شنبه 18 مهر 1394 - 2:22

خاطرات خواندنی پزشک سرشناس کهگیلویه و بویراحمد/ خبر خوش دکتر موسوی برای مردم

انتظار پیرمردی از روستای سپیدار برای تهیه نوبت دندان پزشکی در یک شب سرد و برفی در همان سال 64 که تا صبح هم درد سرما و هم دندان درد شدید را تحمل کرد شاید از تلخ ترین موارد برای من بود.

گروه فرهنگی – در ادامه سلسله گفتگو با نخبگان کهگیلویه و بویراحمد، به سراغ دکتر حشمت الله موسوی پور، دندان پزشک متخصص، متعهد و خوش اخلاق هم استانی که در اخلاق، متانت و سواد زبانزد هر فردی که با ایشان برخورد و مراوده ای داشته می باشد و کار  و خدمت برای مردم دیارش را بالاتر و با ارزش تر از درآمد بالا و شهرت خارج از استان دانست رفتیم و مصاحبه ای را با ایشان انجام دادیم که  بخش دوم گفتگوی بویرنیوز با این نخبه و دندان پزشک حاذق کهگیلویه و بویراحمد در ادامه می آید:

برای انتخاب یک دندان پزشک خوب چه نکاتی را توصیه میکنید؟تخصص یا تجربه کدام مد نظر باشد؟

ببینید یک دندان پزشک خوب باید تجربه، دانش و مهارت را تواماً داشته باشد و اگر دندان پزشکی یکی از این ویژگی ها را در خود نداشته باشد باید در مراجعه به آن شک کرد.

در کل باید بگم، دندان پزشکی خوب است که بتواند با بیمار خود ارتباط منطقی پیدا کند و با مطالعه دقیق بیمار به روند درمان دهان و دندان را آغاز کند.

آقای دکتر اصولا شما تغذیه و یا استفاده از مسواک، نخ دندان و یا دهان شویه کدام را مهمترین فاکتور در سلامت دهان و دندان می دانید ؟

باید بگم مهم ترین و اولین فاکتور در سلامت دهان و دندان نوع تغذیه افراد و استفاده از مواد کلسیم دار در دوران کودکی است، شاید برای همه ما جالب باشد افراد مسنی داریم که دندان های بسیار سالمی دارند که شاید کمترین استفاده از مسواک و پاک کننده های دندان را دارند که بدون شک عامل این سلامت را باید در تغذیه ارگانیک و طبیعی آنها دانست.

در گذشته به دلیل نوع زندگی تمایل به خوراکی های سفت بود و جویدن بیشتری لازم بود اما الان گرایش به غذاهای نرم است که جویدن کمتری را می طلبد و همین شیوه های تغذیه و مواد مورد استفاده از عوامل موثر در سلامت دهان و دندان می باشد.

بیماری های دندان چه اثری بر بوی دهان دارند؟

بوی دهان هم می تواند موضعی و ناشی از پوسیدگی و بیماری های داخل دهان باشد و هم سیستمی و ناشی از سایر قسمت های بدن که به راحتی قابل تشخیص هستند و با برطرف کردن عامل به وجود آورنده از قبیل پوسیدگی دندان و بیماری لثه، می توان آنرا رفع کرد.

استفاده از این ابزار برای تمیز کردن دندان منع شده چر ا که صدماتی برای لثه در پی دارد و توصیه ما مسواک، نخ دندان های استاندارد و مسواک های بین دندان در شرایط خاص می باشد.

اقای دکتر چه موقع باید به سلامت دندان ها شک کرد، و اصولا چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

از سن 2 سالگی یعنی همان زمانی که دندان های شیری وجود دارند باید معاینات دوره ای وجود داشته باشد و ترجیحا افراد باید هر 6 ماه یک بار به پزشک خانوادگی خود مراجعه تا از سلامت دهان و دندان خود آگاه باشند تا خدای ناکرده دچار بیماری های دندان و دهان و هزینه های گزاف بعد از آن نشوند.

خمیر دندان، مسواک و نخ دندان خوب چه فاکتورهایی دارد؟

آنچه از مارک و مدل مهم تر است عمل مکانیکی و در واقع طرز استفاده صحیح و اصولی از این موارد است، اما به طور کلی مسواک نرم و خمیردندان و نخ دندان با برند معتبر و استاندارد باید استفاده شود.

دکتر خودتون هم به دندون پزشک مراجعه میکنید؟

بله بنده و دوستانی که دارم با هم در ارتباط هستیم و کارهای دندان پزشکی همدیگه رو انجام میدیم.

اگر دندان پزشک نمیشدین سراغ چه کاری میرفتن؟

مهندسی را خیلی دوست داشتم و علاقه خیلی زیادی به معماری داشتم و خب جالبه بدونید از اول هم رشته دبیرستان من ریاضی بود.

به هرحال الان به کارم عشق میورزم و نتایج کارها و یافته ها در زمینه دندان و دهان را برای دیگران هم بیان میکنم.

SONY DSC

 گفتید رشته تحصیلی شما ریاضی بود، چی شد دندان پزشک شدین؟!

به صورت کاملاً اتفاقی در کنکور تجربی شرکت کرد و ادامه تحصیل دادم و شاید قسمت و تقدیر این بود.

دکتر شاید برای خیلی از مخاطبان ما جالب باشه که شما در چه زمینه ای به تحریر پایان نامه پرداختین میشه توضیح بدین؟

من در زمینه اپیدمیولوژیک وضعیت پریودنتال در مصدومان شیمیایی جنگ تحمیلی و تحت راهنمائی خانم دکتر اشرف السادات صانعی که نوه امام خمینی(ره) می باشند برای اولین بار در نوع خود در دنیا بود، به تدوین پایان نامه ام پرداختم.

این روزها به چه کاری مشغولید؟

خب من هم در بخش های علمی و عملی که روزانه با آن سر و کار دارم و هم در زمینه صنف دندان پزشکان از نماینده دندان پزشکان در سازمان نظام پزشکی بگیرین تا تاسیس هیئت مدیره مسکن دندان پزشکان فعالیت دارم.

 طرح تحول نظام سلامت اثری بر هزینه های دندان پزشکی داشته؟

متاسفانه آنطور که باید و شاید اثر ملموسی نداشته چرا که شرکت های بیمه  زیر بار پرداخت این هزینه ها نمیروند و متاسفانه آنهم به نگاه اقتصادی این بیمه ها بر میگردد.

باور کنید ما هم دوست داریم به جای رابطه مالی با بیمار صرفا رابطه بیمار و طبیب باشد که متاسفانه تا کنون حرکت اثر بخشی برای کمک به اقشار ضعیف تر در ارائه خدمات گران قیمت دندان پزشکی نشده است و تا زمانیکه بیمه ها هزینه های دندان پزشکی را قبول نکنند مشکلات در این حوزه را شاهدیم.

قیمت انواع خدمات دندان پزشکی چقدر است؟

خب خیلی گران! به عنوان مثال در ارتودنسی قیمت ها از 3 و 4 میلیون تومان به بالاست و در بقیه موارد از جمله بازسازی فک وغیره هم خیلی گران هستند.

آقای دکتر ظاهرا شما با مرحوم دکتر جباری فر دوستی و رفاقت داشتید، میشه بیشتر برایمان بگید؟

بله با ایشون در دوران راهنمائی و دبیرستان هم کلاس بودم و پس از آن هم دوستی ما ادامه پیدا کرد و در مورد بیماری های خاص از ایشان مشاوره میگرفتم و همچنین بیمارانی که در استان امکانات معالجه آنها نبود را خدمت ایشان میفرستادم که نهایت همکاری را با ما داشتند.

ایشان واقعا انسان متخصص، متعهد، متواضع،دوست داشتنی و سالمی بود و درد از دست دادن ایشان برای بنده و جامعه علمی و مردم استان بسیار جانکاه بود.

از خاطرات خوب و یا بد دوران کاریتان موردی در ذهنتان هست؟

انتظار پیرمردی از روستای سپیدار برای تهیه نوبت دندان پزشکی در یک شب سرد و برفی در همان سال 64 که تا صبح هم درد سرما و هم دندان درد شدید را تحمل کرد شاید از تلخ ترین موارد برای من بود.

کشیدن یک دندان بدون بی حسی در یکی از روزها که هیچگونه مواد بی حسی در درمانگاه نداشتیم هنوز در خاطرم هست.

دکتر موسوی پور به عنوان دندان پزشک مطرح در جنوب کشور و به اذعان بیماران یکی از بهترین های دندان پزشکی، چه خبر خوشی برای مردم دارد؟

بنده افتخارم را خدمت به مردم دیارم میدانم و همانطور که قبلا هم به مسئولان علوم پزشکی پیشنهاد دادم بنده و دوستانم حاضریم در صورت مهیا شدن امکانات و مواد مورد نیاز در یک درمانگاه و یا بیمارستان، به فراخور زمانی که داریم خدمات دندان پزشکی برای افراد ضعیف تر جامعه و یا بیماران حاد و اورژانسی را به صورت رایگان انجام دهیم.

البته این را اضافه کنم برای این کار هم پیش شرط هایی باید رعایت شود، اول اینکه خدمات رایگان ما برای افراد مستحق و کم توان جامعه و یا در روزهای تعطیل برای موارد اورژانسی و عزیزانی که به خدمات دندان پزشکی نیاز پیدا می کنند، صورت پذیرد.

توصیه شما به مردم…

دوری از رفتارهای مخاطره آمیز برای دهان و دندان، رعایت اصول تغذیه و استفاده از مواد غذایی ارگانیک و همچنین رعایت بهداشت فاکتور مهمی است تا مشکلات دهان و دندان و عوارض ناشی از آن که افراد را متحمل هزینه های گزاف بعدی می کند،به وجود نیاید و حتما خانواده ها فرزندان حود را در دوران کودکی به صورت دوره ای نزد دندان پزشک ببرند چرا که در صورت بروز ناهنجاری های فک، دندان و صورت مربوط به عوارض دندان و دهانمی توان درمان آسانتر، کم هزینه تر و اثر بخش تری را ارائه داد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=164167
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بیمار دکتر گفت:

    موفق باشید انشاالله

  2. ناشناس گفت:

    سلا ودرود بر بهترین باسوادترین و خوش اخلاق ترین پزشکی که تاکنون دیدم

  3. بیمار دکتر گفت:

    ایشان واقعااز نظرروابط بابیمار ودقت وسرعت در کارش از بینظیرهاست چنین متخصصانی مایه افتخار ماست

  4. بیصدا گفت:

    درود براقای دکتر .زنده باشید

  5. علی گفت:

    ایشان متخصص نیستند

  6. ناشناس گفت:

    به اندازه بود باید نمود!!

  7. ههه گفت:

    هههههه

  8. Omid گفت:

    درود بر ميرزا

  9. دخترسی سخت گفت:

    جالب بود آرزوی موفقیت دارم براشون

  10. ناشناس گفت:

    با سلام خدمت دكتر موسوي پور عزيز،ايشان واقعا يكي از بهترين دندانپزشكان ايران ميباشند. استان ما به داشتن چنين افرادي به خود ميبالد.

  11. منقلی گفت:

    واقعا متخصص خوبیه

  12. منقلی گفت:

    واقعا متخصص خوبیه جنس خوب استفاده میکنه

  13. محمودی گفت:

    سلام ودرودبرجناب دکترموسوی شهرت دکترنه دراستان بلکه در کشور زبان زد عام خواص مباشد

  14. محم گفت:

    اولن ایشان تخصص دارنددومن شعور وتجربه ایشان بالاتراز تخصص میباشد

  15. ناشناس گفت:

    دکتر جون خوت ایشا دندون پزشکل سیچه ایقد سخت و مردم ایگریت. بخدا جرات ندارم برم تی دندونپزشک. وضع همتو هم خوب ماشا الله. پیلی که و زجر من یکماه ودس ایا سی 1 ساعت کار ایسونیتش. 6 سال م بیشتر درس خوندیته. مکنیت. وخدا بترسید.

دیدگاه شما