شنبه 11 مهر 1394 - 13:28

زنان برای تشخیص سلامت سینه به کجا مراجعه کنند؟

کمپین ملی سرطان صورتی با هدف آموزش نشانه‌های سرطان سینه به بانوان بالاتر از 30 سال برای پیشگیری و مراجعه به موقع و تشخیص زودهنگام از 9 مهرماه جاری به مدت یک ماه ، توسط موسسه خیریه سرطان انستیتو کانسر ایران با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر کاظم زنده دل ضمن اعلام این خبر افزود: خوشبختانه برنامه ثبت سرطان جمعیتی در کشور در حال راه اندازی است و اکنون اغلب آمارها براساس مستندات بیمارستانی ثبت می شود اما در مورد سرطان سینه که با امکانات فعلی بخوبی تشخیص داده می شود می توانیم به اطلاعات ثبت شده و گزارش ها اعتماد کنیم.

وی افزود: طبق آمار فعلی حدود 10 هزار نفر در سال در کشور به سرطان سینه مبتلا می شوند و حدود 1.3 از آنها یعنی حدود 3500 نفر در سال بر اثر این بیماری فوت می کنند.

این پژوهشگر سرطان افزود: شیوع کل سرطان سینه در حال حاضرحدود 40 تا 50 هزار نفر است که یا در حال درمان هستند و یا از سال های قبل به این بیماری مبتلا بوده اند و در حال حاضر با عوارض آن زندگی می کنند و یا کاملا خوب شده اند و در حال دریافت درمان های تکمیلی هستند، البته فوت شدگان در این آمار محاسبه نشده اند.

دکتر زنده دل در مورد سیر پیشرفت سرطان سینه در سال های بعد عنوان کرد: واقعیتی ناخوشایند استثنائا در مورد این بیماری وجود دارد و آن این است که این سرطان مربوط به یائسگی و سنین بالای 50 سال است و ارتباط زیادی با عوامل خطری مثل بچه دار نشدن یا تعداد کم فرزندان دارد.

وی در توضیح بیشتر گفت: مثلا مادران ما بدلیل اینکه 5-6 بچه داشتند و معمولا نیز دوره شیردهی را کامل طی می کردند از یک پیشگیری طبیعی برای بروز سرطان ها بخصوص سرطان سینه برخوردار بودند اما قشر جوان که درحال حاضر بین30 تا 40 سال هستند معمولا به دلیل تغییر نگرش های اجتماعی و یا فعالیت بیشتر این قشر در بیرون از خانه معمولا دیرتر بچه دار می شوند و تعداد فرزندان آنها کمتر است یا زمان شیردهی کوتاهتری دارند و عملا موفق نمی شوند از این روش پیشگیری طبیعی بهره مند شوند.

وی افزود: این دسته از بانوان وقتی اصطلاحا پا به سن بگذارند، نسبت به نسل قبلی بیشتر در معرض ابتلا هستند و ما تخمین میزنیم که در 20 سال آینده میزان بروز سرطان سینه دو برابر شود و با رشد جمعیت و بالا رفتن سن با افزایش جدی بروز سرطان سینه مواجه خواهیم شد.

دکتر زنده دل با اشاره به تشکیل کمپین سرطان صورتی که به منظور آگاهی بانوان برگزار خواهد شد، گفت: برنامه هایی که در این کمپین تدارک دیده شده کمک می کند بانوان حداقل به طور نسبی با سبک زندگی سالم آشنا شوند و خود را برای استفاده از روش های پیشگیری آماده کنند.

عضو هیأت علمی انستیتو کانسر در مورد وضعیت سرطان سینه در کشور ما در مقایسه با آمارهای جهانی گفت: آمارهای مختلفی در سطح جهانی مطرح است. مثلا در آمریکا از هر 8 نفر خانم اگر عمر طبیعی داشته باشند، یک نفر سرطان سینه خواهد گرفت. این آمار در کشور ما شدت کمتری دارد یعنی از هر 15 تا 20 نفر خانم ایرانی به شرط برخورداری از طول عمر کامل، یک نفر سرطان خواهد گرفت که این عدد مهمی است و سهم مهمی ار خانمهای بین سن 30 تا 40 سال درآینده در معرض خطر بروز سرطان سینه قرار دارند.

دکتر زنده دل با اشاره به تجارب جهانی در این زمینه گفت: معتقدیم که روش های پیشگیری موثر وجود دارد که با استفاده از آنها، هم می توان تعداد مبتلایان را کنترل کرد و هم اینکه افراد مبتلا را به موقع تشخیص و تحت درمان قرار داد.

وی یادآور شد: نکته مهم این است که بیمارانی که با مراجعه به موقع به پزشک و در مراحل اولیه ابتلا تشخیص داده می شوند، باید بدانند که روش ها و درمان های پیشرفته که خوشبختانه در کشور ما در سطح بالایی انجام می شود از مرگ و میر ناشی از این بیماری جلوگیری خواهد کرد و البته همه این آمارها به این شرط است که عوامل خطر در همین سطح باقی بمانند یعنی اگر جمعیت فعلی از باروری فاصله بیشتری بگیرند و تعداد فرزندان محدودتر شود و یا عوامل تغذیه ای رعایت نشود و بقیه عوامل خطر افزایش پیدا کند، آمار بالاتر خواهد رفت و نگرانی بیشتری وجود خواهد داشت.

مدیر عامل موسسه خیریه سرطان افزود: کمپینی که در حال حاضر بر علیه سرطان های قابل پیشگیری و یا قابل تشخیص در مراحل اولیه در دنیا شکل گرفته در کشور ما هم باید انجام شود و هر کسی و هر گروهی و هر سازمانی که مسئولیت اصلی یا جانبی آن مربوط به این حوزه است باید وارد میدان شود و از نیروهای مختلف کمک گرفته شود تا اطلاعات علمی روز دنیا در اختیار عموم قرار گیرد. پویش جدی منابع برای مقابله با این بیماری مورد نیاز است و موسسه خیریه سرطان آماده هرگونه اطلاع رسانی و خدمت و به روزرسانی اطلاعات علمی روز دنیا برای تمام علاقمندان و سازمان ها است.

گفتنی است: کمپین ملی سرطان صورتی با هدف آموزش نشانه های سرطان سینه به بانوان بالاتر از 30 سال برای پیشگیری و مراجعه به موقع و تشخیص زودهنگام از 9 مهرماه جاری به مدت یک ماه ، توسط موسسه خیریه سرطان انستیتو کانسر ایران با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سراسر کشور برگزار می شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=164432
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما