سه شنبه 21 مهر 1394 - 2:20

بحران افزایش خودکشی در میان جوانان کهگیلویه و بویراحمدی

مشکلات اقتصادی یا به عبارتی بهتر بیکاری که مهمترین دلیل مشکلات اقتصادی است را می توان از مهمترین عوامل خودکشی های قشر جوان در استان کهگیلویه و بویراحمد برشمرد.

گروه اجتماعی – اخیرا خبرهای ناگواری از خودکشی جوانان و نوجوانان از گوشه و کنار استان کهگیلویه و بویراحمد به گوش می رسد که قربانیان با معمولا با سلاح گرم  و یا مصرف قرص به زندگی خود خاتمه می دهند.

به گزارش «بویر نیوز»، تبعات شدید این عمل نابهنجار چنان زیاد و گسترده است که تا مدت ها اثرات ناشی از آن با خانواده ها و نزدیکان قربانیان می ماند و حتی ممکن است باعث بروز واکنش های ناگوار جدیدی شود.

هر چند آمار رسمی از خودکشی های اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد اما به استناد گزارش های خبری و منابع محلی تقریبا همه قربانیان خودکشی های سالجاری در کهگیلویه و بویراحمد جوانان و نوجوانان بوده اند و می توان مدعی شد سال 94 نسبت به سال گذشته خودکشی ها افزایش چشم گیری داشته است.

خودکشی دهمین علت اصلی مرگ در سراسر جهان است که سالانه جان میلیون ها نفر را می گیرد و طبق آمارهای رسمی سال 1392 در ایران چهار هزار و ۵۵ نفر در سال ۱۳۹۲ در اثر خودکشی جان باخته‌اند.

 طبق آمار ارئه شده به لحاظ تعداد خودکشی استان کهگیلویه و بویراحمد در رده سی ام کشور قرار گرفت که البته با توجه میزان جمعیت احتمالا این جایگاه تغییر می کند.

در دهه های گذشته و با توجه به بافت خاص قومی و قبیله ای استان کهگیلویه و بویراحمد، بیشتر قربانیان خودکشی زنان و دختران بودند که اتفاقا کشور ایران نیز از حیث خودکشی زنان در دهه گذشته رتبه سوم جهان را داشت، هر چند اکنون آمار دقیقی از تعداد خودکشی ها در استان و کشور در دسترس نیست.

خودکشی زنان بنا به دلایل خاص و مشابه ای صورت می گرفت و معمولا خودسوزی عامل مرگ زنان و دختران قربانی خودکشی بود و بنا به دلایل منطقه ای هیچگاه آمار مشخصی از تعداد خودکشی های مردان و زنان در چندین سال قبل در دسترس قرار نگرفت.

با رشد خیلی سریع زندگی شهری در استان کهگیلویه و بویراحمد و تغییر موازنه جمعیت شهری و روستایی در استان که اکنون چیزی حدود 58 درصد جمعیت شهر نشین و مابقی روستایی هستند، نوع و ماهیت خودکشی ها هم تغییر کرد و قربانی شدن پسران جوان و نوجوان جای مرگ زنان و دختران را گرفت و البته تعداد آن به مراتب فزونی یافت.

اگر چه در گذشته چهار استان لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ تعدادخودکشی زنان درصدر آمارها قرار داشتند اما اکنون همین استان ها به لحاظ خودکشی نوجوانان و جوانان با سلاح گرم و مصرف قرص در رده های بالای آماری قرار دارند.

مشکلات اقتصادی یا به عبارتی بهتر بیکاری که مهمترین دلیل مشکلات اقتصادی است را می توان از مهمترین عوامل خودکشی های قشر جوان در استان کهگیلویه و بویراحمد برشمرد.

مسائل و تمایلات شدید عاطفی، اختلافات و خشونت های خانگی، ازدواج اجباری، فقر و تنگدستی، برملا شدن حقایق و اسرار، فشارهای روحی و روانی از دیگر مهمترین دلایل فراگیر شدن خودکشی های فجیع در این استان است که بخاطر شکاف بین نسل ها دامن بسیاری از خانوده ها را گرفته است و پدر و مادرها باید در بحران های عاطفی فرزندانشان چنانچه علم کافی برای حل مشکلات فرندانشان ندارند باید نسبت به فراگیری آموزش های لازم و مشاوره های خانواده اقدام کنند تا شاهد بروز چنین حوادث تلخی نباشیم.

به دلیل نبود فضاهای فرهنگی مناسب و گرایش جوانان و نوجوانان به تفریحات ناسالم از جمله قرص های روانگردان و مخدرهای صنعتی روز به روز شاهد افزایش خودکشی ها هستیم که لازم است تدابیر لازم برای عبور از این بحران اجتماعی اندیشیده شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=165494
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما