یکشنبه 12 مهر 1394 - 17:43

اقدام عجیب شورای شهر یاسوج؛ تشکیل دادگاه برای شهردار!

این گونه بررسی کردن مشکلات مردم در هیچ شورایی تاکنون وجود نداشته و اولین بار است که این شیوه برای رسیدگی به مشکلات مردم در پیش گرفته می شود.

گروه اجتماعی – روز گذشته جلسه ای توسط شورای شهر یاسوج برای پییگری مطالبات مردم گذاشته شد.

به گزارش «بویرنیوز»، بخشی از رخدادهای این جلسه را می توانید (اینجا کلیک کنید) و مطالعه فرمایید.

این جلسه به ابتکار هیئت رئیسه شورای شهر یاسوج که اخیرا پس از انتخابات مجدد برای سومین سال انتخاب شده بودند ترتیب داده شد.

هر چند عنوان این جلسه مردم پسند و پوپولیستی بود و بیشتر از آن که اقدامی در جهت حل مشکلات مردم باشد، نمایشی تبلیغاتی برای تاثیر بر ذهن مردم بوده است.

برای روشن شدن مطلب  بخشی از مطالب گفته شده در جلسه را با هم مرور می کنیم:

یکی از کارگران پمپ بنزین در این جلسه حضور داشته و از شهردار به دلیل پرداخت نشدن حقوقش اعتراض کرد.

به گزارش بویرنیوز، هر چند این کارگر حق دارد اما اولا کارگر را شهرداری استخدام نکرده که پاسخگوی مطالباتش باشد بلکه کارگر مستقیما با یک پیمانکار قرارداد داشته و مشکلات این کارگر و کارفرما طبق قانون رسیدگی آن با اداره کار است و نه شهرداری.

معترض بعدی به شهرداری – یکی دیگر از شهروندان اعتراضی مبنی بر تعیین کاربری زمینی در محمودآباد مبنی بر اینکه شهرداری همکاری نمی‌کند و شهردار برای تعیین وضعیت آن تقاضای چندین متر زمین کرده است که شهردار از اظهارات این شهروند ناراحت شد به گونه‌ای که شهردار عنوان کرد آخرین بار است در جلسات شورا شرکت می‌کنم.

جاوید اذعان کرد: مالک زمین مذکور ملکی در محدوده محمودآباد دارد که زنی با چند فرزند به شهرداری مراجعه کرد و بیان داشت که زمینی که می‌خواهید آن را تفکیک کنید حق چند یتیم است.

شهردار یاسوج ادامه داد: طبق درخواست مالک مذکور؛ کارشناس قیمت زمین را متری ۵۰ هزار تومان زده که ما تاکیدمان بر این بوده که قیمت واقعی عنوان شود و ما هیچ درخواست خارج از قانون نداشتیم.

به گزارش بویرنیوز، نیاز به توضیح نیست که دیگر زمین با متری 50 هزارتومان حتی در روستاهای با 30 کیلومتر فاصله از شهر یاسوج وجود ندارد چه برسد به یاسوج آن هم محمود آباد که از محلات خوش نشین شهر محسوب می شود.

این گونه سوال و جواب از شهردار به گونه ای دادگاه را برایمان تداعی می کند که اعضای شورا در حکم قاضی و مردم شاکی و شهردار به عنوان متهم حضور دارد و با این کار شورا خود را از مهلکه خارج کرده و همه مسئولیت را به گردن شهردار انداخته است.

این گونه بررسی کردن مشکلات مردم در هیچ شورایی تاکنون وجود نداشته و اولین بار است که این شیوه برای رسیدگی به مشکلات مردم در پیش گرفته می شود.

چند نکته را می توان از این موضوع برداشت کرد:

1 – شهرداری طبق قانون وظایفی دارد و اگر شهردار به وظایف خود عمل نکرد اعضای شورا حق دارند وی را استیضاح کنند اما این که این گونه سعی در محاکمه وی داشته باشند امری ناپسند است.

2 –  اعضای شورا قبل از طرح این موضوعات با حضور شهردار ابتدا خود موضوعات را بررسی کنند و سپس در جلسه ای با حضور شهردار و بدون حضور رسانه ها به مشکلات مردم رسیدگی کنند چرا که ممکن است برای فرد مستضعفی کمک موردی کنند و اگر این موضوع اطلاع رسانی شود ناراحتی سایر مردم را پدید خواهد اورد.

3 – بجای این اقدام می توان کارگروهی را برای مشکلات مردم ترتیب داد تا در این کارگروه مشکلات آنالیز شود و اگر کسی حقی داشته که شهرداری مانع از رسیدن به آن شده، آنگاه دخالت شورای شهر و بازخواست شهردار معنی پیدا می کند.

4 – این شیوه نه تنها موجب حل مشکل مردم نمی شود بلکه کار را سخت تر کرده و اگر اعضای شورا واقعا دغدغه مردم را دارند بهتر است به فکر مصوباتی باشند که بتواند مشکلات مردم را ریشه ای حل کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=164538
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. م . ه گفت:

    به نظرمن دکتر جاوید یکی از منطقی ترین مدیران استان است و ایشان همیشه دنبال حق و حقوق مردم هستند من خودم در جریان کار این آقایی که در محمود آباد زمین دارد هستم ایشان دنبال کار خلاف هستند و می خواهند خلاف قانون عمل کنند . درود بر جاوید

  2. بی طرف گفت:

    مقصر اصلی خود مردمند که با این همه نیروی تحصیل کرده، یک عده آدمهای کم سواد و یا غیر متخصص را انتخاب می کنند،اینها فکر میکنند با انتخاب شدن در شورا اولا خود بخود عقل کل شدند و درثانی تمام اختیارات حکومت به دست آنان سپرده شد . مسئولان لااقل موقع انتخابشان یک جلسه توجیهی برای یاد گیری میزان اختیارات اعضای شورا تشکیل دهد.

  3. شهریار گفت:

    چند ماه پیش حدود ده تا پانزده دقیقه دفتر شهردار محترم بودم، چند نفر مراجعه کننده داشت از جمله خودم. الحق و الانصاف شهردار فردی بسیار منطقی، قانون گرا و منصف عمل میکرد… نباید از شهردار انتظار درخواست های غیرقانونی داشت…

  4. بویر احمد گفت:

    دکتر جاوید فردی قانونگرا توانمند وآگاه به قوانین ومقررات شهرداری وفردی عدالت مهور میباشد تمام حقوق شهروندی را اگاهانه رعایت میکند وبهترین شهردار تاریخ شهرداری یاسوج میباشد

  5. ناشناس گفت:

    دکتر جاوید پیش خدا سربلند هست درود بر شما دکتر عزيز

  6. امید گفت:

    آقایان شورا چرا دنبال وظایف خودتون نمیرید .ودنبال فرافکنی هستید

  7. ناشناس گفت:

    اين شيوه در جامعه ما مورد قبول است .

  8. منتقد گفت:

    چرا کامنتهای منفی رو نمیزنی….

  9. حسین گفت:

    اقای دکترجاویدازمدیران کارکن وپرتلاش بوده اندخداوکیلی یکبارتابحال اوراازنزدیک ندیدم ولی خدمات خوبی دارن انجام میدن….

  10. احلام گفت:

    اگه شهردار ما خیابانهای شرف آباد را آسفالت کند ، شهردارنمونه کشوری ست چون در بقیه موارد برای آبادی شهر یاسوج سنگ تموم گذاشته . دکتر جاوید خسته نباشی

  11. كامنت ها همش از طرف ي نفره و ساختگيه گفت:

    كامنت ها همش توسط ي نَفَر نوشته شده واحتمالا خود سايت اونو نوشته…..

  12. محمداحمدی ازگناوه گفت:

    باسلام خدمت دوستان قدرشهردار خوب را باید دانست

دیدگاه شما