چهارشنبه 8 مهر 1394 - 14:50

وزن مرغ مناسب مصرف کمتر از 1.5 کیلوگرم

رکنی افزود: خوشبختانه با توجه به سطح آگاهی خوب مردم و مطالعات تکمیلی آنها، برخی فضاسازی ها تاثیر روی مصرف مرغ نداشته است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وزن مناسب مرغ برای مصرف یک کیلو و ۲۰۰ تا یک و نیم کیلوگرم است از مردم خواست از مصرف لاشه های سنگین مرغ پرهیز کنند.

حسن رکنی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه همایش 60 سالگی صنعت مرغ تخم گذار در ایران افزود: متاسفانه این وزن در کشور ما مطلوبیت ندارد و مردم مرغهای درشت تر مطالبه می کنند در حالی که وزن مناسب مرغ برای مصرف کمتر از 1.5 کیلو گرم است و  هرچه مرغ درشت تر باشد چربی انباشته در لاشه بیشتر می شود.

وی درباره برگشت خوردن چند محموله صادراتی مرغ از کشورهای همسایه هم گفت: علت برگشت خوردن برخی مرغ های صادراتی از کشورهای دیگر، کیفیت پایین این محصول نبوده است بلکه این کشورها مرغ های صادراتی را به علت وزن بالای لاشه ها برگرداندند.

رکنی افزود: برخی کشورها متقاضی مرغ های یک کیلو تا یک کیلو و 200 گرمی هستند و افغانستان هم مرغ یک کیلوگرمی را سفارش داده بود که محموله های با وزن بیشتر را مرجوع کرد.

وی تاکید کرد: ایران باید برای افزایش توان صادراتی خود، تولیداتش را متناسب با نیاز کشورهای هدف تنظیم کند ضمن اینکه تلاش می کنیم با ایجاد زنجیره یکپارچه تولید تا توزیع و اصلاح ساختاری که مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی هم است بخشی از تولید ما منطبق با نیاز بازارهای صادراتی شکل گیرد.

وی همچنین درباره کیفیت مرغ های تولید شده در کشور تصریح کرد: به عنوان یک متخصص و به عنوان مدیری که مسئول مستقیم این موضوع است تاکید می کنم مرغ تولیدی کشور ما، وفق همه مقررات بین المللی تولید می شود و این فراورده هیچ نوع آلودگی هورمونی ندارد و به مردم اطمینان خاطر می دهیم هیچ مشکلی در مصرف این فراورده وجود ندارد.

رکنی افزود: خوشبختانه با توجه به سطح آگاهی خوب مردم و مطالعات تکمیلی آنها، برخی فضاسازی ها تاثیر  روی مصرف مرغ نداشته است.

معاون وزارت جهاد کشاورزی قیمت مناسب و پایه مرغ در سال جاری را همان قیمت هفت هزار تومانی سال قبل دانست و افزود: با توجه به افزایش نیافتن قیمت نهاده های تولید و حتی کاهش قیمت برخی نهاده ها، تولیدکنندگان هم دنبال افزایش قیمت مرغ نیستند تا تولیدی با ثبات در کشور شکل گیرد.

هدف وزارت جهاد کشاورزی مصرف سالانه 13 کیلوگرم تخم مرغ

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: سرانه مصرف تخم مرغ هر ایرانی حدود 11 کیلوگرم در سال است و هدف ما افزایش این سرانه تا حدود 13 کیلوگرم است.

حسن رکنی افزود: سرانه مصرف این فراورده ارزشمند پروتئینی در جهان 9 کیلو گرم است که در برخی کشورهای توسعه یافته تا 22 کیلوگرم هم می رسد و ما تلاش می کنیم با توجه به ارزش تغذیه ای و بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ ، نقش این فراورده را در سبد غذایی ایرانیان پر رنگتر کنیم.

وی با اشاره به تولید 930 هزار تن تخم مرغ در سال قبل در کشور و صادرات 70 هزار تن به کشورهای همسایه که منجر به شکستن رکورد صادرات تخم مرغ در کشور شد ، گفت: 75 درصد صادرات ما به عراق صورت می پذیرد و 20 درصد دیگر به افغانستان صادر می شود و بقیه صادرات ما به کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان انجام می شود که امیدواریم امسال با بهتر شدن شرایط ، صادرات ما هم افزایش بیشتری یابد.

رکنی درباره حمایت وزارت جهاد کشاورزی از صادرات فراورده های دامی گفت: هر سال نقدینگی مناسبی در اختیار صندوق حمایت از صادرات قرار می گیرد تا توان صادر کنندگان فراورده های دامی افزایش یابد ضمن اینکه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی در مقاطع و مواردی به تشکلهای غیر دولتی تفویض شده است تا خود آنها بتوانند با ابزار صادراتی بازار را تنظیم و در مواقعی که تولید مازاد دارد ، به ذخیره سازی و صادرات آن اقدام کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی: مرغ های تولیدی ایران هورمون ندارد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور هم گفت: در تولید مرغ، چیزی به عنوان هورمون نه مصرف و نه تزریق می شود و مردم بدون هیچ تشویش و نگرانی ، مرغ های عرضه شده در مراکز مجاز عرضه و فروش را مصرف کنند.

مهدی خلج افزود: از نظر علمی و عملی، مصرف هورمون در پرورش مرغ امکان پذیر نیست و تنها تزریقی که به مرغ انجام می شود واکسنی است که به جوجه های یک روزه در محل جوجه کشی تزریق می شود که روشی معمول در پیشگیری و کنترل بیماریهاست.

وی با اشاره به کمپین شکل گرفته در برخی فضاهای مجازی با عنوان مرغ نخوریم تاکید کرد: این کمپین از روی جهل شکل گرفته و اغراضی دارد که در باره ان دستگاههای مسئول باید درباره سلامت مرغ و چگونگی شکل گیری چنین کمپین هایی اطلاع رسانی کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به نظارت 6 هزار و 500 نفر از کادر سازمان دامپزشکی و 23 هزار کادر فنی غیر دولتی درکنار همه عوامل و کارشناسان بخش تولید بر همه مراحل تولید از مزرعه تا عرضه افزود: این نظارت و پایش در بخش تولید و عرضه مرغ هم اعمال می شود و با اطمینان می گویم مردم عزیز ما آنچه را در مراکز مجاز عرضه می شود، می توانند بدون هرگونه نگرانی مصرف کنند.

وی افزود: صنعت مرغ و تخم مرغ کشور با تولید دو میلیون تن مرغ و 930 هزار تن تخم مرغ در سال، تولیدی انبوه دارد که خوشبختانه با سرمایه گذاری مناسب ، وضع خوبی دارد.

خلج تاکید کرد: علاوه بر ایران، کشورهای وارد کننده هم به طور دقیق نظارت خوبی بر روی محصولات تولیدی بازار ایران دارند و تاکنون مطلبی درباره کیفیت نامناسب تولیدات دامی در ایران بیان نشده است./صدا و سیما

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=164088
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما