پنجشنبه 7 آبان 1394 - 15:03

تحقق سلامت اجتماعی با ایجاد روابط سالم

یک عضو انجمن جامعه شناسی ایران با بیان اینکه دست یابی به سلامت احساسات اجتماعی گامی موثر در جهت ایجاد روابط اجتماعی سالم است، تاکید کرد: روابط قدرتی از الزامات ضروری ظهور و بروز خشم است که در جامعه شناسی احساسات مورد تاکید قدرت پایگاه قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، دکتر فرخ ترکمان با بیان اینکه خشم یکی از متداول ترین احساسات اجتماعی است که با موضوع سلامت احساسات اجتماعی، ارتباط مستقیمی دارد و مورد توجه جامعه شناسی احساسات است، گفت: خشم یکی از اصلی ترین احساسات اجتماعی است و انواع تجلیات آن از ابتدای زندگی اجتماعی قابل شناسایی است، جامعیت فرهنگی دارد، دارای سیر تکاملی است و دارای الگوهای خودمختاری نسبت به سایر احساسات است.

وی اضافه کرد: دیدگاه های شناخت اجتماعی خشم، چهار احساس مشابه خشم را شامل احساس ناامیدی و ناکامی، رنجش یا تنفر، سرزنش و رسوایی و سطوح مختلف خشم از جمله پرخاشگری، بحث کلامی، هل دادن و شکستن اشیا را شناسایی کرده اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران با اشاره به اینکه جامعه شناسی احساسات دلایل ظهور خشم را در شرایط و روابط اجتماعی جست و جو می کند، تصریح کرد: در زندگی روزمره، توهین ها، دلخوری ها، بی عدالتی ها، بی انصافی ها، خیانت ها، مورد تجاوز دیگران قرار گرفتن ها، مورد تهدید قرار گرفتن، خودپنداری توسط تصور عمومی و به طور کلی مواردی که مربوط به ادراکات مربوط به موقعیت اجتماعی واقعی و پیامدهای قابل مشاهده آن ها است، در تبیین خشم مورد توجه قرار می گیرد.

ترکمان خاطرنشان کرد: آنچه که در فضای خانواده، کار، همسایگی و روابط طبقاتی دیده می شود، شکل و ساخت روابط قدرتی است. روابط قدرتی از الزامات ضروری ظهور و بروز خشم است که در جامعه شناسی احساسات مورد تاکید قدرت پایگاه قرار گرفته است.

این عضو انجمن جامعه شناسی ایران در پایان یادآور شد: در فضای روابط متقابل، احساس خشم پاسخی است که به شرایط نقص قدرت و پایگاه که دارای اشکال، شدت و جهت گوناگونی است، داده می شود، بنابراین راهکار جامعه شناسی احساسات برای رسیدن به سلامت اجتماعی، دست یابی به سلامت احساسات اجتماعی است که در فضای روابط اجتماعی امکان پذیر است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=167616
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما