شنبه 25 مهر 1394 - 20:06

اعلام بسته جدید اقتصادی دولت/ وام 25 میلیونی خودرو/ تورم تک رقمی/ کاهش نرخ سود بانکی

وی افزود: این پدیده ناشی از اعمال تحریم‌ها بود، چراکه زمان تصویب تحریم‌ها کشور ما در اوج وابستگی به درآمدهای نفتی و خارج از کشور بود.

گروه اقتصادی – برنامه رونمایی از بسته جدید 30 بندی خروج از رکود دولت با حضور نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، طیب نیا وزیر اقتصاد و سیف رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد.

به گزارش بویر نیوز، پیش از این 4 وزیر دولت شامل وزرای اقتصاد، دفاع، صنعت و رفاه با نگارش نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نسبت به عمیق‌تر شدن رکود و تبدیل آن به بحران هشدار داده بودند.

این گزارش حاکی است پیش از این دولت یک بسته خروج غیر تورمی از رکود را با برگزاری یک سمینار بسیار بزرگ معرفی کرده بود که بسته یاد شده هنوز در مرحله نگارش آیین‌نامه است و به مرحله اجرا در نیامده است.

نوبخت: تورم باید تک رقمی شود

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور امروز در نشست تبیین سیاست‌های کوتاه‌مدت رونق اقتصادی اظهار داشت: این بسته ادامه سیاست‌های اقتصادی دولت است و از سال 92 یکی از موضوعات مهم ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور بود که تورم 40 درصدی و رشد منفی 6.8 درصدی وجود داشت و به همین دلیل مباحث مهم اقتصادی برای دولت فراهم شد.

رئیس سازمان مدیریت با اشاره به اینکه به دنبال سیاست‌های سنجیده و مناسبی بودیم که روند اقتصادی را تغییر دهیم، تصریح کرد: مجموعه‌ای از ابزارهای پولی و مالی تهیه شد و روند کاهنده تورم در دستور کار قرار گرفت و همچنین رشد اقتصادی مثبت شد، اما به جهت وجود تحریم، نیازمند مداقه و ارزیابی مستمر بودیم.

نوبخت با اشاره به برگزاری جلسات تحلیل‌های اقتصادی و بررسی اوضاع در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه، یادآور شد: بسته سیاستی اقتصادی دولت در شهریور 92 طراحی و اجرایی شد و لایحه رفع موانع تولید به مجلس تقدیم شد که مجموعه‌ای از سیاست‌ها به همراه سیاست‌های ابلاغی و اقتصاد مقاومتی پیش روی ما قرار گرفت.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در برنامه تشریح سیاست تسریع در رونق اقتصادی با اشاره به اینکه دولت نیز از وضعیت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خشنود نیست، تأکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری ابراز ناخشنودی کرده‌اند، به جهت فرصت کوتاه و شرایط تحریم در کنار کاهش قیمت نفت وجود داشت، دولت نیز خشنود نیست و باید فعالیت بیشتری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: رشد 3 درصدی و تورم کمتر از 15 درصد نیز مطلوب نبوده و نرخ تک‌رقمی تورم باید حاصل شود.

نوبخت با اشاره به اینکه موضوع کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی تأثیر در اقتصاد بین‌المللی و داخلی داشت تصریح کرد: کاهش مخارج دولت و عدم سرمایه‌گذاری کافی به کاهش تقاضا برای رشد اقتصادی دامن زد و طبیعی است تقاضای ملی باید رشد کنو برای پاسخگویی به این رشد، تولید نیز افزایش داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اعلام این خبر که بسته سیاستی دولت، شش ماهه خواهد بود، بیان داشت: مباحثی از جمله دوره اجرا، مبانی نظری، ظرفیت‌های قانونی برای اجرا و دستگاه‌های مسئول در بسته مشخص شده است.

وی ادامه داد: دو رویکرد مهار تورم و رشد اقتصادی در این بسته دنبال می شود و دوره شش ماهه آن در حقیقت از شروع برجام تا رفع تحریم‌ها در نظر گرفته شده استف زیرا انتظاراتی ایجاد شده اما کماکان در تحریم هستیم.

نوبخت مبانی نظری این بسته را در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ظرفیت‌های قانونی بودجه، قانون رفع موانع تولید و برنامه پنجم دانست و افزود: به دنبال تجهیز موانع برای رونق تولید و صادرات هستیم و تحریک هدفمند تقاضا در دستورکار است.

وزیر اقتصاد: دستیابی به رشد پایدار مستلزم مهار تورم است

علی طیب‌نیا در نشست خبری امروز که به منظور تشریح بسته سیاستی دولت برای خروج از رکود برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که دولت زمام امور را به‌دست گرفت، اقتصاد با رکود تورمی مواجه بود، به‌طوری‌ که رشد اقتصادی 6.8-  و تورم بالای 40 درصد بود.

وی افزود: این پدیده ناشی از اعمال تحریم‌ها بود، چراکه زمان تصویب تحریم‌ها کشور ما در اوج وابستگی به درآمدهای نفتی و خارج از کشور بود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ساختار اقتصادی بیمار که از قبل از انقلاب به ارث رسیده و در دهه گذشته با اعمال برخی سیاست های نادرست عدم تعادل‌ها را تشدید کرده است، تصریح کرد: در شرایطی که می‌دانستیم تحریم‌ها اعمال می‌شود، سیاست‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که وابستگی به خارج از کشور افزایش و عمق تولید کاهش یافت.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه هدف دولت از ابتدای کار خروج از رکود و دستیابی به رشد پایدار بوده است، گفت: دستیابی به رشد پایدار مستلزم مهار تورم است و به همین دلیل ثبات در بازار ارز، طلا و دارایی‌ها در دستورکار قرار گرفت، چراکه شرط لازم برای خروج از رکود ثبات و آرامش اقتصادی است.

وی ادامه داد: سیاست‌های به کار گرفته‌شده موفق بود، زیر نرخ تورم کاهش یافته و حتی تورم نقطه به نقطه در آستانه تک رقمی شدن است و همچنین برای 4 فصل رشد مثبت اقتصادی رقم خورد و ما بعد از 8 فصل رشد منفی اقتصاد از رکود خارج شدیم.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به تغییر شرایط سیاسی و بین‌المللی و کاهش رشد اقتصادی در جهان، افزود: تنزل نرخ رشد اقتصادی جهان به کم‌تر از پیش‌بینی‌ها و همچنین کاهش قیمت نفت و کالاهای معدنی موجب شد که رشد اقتصادی ایران، تهدید شود. ارتباط تنگاتنگی بین درآمد نفتی و رشد اقتصادی ایران وجود دارد و مشخص بود با کاهش قیمت نفت رشد اقتصادی هم کاهش می‌یابد.

طیب‌نیا ادامه داد: عامل دیگری که اضافه شد پیش‌بینی مردم از رفع تحریم‌ها بود و همین موجب شد که تقاضا برای خرید کالاهایی مانند خودرو و لوازم خانگی کاهش یابد. مردم به درستی تقاضای خود را به آینده موکول کردند.

وی با بیان اینکه در 6 ماه نخست امسال درآمدهای دولت نسبت به دوره مشابه سال قبل 9 درصد کاهش یافته است، گفت: اگر به قیمت‌های ثابت در نظر بگیریم، درآمد دولت 24 درصد کاهش یافته و این به معنای انقباض در منابع دولت است.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به کاهش تقاضای کل در اقتصاد کشور، افزود: در سال جاری عمده مشکلات از محل کمبود تقاضا است و از طرف دیگر مشکلات منطقه و ناامنی عامل دیگری بود که صادرات به کشور عراق کاهش یابد، بنابراین از 3 ماه پیش بحث مقابله با این شرایط در دستورکار دولت قرار گرفت.

وی با اشاره به بسته تنظیم‌شده برای خروج از رکود اظهار داشت: یکی از محورهای این بسته  تأمین اعتباری است. تأمین اعتباری خود را در کاهش تسهیلات اعطایی و نرخ بالای سود نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: بدهی‌های دولت به پیمانکاران و شرکت‌های دولتی رقم بالایی است و وقتی دولت نتواند بدهی خود را تسویه کند، این پدیده خود را در سایر بخش‌ها نشان می‌دهد و در نهایت موجب بدهی شرکت‌ها به بانک‌ها می‌شود.

طیب‌نیا افزود: در این بسته برای رکود بخش مسکن و بازار سرمایه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده که در قالب مجموعه‌ای اجرایی خواهد شد.

سیف: کاهش نرخ سود بانکی در راه است/سه راهکار تحریک تولید و تقاضا

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در نشست تبیین تسریع سیاستهای رونق اقتصادی با بیان اینکه رشد اقتصادی فصل آخر سال 93 به میزان 0.6 درصد رسیده است، گفت: این رقم کمترین رقم نسبت به سه فصل قبل از آن است، پیش‌بینی می‌شود که در سال 94 کمتر از سال 93 میزان رشد باشد و برای تحریک تولید و رشد در دوره گذار هستیم و از حال حاضر تا اجرای برجام، این تحرک باید ایجاد شود.

وی با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی در بسته گفت: جهت گیری های نظام بانکی در زمینه پولی و اعتباری بوده و دو رویکرد برای خروج از تنگنای مالی و کاهش نرخ سود جاری در نظر گرفته شده که شامل کاهش سپرده قانونی و ورود بانک مرکزی به بازار بین‌بانکی است.

سیف ادامه داد: نرخ ثابت سپرده قانونی بانکها 13 درصد بوده و این مدل برای بانک‌های تجاری تغییر خواهد کرد و از 10 تا 13 درصد متغیر است. برای انضباط‌بخشی به بانکها نسبت به پایبندی و سیاست‌ها درصد مشخص تعیین شده و هر سه ماه تجدیدنظر می‌شود.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، شروع این سیاست اصولاً منجر به ورود نقدینگی از بانک مرکزی به سمت بانکها می‌شود و به کاهش قیمت تجهیز منابع بانکها منجر خواهد شد.

سیف در مورد ورود بانک مرکزی به بازار بین‌بانکی بیان داشت: رفع تنگنا و هدایت سود موجود به سمت دامنه مورد قبول در دستورکار است و علی‌رغم کاهش تورم به 15 درصد، نرخ سود کاهش چندانی نداشت و این اشکال بزرگ است که عوامل آن به فعالیت مؤسسات غیرمجاز، مطالبات بانکها از دولت و مجموعه‌ای از عوامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نرخ سود کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: کمک به کاهش تدریجی نرخ رایج در عملیات بانکی و شرایط غیرمنطقی حل و فصل می‌شود و همچنین این بانک نسبت به عملکرد گذشته بانکها بی‌تفاوت نیست و بانکهای پیشتاز در رعایت ضوابط معرفی خواهند شد و برخی بانکها نیز به دلیل عدم رعایت سیاست‌ها به هیأت انتظامی معرفی می‌شوند.

سیف با اشاره به تأمین مالی برای تولیدکننده و تسهیلات اعتباری برای خریداران اظهار داشت: رویکرد تأمین مالی برای تولید براساس مصوبه شورای پول و اعتبار از طریق عقد خرید دین ایجاد می‌شود و اسناد ناشی از فروش مدت‌دار شرکت‌های تولیدی در بانکها تنظیم شده و بانکها اسناد خود را به بانک مرکزی ارائه خواهند داد و بانک مرکزی با نرخ 14 درصد این اعتبار را دراختیار بانک ها و بانک‌ها نیز با نرخ 16 درصد، این تسهیلات را دراختیار شرکت‌های تولیدی که لیست آن از سوی وزارت صنعت و معدن تهیه می‌شود قرار می‌دهند.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد سیاست دولت برای خودروسازان یادآور شد: مصرف‌کننده این امکان را دارد معادل حداکثر 80 درصد یا 25 میلیون تومان را 7 ساله با نرخ 16 درصد از طریق نمایندگی‌های مجاز تسهیلات دریافت کند و اسناد این تسهیلات از طریق خودروسازان با همان مکانیزم تولید دراختیار آنها قرار خواهد گرفت.

سیف در مورد تسهیلات خرید کالای مصرفی بادوام نیز عنوان کرد: برای این منظور کارت اعتباری پیش‌بینی شده و بانکها مجازند کارت به کارمندان دولتی، بخش خصوصی و کسانی که درآمد مشخص دارند ارائه کرده و افراد محصولات بادوام از شرکت‌های تولیدی داخلی خریداری کنند. حداکثر اعتبار این کارتها 10 میلیون تومان با نرخ سود 12 درصد برای صاحب کارت بوده و منابع بانک مرکزی با نرخ سود 10 درصد دراختیار بانکها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به ایجاد تحرک در ساخت و ساز نیز گفت: پروژه‌های اصلاح بافت فرسوده با همکاری وزارت مسکن و بانک مرکزی اجرایی خواهد شد، همچنین وزارت نفت در رابطه با تبصره 2بند «ق» بودجه از محل صرفه‌جویی انرژی منابعی را دریافت خواهد کرد.

سیف در مورد نگرانی‌ها به منظور اثرات تورمی این سیاست‌ها گفت: با توجه به هدفدار بودن ارائه اعتبار و تسهیلات به سمت کالاهایی انباشت‌شده واحدهای تولیدی، احتمال چنین تأثیری داده نمی‌شود و البته بانک مرکزی مکلف است ماه به ماه متغیرهای پولی و مالی را زیر ذره‌بین بررسی کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=166091
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. کارشناس گفت:

    25 میلیون وام با نرخ 16 درصد و 7 ساله می شود حدود 40 میلیون تومان با اقساط ماهیانه حدود 470 هزار تومان!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    یعنی به خاطر یه ماشین 7 سال بدهکار بشین – قسط بدین و سند هم که باید در رهن بمونه.البته این فقط تا 80 درصد قیمت خودرو است و مابقی را هم باید از جیب مبارک بدین. بسته حمایتی خیلی خوبی است البته برای خودروسازان گران فروش که این روزها از بی مشتری التماس می کنند ولی از حقوق چند ده میلیونی خود کوتاه نمیان. العاقل فی الاشاره.

    • خسته گفت:

      سلام نظر شما بسیار درسته بزارید نظر خودمم بگم هموطن بزرگوار من این بسته رو یک رشوه و رانت به صنایع زیان ده خصولتی میبینم که دارن از ارابه های مرگ چند شرکت بی مصرف حمایت میکنند درسته پول نفت باد اورده هست و دلار خارجی خیلی بالاتره ریال پوچ ماست ولی چرا دولت جدید که میخاد با اعداد و ارقام بازی کنه سر سوزنی بفکر تولید ملی و داخلی نیست و فقط میخاد رانت بده این  حیف و میل بیت المال هست بخدا کسی که وجدان داره پول فروش گنج با ارزش زیر پاش همون نفت و خرج رانت و رشوه به صنایع الوده و مفت خور نمیکنه اصولا اگه این پول برای خرید کالا هست جزو قرض هست و هر پولی از سود روش باشه حرامه ربا هست مگه به دروغ بگویند سرمایه گذاری هست چه سرمایه گذاری؟ وقتی سند در رهن کسی باشه اسمش کاملا قرض گرفتن برای خرید کالا هست بگذریم از ربا بودنش پس میخایید با قدرت نخریدن مردم بجنگید؟ اقای دولت میخاد پشت مقاومت کمپین نخرین و بشکنه باشه بزار ببینیم بسته شما که اخرش تو جیب همین صنایع رانتی میره میتونی مردم و فریب بده واقعا؟ باشه ببینیم بازار مشخص میکنه من امید وارم مردم بینش خودشون رو حفظ کنند و بدونن بسته جدید فریبی بیش نیست اسمش تحریک تقاضا هست بهتره خجالت نمیکشیدن میگفتن تحریک خودروسازهای نیمه ورشکسته!!!
      من راضی نیستم پول بیت المال هر چیزیش سهم من هست و روز قیامت پس میگیرمش یک ریالش به این صنایع و بانکهای الوده پرداخت بشه حق من و پایمال میکنید من ایرانی هستم سهم دارم از یارانه نه این پنجاه تومن این که هیچی نیست همین بسته های پولی من هم سهم دارم چرا باید در دستان عده ای بچرخد حتما حضرت مهدی (ع) باید بیاید؟ خودتان وجدان دارید که عدالت بسته جدیدت کجاست اقای دولت

  2. مردم گفت:

    چه وام خودرو بدین چه ندین ما خودروهای بی کیفیت و با قیمت بالای شما رو نمیخریم.مشکل مردم ایران بی کیفیتی خودروهای ایرانی و قیمت بالای این خودروهاست.بیایید مشکل اصلی یعنی بی کیفیتی و قیمت بالای خودروها رو حل کنید نه اینکه با وام دادن مردم رو ترغیب به خرید خودروی بی کیفیت با قیمت بالا کنید

    • مریم گفت:

      احسنت حرف حساب جواب نداره!!!!!!!اینا مردمو چی فرض کردن اگه نخریم کوتاه میان اخرش 

      • رضا گفت:

        مشکل وام خودرو نیست..مشکل مردم قیمت های نجومی برای خودروهای بی کیفیته!!!!!!!!!!!!!!

  3. بابک گفت:

    میشه بپرسم این دستورات از کی اجرا میشود

    • ناشناس گفت:

      از روز جمعه چون همه جا تعطیله

    • علی گفت:

      بابا راهی نیست برا خرید خودرو، فقط قیمتا را کاهش بدید.خودروسازان شرمنده کیفیت را بالا ببرید وقیمت را کاهش بدهید.تا از شر کمپین رهایی پیدا کنید.

  4. ناشناس گفت:

    دولت دبیر و امید تدبیر کنید و امید به مردم بدهید نه اینکه التماس کنید تا مردم کالاهای بی کیفت و بنجل وارداتی بی تدبیر شما را بخرند -التماس ممنوع

  5. ناشناس گفت:

    دولت باز سرمایه مملکت را میخاد بریزه تو دهن خودروهای بی کیفیت جهت حفظ خودروسازها و مسئولین ذی نفع وبقیه قشرهای ظعیف هم به جهنم . ما که خودرو نمی خریم

  6. ناشناس گفت:

    ما خودرو بی کیفیت وگران نمی خواهیم

  7. میر بیک گفت:

    با این طریق وام شاید ماشین دار بشیم

    • ناشناس گفت:

      ماشین بی کفیت و گران ؟؟؟؟؟؟؟
      چرا به هر قیمت ماشین دار بشویم ؟؟؟؟؟؟
      تحمل و صبر مشکل گشاست این شرکت ها که سالها با سود فراوان گذران کرده اند خیلی زود از پا در خواهند آمد و شرکتهای جدید یا مدیران جدید با شرایط حقیقی نه ظالمانه و یکطرفه پای کار خواهند آمد.
      به امیدرسدن به صنعت سالم و مشکل گشا نه این صنعت مشکل آفرین

  8. محمدی گفت:

    سالی دقیقا دو نیم میلیون تومان سود بانکی + اقساط ماهیانه 7 ساله + … صرف خودروی بی کیفیت > جالبه ؟؟!!!!!!

  9. ناشناس گفت:

    این بسته اقتصادی که دولت طراحی کرده در واقع همان سیستم وام در وام گذشته است که اگر کسی در این منجلاب بیفتد دیگه نمی تونه بلند بشه چرا دولتمردان ما واقعیت را نمی بیند دولت بایستی از طریق وضع مالیات به باغداران که درامد کلان دارند این مشکل را حل کنه ویا از طریق محدود کردن سرمایه افراد با ایجاد مالیات با نرخ تصاعدی این کار را انجام بده مثلا برای هر شخص حقیقی سقف سرمایه اعلام بشه وبالاتر از ان با نرخ مثلا 80درصد مالیات این منابع پایدار را کسب کنه موضوع دیگه اینه که به خلاصه بودجه کل کشور نگاه بکنیم درامد واگذاری دارای مالی که همان نفت است مبلغ 73هزار میلیارد تومن است که به نسبت بودجه کل که مبلغ 837هزار میلیار تومن میشه تقریبا 9درصد بودجه ولی در عمل که قیمت نفت کاهش پیدا کرده گویا خیلی از این بیشتر به نفت وابسته هستیم چرا این امار غلط به مردم اعلام میشه روراست بگن بودجه ما حدو 80درصد به نفت متکی است

  10. شهریار گفت:

    دست شما درد نکنه بخاطر این همه حمایت از مصرف کننده چقدر فکر کردید که بفهمید چطور مردم رو ترغیب کنید خودروی بی کیفیت بخرند من خیلی وقته میخوام خودرو بخرم حالا که اینجوره پیاده هم اگه برم سر کار حاضر به این نیستم که به شعورم توهین بشه بزارید تو همون انباراتون خاک بخورن

  11. شهروند گفت:

    ظاهرا این کارشناسان با جیب مبارک خود کارشناسی کردن یکی نیست به اینا بگه چرا خودتان از خودروی ایرانی استفاده نمی کنین

  12. علی گفت:

    واقعا متاسفم که فقط به فکر خودرو سازها هستین و با این کارها به شعور مردم توهین میکنید

  13. نوروزی گفت:

    دولت دلش برای مردم نسوخته رکود بازار برای سرمایه دار هست نه من که یک میلیون حقوق می گیرم حالابرم وام خودرو بی کیفیت بگیرم که مشکل آقایان حل بشه

  14. ناشناس گفت:

    مسؤلین محترم سایپا میتوانند پراید را به قیمت هفت هزار دلار حتی به یک کشور غیر از ایران بفروشن؟ هزینه ضعف مدیریتی انها را مردم با هفت سال قسط باید پرداخت کنند؟
    بخدا انصاف نیست. 

  15. ناشناس گفت:

    از مشاوران بی لیاقت اقتصادی دولت

  16. جوان ایرانی ز گفت:

    مردم خودرونخریدنددولت شریک انهاست وام میدهدتاخودروبخریدعجب مردم فهیمی چرامسکن نمیدهیدچراازداوج نمیدهیدچراشغل ایجادنمکنیدمگرجوانی که الان فوق لیسانس گرفته و35سال سن داردهمانندپیکان 57شده نه زندگی نه درامدنه ارث پدری داردجزخودکشی چه میتواندبکندازکجاقسط بدهدمگه خودرودرامدزاست برای مردم چندنفرمسافربکشندچندنفرباربکشندکجاکارکجاباردولت ومسولین این مردم باوام خریدخودرومشکلشان حل نمیشودبه فکرنان باشیدخربزه اب نایی ازمردم نمانده دارندجوانان به راحتی توهین به نسل گذشته ومسولین باقیمانده ازنسل قبل میکنندچکارکردیدخودروچیه وام خریدخودرو چیه باکدام پشتوانه باکدام ضمانت

    • رازیانه گفت:

      جدا یه لحظه فک کنیم ببینیم چرا وام برای مسکن و ازدواج و شغل و هزینه های بیمارستان و ادامه تحصیل وخشکسالی کشاورزا و …….نمیدن.فقط وام خودرو؟اونم فقط ایرانی؟اونم با این درصد؟واقعا چرا؟شاید فک کردن همه چی آرومه.ما به هم دل بستیم و واقعا به فکر اوج رفاه ماها هستن؟

    • رازیانه گفت:

      دمت گرم بخدا.

  17. ناشناس گفت:

    5000 کارمند و کارگر شرکت های خودرو سازی بیکار بشن بهتر از اینه که سالانه بیش از 30000 هزار کشته بخاطر نا ایمن بودن خودروهای داخلی داشته باشیم من خودم ماشین ایرانی پژو پارس سوار میشم یک بار به علت نگرفتن ترمز نزدیک بود بمیرم. این عیب فنی تمام ماشینهای بی کیفیت داخلیست.

  18. رضا روستا گفت:

    از تصویب عبارات و ایضا بند بند این بسته میشه ارزش مردم نزد مسئولین رو فهمید.بعد از بقول خودتون تحریک مردم براتون مهم نیس خریدار ازهمه جا بیخبر میره زیر 40 میلیون وام؟ازون طرفم باید 20 درصد قیمت خودرو رو از جیب خودش بده که جما میشه حدود چهل و هفت هشت میلیون برای یه سمند یه یه 206.اگه میارزه بسم الله

  19. مرد بلوچ گفت:

    دیگه چه راهی مونده که سر این مردم مظلوم دربیارین قیمت خودرو خودش بالاست بیا وام بگیر یعنی همون شعار خودشون که خودرو رو دو برابر  میکنیم  واقعانم کردند ملت و خر گیر اوردن خدا بزندشون با ماشینای بی کیفیتشون

  20. بنگاه دار گفت:

    خدالعنتتون کنه که این همه سرمردم کلامیزاریدوفقطم فکرجیب خودتون هستید مطمین باشید هیشکی نمیخره این خودروهای ازرده خارج بی کیفیتتون

  21. شهروند گفت:

    باباجمع کنید بااین بسته های اقتصادیتون یه مشت اهن پاره روداریدبه قیمت خون میندازیدبه مردم فقط ادمای بی خبرازهمه جا وندیدبدید مگه این اهن قراضه هارو بخره

  22. ایرانی گفت:

    شماداریدخودرورو ده برابرگرونتراز قیمت واقعیش به مردم قالب میکنیداین وامهافقط مردم درمنجلابی ازبدهی غرق خواهد کرد

  23. معترض گفت:

    به به دزدی جدید!همین مونده بود بیان یه کلاه برداری جدید رو کنن!مثلا مملکت اسلامیه!نه عزیزان اینجا مملکت دزدای زیر پوستیه!

  24. ترک گفت:

    واقعا که
    فکر میکنید تمام مشکل جوونا نداشتن ماشینه؟؟؟!!!
    من وقتی کار ندارم که قسط ماشینو بدم به چه درد من میخوره ماشین
    خاک بر سر ما با این دولتی که داریم

  25. amir.HE گفت:

    ای ملت فهیم ای ایرانی
    فریب این چیزا رو نخرین
    اگه تا آخر پیاده باشیم تن به این کار نمیدیم

  26. ی جوون گفت:

    ای خدا آخه مگه ما گناهمون چیه!!!

  27. ناشناس گفت:

    خودرو رو شرکتها به بهانه تحریم گرون کردن حالا که تحریم رو برداشتن نکنه دلشون نمیخواد ارزون بشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  28. نیما گفت:

    اقا من حقیقت داشتم گول میخوردم برم با وام ماشین بخرم .کامنتهای شما دوستان عزیز رو که خوندم از خرید ماشین منصرف شدم.

  29. دل سوخته گفت:

    کاش ایقد که به فکر سود برای سهام داران خودرو هستید به فکر این جوانان بدبخت و بیچاره بودید که سنشون را به بازنشتگی نزدیک میشه . کو گوش شنوا…

  30. اروین گفت:

    خودرو بی کیفیت و گران نمی خواهیم همینو بس

  31. جناب خان گفت:

    اوفی ، خـــرید خودرو بی کیفیت ایرانی ممنـــــــــوع…

  32. جناب خان گفت:

    برای شادی روح اقتصاد ایران فـــــاتحه مع صلوات

  33. افشین گفت:

    دوست نویسنده گزارش.لطفا دقت کنید اون کاری که بانک مرکزی قرار انجام بده اسمش تنزیل است نه تنظیم.فرق این دو کار هم با هم از زمین است تا اسمان

  34. مهدی گفت:

    دوروز دیگه ملت وام نگیرن باز یه عده مسئول نما داد سخن از خیانت و… سر میدهند.نگن وام خودرو نگرفتن در حکم محاربه با امام زمان میباشد صلوات!

    • ناشناس گفت:

      احسنت.بعید هم نیست.ریش و قیچی دست خودشونه دیگه…کاراشون شبیه قرآن بر سر نیزه ها کردن نیست؟

  35. وحید گفت:

    به به –بالاخره پراید 40 میلیونی هم رونمایی شد یک عده خیانتکار جان و مال مردم–ازت بیشتر انتظار میرفت روحانی

  36. عباس گفت:

    بجای اقصادی خودرو کیفیت خودرو را ب 1%  برسونید….

  37. ناشناس گفت:

    اینا خجالت نمیکشن با این پیشنهاداشون

    ما رو اوس گیر آوردن یا… همه سر به سر تن به پیاده روی دهیم
    … از این به بود که پول به این مفت خورا دهیم!
    ماشین نمیخریم جای اون بنجولاتون همون انبارایی که دارن خاک میخورن

  38. رزیتا گفت:

    ملت عزیز و مظلوم ایران محض رضای خدا اگه قصد دارید وام فرقون بگیرید قبلش حساب کنید که قیمت تموم شده فرقون براتون چقدره.فقط اصل وام و سودش میشه 40 میلیون.بقیشم خودتون حساب کنین. 

  39. رزگلی گفت:

    دوستان ولله حدودا از برج 3 تاالان به خاطر حفظ اتحاد کمپین خرید خودرو صفر ممنوع برای خرید خودرو اقدام نکردم.این در حالیه که خیلی وقت بود که تصمیم قطعی داشتم خودرو صفر بگیرم.برای یکبار هم که شده برای خودمون ارزش قائل باشیم

  40. رازیه گفت:

    مردم بیاین اتحادمون رو به همون اندازه که مسئولین پشت همو میگیرن حفظ کنیم.گربه رو دم حجله بکشیم.ممکنه دیگه اینجور کمپینی تشکیل نشه وا

  41. رازیانه گفت:

    جدا یه لحظه فک کنیم ببینیم چرا وام برای مسکن و ازدواج و شغل و هزینه های بیمارستان و ادامه تحصیل وخشکسالی کشاورزا و …….نمیدن.فقط وام خودرو؟اونم فقط ایرانی؟اونم با این درصد؟واقعا چرا؟شاید فک کردن همه چی آرومه.ما به هم دل بستیم و واقعا به فکر اوج رفاه ماها هستن؟

  42. ناشناس گفت:

    اگر فردا صبح دوباره شرايط مثل قبل بود كه روي ثبت نام خودرو سود بود صبح همه درب نمايندگي صف ميكشيدند براي خريد خودروي به قولي بي كيفيت 

  43. serish گفت:

    دريافت تسهيلات خريد خودرو و كالاي با دوام، مردم فقيري راكه براي خريد مايحتاج اوليه زندگي دچار مشكل هستند را فقيرتر ميكند و درحال حاضر نه تنها باعث خروج ازركود نميشود بلكه با فقير شدن مردم به علت دريافت وام وپرداخت سود بالاي بانكي وعدم افزايش درآمد وجوابگو نبودن هزينه ودرآمد درآينده نزديك ركود تشديدخواهد شد  .  لذا تنها راه خروج ازركود درحال حاضر واقعي كردن دستمزدها و قيمتها به بهاي افزايش تورم مي باشد كه دولت تمايلي به آن نداردوسعي ميكند تا بابسته اقتصادي مشكل خود ساخته را به آينده منتقل نموده و با اتكا به دلارهاي در راه بحران را مديريت نمايد. اين بسته دركوتاه مدت شايد بتواند كمكي به حال خودرو سازان وخودروهاي انباشته در پاركينگها بكند .

  44. امیر از دنای کاکول سفید گفت:

    من از تمام کسانی که این کامنت ها را گذاشتن سپاس گذارم

  45. امید گفت:

    سلام دوستان میخوام با این وام پراید بگیرم چند شبه که از خوشحالی بال بال میکنم که این پراید که میخوام بگیرم چه شکلیه میگن پراید جدید بادکنک داره که قبل از اینکه که بخوری به مانع یه هو پر باد میشه جلال خالق تا حالا اینجور شو ندیده بودم

  46. ناشناس گفت:

    خوبه و الله قانون جنگل هروز ی قانون شب میخوابن صبح لایحه تسویب میکنند بنده بخاطر اینکه خانواده ام سوار خودرو شوند خودم تا خرخره بدهکار بانک کردم با سود 22 درصد همین امروز متوجه شدم وام خودرو 25 ملیون شده وداشتم وام خودرو 15 ملیون و وام 8 ملیون میگرفتم حتی بانک نگفت دست نگهدار یااو امام حسین به کیه باید بگویم قسط اینها چطور باید پرداخت کرد این گناه گردن کیه 

  47. در بدر مستجر در زندگی زایدم گفت:

    لعنت بر کسانی که با معیشت مردم بازی میکنند

  48. ناشناس گفت:

    با اینکار میخوان مشکل خودشون رو حل کنن.مگه مشکل ما خود روه فقط؟بیمه های ور شکسته و بدهی های دولت و کم آمدن ذخیره ارزی و بی کفایتی مدیران که همه رو به ستوه آورده و وامها با سود های کمر شکن که مردم رو در تنگنا قرار داده و فقر و ……مجبورشون کرده به جیب مردم پناه ببرن.نه وام بگیرید نه خرید کنید.ما به سختی عادت داریم…

  49. رضا گفت:

    جدا یه لحظه فک کنیم ببینیم چرا وام برای مسکن و ازدواج و شغل و هزینه های بیمارستان و ادامه تحصیل وخشکسالی کشاورزا و …….نمیدن.فقط وام خودرو؟اونم فقط ایرانی؟اونم با این درصد؟واقعا چرا؟شاید فک کردن همه چی آرومه.ما به هم دل بستیم و واقعا به فکر اوج رفاه ماها هستن؟

  50. رضا گفت:

    به نظر من
    ایران تنها امنیت خوبی داره-
    کاش یکم به سیاست ها و بسته های اقتصادی کشورهای غربی توجه میکردند-
    25میلیون و به جوان بیکار بدن تا واسه خودش کاری راه بندازه
    نه ماشین بخره که ماهی 400 قسط بده-
    ادم عاقل نمیخره

  51. امیر گفت:

    من الان چند ماهه پول دارم اما منتظرم تا دولت مثلا باتدبیر فکری هم به حال مردم بکنه نه اینکه فقط به فکر این خودرو سازها باشه .چرا پول الکی از مردم میگیرید من هنوز هم صبرمیکنم تا قیمت و کیفیت به حد نرمالش برسه .ما ملت همیشه پیروزهستیم

  52. یه ایرانی گفت:

    من 27 سالمه ماشین ندارم ولی با این وضعیت خرید هم نمیکنم 
    زندگی ما زندگی در دقیقه هست 
    شما از سادگی مردم سوءاستفاده میکنید 
    آقای دولت زمان انتخابات شعارهای قشنگی میدادین 
    یادتون نره مردم به شعارهای شما رای دادن نه به شخص 

    حاظر نیستم حتی با قیمت پایین از شرکتهای خودرو سازی تابوت بخرم

  53. ناشناس گفت:

    احسنت به ملت فهیم ایران.خودروی بی  کیفیت نمی خریم!!همین!!!اندکی صبر سحر نزدیک است….

  54. مصطفی گفت:

    یعنی من باید برای یک پراید 19 میلیونی که همین 19 تومن چندین برابر ارزش واقعیشه،

    31 میلیون پول بدم؟!!!!!!!!!!!!!
    کی اخه چنین حماقتی میکنه؟!!!

  55. جناب خان گفت:

    پراید اخه اخ اخ اخ

  56. صالح گفت:

    همونطور که همه گفتن هیچ ادم عاقلی با این کار خودشو بدبخت نمیکنه هفت سال ماهی 500تومن بخاطر چی ؟ نکنه بخاطر این قوطی حلب های بی کیفیت . 20میلیون خورو خوابیده تو انبارو یک راست به اسقاطی ها بدید و به جای این وام ها کیفیت خودرو رو بالا ببرید

  57. بی پول گفت:

    خدا نعلتشان کند…

  58. ALI گفت:

    فرض کنیم ماشین را بعد از 7سال بخواهیم بفروشیم ماشین پا خودمون 40 میلیون تومان در اومده حالا چقدر میخرند 13 میلیون تومان حدود 27 میلیون ضرر ولی اگه مستقیم بخریم 20میلیون تومان بعد از 7 سال اونم 13 میلیون تومان میخرند ولی با حدود 7میلیون ضرر حالا بین 27 میلون ضرر و 7 میلیون ضرر خودتون انتخاب کنید درسته اونا یکجا میدی ولی اونا قسطی ولی به خدا نزولش آنقدر نمیشه که 40 میلیون آخر سر دربیاد چه جوری حساب کردند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  59. حسبن گفت:

    دولت که طرف دار خودروسازانه نه مردم حالا بیان سنگشان به سینه بزنن

  60. آرش گفت:

    اگه واقعا می خواند بفروشند خودرو سازان چرا دیگه سودشا هم میگیرند تو این مدت بیاند بگند همون قیمت همان 19 تومان تا 7سال ببین چه جوری فروش میره همان حلبی روغن ولی بازم 19 تومان خیلی زیاده باید به قیمت واقعیش برگرده 7میلیون در بازار آزاد

  61. امید گفت:

    کلاهبرداری اینجوریش رو ندیده بودیم .اینا روی بابک زنجانی،عذرمیخوام ازمحظر مبارکشون  بدون سانسور اسمشون رو آوردم(ب،ز) رو سفید کردن.

  62. روحی گفت:

    این است همان حکایت معروف (بستن افسار شتر به دم خری)

  63. روشنک گفت:

    من از همینجا به جناب روحانی رئیس جمهور عزیز و دلسور ملت و صاحب کلید مشکلات میگم: اگه جرات داری خودت و بچه هات سوار پراید بشید!!!چرا با جون ملت بازی میکنید؟؟؟

  64. یک آریایی گفت:

    خودرو بی کیفیت نمیخریم نمیخریم نمیخریم چه باوام چه بدون وام ایشالا ورشکست بشید دومافیای بزرگ لگنساز…اتحاد اتحاد اتحاد

  65. احمد گفت:

    از مسئولان بدم میاد

  66. محمد گفت:

    سلام،ازشما مردم فهیم ایران درخواست میکنم باهم یکدل باشید،،به امید بسته شدن درب شرکتهای خودروسازی ایران،،،بعد نوبت گوشت،مرغ ولبنیات است،،،انشاءالله

  67. aref گفت:

    آیا این دستور مورد قبول بوده و اجرا شده؟

  68. مجتبی گفت:

    خودرو بی کیفیت نباید خریداری بشه قیمتش رو میشه یه کاریش کرد اما بی کیفیتی این دو شرکت خودروسازی توهین به شعور مردم ایرانه

  69. مجتبی گفت:

    پراید؟؟؟؟؟؟

  70. بدبخت مردم گفت:

    دزد و کدخدا با هم رفیقند این وسط ما بدبختیم

  71. حاجی گفت:

    برای امراض لاعلاج وام بدهید  نه برای کالاهای بی کیفبت مردم با غیرت مواظب باشید

  72. بازنشسته گفت:

    حضرت یوسف کجایی که ببینی که چطور هنوز هفت سال نیامده گاوهای چاق گاوهای لاغر را میخاهند ببلعند متاسفم برای آنهایی که گول این کلاه برداری را میخورند

  73. بازنشسته گفت:

    حضرت یوسف کجایی تا ببینی هنوز هفت سال نیامده چگونه گوهای چاق میخاهند گاوهای لاغر را بخورند متاسفم برای کسانی که گول این تبلیغات را میخورند

  74. علی گفت:

    بدون پیش پرداخته؟ هستم

  75. حمید معلم بینوا گفت:

    خیلی ممنون از لطف دولت و همکاری خود رو سازان بی تعهد

  76. حمید معلم بینوا گفت:

    برای شادی روح اقتصاد ایران فاتحه مع الصلوات

  77. حمید معلم بینوا گفت:

    برای شادی خودرو سازان بلند صلوات

  78. محمدطرفی گفت:

    آیا پرایدکه 20میلیون خیلی زیادشه روبخرم40میلیون،حرام نیست؟

  79. محمدخان گفت:

    شما فقط به قکر خودروسازها هستین. بجای وام خودرو وام مسکن میدادین تا خیلی از خانواده.
    ها را از هم پاشی نجات میدادین

دیدگاه شما