دوشنبه 20 مهر 1394 - 14:22

کشف اسب باردار ۴۸ میلیون ساله + عکس

کشف اسب باردار ۴۸ میلیون ساله

محققان باستان‌شناس فسیل‌ از یک مادیان آبستن ۴۸ میلیون ساله را در آلمان کشف‌ کرده‌اند که به گونه کم‌سابقه‌ای سالم باقی مانده است. جنین این اسب و بخش‌هایی از بافت‌های رحم این مادیان در گذر زمان دست‌نخورده باقی مانده است. به گزارش لس آنجلس تایمز، این قدیمی‌ترین و تنها دومین رحمی است که تاکنون در فسیل‌های جانوران کشف شده است.

جنز فرانزن و همکارانش در موسسه تحقیقاتی سنکنبرگ در فرانکفورت آلمان، در مقاله‌ای که در مجله پلاس وان منتشر شد، می‌گویند که این کشف از آنجا اهمیت فراوانی دارد که ۹۸ درصد فسیل‌های پستانداران که تاکنون کشف شده تقریبا فقط شامل استخوان جمجمه و کمی استخوان دیگر است و این کشف در نوع خود کم‌سابقه است.

به گزارش دیسکاوری این جنین کوچک که طولش تقریبا ۱۳ سانتیمتر است، غیر از استخوان جمجمه که آسیب‌دیده است، تقریبا همه استخوان‌های دیگر را داراست. محققان عقیده دارند که مادیان کمی قبل از وضع حمل از بین رفته است، هر چند آنها زایمان را دلیل مرگ نمی‌دانند و معققدند ممکن است کمبود اکسیژن باعث مرگ اسب شده باشد. یکی از نظریاتی که برای مرگ این مادیان عنوان می‌شود این است که دریاچه‌ای که این فسیل در کنار آن کشف شده، به علت فعالیت آتشفشانی در نزدیکی آن، ممکن است حاوی کربن بوده باشد و نوشیدن این آب باعث مرگ مادیان شده باشد.

اجداد اسب‌های امروزی که یوروفیس مسلنیس، نام داشته‌اند بسیار کوچکتر از جثه اسب‌های امروزی بودند. در واقع آنها تنها کمی از روباه‌های امروزی بزرگتر بودند. اما  شکل این رحم تازه پیدا شده، تقریبا همانند رحم اسب‌های امروزی است. فرانزن می‌گوید این به این معناست که سیستم رحم اسب‌ها در دوره زمانی ائوسن (۵۶ تا ۳۴ میلیون سال قبل) هم به طور کامل تکامل یافته بود و این حتی ممکن است به دوره پالئوسن( یعنی ۶۶ تا ۵۶ میلیون سال قبل) یا پیشتر هم باز گردد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=165442
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما