یکشنبه 19 مهر 1394 - 12:18

آغاز نشست بررسی برجام در مجلس / حضور ظریف در نشست علنی / داد و فریاد کریمی قدوسی / عصبانیت لاریجانی: شلوغ نکنید، بنشینید سر جایتان

صحن جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل در حالی آغاز به کار کرد که بررسی طرح اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در دستور کار آن قرار دارد.

به گزارش «بویرنیوز»، جلسه علنی امروز (یکشنبه، 19 مهرماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر علی لاریجانی و با حضور 198 نفر از نمایندگان رأس ساعت 8 و 15 دقیقه آغاز به کار کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وی برای دفاع از طرح اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در صحن علنی امروز مجلس حاضر شدند.

درحالیکه نشست علنی به تازگی آغاز شده بود، داد و فریاد ریمی قدوسی علیه ظریف و برجام بلند شد.

در این حین لاریجانی خواست که کریمی قدوسی بنشیند و شلوغ نکند.

پس از این تنش، حمید رسایی طی تذکری خواستار ارائه لایحه برجام به مجلس شد.

روح الله حسینیان نیز طی تذکری گفت: چرا به ما می گویید، کاسبان تحریم؟ من نه تاکنون منافعی داشته ام و نه در اینده منافعی خواهیم داشت، اگر منافعی داشتم، برای مثال اگر الان حقوقم قطع شود، یک ریال پس انداز ندارم و ماه اینده نمی توانم ادامه زندگی دهم.

بررسی طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام در اولویت قرار گرفت

نمایندگان مردم در خانه ملت به تغییر دستور بررسی طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام رأی موافق دادند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 مهر) مجلس شورای اسلامی، با تغییر دستور نشست علنی امروز مجلس با 133 رأی موافق، 96 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر موافقت کردند.

براساس این گزارش محمدحسین فرهنگی درخصوص این تغییر با بیان اینکه 50 امضا درخصوص گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره طرح یک‌فوریتی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، جمع شده است، گفت: عباس قائیدرحمت پیشنهاد این تغییر دستور داده است.

در ادامه قائیدرحمت با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع بحث برجام باید تا 26 مهرماه براساس توافقات انجام شده تعیین تکلیف شده و در دستور کار قرار بگیرد، گفت: تعداد زیادی از نمایندگان براساس آیین‌نامه داخلی مجلس امضا کرده‌اند که این موضوع خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ضرورت‌هایی در این طرح مورد نظر بود، ادامه داد: از جمله این ضرورت‌ها صیانت از دستاوردها و حقوق ملت ایران در زمینه دانش هسته‌ای، رعایت حدود شرعی و قانونی مقرر شده توسط مقام معظم رهبری درخصوص مذاکره با کشورهای موسوم به 1+5، جلوگیری و انسداد هرگونه راه نفوذ و اقدام یکجانبه طرف‌های مقابل و همچنین نزدیک شدن به سررسید اجرای برجام تا 26 مهرماه بود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنچه که در این طرح آمده است و می‌تواند ضرورت‌های آن را برای مردم بیشتر کند، چند موضوع است، افزود: در این طرح به دولت اجازه داده می‌شود که به شکل داوطلبانه در صورتی برجام را اجرا کند که تکالیف و احکام متعددی که در 9 بند و 2 تبصره آمده در فرآیند اجرا رعایت کند. از جمله اینها فتوای مقام معظم رهبری است که برای همه ما سمعاً و طاعتا قابل اجراست. در ارتباط با موضوع سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی و خلع سلاح هسته‌ای امر کردند که حتماً باید مواضع‌مان را روشن کنیم. مجلس در همین طرح مواضع خود را برای همیشه روشن می‌کند. ما باید سلاح‌های هسته‌ای دنیا را برچینیم و باید جمع شود و اینطور نیست که فقط جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد و رژیم صهیونیستی روزبه‌روز سلاح هسته‌ای تولید کند و توسعه دهد.

وی با بیان اینکه در بند دیگر برجام باید بر پایه همکاری و احترام متقابل باشد، تصریح کرد: حقوق ملت ایران باید رعایت شود و هرگونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید موجب تجدیدنظر در این همکاری خواهد شد. هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم‌ها یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر توسط دولت باید به دقت رصد شود و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران باید صورت گیرد. اینها الزاماتی است و همکاری داوطلبانه در صورتی که آنها همکاری نداشته باشند، باید متوقف شود. موضوعات دیگری هم مانند بحث آب سنگین، موضوعات موشکی و دفاعی نیز در این طرح آورده شده است.

قائیدرحمت در پایان گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما در مذاکرات امتیازاتی به‌دست آوردند و این مذاکرات یک بده‌بستان بوده است، لذا از نمایندگان استدعا دارم رأی بدهید تا این طرح به سرعت تعیین تکلیف شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=165241
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما