یکشنبه 19 مهر 1394 - 13:03

جان باختن امدادگر هنگام ماموريت

مراسم «عزا»ي امدادگر جان باخته از يك «عروسي» شروع شد.

به گزارش اعتماد، شامگاه جمعه امدادگران اورژانس نهاوند در پايگاه فوريت‌هاي پزشكي با تماس تعدادي از اهالي روستاي بهاره از جراحت شديد دو نفر از مهمانان يك مراسم عروسي در تصادف باخبر شدند. هنوز گوشي اورژانس قطع نشده بود كه صداي آژير امبولانس به هوا برخاست و سه امدادگر به محل حادثه اعزام شدند. دقايقي بعد، يك دستگاه پرايد واژگون شده با دو سرنشين در گوشه‌اي از جاده نمايان شد كه لغزندگي آن را از مسير منحرف كرده بود. سه امدادگر به سرعت عمليات نجات را آغاز و هر دو مصدوم را سوار آمبولانس كردند تا به بيمارستان برسانند اما قرار بود سرنوشتي دهشتناك‌تر از «مصدومان» نصيب «آنها» شود. آمبولانس آژيركشان و به سرعت در جاده لغزنده روستاي بهاره مي‌راند كه ناگهان از مسير منحرف شد و از روبه‌رو با يك دستگاه كاميون به‌شدت تصادف كرد. دقايقي بعد، پارچه‌اي سفيد روي يكي از امدادگران را براي هميشه پوشاند.

حسين اشرفي، معاون امداد و نجات هلال احمر همدان درباره حادثه به ايرنا گفت: «شامگاه جمعه، امدادگران پايگاه امداد و نجات ملاير با تماس‌هاي مردمي از واژگون شدن يك دستگاه پرايد با دو سرنشين به علت لغزندگي در جاده روستاي بهاره شهرستان نهاوند باخبر شده و تيمي سه نفره از امدادگران به سرپرستي محمد عرفانيان را به محل حادثه اعزام كردند. امدادگران پس از رسيدن به محل، هر دو مصدوم را سوار آمبولانس كرده و به سمت بيمارستان عليمراديان حركت كردند كه در مسير به دليل تصادف شديد با يك دستگاه كاميون از جاده منحرف شدند. » اشرفي با اشاره به جان باختن محمد عرفانيان، سرتيم نجاتگران در اين حادثه از مصدوميت شديد دو نجاتگر ديگر و انتقال آنها به بيمارستان امام حسين(ع) خبر داد و گفت: «اين حادثه به دليل «سرعت بالا، لغزندگي جاده و انحراف از مسير» اتفاق افتاد كه متاسفانه در آن يكي از امدادگران كشته شد. البته حال دو مصدوم ديگر رو به بهبود است و اقدامات درماني روي آنها همچنان ادامه دارد. » به گفته معاون امداد و نجات هلال احمر همدان اين حادثه در مجموع چهار مصدوم داشت كه توسط دو دستگاه آمبولانس به بيمارستان‌هاي عليمراديان و امام حسين(ع) منتقل شدند و حال همه آنها رو به بهبودي است.

پس از وقوع حادثه، اميرحسين ضيايي، رييس جمعيت هلال احمر ايران نيز با صدور پيامي با خانواده امدادگر جان باخته همدردي كرد و با توصيف حادثه با عنوان «ضايعه‌اي دردناك» نوشت: «درگذشت محمد عرفانيان، امدادگر داوطلب پرتلاش هلال احمري كه هنگام انجام ماموريت دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد، ضايعه‌اي است دردناك كه در ياد و خاطر همه اعضاي جمعيت هلال احمر مي‌ماند و سندي است از وجود انسان‌هاي فداكار كه ناجي انسان‌ها مي‌شوند در راه دستيابي به دنياي آرام.» مراسم تشييع پيكر محمد عرفانيان، روز گذشته با حضور جمعيت هلال احمر همدان و ملاير در بهشت هاجر اين شهر برگزار شد.

اين حادثه در حالي اتفاق افتاده است كه كمتر از دو ماه از كشته شدن يك امدادگر و مجروح شدن سه نفر ديگر در تصادف دو دستگاه آمبولانس با يكديگر در جاده‌هاي زاهدان مي‌گذرد. اين حادثه، سوم شهريور امسال زماني رخ داد كه يكي از آمبولانس‌ها در حال انتقال يك زخمي تبعه پاكستاني به بيمارستاني در زاهدان بود و آمبولانس ديگر براي امدادرساني به يك مادر باردار به سمت روستاي چانعلي حركت مي‌كرد كه ناگهان به دلايل نامشخص از روبه‌رو با يكديگر برخورد كرده و يك كشته و سه مجروح برجاي گذاشت.

فريبرز راشدي، رييس مركز مديريت حوادث دانشگاه علوم پزشكي زاهدان درباره اين حادثه گفت: «روز تصادف، ماموران نيروي انتظامي زاهدان در منطقه كورين با چهار تبعه پاكستاني غير مجاز درگير شدند و چهار نفر از آنها را مجروح كردند كه يكي از آنها به دليل شدت جراحت پس از اعزام آمبولانس در حال انتقال به يكي از بيمارستان‌هاي زاهدان بود. همراه مجروح يك سرباز هم بود كه بنا به برخي شواهد ناگهان با تلاش مجروح براي فرار روبه‌رو و با او درگير شده همين اتفاق باعث پرت شدن ذهن راننده و وقوع حادثه شد.» در اين حادثه امدادگر حسين ميرجان جان خود را از دست داد و سه مصدوم ديگر به بيمارستان خاتم‌الانبيا(ص) ‌زاهدان منتقل شدند كه حال عمومي آنها مساعد اعلام شده است.

امين صابري‌نيا، رييس مركز حوادث و فوريت‌هاي پزشكي كشور وقوع اين حادثه را در ارتباط با «كمبود شديد نيرو در اورژانس‌ها» دانست و گفت: «من سال گذشته نسبت به كمبود نيرو هشدار دادم و دايم گفتم كه اين خدمت تخصصي و مهارتي است و بايد نيرو ماندگار و تامين شود و نه با تفكر برون‌سپاري، بنابراين افرادي كه مهارت ندارند وارد سيستم مي‌شوند. خستگي شغلي خود باعث كمتر شدن سطح ايمني است. در حال حاضر به‌جاي هشت كشيك، تعداد كشيك حداقل ۱۴ كشيك ۲۴ ساعته است. اين شرايط نگران‌كننده است و هر چه هم به سازمان مديريت گفته مي‌شود توجهي نمي‌كنند، با اين شرايط، دنبال مقصر گشتن براي اين قبيل حوادث جاي تعجب دارد.»

محمد عرفانيان امدادگري بود كه شامگاه جمعه هنگام انتقال دو مصدوم با آمبولانس در جاده روستاي بهاره نهاوند، به دليل لغزندگي جاده و انحراف از مسير از روبه‌رو با يك دستگاه كاميون شاخ به شاخ شد و جان خود را از دست داد. در اين حادثه دو همكار امدادگر او نيز به شدت مصدوم و به بيمارستان منتقل شدند كه حال عمومي آنها مساعد اعلام شده است. درمان دو مصدوم ديگر نيز همچنان ادامه دارد و حال‌شان رو به بهبودي است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=165277
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما