شنبه 11 مهر 1394 - 2:49

آمار فاجعه بار پذیرش دانشگاه آزاد؛ حراج علم آغاز شد

باید پرسید بر اساس کدام نیاز این همه دانشجو در واحدهای دانشگاه آزاد دانشجو پذیرش می شود؟

گروه دانشگاه – امروزه نسل جوان و بیکار بزرگترین معضل کشور به شمار می ورد.

به گزارش بویرنیوز، با توجه به این که عمده دلیل بیکاری خیل عظیم جوانان تحصیل کرده در کشور به دلیل عدم مهارت است، متاسفانه رشد بی رویه دانشگاه ها در سال های اخیر مزید بر علت بوده است.

در این میان البته قرار بود نسبت به توسعه دانشگاه آزاد خصوصا در مقاطع تکمیلی نظارت بیشتری شود اما ظاهرا خبری نیست و پذیرش بی رویه دانشجو می رود تا نظام را به مشکلی اساسی روبرو کند.

به طور مثال تنها در مراکز بین الملل کیش دانشگاه آزاد در رشته mba  بیش از 1000 نفر در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش شده است.

نگاهی به برخی مراکز این دانشگاه و حجمی که پذیرش شده نگرانی های را دو چندان می کند.

به بیشتر مراکز دانشگاه آزاد در استان ها اجازه داده شده که کلیه متقاضیان تحصیل را پذیرش کنند و این کار بدون محدودیت صورت می گیرد.

نکته عجیب تر این که بدون نظارت، دانشگاه آزاد یاسوج که تنها در یک رشته مجوز برگزاری دوره دکترا دارد در چندین رشته بیش از 200 نفر دانشجو در مقطع دکترا پذیرش شده و در همین مرکز به گفته یک منبع آگاه از مسئولان این دانشگاه، بیش از 2000 نفر در مقطع کارشناسی ارشد در بیش از 40 رشته که در عمده انها مجوز ندارد دانشجو پذیرش شده است.

گفتنی است در بسیاری از این رشته های نه امکانات آموزشی و نه هیات علمی وجود دارد و این رویه شروع یک بحران بزرگ برای کشور خواهد بود.

در همین حال دانشگاه آزاد دهدشت هم خبر از پذیرش در 10 رشته کارشناسی ارشد داده است.

به طور میانگین دانشگاه آزاد از هر دانشجوی کارشناسی ارشد 100 میلیون ریال و هر دانشجوی دکترا 700 میلیون ریال شهریه می گیرد.

باید پرسید بر اساس کدام نیاز این همه دانشجو در واحدهای دانشگاه آزاد دانشجو پذیرش می شود؟

چرا کسی برای این وضعیت و آینده فارغ اتحصیلان این دانشگاه ها که عمدتا بدون سواد و مهارت مدرک می گیرند نیست؟

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=164379
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. پشتم گرمه گفت:

    بابا آزاده به دل نگیر

  2. بیطرف گفت:

    چرا فقط به دانشگاه ازاد گیر میدهید .علمی کاربردی وپیام نور وضعی بهتر از دانشگاه ازاد ندارند

  3. استاد گفت:

    دانشگاه ازاد یاسوج تمام دانشجوهای مقاطع تحصیلات تکمیلی را گرفت دیگه دانشجویی نمونده که بره دهدشت یا گچساران ؟

  4. دانشجوی دانشگاه آزاد گفت:

    درنشگاه آزاد یاسوج آبروی دانشگاه آزاد رو برده و واقعآ جای تأسفه هیچ نظارتی روی این دانشگاه نیست.

  5. مجید گفت:

    زمانیکه احمدی نژاد از سر لج بازی و بدون هیچ تفکری برای اینکه بخواد دانشگاه آزاد را زمین بزنه باید به این فکر می افتادی بویرجان. اومد ظرفیت پیام نور ، علمی کاربردی ، غیرانتفاعی را چند برابر کرد تا بلکه از ظرفیت پذیرش آزاد کاسته بشه. درست که شهریه دانشگاه آزاد بالاست و برای هر خانواده ای میتونه زجر آور باشه . اما اینکه بیای در هر دهستانی یک دانشگاه پیام نور یا علمی کاربردی و یا غیر انتفاعی بزنی که از لحاظ علمی هیچ بازدهی ندارند ، حتی اساتید آنها هم بی سواد هستند. ای خدا تو شاهد باش هشت سال احمدی نژاد هشتاد سال به ما ضربه زد

  6. دانشجو گفت:

    انصافا مدیر گروههای دانشگاه آزاد یاسوج ببینین فارسی هم بلد نیستند حرف بزنند چه برسه به تدریس دروس دکترا

  7. ککا گفت:

    بویر عزیز خیلی مغرضانه مقاله مینویسی.
    پیام نور.علمی کاربردی.سما.از راه دور .و……گند زدن به تحصیلات دانشجویی.به آمار تولید علم دانشگاه آزاد نگاه کن…

  8. ناشناس گفت:

    بیطرف شما چکار دانشگاه پیام نور دارید ..در ضمن دانشگاه پیام نور برترین وبهترین دانشگاهای کشور است از لحاظ بار علمی ک داره به دانشجویان عزیز خدمت میکنه وقابل مقایسه با دانشگاه ازاد وعلمی کاربردی نیست این را بدان

  9. شهریار گفت:

    در کوتاه مدت به نظر فاجعه میاد ولی در نهایت جامعه باید بپذیرد که مدرک گرفتن بدون علم و تخصص ارزشی نخواهد داشت و فقط وقت تلف کردن است. از طرفی متاسفانه در برنامه های پنجم و ششم توجه خاصی به افزایش ظرفیت پذیرش متقاضیان تحصیلات تکمیلی شده است ولی متاسفانه به کیفیت کار توجهی نشده است… متاسفانه اولویت دانشگاه آزاد اسلامی کسب درآمد است و با نهایت بی انصافی و بی عدالتی، کلاسهای ارشد و دکترا را با کلاس هایی بالای چهل و پنجاه نفر برگزار میکند…

  10. ناشناس گفت:

    علم سیخی چند…
    ما که پدرمون دراومد کارشناسی و ارشد دولتی خوندیم.  برا دکترای بعضی رشته ها میگیم دانشگاه دولتی تهران یا شیراز هم صلاحیت ندارن حالا آزاد یاسوج دکترا میگیره!!! 
    الان ما بیکار…  بچه های دانشگاه آزاد با بند پ جای خوب سر کار…

  11. ناشناس گفت:

    خیانت!!! آقایان روشنفکر و دلسوز کجا هستند برای این موارد داد بزنند؟

  12. ناشناس گفت:

    لازم به ذكر است كه استاد هم ندارند.اوناي كه فارغ ميشن هيچ كدوم معدل زير نوزده هم ندارند.خيانت تا كجا

  13. سلام گفت:

    ناشناس جان كه نوشتي علم سي چه اولن كه همه دانشگاهاي دولتي خوب نيستن مثلن شما ميخاي دانشگاه دولتي ياسوج را با دانشگاه ازاد تهران مقايسه كني بعدش الان ازاد خراب شده چند سال بيش اصلن اين طوري نبود ببين چند نفر ليسانس ازاد رتبه هاي برتر كنكور ارشد دكتري و ازمونهاي استخدامي شدن حالا علمي كاربردي كه جاي بيسوادان است

  14. احمد محمود نزاد گفت:

    تا كور شود آنكه نتوان ديد

  15. منتقد با انصاف گفت:

    با سلام از اینکه نظام آموزشی می بایست اصلاح و هدفمند و کاربردی و همچنین علمی باشد اما اینکه الزاما باید وارد بازار کار شوند نظر درستی نیست و هر کس طالب علم اندوزی است باید بتواند به راحتی ادامه تحصیل دهد ….

  16. FD گفت:

    دانشگاه های دولتی بیش از نیاز کشور فارغ ا لتحصیل می کنند. چرا این همه دانشگاه داریم آن هم بدون امکانات… ذانشگاه جامع وپیام نور که حتی فضای کافی را هم ندارن چی…. اونا که بدترن… شنیدم ما تو این کارا مانند ونزوئلا کارمی کنیم. کی گته هلال احمر وبهزیستی و… باید دانشگاه داشته باشن … دانشگاه های 300متر مربعی….

دیدگاه شما