سه شنبه 21 مهر 1394 - 14:17

جزئيات بازداشت معلمان ايراني در امارات/ نظر جدید عارف پیرامون ناطق نوری/ بابك ، سعيد‌‌‌ و رفيق نفت و تامين/ تلاش شاگرد سابق آیت الله مصباح برای تغییر یک حکم فقهی!

سخنان رهبر انقلاب در جمع اعضاء صدا و سیما و همچنین سخنان رئیس جمهور در جمع مردم مازندران در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است. این در حالی است که اقدام دیروز صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و همچنین پرونده بابک زنجانی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های سه شنبه بیست و یکم مهر ماه را مرور کنید.

«روزنامه آفتاب یزد» در گزارشی به اظهارات عارف پیرامون ناطق نوری پرداخته است. آفتاب در این گزارش با عنوان«ناطق نوری از اصولگرایی عدول نکرده است» می نویسد:« عارف درباره بحث سرلیستی لیست اصلاح‌طلبان در تهران و مطرح شدن نام حجت‌الاسلام و المسلمین ناطق نوری برای سرلیستی اصلاحات گفت: ‌برای جریان‌های سیاسی حفظ هویت یک اصل است. لیست اصلاحات باید در برگیرنده اصلاح‌طلبان و لیست اصولگرایان باید در برگیرنده نیروهای این جریان باشد.این مسئله باید یک اصل باشد اما شرایط کشور ایجاب می‌کند که دو جناح بر سر افراد مشترکی اجماع کنند و مثلا در صورت امکان تا ده درصد لیست دو جناح مشترک باشد. می‌شود به این سمت رفت البته طرف مقابل ما این آمادگی را ندارد. حتی می‌شود که مثلا نفر دوم لیست ما در لیست رقیب و نفر دوم لیست رقیب در لیست ما باشد. خارج از این راه‌ها، نباید یک اصلاح‌طلب در لیست اصولگرا یا یک اصولگرا در لیست اصلاح‌طلب باشد. البته هستند کسانی که یک شبه اصلاح‌طلب یا اصولگرا می‌شوند.

از ناطق‌نوری نشنیده‌ام که گفته باشد از اصولگرایی عدول کرده است

رئیس بنیاد امید ایرانیان درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر خروج حجت‌الاسلام ناطق نوری از درون جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلب شدن وی پاسخ داد که اصولا این سوال را باید از آقای ناطق بپرسید ولی من تا کنون از ایشان نشنیده‌ام که از اصولگرایی عدول کرده باشند. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا اخیرا دیداری با حجت‌الاسلام ناطق نوری داشته‌اید یا در حاشیه مجمع تشخیص مصلحت نظام صحبت انتخاباتی با وی داشته اید؟ اظهار کرد: من و آقای ناطق نوری از دوستان قدیمی هستیم ولی اخیرا غیر از جلسات مجمع تشخیص با هم ملاقاتی نداشته‌ایم.»

«روزنامه قانون» در گزارشی با عنوان« بابك ، سعيد‌‌‌ و رفيق نفت و تامين» می نویسد:« به خاطرد‌اريم كه اولين بار نام بابك زنجاني با افشای نواری که سعید‌ مرتضوی از فاضل لاریجانی ضبط کرد‌ه بود‌ و توسط احمد‌ي‌نژاد‌ د‌ر مجلس پخش شد‌، رسانه‌‌اي شد‌ . د‌ر اد‌امه افشاگري‌هاي رسانه‌اي، ارتباط او با حمید‌ بقایی و سید‌ حسن میرکاظمی، همچنان بابك زنجاني را د‌ر راس اخبار مربوط به احمد‌ي‌نژاد‌ نگه د‌اشت. بعد‌ از برگزاري سه جلسه د‌اد‌گاه رسيد‌گي كنند‌ه به اتهامات بابك زنجاني، كيفرخواست سه متهم اصلي پروند‌ه قرائت شد‌. طي اين جلسات اتهامات سه متهم اصلي حول محور جعل اسناد‌ و مد‌ارك، بد‌هي‌ها به شركت ملي نفت و قرارد‌اد‌ با سازمان تامين اجتماعي و روابط بابك زنجاني با وزراو مد‌يران د‌ولت احمد‌ي‌نژاد‌ بيش از ساير اتهامات مورد‌ توجه رسانه ها قرار گرفت.

جزييات قرارد‌اد‌ي كه مرتضوي با بابك زنجاني بست

اين روزها اخبار مربوط به پروند‌ه بابك زنجاني نقل محافل است و روزي نيست كه خبري از بد‌هي يا نحوه كلاهبرد‌اري او منتشر نشود‌.د‌يروز مد‌ير سازمان تامين اجتماعي به تشريح نحوه خريد‌ 137 شركت تامين اجتماعي توسط بابك زنجاني پرد‌اخت. ماحصل گفته‌هاي نور بخش بر اين محور است كه بابک زنجانی د‌ر قرارد‌اد‌ی که با سازمان تامین اجتماعی د‌ر د‌وره قبلی مد‌یریت سازمان د‌اشته است، قصد‌ د‌اشت 137 شرکت وابسته به سازمان را خرید‌اری کند‌ که د‌ر این قرارد‌اد‌ تخلفات و مسائل حقوقی متعد‌د‌ی وجود‌ د‌ارد‌ و قرار بود‌ه وجوهی را به یکی از حساب‌های بانک مسکن د‌ر مالزی واریز کند‌. این فرد‌ برای اخذ تضمین د‌ر اجرای این قرارد‌اد‌ها و مراود‌اتی که با سازمان د‌اشته است پنج فقره چک تضمینی از سازمان تامین‌اجتماعی د‌ریافت می‌کند‌ و متأسفانه از این چک‌ها نیز سوءاستفاد‌ه کرد‌ه و د‌ر معاملات د‌یگری به کار می‌گیرد‌، د‌ر حال حاضر با گذشت حد‌ود‌ سه سال از این اتفاق، هنوز تکلیف این چک‌ها مشخص نشد‌ه و به سازمان باز نگشته است.

رابط معامله بابك زنجاني و سعيد‌ مرتضوي كيست؟

(ح-ف-ه) یکی از د‌ستیاران ارشد‌ بابک زنجانی بود‌ كه د‌ر معامله مشهور بابک زنجانی با مرتضوی از طرف زنجانی مبایعه نامه را امضا کرد‌ه است. (ح-ف-ه) همچنين د‌ر جریان تلاش بابک زنجانی برای خرید‌ بانک پارسیان نیز به‌عنوان امین اموال وی نقش ایفا کرد‌ه که شنيد‌ه شد‌ پس از معامله بین او وبابک زنجانی برسرانتقال سهام اختلافاتی پیش آمد‌ه است که منجر به شکایت بابک زنجانی از فلاح هروی شد‌ه است. (ح-ف-ه) پيش از بابك زنجاني بازد‌اشت شد‌ه بود‌.»

«روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان« کاسبان تحریم نگران کسادی شان نباشند» به سخنان رئیس جمهور در مازندران پرداخته است. این روزنامه در ادامه نوشته:« رئيس‌جمهور روز گذشته به استان مازندران سفر كرد و در ميان مردم شمالي‌ترين نقطه كشور به بيان آخرين وضعيت كشور در حوزه‌هاي مختلف پرداخت. او يك روز پس از تصويب كليات طرح جنجالي اقدام متقابل دولت در اجراي برجام، به اين سفر رفت و در آنجا لازم ديد به مواردي مرتبط با آن بپردازد. حجت‌الاسلام والمسلمين دكترحسن روحاني ابتدا از نمايندگان مجلس كه «طي عمل ارزشمند و كار بسيار تاريخي‌شان» كليات طرح برجام را «طبق خواست ايران به تصويب رساندند»، تشكر كرد. رئيس‌جمهور با اشاره به حادثه منا اظهار كرد: متاسفانه بسياري از كشورهاي اسلامي از جمله ايران امروز مفقودان بسياري از اين حادثه دارند. تلاش مردم ما، موضع‌گيري قاطعانه مقام معظم رهبري و تلاش دولتمردان در اين حادثه قابل تقدير است، اما دولت هنوز وظيفه‌اش نسبت به خانواده‌هاي اين عزيزان و همچنين نسبت به روشن شدن ‌جزئيات اين حادثه پايان نيافته و به تلاش‌هاي ديپلماتيك، سياسي و همچنين ساير وظايف خود عمل خواهد كرد. رئيس‌جمهور كشورمان همچنين با اشاره به توافق هسته‌اي و آغاز فصل جديدي در ارتباطات كشورمان با بيان اينكه ما در فضاي نو و جديد و با همت مردم در عرصه جديدي گام گذاشته‌ايم، اظهار كرد: توانسته‌ايم كه به همه جهانيان بگوييم همان‌طور كه دوران دفاع مقدس با ايثار و استقامت از حق ملت خود توانستيم دفاع كنيم، امروز نيز توانسته‌ايم با زبان منطق و ديپلماسي در برابر جهان ايستادگي كنيم و ملت بزرگ ايران توانست به توافق غرورآفرين با جهان، قدرت‌هاي جهان، سازمان ملل متحد و شوراي امنيت دست يابد. روحاني با اشاره به حمايت‌ها و هدايت‌هاي مقام معظم رهبري درباره مذاكرات هسته‌اي اظهار كرد: از مقام معظم رهبري به خاطر حمايت‌هايي كه از روز اول تا روز پايان توافق براي توافق داشتند، تقدير و تشكر مي‌كنيم و اعلام مي‌كنيم كه نيازمند به حمايت ايشان در مسير راه تا دستيابي به اهداف بلند خود خواهيم بود. روحاني با اشاره به اينكه ما در فرصت پسابرجام و بعد از توافق غرورآفرين هستيم اظهار كرد: ما به انسجام و اتحاد و همدلي نيازمنديم، ما اگر توانستيم در برابر دنيا موفق شويم به خاطر رهبري با درايت، ايستادگي ملت و ديپلمات‌هاي غيور و كاردار ما است. تاريخ به ما خواهد گفت كه ملت ايران چه كار عظيمي را به ثمر رساندند در تاريخ كجا بوده كه شوراي امنيت كشوري را به فصل 7 ببرد، اما يك ملت با منطق، استدلال، انسجام، و ايستادگي و با تكيه بر نيروهاي مسلح و تمام اقوام غيورش اين مسيررا تغيير دهد.

این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان« جزئيات بازداشت معلمان ايراني در امارات» می نویسد:« معلم ايراني كه توسط دولت امارات بازداشت شدند، همچنان در زندان هستند. از حدود هفت روز پيش 9 معلم مرد ايراني و 13 معلم زن به بهانه نداشتن كارت كسب وكار و همچنين مجوز كاري در منطقه العين كه زيرنظر ابوظبي است، بازداشت شده‌اند كه البته معلمان زن به قرار كفالت در حال حاضر آزاد شده‌اند. در حالي كه وزارت امور خارجه پيگير اين پرونده است، وزارت آموزش و پرورش نيز براي حمايت از اين معلمان اعلام آمادگي كرده است. يكي از معلمان خانم ايراني اعزامي‌ به مدرسه العين با وجود تكذيب آموزش و پرورش ضمن تاكيد بر اينكه شُرطه‌ همه ۲۲ معلم ايراني مدرسه العين را احضار كرده است، گفت: به ما گفتند در روز دادگاه همه ۲۲ نفر بايد حضور يابيد. يكي از معلمان خانم ايراني كه در مدرسه ايرانيان خارج از كشور در العين تدريس مي‌كند، با تأييد خبر زنداني بودن 9 معلم ايراني و احضار 13 معلم زن به شُرطه و لزوم حضور در دادگاه، اظهار داشت: سه‌شنبه هفته گذشته شُرطه تمام معلمان مدرسه ايراني العين را احضار كرد كه ما به آنجا رفتيم و پاسپورت‌هايمان را گرفتند. به گزارش فارس، اين معلم ادامه داد: در حال حاضر وضعيت 9 معلم در زندان خوب نيست و حتي موهاي سر آنها را تراشيدند و مانند يك زنداني با آنها برخورد مي‌شود.

طرح مسأله در كنسولگري‌ها

پرونده اين معلمان در حال حاضر در دست دادستاني منطقه العين است با اين وجود دادگاه معلمان ايراني در امارات كه قرار بود ديروز (دوشنبه) 20 مهرماه برگزار شود، به تعويق افتاد. روز گذشته وزارت خارجه كشورمان در پي بازداشت تعدادي از معلمان ايراني آموزش و پرورش در امارات، كاردار اين كشور را در غياب سفير امارات به وزارت خارجه فراخواند. وزارت خارجه با فراخواندن كاردار امارات در تهران نسبت به دستگيري معلمان ايراني در آن كشور با وجود چند سال كار قانوني و فعاليت مدرسه ايراني در آن منطقه ابراز نگراني كرد. سفارت ايران در امارات نيز به محض اطلاع از اين موضوع جزئيات آن را از مقامات محلي اين كشور پيگيري و تلاش‌ها براي آزادي اين معلمان را آغاز كرد. طرف اماراتي مجوز كار اين معلمان را براي اشتغال در ابوظبي نامعتبر عنوان كرده، اين در حالي است كه اين معلمان از سال‌هاي گذشته با مجوز كار و اقامت مربوط به دوبي به صورت متعارف در ابوظبي نيز تدريس مي‌كردند، البته از ديگر سو مقامات اماراتي ادعا مي‌كنند كه در طي چند سال گذشته تذكرات كتبي و شفاهي لازم به سرپرست مدارس جمهوري اسلامي‌ايران در اين منطقه و سفارت جمهوري اسلامي‌در ابوظبي براي كسب مجوزهاي فوق داده شده است و اين تهديد متوجه معلمان اعزامي‌جديد در امارت هاي مختلف اين كشور است.»

«روزنامه شرق» در گفت و گو با محسن غرویان یکی از شاگردان قدیم مباح یزدی با عنوان« شوهر تنگ‌نظر نمی‌تواند دل‌بخواهی مانع مسافرت همسرش شود» به نقل از وی می نویسد:« محسن غرویان ریشه ممنوعیت خروج زن از کشور بدون اجازه شوهر را حکم فلسفی تأمین امنیت زن می‌داند اما می‌گوید این قانون قابل اصلاح است. براساس همین فلسفه دختر باید با اذن پدر ازدواج کند. زن با اذن شوهر بیرون برود. اما می‌بینیم که همین فلسفه هم استثنائاتی دارد. اگر دختر بالغ باشد و از نظر رشد فکری بلوغ لازم را داشته باشد و بتواند مصالح و مفاسد خود را تشخیص دهد دیگر نیاز به اذن پدر ندارد. همین استثنا در مورد مسائل دیگر از جمله خروج زن از خانه هم صادق است. اگر شوهری بدون منطق زن را منع کند می‌گویند اجازه شوهر لازم نیست. یا مثلا اگر زنی نیاز به خروج از کشور برای درمان داشته باشد و شوهر اجازه ندهد، زن می‌تواند با حکم حاکم شرع خارج شود. این حکم استثنائاتی دارد و میان فقها در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد. اینها اجتهادات فقهاست. فقيهی می‌گوید بدون اجازه شوهر خروج زن از کشور خلاف است یعنی خلاف اجتهاد من است. بعد هم باید توضیح دهد که چرا؟ اینکه حکمی را به همه فقها نسبت دهیم اشتباه است. قانون این را می‌گوید؛ یعنی نظر فقهای شورای نگهبان این است. باید در نهایت ببینیم نظر مقام معظم رهبری چیست؟ چراکه فقهای دیگر می‌توانند هر نظری داشته باشند اما مقام معظم رهبری از منظر مدیریت کشور نظر می‌دهند.. برخی می‌گویند این احکام مطلق است و برخی می‌گویند این اطلاق وجود ندارد. در مورد خروج زن از کشور هم همین است. برخی می‌گویند مطلقا نمی‌تواند و برخی می‌گویند اگر نیاز و ضرورت باشد، به‌عنوان‌مثال شوهر تنگ‌نظر باشد، نمی‌تواند دلبخواهی مانع مسافرت همسرش شود و اینها مصادیقی است که قاضی می‌تواند در مورد نزاع تشخیص دهد.»

«روزنامه کیهان» در تیتر یک امروز خود به سخنان دیروز رهبر انقلاب در جمع اعضاء صدا و سیما پرداخته است. کیهان در این گزارش با عنوان«حفظ صورت و تغییر صورت نظام هدف اصلی دشمن» می نویسد:« رهبر معظم انقلاب با تبیین اهداف «جنگ نرمِ برنامه‌ریزی‌شده، گسترده و همه‌جانبه نظامِ سلطه با جمهوری اسلامی»، تغییر باورهای مردم را مهم‌ترین هدف این جنگ پیچیده خواندند.»

«روزنامه ایران» در گزارشی با عنوان«حج عمره همچنان در تعلیق می‌ماند» به سخنان اخیر سرپرست حجاج ایرانی پرداخته و به نقل از وی می نویسد:« رئیس سازمان حج و زیارت: شناسایی اجساد باقی مانده باید در یک سطح تخصصی و از طریق آزمایش «دی‌ان‌ای» و پیگیری‌های تخصصی پزشکی انجام شود/سرپرست حجاج ایرانی: دولت سعودی با بی‌تدبیری، سهل‌انگاری و روش‌های سنتی نمی‌تواند حج را خوب اداره کند، بنابراین باید با استفاده از ظرفیت کشورهای اسلامی در مدیریت حج تجدید نظر کند/مدیر عامل بیمه ایران: برای جبران خسارت بیمه‌ای حوادث اخیر مکه و منا به ذینفعان این حوادث در مجموع بیش از ۳۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت خواهیم کرد»

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=165580
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما