سه شنبه 14 مهر 1394 - 20:28

سایه تعطیلی بر سر کارخانه سیمان یاسوج

در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد مدیرعامل کارخانه سیمان یاسوج از ورود بی‌رویه سیمان بی‌کیفیت از استان اصفهان خبر داد و گفت: این رویه باعث شده که خطر تعطیلی این کارخانه را تهدید کند.

خبرگزاری فارس: سایه تعطیلی بر سر کارخانه سیمان یاسوج

به گزارش بویرنیوز، شانزدهمین نشست شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی ظهر امروز به ریاست سید موسی خادمی استاندار، نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاون امور عمرانی استاندار، مدیران دستگاه‌های مختلف و نمایندگان بخش خصوصی و با دو دستور کار بررسی وضعیت صادرات غیر نفتی کهگیلویه و بویراحمد به بازارهای خارجی و مشکلات کارخانه سیمان یاسوج برگزار شد.

جبار کیانی در ابتدای این جلسه با بیان اینکه صادرات محصولات غیرنفتی برای جایگزین شدن منابع نفت همواره مورد تأکید مسئولان ارشد کشور بوده، گفت: سهم کهگیلویه و بویراحمد در صادرات محصولات غیر نفتی پایین است و  کهگیلویه و بویراحمد رتبه آخر صادرات محصولات غیر نفتی کشور را در اختیار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: نبود زیرساخت‌های و مشکلات ساختاری از دلائل مهم پایین بودن صادرات محصولات غیرنفتی استان است.

سهم پایین کهگیلویه و بویراحمد در صادرات محصولات غیر نفتی

در ادامه امین منوچهری مشاور اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد باید در یک درصد صادرات محصولات به خارج از کشور نقش داشته باشد، افزود: سهم استان در صادرات محصولات غیر نفتی به خارج از کشور در سال گذشته 021/ درصد بوده که بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه سیمان، پودر و عصاره شیرین بیان، لوازم آرایشی و بهداشتی، دوغ، موکت و افشره زعفران مهم‌ترین محصولات صادر شده استان به خارج از کشور است، گفت: کهگیلویه و بویراحمد قابلیت‌های زیادی در صادرات عسل، سیب درختی، فرآوردهای دامی، آبزیان، گل و گیاه زینتی، داروهای گیاهی، آب معدنی، انواع کنسانتره و آب‌میوه و لوازم آرایشی و بهداشتی دارد که اگر این محصولات صادر شود درآمدهای استان در صادرات محصولات غیر نفتی به 150 میلیون دلار افزایش می‌یابد.

منوچهری عنوان کرد: اگر به صادرات استان توجه شود و محصولات قابل صادرات جدید در دستور کار قرار گیرد، این توان وجود دارد که استان در زمینه صنایع پتروشیمی و خدمات مهندسی بتواند خدمات و محصولات خود را به سایر کشورها منتقل کند و حتی درآمد استان به 200 میلیون دلار نیز افزایش یابد.

مشاور اتاق بازرگانی نداشتن برنامه مناسب براساس شرایط و قابلیت‌های استان، ضعف در ساختار تولید، عدم وجود تشکل صادراتی منسجم، نبود راهکار مناسب برای توسعه صادرات، ناکافی بودن نقدینگی، انطباق نداشتن محصولات تولید استان با مصرف خارجی، آشنا نبودن با اصول صادرات و …. را از چالش‌های صادرات در استان دانست و گفت: شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، اعزام هیئت‌های تجاری به کشورهای خارجی و دعوت از این هیئت‌ها برای آشنا شدن با ظرفیت‌های استان، تدوین برنامه مناسب، بهبود فضای کسب و کار و کارآفرینی و … می‌تواند در راهیابی محصولات استان در بازارهای خارجی نقش داشته باشد.

صدور سیمان به خارج از کشور

عبدالحمید جهانبین معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: سیمان تولید استان به بازار کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌شود.

وی با ظرفیت استان در صادرات آب معدنی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 234 هزار متر مکعب آب معدنی در استان تولید می‌شود که 35 درصد این محصول وارد چرخه صادرات شده که می‌توان این ظرفیت را تا 50 درصد افزایش داد.

جهانبین تصریح کرد: سالانه 400 هزار متر موکت در استان تولید می‌شود که برنامه استان برای افزایش درآمدهای حاصل از صادرات غیر نفتی در سال 94 بالغ بر 20 میلیون دلار است.

عدم استقبال بخش خصوصی از تولیدات استان

در ادامه جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه 65 هزار و 710 تن سیب مازاد بر نیاز در استان وجود دارد، عنوان کرد: محصولات تولید شده استان دارای کیفیت خوب و مطلوبی هستند اما تاکنون بخش خصوصی استان هیچ‌گونه خریدی نداشته و محصول توسط پیمانکاران غیربومی خریداری و به‌نام استان‌های شیراز و اصفهان به فروش می‌رسد.

وی بر تولید محصولات ارگانیک تأکید کرد و گفت: جهاد کشاورزی استان تلاش می‌کند محصولات ارگانیک تولید و آنها را به خارج کشور صادر کند.

تلاش برای صادرات صنایع دستی استان به خارج کشور

محمد باقری مدیرکل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه صنایع دستی از جمله محصولاتی است که قابلیت صادرات به خارج از کشور را دارد، افزود: تاکنون محصولات استان به خارج از کشور صادر نشده است که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارتقاء کیفیت صنایع دستی این محصولات به خارج کشور صادر شوند.

تعطیلی کارخانه سیمان یاسوج را تهدید می‌کند

در ادامه این نشست دستور کار دوم مورد بحث قرار گرفت که مدیرعامل کارخانه سیمان یاسوج با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای این کارخانه گفت: کارخانه سیمان یاسوج با تولید 700 تن سیمان کوچکترین کارخانه سیمان کشور و بزرگترین واحد صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد است اما ورود بی‌رویه سیمان بی‌کیفیت از استان اصفهان باعث شده که خطر تعطیلی این کارخانه را تهدید کند.

وی عنوان کرد: سیمان وارد شده اصفهان در پروژه‌های عمرانی استان به کار می‌رود و موجب ضربه زدن به این پروژه‌ها می‌شود چراکه مقاومت سیمان یاسوج 425 می‌باشد اما کیفیت سیمان اصفهان 350 است.

سید یعقوب موسوی تصریح کرد: روزانه 400 الی 500 تن سیمان از استان اصفهان وارد می‌شود که این امر موجب شده استقبال مردم از خرید سیمان یاسوج کاهش یابد و 11 هزار تن سیمان ما در سیلو بماند.

وی از مسئولان استان خواست جهت حمایت از تولید استان از ورود سیمان بی‌کیفیت جلوگیری کنند همچنین در پروژه‌های عمرانی از این نوع سیمان استفاده نشود.

مدیرعامل کارخانه سیمان یاسوج، عنوان کرد: در حال حاضر 250 نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند و بالغ بر یک هزار خانوار از این کارخانه ارتزاق می‌کنند که اگر مشکل کارخانه حل نشود این کارخانه تعطیل خواهد شد.

بررسی کیفیت سیمان اصفهان در جلسه شورای فنی استان

در ادامه پژمان نیک‌اقبالی در خصوص وضعیت کارخانه سیمان یاسوج گفت: سیمان یاسوج در سال‌های اخیر از کیفیت خوبی برخوردار شده  و حتی چندین تقدیرنامه در همین خصوص دریافت کرده است.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کیفیت سیمان اصفهان مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در صورتی که کیفیت پایین داشته باشد به صورت بخشنامه‌ای به شهرداری‌ها و سازمان‌ها اعلام می‌شود در پروژه‌های عمرانی استفاده نشود و از ورود سیمان به استان هم جلوگیری می‌شود.

حمایت از تولیدات استان در اولت کار قرار گیرد

سید موسی خادمی در پایان این نشست با بیان اینکه کمیته تخصصی برای افزایش صادرات غیرنفتی استان به خارج از کشور تشکیل شود، افزود: پایین بودن سهم استان در صادرات محصولات غیرنفتی نگران کننده است که باید برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر حمایت از تولیدات استان اشاره کرد و یادآور شد: حمایت و خرید محصولات استان طی مصوبه‌ای به تمام ادارات ارسال شده و دستگاه‌ها و ادارات ملزم به خرید محصول خود استان هستند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت پایین بودن کیفیت سیمان اصفهان اجازه ورود این محصول به استان داده نمی‌شود./فارس

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=164772
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما