شنبه 4 مهر 1394 - 3:40

فیلم های تکان دهنده از مرگ دو هزار نفر در منا عربستان

آن گونه که منابع خبری روایت می‌کنند، مکه مکرمه در حج امسال پذیرای حدود دو میلیون زائر است ولی آیا فراوانی این جمعیت موجب شده که حادثه‌ای مرگبار با چنین ابعاد وسیعی به وقوع بپیوندد یا علت را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد؟

به گزارش «بویرنیوز»، به فاصله بیش از یک شبانه روز از وقوع رویداد دردناک و غمبار منا که به از دست رفتن جان بیش از هزار و چند صد زائر خانه خدا و آسیب دیدن شمار بیشتری از حجاج منجر شد و داغ وسیعی از حومه مکه مکرمه به بسیاری نقاط جهان، به ویژه گوشه گوشه کشورمان گسیل داشت، هنزو برای بسیاری این سوال بی پاسخ مانده که چرا چنین اتفاق مرگباری، آن هم در این ابعاد بسیار بزرگ به وقوع پیوست؟

بهترین راه برای یافتن پاسخ این سوال، مراجعه به تصاویر، فیلم ها و روایات منتشر شده از این حادثه توسط حاضران در مناست و بر این اساس قصد داریم به روایت چند فیلم، چرایی وقوع تلخ ترین رویداد رخ داده در مناسک حج را مرور کنیم.

پرده نخست: ازدحام

از نخستین خبرهایی که از وقوع این رویداد در رسانه های مختلف مخابره شد، تا کنون، به کرات گفته شده که ازدحام جمعیت عامل وقوع این رویداد مرگبار بوده است. اما ازدحام جمعیت یعنی چه؟ البته می‌شود با توجه به جمعیت میلیونی حاجیان و انتشار خبر انسداد برخی مسیرهای منتهی به رمی جمرات (به دلایل اعلام نشده) به چرایی شکل گیری ازدحام پی برد و تصور کرد که چه ازدحامی رخ داده ولی باز بهتر است به این فیلم دقت کنید تا دستتان بیاد از چه ازدحامی سخن گفته می‌شود و عامل بروز آن چه بوده است؟

دانلود

پرده دوم: ابهام!

اگر فیلم منتشر شده از ازدحام جمعیت پشت درهای بسته را مشاهده کرده باشید، احتمالا با این سوال و ابهام مواجه شده‌اید که به چه دلیل مسئولان عربستانی راه حجاج را، آن هم در زمانی که قصد داشتند از مکه مکرمه به منا رفته و مناسک حج را تکمیل کنند، سد کرده بودند؟ این فیلمی است که پس از ادعای یک روزنامه لبنانی درباره علت وقوع این رویداد مرگبار منتشر شده و به نوعی ثابت می‌کند که عبور کاروان ویژه و امنیتی یکی از شاهزادگان سعودی که احتمالا وزیر دفاع عربستان بوده،موجب شده که ماموران عربستانی مسیر برخی حجاج را مسدود نمایند. ببینید:

دانلود

پرده سوم: روایت

اکنون اگر بدانید مقامات عربستانی عبور وزیر دفاع یا هر مقام دیگر سعودی را کذب خوانده، در قبال فیلم منتشر شده سکوت کرده و بی آنکه درباره چرایی مسدود کردن برخی مسیرها که منجر به ازدحام جمعیت شد توضیحی ارائه دهند، چرایی وقوع این حادثه مرگبار را متوجه حجاج می‌دانند، شنیدن روایت یکی از حاضرین در آن ازدحام می‌تواند کمک شایانی به درک اوضاع صبح پنج شنبه در معبرهای مشخص شده به سمت رمی جمرات نماید. روایت یکی هموطنانمان در این باره را بشنوید ولی پیش از آن به این سوال فکر کنید که براستی چرا سالهای گذشته چنین اتفاقی در این سرزمین رخ نداده و به قول عربستانی ها، حجاج پارسال یا پیشتر چنین بلایی سر خودشان نیاورده‌اند؟

دانلود

پرده چهارم: درد

فیلم های زیادی از چگونگی جان باختن شمار فراوان حجاج منتشر نشده و معدود فیلم های منتشر شده هم نه کیفیت خوبی دارند و نه از زاویه خوبی تهیه شده‌اند تا بتوان به کمک آن بهتر ابعاد رویداد را درک کرد ولی همین اندک فیلم های بی کیفیتی که منتشر شده کافی است تا دل هر انسانی از آنچه بر سر این زائران رفته ریش شود و درد وجودش را فرا بگیرد؛ دردی که برای بییندگان این تصاویر قابل تحمل به نظر نمی‌رسد چه برسد برای آنانی که در منا بودند و لمسش کردند. چه آنهایی که به لقا الله رفتند و چه آنانی که ماندند و این رنج را چشیدند.

دانلود

پرده پنجم: روایت

هرچه بخواهیم وضعیت را توصیف کرده و تلاش کنیم بی کفایتی برگزار کنندگان حج را اثبات کنیم، باز نخواهیم توانست محشری که در منا به پا شده بود را آن گونه که شاهدان عینی روایت می‌کنند، توضیح دهیم. توضیحاتی که نشان می‌دهد چرا رویداد منا به چنین ابعاد تلخی از درد و رنج گره خورد و مسئولان عربستانی چه پیش‌بینی ای برای وقوع وضعیت هایی مثل این داشتند! از زبان یکی از زائران ایرانی بشنوید تا بیشتر برایتان ملموس شود چه اوضاع دردناکی در منا حاکم بوده و عربستانی که مسبب این اوضاع بودند، چه واکنشی نشان داده‌اند:

دانلود

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=163522
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما