جمعه 17 مهر 1394 - 3:18

قمه زنی برای امام حسین در کهگیلویه وبویراحمد

متاسفانه در مراسم عاشورای سال گذشته شهر یاسوج، قمه‌زنی صورت گرفت و چند سال پیش در شهر دهدشت چنین رفتار اشتباه و منحرفی دیده شد

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد،با نزدیک شدن به ایام محرم برخی مسائل وحاشیه های مربوط به برگزاری این مراسمات هم برجسته می شود از جمله بحث قمه زنی که موضوعی حرام از طرف مراجع و رهبری اعلام شدده است .

ستار هدایت‌خواه  در همایش استانی ستاد ساماندهی شئونات فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی با بیان اینکه برخی خرافات و رفتارهای غیرمتعارف، مغایر با شئونات فرهنگی و دینی است، گفت: در سال‌های گذشته به دلیل اقدامات خوب صورت گرفته برخی خرافات ایام محرم از بین رفت اما در سه چهار سال اخیر با حرکات نرم‌افزاری و تلاش‌های دشمنان این رفتارها در حال احیا شدن است.

فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: متاسفانه در مراسم عاشورای سال گذشته شهر یاسوج، قمه‌زنی صورت گرفت و چند سال پیش در شهر دهدشت چنین رفتار اشتباه و منحرفی دیده شد محور اصلی این حرکات افرادی هستند که از خارج استان به کهگیلویه و بویراحمد وارد می‌شوند.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: این رفتار غلط و اشتباه در پیاده‌روی‌های اربعین هم مشاهده می‌شود و حتی چندین بار درمورد این نحوه عزاداری به افراد تذکر داده شد.

هدایت‌خواه با اشاره به اینکه افرادی که چنین رفتاری را انجام می‌دهند ادله‌هایی را در خصوص حادثه کربلا مطرح می‌کنند، افزود: هیچ کدام از ادله‌های مطرح شده توسط این افراد تایید نشده است.

فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بسیاری از مراجع تقلید قمه‌زنی را حرام دانستند و مقام معظم رهبری در فتوایی این کار را حرام دانستند اما رادیو اسرائیل در یک برنامه از قبل طراحی شده تلاش می‌کند با این کار چهره اسلام و تشییع را چهر‌ه‌ای خشونت‌آمیز نشان دهد.

وی بیان کرد: عده‌ای با تفکری سکولاریستی می‌گویند مجالس امام حسین(ع) مجالس تحرکات و حرکات سیاسی نیست در حالیکه حرکت و قیام امام حسین(ع) یک قیام سیاسی بود و موجب شد سیاسیون آن زمان در برابر این حرکت واکنش نشان دهند و موضع‌گیری کنند.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: آنچه باید مورد توجه باشد اینکه هیئت‌های مذهبی نباید جای بازی‌های سیاسی شود، ضمن اینکه اولویت هیئأت مذهبی تببین سخنان مقام معظم رهبری باشد که ایشان در چندین دیدار خود بر مسئله استکبارستیزی تأکید داشتند و هیئأت هم موظف هستند در برنامه‌های خود به این مسئله بپردازند.

هدایت‌خواه در ادامه سخنان خود از راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای به‌نام شبکه شیعه اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی این شبکه‌ها در راستای شیعه‌ستیزی است و دشمنان با راه‌اندازی چندین شبکه ماهواره‌ای در لندن و آمریکا در تلاش برای تضعیف شیعیان هستند که مردم ما باید در خصوص این حربه دشمن بیدار و آگاه باشند.

فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص جلسات خانگی ایام محرم که توسط خانم‌ها برگزار می‌شود، افزود: چون هیچ‌گونه نظارتی بر این جلسات نمی‌شود برخی خرافات در این جلسات مشاهده می‌شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=164984
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. علی گفت:

    یا حسین(ع) معلوم است چه کسانی از عاشورای حسینی استفاده سیاسی میکند واز عزاداری بهره برداری سیاسی میکند

  2. ناشناس گفت:

    خوب  ناظر براشون تعیین کن دیگه معطل چی هستی؟

دیدگاه شما