جمعه 17 مهر 1394 - 2:54

انتخابات مجلس 94 چه خواهد شد؟؛ اصولگرایان یا اصلاح طلبان؟ روحانی چه می کند؟

اجتماعی ، سیاسی و حق تعیین سرنوشت خویش بوده که بر همین اساس فصل سوم قانون اساسی حقوق ملت را به طور واضح مشخص و تبیین نموده است.

گروه سیاسی – ناصر کیانی؛ فعال سیاسی در یادداشتی که در اختیار بویرنیوز قرار داده به تشریح انتخابات پیش رو پرداخت.

به گزارش بویرنیوز، متن یادداشت در ادامه می آید:

یکی از عواملی انگیزشی که باعث شده تا فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان در این دوره شتابی بیش از جریان اصول گرایی داشته باشد امید آنان به پیروزی است. امیدی که با اتفاقات و حوادث به وجود آمده در دولت احمدی نژاد وسرکوب شدید جریان اصلاح طلبی به یأس گراییده بود. ناگهان خود را در فضای باز ناشی ازحماسه ای از جنس دوم خرداد 76 و انتخاب حسن روحانی دید که وعده حل مشکلات کشوربا شاه کلید طلایی اش را داده بود. کلید تدبیر روحانی در دو سال ابتدایی دولتش بالاخره کارساز شد و توانست با باز کردن قفل مذاکره با امریکا، به سیاست خارجه کشورمان جان تازه ای بخشد. آغاز این دیپلماسی ،پایانی بود برهشت سال مذاکره تلخ،طاقت فرسا، واسطه ای و بی نتیجه در عرصه انرژی هسته ای.

ناصر-کیانی

ره آورد این تغییر استرتژی، پیروزی مدبرانه ایران در مذاکرات هسته ای و وادار کردن جامعه جهانی به پذیرش حق مسلم ایران درغنی سازی هسته ای بود. یقینا راز و رمز این موفقیت را باید درتحمل و مقاومت چندین دهه مردم ایران در برابرزیاده خواهی زورمداران به ویژه آمریکا جستجو کرد.

اکنون با فتح جام برجام توسط کاپیتان ظریف و فرود هواپیمای حامل تیم پیروز وی در فرودگاه مهرآباد، نوبت به دومین وزیر سیاسی کابینه روحانی رسیده تا علاوه برنشان دادن شایستگی خود در احراز وزارت داخله دولت تدبیروامید، همطرازی اش با وزیر خارجه را اثبات و دامنه پیروزی های خارجی را به داخل کشور گسترش دهد. دولت دکتر روحانی مصمم است با تحقق دومین مطالبه مردمی آن هم در عرصه داخلی و با باز کردن فضای سیاسی کشور، سرمای حاصل از انتخابات خرداد گرم 88 را به گرمای انتخابات اسفند سرد94 تبدیل کند. به طورمنجز و مسجل « ما به ازاء » این مشارکت گسترده، اقتدار و شکوه مضاعف نظام جمهوری اسلامی را در پی خواهد داشت. دولت باتجربه یازدهم تلاش می کند با همان کلید تدبیر وعقلانیت هسته ای از پیچ تند دوم خود نیز با سرافرازی عبور کند .

بنابراین در راستای برگزاری هر چه باشکوه تر انتخابات 94، بدنبال ایجاد بستری مناسب جهت شفافیت هرچه بیشترو رفع ابهام ها و نقاط تاریک انتخابات گذشته است. تا بدین طریق جلوی بهانه جویی های احتمالی را بگیرد. به همین منظورعلاوه براقدامات عملی از قبیل رایانه ای کردن انتخابات ، تعبیه صندوق های شیشه ای وغیره به دنبال نهادینه کردن موضوع مهم و حساس شفافییت در احراز صلاحیتهاست تا به عنوان حافظ حقوق شهروندان ازنقض احتمالی حقوق موکلین خود جلوگیری کند.

طبق اصل 113 قانون اساسی رییس جمهور مسول اجرای قانون اساسی است و همین قانون اساسی بیشترین حمایتها را از حقوق مردم به عمل آورده است تا جاییکه ماده 9 قانون اساسی تصریح می کند که:… هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی های مشروع را هر چند با وضع قوانین و مقررات سلب کند. مهمترین تجلی آزادی ،آزادی در احراز مناصب اجتماعی ، سیاسی و حق تعیین سرنوشت خویش بوده که بر همین اساس فصل سوم قانون اساسی حقوق ملت را به طور واضح مشخص و تبیین نموده است.

به عنوان نمونه اصول 37-23-22 : حیثیت، جان، مال، حقوق و مسکن، شغل اشخاص ازتعرض مصون می داند. تفتیش عقاید را ممنوع وتأکید می کند هیچکس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد. اصل بر برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد. هر چند نامزد شدن برای مناصب مهم سیاسی و کلان جامعه نیازمند به داشتن شرایط و شاخص های خاص است اما تعیین این شاخص ها و معیارها برای کاندیداتوری باید منطبق با قانون اساسی و حقوق اساسی ملت باشد و نه بر اساس سلیقه وسخنرانی .هرچند اصل 99 قانون اساسی حق نظارت را به شورای نگهبان داده است لیکن معنا و مفهوم اصطلاح نظارت نباید معارض با اصل 113 همان قانون باشد که صراحتا رییس جمهور را مسول اجرای قانون اساسی دانسته است.

بنابراین در مساله احراز صلاحیت ها باید به گونه ای رفتارشود که خواسته مردم موجود در مقدمه قانون اساسی تامین گردد. آنجا که می گوید قانون اساسی ،تضمین گر نفی هر گونه استبداد فکری و اجتماعی و انحصار اقتصادی می باشد و در خط گسستن از سیستم استبدادی و سپردن سرنوشت مردم به دست خودشان تلاش می کند. بی گمان دغدغه اصلی شورای محترم نگهبان حفظ نظام است و در نیت خیرخواهی آن بزرگان شکی نیست اما باید در نظر گرفت که مجلس منبعث از حذف سابقون درانقلاب وجنگ، نخبه، متخصص ،متعهد ،صاحب نظر و توانمند، زمینه ساز تشکیل مجلسی ضعیف، متملق، دنباله رو خواهد شد. یکی دیگراز مضرات چنین نگرشی ، پدید آمدن نگاه تبعیض آمیز میان معتقدان به نظام جمهوری اسلامی است .

توضیح اینکه:در حالی که منتسبان به جریان اصول گرایی، فارغ البال و آسوده خاطراز داستان گزینش و قصه احراز صلاحیت ها در خفا و جلی مشغول فعالیت های انتخاباتی بوده وچینش و چیدمان کاندیداهایشان دراستانهای کشوررابررسی می کنند و با لبخند منتظر رد صلاحیتهای گسترده و تکراری طیف مقابل اند تا با آراء حداقلی اکثریت مجلس را به دست گیرند. در مقابل ،اصلاح طلبان پرشورعلی رغم استقبال اکثریت مردم از آنها اکنون در مدت چند ماهه به انتخابات ، مردد ،بلا تکلیف ودر حال انتظار و خوف و رجا به سر می برند تا شاید در دو هفته مانده به روز رای گیری و با طرفه العینی یا چراغ سبزی در رحمت به روی آنان گشوده شود وتبلیغات خود را هر چند دیراما بالاخره آغاز کنند.

حال این روحانی است و وعده هایش،این اصلاح طلبانند و امیدهاشان و این شورای نگهبان است و وسعت فیلترهایش.مع الوصف آیا وزیر کشور می تواند موج دوم خوشحالی مردم را با فرود هواپیماهای منتخبین ملت به فرودگاه مهراباد به وجود آورد؟

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=164969
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ارسلان حسن پور گفت:

    تحلیل بسیار جامع . زیبا و مناسبی بود تشکر از دکتر کیانی

  2. ناشناس گفت:

    وزرای محترم مراقب باشید که چه دشمنان خارجی و چه دشمنان داخلی از دریچه ایجاد احتلاف در درون نظام وارد شده اند و متاسفانه این موضوع از دید سیاستمداران ما بخصو آنهایی که علی الظاهر خود را دلسوز نظام می دانند ولی برعکس آن را عمل میکنند ، مخفی مانده و یا نخواسته ببینند لذا این مطلب را عرض کنم بعضیها می خواهند وزرای محترم را در بازیهای کثیف خود وارد کنند لذا درخواست می گردد که مثل اقای ظریف فقط تابع ولایت باشید و وارد بازیهای کثیف این افراد نشوید .

  3. علی گفت:

    احسنت دکتر کياني،انصافا هميشه تحلیل ها و نظرات بجایی دارند..

  4. منصف گفت:

    نویسنده تماما یک طرفه وسیاسی نوشته
    /////////////کمی هم انصاف خوب است

  5. بیخودی الملک!! گفت:

    یعنی تحلیل بود یا تبلیغ؟؟!!در تحلیل موضع بیطرفی باید رعایت میشد که نشده!!

  6. دوست گفت:

    انصافا نظرات اقای کیانی کاملا یکطرفه است . جوجه ها رو اخر پاییز میشمارند.

  7. م-م گفت:

    خیلی هم خوب گفته هدف هدایت است نه خرابکاری

  8. ناشناس گفت:

    فقط اصلاح طلبان پيروز ميدان

  9. ناشناس گفت:

    میشه موفقیت های دولت روحانی. رو شرح بدید,,زمان احمدی نژاد اموزش پرورش شصت. هزار نیرو استخدام کرد,ولی دولت روحانی فقط ظاهر.سا رو یاد گرفته,کدوم موفقیت تو. مذا کرات,, باج دادن ک موفقیت. نیس

  10. چرامی گفت:

    خیال همت راحت باشدخبری از تأیید صلاحیت نیست 

دیدگاه شما