیل بیماری های قلبی، سرطان و حوادث غیر عمد است.

علامه با تاکید بر این که تمام دلایل مربوط به مرگ و میر زنان با تغییر شیوه زندگی قابل کنترل است، گفت: زایمان و عوارض ناشی از آن سهم 18 درصدی در مرگ و میر زنان دارند.

رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان این که در مجموع مرگ و میر زنان در برخی از گروه های سنی از مردان کمتر است، خاطرنشان کرد:  اما بر اساس « بررسی های ملی بار بیماری ها» زنان در مقایسه با مردان آسیب پذیر تر هستند و ناتوانی های ناشی از بیماری های مزمن در آنها به مراتب بیش از مردان است.

وی در پایان گفت: از مهم ترین اولویت هایی که بیماری های مزمن و ناتوان کننده برای زنان ایجاد می کند بیماری های اعصاب و روان است که بر اساس آخرین پیمایش کشوری 5.26 درصد زنان به این بیماری مبتلا هستند به ویژه افسردگی، بیماری های موسکولو اسکتال از جمله کمردرد و آرتروز، کم خونی و یائسگی که البته در گروه های مختلف سنی زنان رتبه آن تغییر می کند.