سه شنبه 21 مهر 1394 - 15:35

اجرای مطالعات تأمین آب شرب عشایر بخش مارگون بویراحمد

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از اجرای مطالعات تأمین آب شرب عشایر بخش مارگون شهرستان بویراحمد خبر داد.

خبرگزاری فارس: اجرای مطالعات تأمین آب شرب عشایر بخش مارگون بویراحمد

مجید علی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، از ساماندهی عشایر منطقه مارگون خبر داد و اظهار کرد: امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد دو طرح مطالعه ساماندهی عشایر مناطق سقاوه و تاک‌سیسه بخش مارگون را انجام داده است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بالغ بر 50 خانوار عشایری در  منطقه جوش سقاوه مارگون مستقر هستند که ساماندهی عشایر شامل مطالعه تأمین آب و پمپاژ این مناطق در حال انجام شدن است.

وی تصریح کرد: مطالعه پمپاژ و تأمین آب عشایر منطقه تاک سیسه بخش مارگون انجام شده و در ردیف تأمین اعتبار قرار گرفته است، ضمن اینکه یک چاه عمیق در منطقه هفت چشمه مارگون حفر شده که این چاه آب شرب هفت منطقه خود جوش عشایری و روستایی را تأمین می‌کند، ضمن اینکه سایر مناطق عشایری این بخش مشکل خاصی ندارند.

این مسئول با بیان اینکه مطالعه و تأمین آب منطقه تاک‌سیسه و سقاوه نیازمند چهار میلیارد تومان اعتبار است، گفت: تاکنون اعتبار مورد نیاز برای انجام طرح‌های مورد نیاز عشایر بخش مارگون اختصاص داده نشده است.

علی‌پور به خدمات ارائه شده به مناطق بخش مارگون اشاره کرد و افزود: بهسازی چشمه‌های آب، احداث سرویس بهداشتی، واگذاری حمام خورشیدی، اجرای طرح لوله گذاری برای باغات عشایر و بازگشایی جاده‌های عشایری این منطقه در فصل قشلاق و ییلاق از خدمات ارائه شده امور عشایر به جمعیت عشایری بخش مارگون است.

مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با بیان اینکه پیری و کاهش جمعیت، عشایر این استان را تهدید می‌کند، یادآور شد: کاهش جمعیت عشایری زنگ خطری است که باید علل آن مشخص و آسیب‌شناسی شود، ضمن اینکه کمبود آب و علوفه، وجود جاده‌های نامناسب، نبود زیرساخت‌های رفاهی مانند برق، خشکسالی‌های پیاپی و کاهش قیمت دام از جمله عوامل کاهش جمعیت عشایری استان است.

وی با بیان اینکه بویراحمد، دنا، گچساران، کهگیلویه و بهمئی مهمترین مناطق عشایر‌نشین استان هستند، افزود: جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد سالانه قابلیت عرضه 94 هزار رأس گوسفند و بره، 320 هزار رأس بز و بزغاله و دو هزار و 600 رأس دام سنگین شامل گاو و گوساله را به بازار دارد.

این مسئول تصریح کرد: عشایر با تولید سالانه بیش از 23 درصد محصولات باغی و کشاورزی، بیش از 10 هزار متر مربع انواع صنایع دستی شامل قالی و قالیچه، گبه، گلیم و جاجیم توانایی خود را در بازارهای ملی و منطقه‌ای نشان داده است.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=165594
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. هموطن گفت:

    آب و فاضلاب یاسوج فکری به حال ترکیدگی لوله ها در خیابانها کند بارها با اتفاقات این اداره تماس گرفته شده ولی متاسفانه اقدامی نشده 

دیدگاه شما