شنبه 21 شهریور 1394 - 21:04

اعتراض و تجمع مردم لنده به دلیل تقسیم اعتبارات(+تصاویر)

مردم شهرستان لنده امروز با حضور در دفتر امام جمعه و فرمانداری شهرستان لنده گلایه و نگرانی و انتقاد خود را از روند تقسیم اعتبارات و عدم توجه به شهرستان لنده در عرصه‌های مختلف بهداشتی و درمانی، اداری و … را اعلام کردند.

شهرستان لنده به لحاظ وجهه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و … اولین مرکز شهرنشینی استان و سردمدار همه تحولات در سطح استان بوده است.

این شهرستان جدیدالتأسیس اولین مرکز شهرنشینی استان بوده که در سال ۱۳۱۳ اولین بخشداری به عنوان مرکز بخش ثلاث در آن دایر شده و اولین شناسنامه، اولین مدرسه، اولین مسجد و صدها اولین دیگر را در کارنامه پر افتخار خود به یادگار دارد.

این شهرستان در دفاع مقدس به نسبت جمعیت توانسته دین خود را به نظام و انقلاب ادا کند و ۹۰ شهید و ۱۱ آزاده، بیش از ۳۵۰ جانباز و صدها رزمنده را تقدیم انقلاب کرده که این یکی از افتخارات ارزشمند مردم ولایتمدار و دیندار شهرستان لنده است.

توسعه و پیشرفت کشور در سطوح مختلف نمود خود را در سطح شهرها و روستاهای کشور به مراتب نشان داده و شاهد رشد و پیشرفت و ترقی شهرها و روستاهای مختلف در اقصی نقاط کشور بوده‌ایم اما لنده دیار اولین‌ها در همان مقطع زمانی گذشته خود ماند و پیشرفت درخوری را نداشته است.

از مرکز ثلاث سه شهرستان و هشت بخش جدا شد و مرکز بخش خود به فراموشی سپرده شد؛ البته ناگفته نماند خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف وجود دارد ولی این خدمات نسبت به جایگاه گذشته و کنونی شهرستان در مقایسه با شهرستان‌هایی که تا قبل از انقلاب نمودی در استان نداشته‌اند بسیار ناچیز است.

*مشکلات شهرستان لنده

حال با گذشت بیش از ۳۶ سال از بهار انقلاب متأسفانه هنوز بسیاری از ادارات (۱۵ اداره) به صورت نمایندگی و غیرمستقل اداره می‌شوند و تنها هفت اداره آن استقلال یافته است.

شبکه بهداشت و درمان آن که سال‌هاست مردم چشم‌ انتظار تحول و پیشرفت و توسعه آن هستند همچنان به صورت نمایندگی و تحت نظارت شبکه بهداشت و درمان به عنوان یک درمانگاه و بستر درمانی اداره می‌شود، البته مسئولان قول‌هایی برای استقلال آن در شهریور امسال داده‌اند ولی تاکنون اقدامی انجام نشده است.

نبود پزشک عمومی و متخصص در این شهرستان یکی از معضلات اصلی شهرستان بوده چرا که تنها دو یا سه پزشک عمومی آن هم در درمانگاه و یک پزشک عمومی در سطح شهرستان لنده حضور دارند که جوابگوی نیاز شهرستان نبوده و شاید روزانه هر کدام بیش از ۲۰۰ نفر را ویزیت می‌کنند که این خود باعث کاهش خدمات خواهد شد.

پزشکان متخصص هم به دلیل نبود بیمارستان به این شهرستان نیامده‌اند و روی گردان هستند،‌ البته به همت شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه دو پزشک متخصص داخلی و اطفال به صورت دو روز در هفته به این شهرستان جهت مداوای مردم عزیمت می‌کنند که به دلیل وجود تعدد بیماران پزشکان توانایی پاسخگویی و نیاز شهروندان نیستند.

در حوزه راه و شهرسازی، بافت شهری لنده هنوز طبق روال گذشته اداره می‌شود البته طرح جامع آن توسط شهرداری در حال توسعه است ولی زیرساخت‌های شهری به هیچ عنوان برای این شهرستان لحاظ نشده و همچنان در محرومیت به سر می‌برد.

بحث راه‌های ارتباطی شهرستان یکی دیگر از مشکلات شهرستان بوده که متأسفانه باید گفت شهرستان لنده تنها شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که حتی یک متر جاده اصلی ندارد.

راه ارتباطی نامناسب آن به جاده مرگ معروف بوده و سالانه تعداد زیادی از همشهریان لنده‌ای در این جاده به کام مرگ می‌روند،‌ نبود راه ارتباطی باعث شده این شهرستان در بن بست کامل به سر ببرد و هیچ پیشرفت نصیب آن نشود.

البته در سال جدید کلنگ پل ارتباطی لنده به جاده پاتاوه زده شد ولی این برنامه‌ریزی در طولانی‌مدت را شامل می‌شود که باید فکر اساسی برای آن شود و حداقل نسبت به بهسازی جاده کنونی لنده به دهدشت اقدام درخوری صورت گیرد.

جاده لنده به بهمئی و لنده به چاروسا هم در گذشته مورد پیگیری و مطالبه عمومی مردم بوده و هنوز اقدام درخوری نسبت به این مهم انجام نشده است.

در سال ۹۴ و هفته دولت، شهرستان لنده تنها شهرستان استان بوده که تنها دو پروژه با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان را افتتاح کرده؛ البته اگر بتوان نام آنها را پروژه افتتاحی نامگذاری کرد.

این در حالی است که در شهرستان‌هایی که شرایط زمانی و مکانی‌ و … آنها با لنده یکی است شاهد افتتاح و بهره‌برداری پروژه‌های میلیاردی آن هم نه یکی بلکه چندین پروژه میلیاردی بوده‌ایم.

توزیع ناعادلانه اعتبارات در سطح استان یکی دیگر از مواردی است که مردم شهرستان لنده در تجمعات خود در دفتر امام جمعه و فرمانداری شهرستان لنده خواستار رسیدگی به آن شدند.

امسال شهرستان لنده باز هم از کاروان تدبیر و امید جا مانده است و اعتبارات آن گونه که باید توزیع نشده است، این در حالی است که برخی از اعتبارات باید در حوزه توازن منطقه‌ای تقسیم می‌شد ولی توازن را در نابرابری دیدند و شاهد بی‌عدالتی و کم‌توجهی به شهرستان بوده‌ایم.

شهرستان‌های برخوردار و یا بهتر بگوییم ثروتمند استان بیشترین سهم را از اعتباراتی همچون ماده ۱۸۰ و ملی و … داشته‌اند و تنها ۴ میلیارد که تقریبا می‌توان گفت معادل یک سوم اعتبارات دیگر شهرستان بوده نصیب شهرستان لنده شده است.

ظهر امروز مردم شهرستان لنده در اعتراض به نحوه توزیع اعتبارات، گزینش و استخدام نیرو، عدم استقلال ادارات و مشکلات اقتصادی، راه و اعتبارات عمرانی و بهداشتی با تجمع مقابل فرمانداری و حضور در دفتر امام جمعه مراتب اعتراض خود را اعلام کردند.

معترضان با بیان مشکلات و نارسایی‌های موجود در این شهرستان خواستار پیگیری و رفع این مشکلات در آینده نزدیک شدند و از مسئولان استان خصوصاً استاندار و نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی خواستند نسبت به توزیع اعتبارات تجدیدنظر کنند و یا این ۴ میلیارد را به همان شهرستان‌هایی که بیشتر نیاز دارند ببخشند.

 

 

 

 

 

 

 

پیگیر مطالبات مردم هستیم/این همدلی و همزبانی مردم پشتوانه مسئولان در پیگیری مطالبات است

فرماندار شهرستان لنده با اشاره به حضور مردم برای احقاق حق خود گفت: همدلی و همزبانی و مشارکت مردم در امور شهرستان یک پشتوانه عظیم برای مسئولان بوده تا بتوانند با توان و جسارت لازم مطالبات آن‌ها را پیگیری کنند.

خبرگزاری فارس: پیگیر مطالبات مردم هستیم/این همدلی و همزبانی مردم پشتوانه مسئولان در پیگیری مطالبات است

محمد مرادی امروز در جمع مردم شهرستان لنده با اشاره به ضرورت پیگیری مطالبات و احقاق حق خود گفت: مردم شهرستان لنده بدانند که مسئولان شهرستان تا کنون لحظه‌ای از پیگیری مطالبات و مشکلات شهرستان غافل نبوده‌اند.

 

وی افزود: در عرصه‌های مختلف شهرستان ما مشکلات خاص خود را داشته و همه ما با این مشکلات آشنا هستیم و تاکنون در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم.

فرماندار شهرستان لنده تصریح کرد: مهمترین و شاید اساسی‌ترین مطالبه مردم خروج از بن بست بوده که توانستیم در سال گذشته با تخصیص اعتبارات ماده ۱۸۰ کلنگ پل ارتباطی جاده لنده به پاتاوه و دهدشت را کلنگ‌زنی کنیم.

مرادی افزود: البته در این حوزه مطالبات دیگری هم وجود داشته که توانستیم آن را در شورای اداری و کمیته برنامه‌ریزی استان مطرح و تاحدودی در این زمینه اقدام خوبی انجام دهیم.

وی خاطر نشان کرد: حوزه کشاورزی، برق و صنعت و معدن و بهداشت و درمان و … هم پیگیری‌های لازم صورت گرفت وعده‌هایی داده شد تعدادی انجام شده و تعدادی تا کنون محقق نشده که این می‌طلبد مسئولان استانی و کشوری همت خود را جهت خدمت به شهرستان اولین‌ها داشته باشند تا رضایت مردم را به همراه داشته باشد.

فرماندار شهرستان لنده خطاب به مردم شهرستان لنده گفت: حضور مردم در عرصه‌های مختلف و حمایت از مسئولان شهرستان پشتوانه محکمی برای احقاق حق و پیگیری مطالبات عمومی بوده که امروز حضور مردم در فرمانداری خود نشان حمایت آنها از مسئولان شهرستان خود بوده است.

مرادی یادآور شد: بنا بر وظیفه‌ای که بر عهده ما بوده نگرانی‌ها و مطالبات مردم را به گوش مسئولان ارشد استان و حتی اگر لازم باشد کشوری خواهیم رساند و لحظه‌ای در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد.

وی به اعتبار تخصیص یافته به شهرستان لنده از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ اشاره کرد و متذکر شد: ۴۰ میلیارد ریال اعتبارات تخصیص یافته به شهرستان از منبع ماده ۱۸۰ بوده که ما با توجه به مشکلات موجود شهرستان نامه‌ای در بیان گلایه و اعتراض نسبت به این تخصیص همراه با نامه اعتبارات به استان ارسال کردیم.

مرادی افزود: تمام تلاش ما احقاق حق شهرستان در سطوح مختلف بوده که امیدواریم همدلی و همزبانی مردم و دولت که یکی از رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده با همین شدت و سرعت در شهرستان ما نمود خود را پیدا کند.

 

لنده در توزیع اعتبارات مظلوم واقع شده است

امام جمعه لنده گفت: لنده در توزیع اعتبارات با کم‌لطفی مسئولان روبه رو شده که این بر مظلومیت این شهرستان افزوده است.

خبرگزاری فارس: لنده در توزیع اعتبارات مظلوم واقع شده است

، حجت‌الاسلام مهدی‌ کیانی‌اصل ظهر امروز در جمع مردم شهرستان لنده با بیان اینکه اعتراض و گلایه از وضعیت موجود به حق و شایسته است، گفت: شهرستان لنده دارای مردمانی ولایتمدار و شهیدپرور است که در تمام عرصه‌ها دین خود را به نظام و انقلاب ادا کرده‌اند.

وی افزود: مشکلات و معضلاتی که مردم این شهرستان امروز با حضور در دفتر و یا فرمانداری شهرستان بیان کردند کاملاً به حق بوده و این مشکلات باعث نارضایتی عمومی مردم در سطوح مختلف جامعه است.

امام جمعه لنده ضمن دعوت مردم به آرامش تصریح کرد: پیگیری مطالبات به حق باید در چارچوب قانون و در آرامش و امنیت خاطر انجام شود.

کیانی‌اصل افزود: البته نباید خدمات ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی را به این شهرستان نادیده گرفت ولی آنچه که امروز شما مردم لنده خواهان آن هستید از جمله موارد نابرابری و توزیع ناعادلانه اعتبارات و امکانات در سطح استان بوده که باید توسط مسئولان شهرستان و استان به جد پیگیری شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مسئولان شهرستان تاکنون نسبت به نحوه توزیع اعتبارات، وضعیت بهداشت و درمان، راه و پروژه‌های عمرانی شهرستان اعتراضات و گلایه‌های خود را به مسئولان ارشد استان اعلام کرده‌اند ولی متأسفانه این شهرستان مظلوم همچنان در مظلومیت به سر می‌برد.

امام جمعه لنده گفت: گلایه‌های مردم تنها در حوزه اعتبارات خلاصه نمی‌شود، بلکه در حوزه‌های عمرانی، بهداشتی و درمانی، اشتغال، راه، معادن و … نیز وجود دارد که می‌طلبد مسئولان استانی و کشوری نسبت به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

کیانی‌اصل در ادامه یادآور شد: رسانه‌ها باید وظیفه خود را در این زمینه به نحو احسن انجام دهند و گلایه‌ها و اعتراضات مردمی نسبت به بی‌عدالتی‌ها و مشکلاتی که در سطح شهرستان وجود دارد را به اطلاع مسئولان ارشد استانی و کشور برسانند تا آنها برای پیگیری مطالبات به حق مردم اقدام قانونی انجام دهند.

وی افزود: ما از نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و نماینده مردم در مجلس خواهانیم که به این مطالبات مردم رسیدگی و پاسخی در خور شأن و جایگاه مردم به آنها ارائه دهند تا زمینه بروز بی‌اعتمادی و گلایه‌مندی مردم برطرف شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=161954
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. کارشناس گفت:

    نخبگان باید آگاهی دهی کنند و توقعات را در سطح معقول نگه دارند لنده تا دیروز بخش بود نباید توقع داشت به اندازه یاسوج ،گچساران،دهدشت اعتبار داشته باشه البته باید تلاش کرد تا فاصله ها به حداقل برسد…… 

  2. ناشناس گفت:

    تا جایی که میدونیم اولین مدرسه در سی سخت دایر شد

دیدگاه شما