چهارشنبه 15 مهر 1394 - 15:26

گفتگوی خواندنی با دندان پزشک معروف کهگیلویه و بویراحمد/ هپاتیت و ایدز خطری که دندان پزشکان باید جدی بگیرند!

واقعیت اینست در آن زمان بیشتر علاقه مطرح بود، شاید توجه چندانی به درآمد زایی از رشته نبود اما امروزه نگاه درآمد زا بودن و مباحث اقتصادی در انتخاب رشته های دندان پزشکی بیشتر نمود پیدا کرده است.

گروه فرهنگی – در ادامه سلسله گفتگو با نخبگان کهگیلویه و بویراحمد، به سراغ دکتر حشمت الله موسوی پور، دندان پزشک متخصص، متعهد و خوش اخلاق هم استانی که در اخلاق، متانت و سواد زبانزد هر فردی که با ایشان برخورد و مراوده ای داشته می باشد و کار  و خدمت برای مردم دیارش را بالاتر و با ارزش تر از درآمد بالا و شهرت خارج از استان دانست رفتیم و مصاحبه ای را با ایشان انجام دادیم که  بخش اول گفتگوی بویرنیوز با این نخبه و دندان پزشک حاذق کهگیلویه و بویراحمد در ادامه می آید:

آقای دکتر خودتون رو برای مخاطب های ما معرفی کنید؟

با عرض سلام خدمت مردم شریف کهگیلویه و بویراحمد و به خصوص مخاطبان سایت بویرنیوز، بنده حشمت الله موسوی پور متولد اول مهرماه سال 1343 در روستای قوام آباد سفلی شهر یاسوج هستم که جالب بدونین روز تولد پسرم دقیقا همین اول مهر است.

از دوران تحصیلتان برای ما بگید؟

دوران ابتدائی را در همان روستای قوام آباد و در خدمت پدرم که خود معلم بود گذراندم و در ادامه راهنمائی را در مدرسه منتظری کنونی(کورش سابق) و دبیرستان را نیز در شیراز و در مدرسه توحیدی فعلی(و همان دبیرستان دانشگاه پهلوی شیراز) گذراندم.

در ادامه در رشته بهداشت دهان و دندان از دانشگاه کرمان و سپس حدود سال 64 در رفسنجان فوق دیپلم را گرفتم و چند سال بعد دکترای دندان پزشکی را در دانشگاه شهید بهشتی (همان دانشگاه ملی سابق) سپری کردم.

آن روزها گرایش به رشته ای مثل دندان پزشکی چطور بود؟

من سال 62 وارد رشته بهداشت دهان و دندان شدم و آن زمان ایران درگیر جنگ بود، به همین خاطر بیشتر فکر و ذهن مردم مسائل سیاسی بود به خصوص در بین خواص و می توان گفت رشته هایی همچون دندان پزشکی و پزشکی بین عوام مقبولیت بیشتری داشت.

نگاه ها به دندان پزشکی آن زمان ها و اکنون رو چطور تفسیر میکنید؟

واقعیت اینست در آن زمان بیشتر علاقه مطرح بود، شاید توجه چندانی به درآمد زایی از رشته نبود اما امروزه نگاه درآمد زا بودن و مباحث اقتصادی در انتخاب رشته های دندان پزشکی بیشتر نمود پیدا کرده است.

از چه زمانی فعالیت کاریتان را آغاز کردید؟

من در سال 64 فارغ التحصیل شدم و به شهر یاسوج آمدم، در آن زمان دانشگاه علوم پزشکی نداشتیم تنها یک سازمان بهداری به ریاست دکتر لامعی و مرکز بهداشتی(شهید اشرفی اصصفهانی) که مسئولیت آن را یکی از اساتید به یاد ماندنی؛ مرحوم حاج علی حسینی عهده دار بود در بویراحمد فعالیت داشتند.

من در ابتدای کارم به مرکز بهداشت شهید دامیده رفتم و در آن روزها گاهاً تا 70 بیمار در روز را ویزیت میکردیم.

دکتر چند سالی انگار در استان فعالیت نداشتید دلیل خاصی داشت؟

خب من تا سال 71 به عنوان فوق دیپلم در مراکز مختلف درمانی مشغول به کار بودم و سپس برای دکترای دندان پزشکی به دانشگاه شهید بهشتی رفتم و تا سال 75 که از دانشگاه فارغ التحصیل شده بودم خارج از استان بودم ولی پس از آن تا به امروز در شهر یاسوج و در خدمت مردم شریف هم استانی بودم.

SONY DSC

آقای دکتر میتونید وضعیت سلامت دهان و دندان در استان کهگیلویه و بویراحمد سال های 64 و 94 را مقایسه کنید؟

اصلا قابل مقایسه نیست، آن زمان یک دندان پزشک بیشتر نداشتیم اگر اشتباه نکنم دکتر هدایتی و شاید باور نکنید آن سالها فقط کشیدن دندان مطرح بود و اسمی از نگهداری، حفظ و ترمیم دندان های آسیب دیده نبود، اما الان بالغ بر 80 دندان پزشک فقط در سطح شهر یاسوج داریم.

ما هم از بدو ورودمان به استان خیلی تلاش کردیم به مردم آموزش بدیم که تنها راه حل در کشیدن و دور انداختن دندان ها نیست و میتوان دندان ها را نگه داشت که البته در اوایل کار اصلا توفیقی نبود اما به مرور زمان وضعیت بسیار بهتر شده و خداروشکر الان در بین بیش از 97 درصد مردم استان فرهنگ نگهداری و مراقبت حرف اول را می زند.

در دندان پزشکی بخش دولتی و خصوصی پا به پای هم پیش رفته اند؟

متاسفانه بخش دولتی آنطور که باید، در خدمات رسانی دندان پزشکی به مردم نتوانسته رضایتمندی حداکثری را فراهم آورد و ضعیف عمل کرده اما در بخش خصوصی توسعه و بهبود ارائه خدمات متفاوت بوده است.

دکتر موسوی به عنوان یکی از مطرح ترین دندان پزشک های استان برای سلامت دندان استفاده از مسواک، نخ دندان و یا دهان شویه کدام را اولویت میداند؟

بهترین نتیجه را وقتی میگیریم که هر سه مورد یعنی (مسواک+نخ دندان+دهان شویه) استفاده شود و استفاده از مسواک و یا نخ دندان و یا دهان شویه به تنهایی قادر به نگهداری از دندان به طور کامل نیستند.

جالب است بدانید در سال های 76 و 77 وزارت بهداشت دهان شویه فلوراید و حتی برخی خدمات دندان پزشکی را به صورت رایگان به مدارس ارائه می داد اما امروز این موضوع کمرنگ تر شده است.

دکتر از دهان شویه ها گفتید، این مواد چگونه باید مصرف شوند؟ آیا بسته به سن فرد مصرف این مواد هم متفاوت است؟

استفاده از دهان شویه به خصوص دهان شویه های حاوی فلوراید در سنین پایین یک ضرورت است چرا که دارای مقدار زیادی فلوراید است که امروزه ثابت شده تاثیر شگرفی بر سلامت و مقاومت دندان ها دارد، اما در سنین بالا دهان شویه های معمولی هم کفایت می کند و بهترین زمان استفاده از انواع دهان شویه ها بعد از شام و قبل از خواب می باشد.

سلامت دندان با سلامت لثه ها و زیبایی صورت و مواردی از این دست اثری دارد؟

بله رابطه مستقیم دارند، سلامت دندان در تغذیه و جویدن، زیبایی، تکلم و حتی مسائل روانی اثر قابل توجهی دارد چرا که مواردی داشتیم که حتی استاد دانشگاهی به دلیل فرم نا زیبا و غیر طبیعی دندان ها یش از خندیدن و صحبت کردن در جمع واهمه داشت به گونه ای که روح و روانش را به شدت تحت تاثر قرار داده بود، و جالب است بگم بعد از اینکه دندان هایش را به حالت نرمال و طبیعی درست کرد بعدها در مجلسی ایشان را دیدم که با روحیه و شادابی خاصی به سخن وری و دکلمه شعری می پرداخت.

اقای دکتر سیگار، نوشیدنی های شیرین و گازدار و مواد الکلی، کدام یک اثرات مخرب تری بر سلامت دهان و دندان دارد؟

نوشیدنی های گازدار و شیرین به دلیل وجود مواد قندی مصنوعی و همچنین گاز co2 مخرب ترین اثر بر دندان ها را دارند و نوشیدنی های الکلی و سیگار در مراتب بعدی قرار دارند و به طور کلی در کشورهای در حال توسعه به دلیل وفور مصرف مواد قندی بیماری های دندان ناشی از این مواد بالاتر است.

در خصوص سیگار باید بگم به دلیل رنگ ناشی از دود و ضعفی که برای ایمنی بدن در پی دارد مورد توجه قرار می گیرد و در کل باید بگم اگر به دنبال سلامتی هستید باید از همه این موارد پرهیز کنید.

نگرانی از انتقال ایدز و هپاتیت از طریق وسایل دندان پزشکی تا چه انداز منطقی است؟ مواردی ازانتقال این بیماری ها به وسیله دندان پزشکان داشتیم؟

در خصوص ویروس ایدز در ایران مورد خاصی نداشتیم اما در دنیا انگشت شمار انتقال ویروس ایدز را داشتیم که آنهم به دلیل نوع بیماری است و اینکه این ویروس باید درون سلول(خون آلوده به این ویروس) زنده بماند پس با یک استریل ساده به راحتی پیشگیری می شود.

اما در خصوص هپاتیت نگرانی های زیادی به خصوص در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد چرا که این ویروس به دلیل مقاوتی که دارد تا 6 ماه میتواند بر روی ابزار دندان پزشکی زنده بماند و به افراد منتقل شود و حتی بعضی از ویروس ها هستند که به برخی انواع معمولی استریلیزه ها مقاوم هستند و باید حساسیت بیشتری برای سلامت و استریلیزه ابزار دندان پزشکی به خرج داد.

SONY DSC

آقای دکتر در کودکان ابتلا به عارضه های پوسیدگی دندان و بیماری های دهان و دندان متفاوت است عمده ترین دلیل را چه می دانید؟

در این خصوص باید خاطره ای رو بگم، سالها قبل برای بازرسی وضع سلامت دندان دانش آموزان به روستای زیلایی رفتیم و شاید باور نکنید پوسیدگی و خرابی دندان در آن روستا اصلا قابل مقایسه با بچه های شهر نبود و بیمار های بسیار کمتری مشاهده کردیم که شاید مهم ترین دلیل آن در نوع تغذیه بود.

در روستاها عموماً استفاده از شیر و لبنیات و مواد کلسیم دار طبیعی بیشتر بود در حالیکه در شهرها علاقه به صرف مواد و تنقلات دیگری بود که همین نوع تغذیه اثر شگرفی بر سلامت دندان ها در روستا در مقایسه با شهرها گذاشته بود.

ادامه دارد ………

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=164165
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سید حسین مشیری گفت:

    بهترین دندون پز شک یاسوج خودشه،  من سالها پیش دندونم شکست فقط ایشون درستش کرد جوری که انگار مث اولش شده به همه توصیه میکنم برا کارای دندون ایشون رو انتخاب کنن و تفاوت رو ببینن

    • مهرانگیز گفت:

      من سال 76 دندون پیش درس کردم همون موقع ها هم تجهیزاتش از بقیه بیشتر بود و هم خودش از بقیه کارش بهتر بود واقعا درست فرمودی برادر

    • سيد مهدي گفت:

      آرزوي توفيق روز افزون براي دكتر عزيز،ايشان از باسابقه ترين دندانپزشكان استان هستند همچنين از اولين هاي علم هنر ايمپلنت هستند.

  2. علی گفت:

    هم خوش اخلاق…هم وقت میذاره و هم اینکه خیلی با تجربه است

  3. سعیدیان گفت:

    درود بر موسوی عزیز اخلاقی ترین دندون پزشک استان و صد البته کاربرد ترین…..حرف نداری لااااااااایک

  4. ش بارانی گفت:

    باسلام وارزوی توفیق برای پزشک حاذق استانمان حدود هیجده ساله ایشان رااز لحاط کاری می شناسم فوق العاده است . وجدان کاری بسیار بالایی دارند سلیقه وخلاقیتشان مثال زدنی است ..اطلاعات مناسب وبجایی رادر اختیار بیمار می گذارند …

  5. غلامحسین گفت:

    دندان پزشکان خیلی گران فروشند بیشتر مردم قادر به درمان کامل دندانهایش نیست هر طور دلشون می خواد حساب می کنند بهداشت و استریل اونها هم ضعیفه بیشترشون هم  ,انصاف هم ندارن , کسی به کارشون نظارت نداره , ولی تو شهرهای دیگه خیلی بهتر کار می کنند , شما به اکثر مردم که نگاه می کنید می بینید دندوناشون خرابه اما نمی تونند درستشون کنند به همین خاطر خیلی اذاب می کشند

  6. ساینا گفت:

    مطبش کجاست؟

دیدگاه شما