جمعه 10 مهر 1394 - 21:30

از راه‌اندازی تله‌کابین یاسوج و برگزاری جشنواره بی نظیر تا کاهش اعتبارات میراث فرهنگی

اعتبارات استانی کاهشی هشت درصدی دارد

باقری از راه‌اندازی تله‌کابین شهر یاسوج اشاره کرد و افزود: ۱۱ میلیارد برای راه‌اندازی این پروژه مهم گردشگری در نظر گرفته شده است و سرمایه‌گذار حدود یک ماه است که کار خود را شروع کرده است.

وی از اختصاص یک میلیارد و ۳۶۰ میلوین تومان اعتبار ملی در حوزه گردشگری و ایجاد زیرساخت‌ها در سال ۹۴ خبر داد و افزود: این میزان اعتبار در سال گذشته یک میلیارد و ۲۶۰ میلیوت تومان بوده است.

گروه فرهنگی – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروزه در دنیا و دهکده جهانی که زندگی می‌کنیم گردشگری به عنوان یک صنعت است.

12000000

به گزارش «بویر نیوز»، محمود باقری اشتغال، درآمدزایی و توسعه را از مولفه‌های صنعت عنوان کرد و گفت: به ازای هر 100 شغل 12 مورد آن مربوط به گردشگری بوده و به ازای ورود هر شش گردشگر یک شغل ایجاد می‌شود از این‌رو هزینه گردشگری کشور معادل فروش 15 بشکه نفت است.

باقری با بیان اینکه مسئولان کشوری در افق 1404 پیش‌بینی کردند که ایران باید 20 میلیون گردشگر داشته باشیم، گفت: باید با برنامه‌ریزی مناسب در راستای جذب گردشگر اقدام کرد.

مدیرکل گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این استان در بحث اسکان استاندارد با مشکل مواجه است، بیان کرد: ۲۰۸ اتاق و بیش از ۶۰۰ تخت استاندارد در خصوص اسکان گردشگران در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم.

باقری با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی با پیشرفت کمتر از ۵۰ درصد را به بخش خصوصی واگذار می‌شود و افزود: کمپینگ اقامتی پارک جنگلی یاسوج به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

این مسئول ارشد در حوزه گردشگری افزود: بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان برای ساخت کمپینگ اقامتی پارک جنگلی یاسوج هزینه گردیده و این مکان گردشگری در مساحت ۱۰ هکتاری ساخته شده است.

وی ادامه داد: ۱۰ آلاچیق و سرویس‌های بهداشتی تاکنون در این مکان گردشگری ایجاد شد.

باقری افزود: ادامه این طرح را به سرمایه‌گذاری از استان کهگیلویه و بویراحمد واگذار کردیم که با توجه به طرحی که ایشان ارائه می‌دهد این پروژه گردشگری تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از دیگر مکان‌های گردشگری که به بخش خصوصی واگذار می‌شود، بندون سی‌سخت و برخی پروژه‌های گردشگری گچساران را عنوان کرد.

مدیرکل گردشگری و میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین از واگذاری برخی بافت‌های تاریخی استان به بخش خصوصی خبر داد.

راه‌اندازی تله‌کابین شهر یاسوج

باقری از راه‌اندازی تله‌کابین شهر یاسوج اشاره کرد و افزود: ۱۱ میلیارد برای راه‌اندازی این پروژه مهم گردشگری در نظر گرفته شده است و سرمایه‌گذار  حدود یک ماه است که کار خود را شروع کرده است.

وی ادامه داد: تأسیسات مورد نیاز کارگاه این پروژه با اعتباری دو میلیارد خارج از کشور به استان وارد شده است.

باقری این پروژه را در بحث گردشگری مهم دانست و افزود: تله‌کابین امکان دسترسی گردشگران و علاقمندان به عرصه‌های طبیعی و گردشگری را فراهم می‌کند.

وی افزود: با تأمین اعتباری که در این خصوص انجام گرفته در سال آینده آبشار یاسوج به این ابزار مهم گردشگری مجهز خواهد شد.

صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد رونق می گیرد

باقری از احیاء و مرمت بافت‌های تاریخی توسط بخش خصوصی خبر داد و افزود: اعتبارات خوبی را در این حوزه جذب کردیم بطوریکه از اعتبارات استانی ۳۶۰ میلیون تومان و از اعتبارات ملی ۸۰۰ میلیون تومان برای حفظ و مرمت بافت‌های تاریخی اختصاص داده شده است.

این مسئول از ثبت جهانی تنگ سولک خبر داد و افزود: برنامه‌های این کار در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه به بحث آموزش در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: در بحث آموزش موافقت‌نامه‌های با فنی و حرفه‌ای و کمیته امداد امام خمینی(ره) استان منعقد کرده‌ایم.

باقری افزود: این موافقت‌نامه‌ها حالت اجرایی به خودشان گرفته است.

این مسئول از ضرر و زیان‌های که فعالین صنایع دستی در طول سال‌های گذشته دیده‌اند، سخن گفت و افزود: در حوزه صنایع دستی به‌بافی در دستور کار داریم چرا که تولیدات سنتی در بازار وضعیت مطلوب ندارد و برای اینکه یک رقابت بین فعالین عرصه بافت‌های دستی و سنتی ایجاد کنیم به دنبال این هستیم که به وضعیت بازار سروسامانی بدهیم.

وی گفت: برخی از اقلام سنتی از جمله نمدبافی و گلیم‌بافی در حال فراموشی است.

کارهای خوبی در حوزه گردشگری انجام گرفته است

محمود باقری اظهار کرد: از هفته گردشگری سال گذشته تا امسال کارهای خوبی برای توسعه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

123

مدیرکل گردشگری استان افزود: همه سعی و تلاش ما بر این بوده که به کمک مسئولان و نمایندگان مردم در استان برای افزایش اعتبارات این حوزه تلاش کنیم چرا که در برنامه توسعه استان یکی از محورهای اصلی بر پایه گردشگری و صنعت توریسم بنا نهاده شده است.

این مسئول گفت: از هفته گردشگری سال قبل تاکنون کارهایی که انجام شده یکی در بحث انعقاد قرارداد تابلوهای راهنمای گردشگری در استان برای اطلاع‌رسانی بیشتر بوده است.

باقری تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که در حوزه گردشگری بسیار ضروری به نظر می‌رسد به استانداردسازی فضاهای اقامتی برمی‌گردد که چنین اقدامی را در حد توان در راستا انجام دادیم.

مدیرکل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از اعلام آمادگی صاحبان 27 خانه قدیمی کهگیلویه و بویراحمد برای مشارکت در بوم‌گردی خبر داد.

باقری از بوم‌گردی به عنوان یکی از راه‌های شکوفایی حوزه گردشگری استان نام برد و گفت: افزون بر 27 نفر تاکنون اعلام آمادگی کرده‌اند که خانه‌های قدیمی خود را تبدیل به مهمان‌پذیر گردشگری کنند.

وی افزود: یکی دیگر از کارهای مهمی که در حوزه گردشگری اثر زیادی دارد موضوع حضور در همایش‌ها و کنگره‌ها و شناسایی استان است که ما به سهم خود حضوری خوب و فعال در کنگره ملی و بسیار مهم حضرت بی‌بی‌حکیمه(س) داشتیم.

حضور در همایش جاده ولایت از دیگر اقدامات گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است که باقری به آن اشاره کرد و گفت: در نشست‌های کشوری که داشتیم برای هر استان مشخص شد که مسیر دقیق عبور کاروان امام رضا(ع) را از ابتدا تا انتها مشخص کنند که استان ما نیز در این خصوص کارهای خوبی انجام داده است.

تهیه فیلم مستند سرزمین آریوبرزن از دیگر فعالیت‌های حوزه گردشگری اداره‌کل گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی استان بود که باقری از آن خبر داد و گفت: در این مستند 40 دقیقه‌ای توانمندی‌های استان در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه گردشگری به خوبی معرفی شده است.

وی در همین خصوص برگزاری تور یک روزه بازدید از طرح موفق بوم‌گردی در بوانات استان فارس را از دیگر اقدامات مهم برای آشنایی با بوم‌گردی ذکر کرد.

مدیرکل گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهارات خود به کاری مهم در استان برای توسعه گردشگری با تعریف 30 طرح بزرگ گردشگری و شناسایی این تعداد طرح اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی اعتبارات 100 میلیارد تومانی برای اجرای این طرح‌ها شده که آن را به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ارجاع داده‌ایم.

اعتبارات استانی 8 درصد کاهش داشت

باقری در ادامه  از کاهش هشت درصدی اعتبارات استانی این نهاد خبر داد وخاطرنشان کرد: اعتبارات استانی گردشگری استان در سال ۹۳، یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان بوده  که در سال ۹۴ این میزان اعتبار به یک میلیارد ۳۴۶ میلیارد تومان اختصاص یافته که نشان ازکاهش ۸ درصدی را می دهد.

وی از اختصاص یک میلیارد و ۳۶۰ میلوین تومان اعتبار ملی در حوزه گردشگری و ایجاد زیرساخت‌ها در سال ۹۴ خبر داد و افزود: این میزان اعتبار در سال گذشته یک میلیارد و ۲۶۰ میلیوت تومان بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان به طرح جدید توسعه گردشگری استان وتخصیص 100میلیارد تومان به مبحث گردشگری اشاره داشت و افزود:در این طرح جدید توسعه گردشگری توجه به زیرساختهای گردشگری اعم از احداث کمپینگ های تفریحی، تله کابین، هتل سازی و ترمیم روستاهای هدف تهیه و تدوین شده است.

جشنواره شب های یاسوج بی نظیر بود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال سه جشنواره کوچ عشایر در یاسوج، شب های تابستان یاسوج و جشنوراه انگور سی سخت برگزار شد.

محمود باقری ابراز داشت: جشنواره کوچ تابستان مورد توجه مسئولان کشوری واقع شد و معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور در آن حضور پیدا کرد و مورد استقبال مسافران و مردم استان قرار گرفت.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره انگور در شهر سی سخت گفت: این جشنواره که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد و با هدف معرفی تولیدات باغی شهر سی سخت و بخصوص انگور این شهر برگزار شد با استقبال مسافران نیز همراه بود.

باقری از برگزاری جشنواره شب های تابستان در شهر یاسوج سخن گفت و ابراز داشت: این جشنواره به به مدت 8 شب و در طول یکماه برگزار شد که با استقبال بی نظیری همراه بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بیان داشت: بجز در جزیره کیش نظیر چنین جشنواره ای در هیچ جای کشور برگزار نشده است و این جشنواره در نوع خود بی نظیر بود.

وی ضمن اشاره به تقدیر بازاریان از برگزاری جشنوراه شب های تابستان، یکی از مهمترین دستاوردهای این جشنواره را رونق بازار و اصناف شهر دانست و افزود: در مدت برگزاری این جشنواره بازار و اصناف شهر یاسوج رونق بیشتری گرفتند و در واقع یکی از اهداف اصلی ما در حوزه گردشگری نیز همین است که خوشبختانه انجام گرفت.

باقری گفت: این جشنواره با همکاری سازمان های مردم نهاد به بهترین نحو برگزار شد و از هم اکنون تلاش می کنیم که  سال آینده نیز آن را برگزار نماییم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=164348
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. یاسوجی گفت:

    مهندس دشتروم تابستان و زمستانش دیدنی و دلپذیر است سرمایه گذاری کنید

  2. بهروز گفت:

    اگه سعی کنن به منطقه گردشگر کاکان توجه کنن میبینید که بیشترین گردشگر راخواهد داشت

  3. مالک بومگردی سیسخت گفت:

    ضمن خسته نباشید خدمت مهندس باقری و کارکنان خدوم آن سازمان . اگر در خصوص تله کابین سیسخت که قرار بود از تپه قلات تا قله دنا انجام شود اقدامی خاص در حوزه خاورمیانه و جذب گردشگر داخلی و خارجی را در پی خواهد داشت . و موضوع تسهیلات بومگردی که فرمودید خیلی ضروری است تا بعد مشخص میشد که میتوان در این حوزه ( بومگردی ) از بوانات هم جلوتر بود چون فاکتورهایی که ما دراین صنعت داریم در بوانات نیست  … متشکر

دیدگاه شما