پنجشنبه 9 مهر 1394 - 19:06

ایستگاه آخر!

سید سعید مهریان

سید سعید مهریان – بالاخره معضل گورستان های پراکنده یا آرامستان های طایفه ای مورد توجه شورای یاسوج قرار گرفت. گرچه که پارلمان محلی یاسوج نسبت به این مسئله بسیار دیر حساسیت نشان داد و به جای انتقاد باید به فکر چاره باشند ولی با این وجود باید از آن ها تقدیر و تشکر کرد. امیداریم که این معضل در بایگانی فراموشی شورا جا نگیرد.
و اما با عنایت به این که مطابق آیین نامه مقررات بهداشتی آرامستان ها، آرامستان بايد داراي نقشه مورد تأييد شهرداري در مناطق شـهري و بخشـداري در منـاطق روستايي باشد لذا شوراهای اسلامی شهرها و روستاها درکنار نهادهای ذیربط باید بر عملکرد شهرداری ها و بخشداری ها در این خصوص نظارت داشته باشند. به نظر می رسد این مسئله تاکنون در سطح استان مورد غلفت واقع شده چرا که طایفه ها اکثرا بدون توجه به مسائل زیست محیطی و بهداشتی و بدون در نظر گرفتن سایر ضوابط اقدام به احداث و یا توسعه آرامستان مربوط به طایفه خود می نمایند. البته مردم شریف استان اغلب بر اساس اعتقادات مذهبی در جوار بارگاه های مقدس امامزاده ها اقدام به دفن اموات خود می نمایند.
این در حالی است که برخی از این اماکن مقدس که نگین حلقه آرامستان ها محسوب می شوند در مجاورت منابع آب های سطحی و یا زیر زمینی قراردارند و احتمال خطر آلودگی این منابع آبی به مواد ناشی از تجزیه جسد وجود دارد. به غیر از این چون فاضلاب گورستان ها از جمله فاضلاب غسال خانه بسیار آلوده است و به هیج وجه نباید پیش از تصفیه دفع گردد؛ حتی نباید با آب های جاری مصرفی انسان؛ دام یا کشاورزی تماس پیدا کند. باید از احداث گورستان در مجاورت منابع آب جلوگیری کرد. البته ساخت گورستان بدون لحاظ کردن عنصر غسال خانه نیز در چنین محدوده ای طبق مقررات ممنوع است.
با عنایت به این که آرامستان ها در حوزه شهر در شرح وظایف شهرداری ها گنجانده شده لذا از شورای یاسوج انتظار داریم که هرچه سریع تر برای جلوگیری از احداث و توسعه آرامستان های طایفه ای در جغرافیای یاسوج تصمیمات لازم را اتخاذ و در صورت نیاز زمینه توسعه فضای آرامستان شرف باد را فراهم آورد.
شاید بد نباشد یکی از این گورستان های طایفه ای که جدید الحداث و در قلب جنگل شمال یاسوج واقع شده است را از لحاظ مقررات مورد بررسی قرار دهیم. به اعتقاد بنده این گورستان که فعلا یک قبر در آن ایجاد شده و فضای مورد نیاز برای دو یا سه قبر دیگر در آن حفاری شده است بنا به دلایل ذیل منبعد به عنوان قبرستان نباید مورد استفاده قرار گیرد:
اگر آيين نامه مقررات بهداشتي آرامستان ها را مد نظر و ملاک عمل قرار دهیم، فاصله آرامستان تا محدوده شهر باید كمتر از ١٠كيلومتر نباشد و آرامستان نبايد در اراضي سـيل گيـر، رانشـي و يـا در مجـاورت رودخانـه ،چشـمه  وقنـات احداث شود. این در حالی است که آرامستان مزبور در فاصله ای بسیار نزدیک با محدوده شهر قرار دارد و در محدوده ای( اگر اشتباه نکنم) موسوم به چشمه ریزک واقع شده و جدول آبی در پایین دست آن جاری است.
با توجه به این که در آیین نامه مزبور قید شده: اگر آرامستان و مجتمع زيستي در يك شيب قرار دارند ،آرامستان بايد در ارتفاع پايين تر از مجتمع زيستي قرار گيرد تا آب هاي آلوده به طرف مجتمع جريان نيابد ضمن این که آرامستان بايد شـيب مناسـب و سيسـتم تخليـه برای روان آب های سطحی داشته باشد.  لذا چون این قبرستان در شیبی تقریبا همطراز و در بالادست مناطق مسکونی واقع شده و آب گیر می باشد به هیچ وجه جای مناسبی برای دفن اموات نمی باشد.
بنا به دلایل ذکر شده از کسانی که مدعی داشتن نسق اراضی مزبور می باشند خاضعانه و ملتمسانه خواهش می کنم که برای حفظ سلامت خود و سایر همشهریان و حفظ محیط زیست از تبدیل این مکان که حدودا 2هزار  متر از سطح دریا ارتفاع دارد به قبرستان خود داری نمایند. چه اشکال دارد که این عزیزان اموات خود را در آرامستان شرف آباد به خاک بسپارند و در این اراضی طرح هایی از قبیل بادام کاری را اجرا نمایند. اگر خواهش بنده را نپذیرید باز از طریق ابزار و اهرم بسیار مناسب رسانه به یاری خدا مجددا حساسیت ایجاد خواهم کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=164251
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما