پنجشنبه 16 مهر 1394 - 17:54

پیشنهاد مدیریت حج توسط 4کشور +اسامی

چنانچه عربستان سعودی پیشنهادهای ایران، پاکستان و ترکیه را در نظر بگیرد، می‌تواند حج را به طور مشترک برگزار کند.

به گزارش بویرنیوز: رییس پژوهشگاه اسلام‌شناسی قرقیزستان گفت: چنانچه عربستان سعودی پیشنهادات ایران و دیگر کشورها را در نظر بگیرد، می‌تواند حج را به طور مشترک برگزار کند.

میرزابایف، رییس پژوهشگاه اسلام‌شناسی قرقیزستان، مصاحبه‌ای را با رسانه‌های این کشور در خصوص اتفاقات رخ داده در مناسک حج امسال، انجام داده است. وی در مصاحبه خود تأکید کرد که امسال افراد زیادی به دلیل سهل‌انگاری‌های برگزارکنندگان حج، جان خود را از دست داده‌اند. متن این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

نظر شما درباره حج امسال و اتفاقاتی که در آن رخ داده است، چیست؟

در ایام مبارک حج و در حرم امن الهی به عنوان مکان مقدس مسلمانان جهان هزاران نفر چشم از جهان بستند. در یکی از روزهای اول حج، جرثقیلی در حال کار کردن بر روی مردم سقوط کرد که در اثر آن 108 نفر شهید و چندین نفر مجروح شده بودند. همچنین شهرک زوار، دچار آتش‌سوزی شد که در اثر آن نیز چندین نفر از دنیا رفتند و تعداد مجروحان نیز بسیار بوده است. سومین بلایی که در آن زمین مقدس اتفاق افتاد، در تاریخ 24 سپتامبر مصادف با عید سعید قربان در هنگام انجام سنگ‌اندازی به شیطان در دره منا، مردم در اثر تراکم و ازدحام جان خود را از دست دادند.

در خبرهای اولیه از این حادثه 717 نفر کشته اعلام شده بود. حزب حاکم پاکستان این آمار 1100 نفر اعلام کرده است.  عربستان سعودی نیز به وضوح تعداد کشته‌شدگان را اعلام نمی‌کند؛ اما در واقعیت، 4 هزار نفر کشته شده‌اند. به غیر از پاکستان، جمهوری اسلامی ایران نیز از عربستان خواسته است تا علت واقعی مرگ زوار بی‌گناه و نیز تعداد صحیح کشته‌شدگان را اعلام کند. ایران به عنوان کشوری که زایرین زیادی به مکه اعزام می‌کند، پیشنهاد داده است تا در برگزاری حج مشارکت کند. ترکیه نیز آمادگی خود را برای انجام این امر اعلام کرده است.

پادشاه عربستان سعودی ضمن در نظر گرفتن پیشنهادات کشورهای مسلمان اعلام کرد که در آینده برنامه‌های برگزاری حج را تغییر خواهد داد. خوشبختانه هیچ یکی از حجاج قرقیزستانی آسیبی ندیده‌اند؛ اما این به معنی آن نیست که با حفظ سکوت نسبت به چنین وضعیت برگزاری حج و کمبودها و کاستی‌های آن بی‌توجه بمانیم. از آقای ممدبیک میرزابایف، رییس پژوهشگاه اسلام‌شناسی خواسته‌ایم تا از نظراتش در خصوص سهل‌انگاری‌های دولت عربستان در برگزاری حج و امکان جلوگیری از آن در آینده جویا شویم.

تغییر برنامه‌های حج تا چه اندازه درست و صحیح بوده و آیا مطابق احکام اسلامی است؟

ابتدا عربستان سعودی باید مشخص کند که چه چیزی را و چگونه می‌خواهد تغییر دهد؟ مثلاً شرایط برگزاری حج، استقبال از زوار، اسکان دادن آنها و بازدید از اماکن مقدس را می‌توان تغییر داد؛ اما تغییر اعمال حج به هیچ وجه مجاز نیست. مسلمانان برای طواف دور کعبه و سنگ‌اندازی به شیطان باید مسیر طولانی را طی کنند.

آیا کشوربرگزار کننده حج می‌توانند تعداد ویزاها را کاهش دهد؟ این مسأله تا چه حد قانونی است؟

در سال‌های اخیر تعداد ویزاهای صادر شده به زوار خارجی کاهش پیدا کرده است. در میان آنها قرقیزستان نیز هست. برای مثال یک سال پیش سهم قرقیزستان در حج 6 هزار ویزا بوده است. اکنون این تعداد به 4 هزار ویزا کاهش پیدا کرده است. البته هر چند که این امر مورد رضایت زوار نیست؛ اما مقامات عربستان تصمیم گرفته‌اند که به این سمت و سو حرکت کنند. عربستان سعودی، کشور دموکراتیکی نیست و هرگونه تصمیمی را با نظر شخصی خودش اتخاذ می‌کند.

چگونه می‌توان تعداد تلفات را به حداقل رساند و از آن پیشگیری کرد؟

ضروری است شرایط برگزاری حج در سطح عالی باشد تا مانند امسال تلفات جانی نداشته باشیم. مسأله حج را باید با مشورت کارشناسان بین‌المللی که کاستی‌ها و نواقص مکه را از نزدیک دیدند حل کرده و راه‌حلی انتخاب کرد. بنده خود در گذشته به مکه مشرف شده‌ام و کاستی‌هایی را با چشم خود شاهد بوده‌ام. برای بسیاری از زوار شرایط پذیرش و یا حتی شرایط اولیه فراهم نمی‌شود. در خیابان‌ها با سرقت و دزدی مواجه می‌شویم. مقامات شهر به مسیری منتهی به مکان مقدس به خوبی نمی‌رسند. اطلاعات و راهنمایی‌های صحیح به مردم داده نمی‌شود. همه جا هرج و مرج و بی‌نظمی حاکم است. چنانچه عربستان سعودی به افکار و پیشنهادات دیگر کشورهای مسلمان گوش فرا دهد و هر سال تلاشی برای رفع نواقص از جمله تغییر مسیرها، نظارت بر مسیرها، آزادسازی مسیر پلکان‌ها، نظافت کوچه و خیابان‌ها، رعایت شرایط بهداشتی کند، قطعاً تعداد کشته‌شدگان و مجروحان به مراتب کم‌تر خواهد شد. چنانچه عربستان سعودی پیشنهادات ایران، پاکستان و ترکیه را در نظر بگیرد، می‌تواند حج را به طور مشترک برگزار کند.

امسال تعداد زیادی در مکه کشته شدند. آیا این امر در تعداد زوار قرقیزی در سال آینده تأثیر خواهد گذاشت؟

خیر. یقین دارم که این بلاها نمی‌تواند جلوی افرادی را بگیرد که قصد دارند فریضه خود را با خلوص نیت ادا کنند. مسلمانان به حج اهمیت بسیار می‌دهند و خواهند داد. زوار واقعی هیچ وقت از حج روی بر نمی‌گردانند.

امسال 3 هزار و 685 نفر از قرقیزستان به سفر حج مشرف شدند. خوشبختانه هیچ کدام از آنها در این سفر آسیب ندیده‌اند. به گزارش اداره مفتیات قرقیزستان، دو تن از زوار قرقیزی بنا بر دلایل دیگر در این سفر جانباختند.

منبع: تسنیم
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=164954
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. احمد اورژانسی گفت:

    مردمی که قصد زیارت خانه خدا و حج را دارید عجله کنید عجله کنید

دیدگاه شما