شنبه 14 شهریور 1394 - 12:33

رونمایی از بزرگترین پرونده‌های دریاخواری در کشور/ روایت محسن هاشمی از عملکرد قالیباف/ درخواست یک وزیر برای تبدیل ایران به تعاونی/ پيام مثبت ومشروط لاريجاني‌به آمريكا

جسد کودک مهاجر سوری و سخنان رهبر انقلاب پیرامون رفتن برجام به مجلس برای بررسی در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است. در همین حال وضعیت پرجام در امریکا و تذکر رئیس جمهور به وزیر صنعت از دیگر موضوعات مهم روزنامه های امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌هایی شنبه چهاردهم شهریور ماه را مرور کنید.


«روزنامه شرق» در گفت و گو با محسن هاشمی به بررسی عملکرد قالیباف پرداخته است. شرق در این گفت و گو با عنوان« قالیباف مترو را دوست داشت، اما اولویتش نبود » به نقل از هاشمی می نویسد:« انصافا شهردار تهران دوست داشته که از مترو حمایت کند ولی این حمایت در حدی بود که به برنامه‌های دیگرش در شهر تهران لطمه نزند. به عبارتی اگرچه در بیان گفته می‌شد اما در عمل مترو در اولویت نبود و ممکن بود حتی در مقاطعی اولویت نخست یک اتوبان مثل صدر، تونل نیایش و تونل توحید باشد. بنای قالیباف بر این بود که دولت باید در مترو هزینه کند؛ من هم همین اعتقاد را دارم؛ چراکه دولت‌ها بیشترین منفعت را از تکمیل مترو می‌برند و باید بیشترین سهم را هم داشته باشند، اما در سال‌های اخیر دیگر شهرداری تهران از کمک‌های دولتی به مترو ناامید شد و همواره پروژه‌های مترو با کمبود منابع مالی‌ رو‌به‌‌رو بود و پروژه‌های دیگر هم متوقف می‌ماند. البته از دوره‌ای این حس در دولت‌ها و مردم به وجود آمد که شهرداران به‌دنبال رئیس‌جمهورشدن هستند و اصولا برنامه‌ها برای رئیس‌جمهورشدن نوشته می‌شود. این نگاه از سال‌ها قبل یعنی از دوران آقای کرباسچی وجود داشت و به تهران ضربه زد. در دوران آقای احمدی‌نژاد این اتفاق افتاد و رقابت قالیباف هم موضوع را تشدید کرد و همین شرایط بود که تهران را از برنامه‌محوری به سمت تبلیغات‌محوری برد و قاعدتا در این شرایط مترو در زیرزمین نمی‌تواند گزینه قابل‌قبولی برای نشان‌دادن عملکرد به مردم باشد. نمی‌توان قالیباف را ناموفق خواند؛ همین که توانست در این مدت در شهرداری تهران و در تعامل با شورا کار کند، یعنی به او اعتماد کرده‌اند.

از سوی دیگر به‌عنوان شهردار یا هر مسئول دیگری، این میزان طول عمر مدیریت با وجود حجم زیادی از مسائل سیاسی و رقابت‌ها نشان می‌دهد که قالیباف از پس بسیاری از امور برآمده و برای چندین بار به او اعتماد کرده‌اند و باید از این اعتماد استفاده مثبت کند.

اگر درآمد شهر تهران در دوران قالیباف بیشتر از دوران شهرداران دیگر بوده، به‌دلیل تلاش خود او بوده که توانسته از ابزارهای مختلف استفاده کند. در عین حال تلاش او برای استفاده از امتیازهای بانکی و فاینانس‌های خارجی، جزء هنر یک مدیر محسوب می‌شود اما مسئله بر سر این است که این پول را با این همه زحمت می‌توانست بهتر هزینه کند.»

همچنین این روزنامه در گفت و گو با اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان نظام مهندسی مسکن و شهرسازی در ارتباط با موضوع انتخابات نظام مهندسی با عنوان« رد زیاده‌خواهی شهرداری‌ها» به نقل از وی می نویسد:« ترکان در واکنش به اظهارات آخوندی درخصوص استعفای کارمندان دولت و اعضای شورای شهر و شهرداریها از مشاغل خود در صورت کاندیداتوری در انتخابات نظام مهندسی به «شرق» گفت: «اظهارات وزیر مسکن و شهرسازی در این رابطه نوعی قانون‌گذاری محسوب میشود و در حوزه اختیارات وزیر نیست. من از آقای آخوندی تقاضا دارم که طرح فوق را مسکوت بگذارند، چراکه در شرایط فعلی قابل‌اجرا نیست». رئیس سازمان نظام مهندسی مسکن و شهرسازی درباره دلایل مخالفت خود با ارائه این طرح اظهار کرد: «الزام استعفای کارمندان وزارت کشور برای نامزدشدن در انتخابات هیأت‌مدیره نظام مهندسی و اینکه کاندیدا نباید کارمند وزارت کشور باشد، اولینبار است که ارائه میشود و یک نوع قانون‌گذاری محسوب میشود. به فرض آنکه کارمند استعفا داده و نامزد عضویت در نظام مهندسی رأی نیاورد، تمام زندگیاش نابود خواهد شد. همچنین از آنجا که عضویت در هیأت‌مدیره نظام مهندسی شغل محسوب نمیشود، الزام استعفا منطبق با قانون نیست».

مشاور ارشد رئیسجمهور در ادامه یادآور شد: «در دوره چهارم نظام مهندسی، از اعضای هیأت‌مدیره خواسته شده بود تا در انتخابات شورای شهر شرکت کنند. به‌هرحال عضویت در شورا شغل محسوب نمیشود و عضویت در هیأت‌مدیره نظام مهندسی نیز شغل محسوب نمیشود، بنابراین الزام به استعفا آن‌طور که وزیر گفتهاند منطبق با قانون نیست. از سوی دیگر اعضای هیأت‌مدیره نظام مهندسی جزء هیأت‌مدیره غیرموظف محسوب میشوند. بنابراین الزام به استعفا یک نوع قانون‌گذاری است. بخش‌نامههای جدید برای نظام مهندسی باید مسکوت گذاشته شوند».

«روزنامه ایران» در یادداشتی به قلم علی ربیعی وزیر رفاه و کار با عنوان« ایران را به یک تعاونی بزرگ تبدیل کنیم» می خوانیم:« به هرحال تعاونی‌ها طبق اصول و ارزش‌هایی که دارند و با توجه به تجربه موفقی که از آنها در دنیا وجود دارد، می‌توانند به صورت «بنگاه‌های خرد و متوسط» که اقتصاد مقاومتی هم بر آنها تأکید می‌کند در خدمت توسعه اشتغال قرار گیرند. همچنین ارتقای درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط و همچنین ارتقای شاخص‌های اجتماعی، دو محور عمده‌ای هستند که هم در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی آمده است و هم دو ویژگی مهم اقتصاد تعاونی هستند. همانگونه که رهبر معظم انقلاب در تبیین اصول حاکم بر تدوین برنامه ششم توسعه، توجه به «علم و تکنولوژی» را مستقیماً بیان می‌کنند و تجربه دنیا هم نشان می‌دهد، می‌توان تعاونی‌های دانش‌بنیان را گسترش داد و این‌ها نقش مهمی در تبدیل تولید علم به تولید قدرت و ثروت ایفا خواهند کرد. از سوی دیگر، اعتدال در اقتصاد می‌تواند به معنی توازن بین نقش مردم و دولت در اقتصاد باشد. از این منظر، اقتصاد تعاونی می‌تواند نقطه تعادلی بین اقتصاد دولتی، بخش خصوصی و اقتصاد مبتنی بر مردم باشد. در واقع تعاونی‌ها نوعی از فعالیت اقتصادی هستند که مشارکت انسانی بیشتری را بسیج کرده و رشد می‌دهند و از مشکلات ما در دیگر بخش‌های اقتصادی که موجب گسترش بیکاری و بی‌عدالتی می‌شود کمتر آسیب می‌بیند.

از همان ابتدای پذیرش مسئولیت در این وزارت، یکی از اندیشه‌هایی که ذهن مرا مشغول کرد چگونگی جایگاه سه حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود اما با تأملی دقیق، به این مهم رسیدم که برای پیشبرد جامعه، راهی جز این نیست که ما ایرانیان، با تعاون و همدلی در کنار هم قرار گرفته و با تعریف اهداف مشترک، کارهای بزرگ به انجام رسانیم تا در مبارزه با فقر و نابرابری و ایجاد رفاه اجتماعی به جایگاه مناسب و درخور ‌شأن برسیم. در اقتصاد کوچک شده به همراه رکود عمیق و تورم لجام گسیخته و همچنین وجود نداشتن تشکل‌های قوی و نبود باور مناسب حوزه تعاون دچار ضعف شده بود اما من بر این باورم که مسأله تعاون با مشارکت و همدلی نه تنها راهکاری برای جان بخشیدن به تعاون به عنوان یک بخش اقتصادی بلکه داروی نجات بخش مسائل جامعه ایران امروز است. من معتقدم برای پشت سر گذاشتن مشکلات امروز، ما ایرانیان باید بیش از گذشته با تعامل و گرفتن دست‌های یکدیگر، نهضت یاری‌رسانی را احیا کنیم، غمخوار همدیگر باشیم و ایران را به یک تعاونی بزرگ تبدیل کنیم. در پایان هفته تعاون را به تمام تعاون گران عزیز تبریک می‌گویم.»

همچنین این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان« ۵ کالایی که می‌توان با وام ۱۰ میلیونی خرید» نوشته:« دریافت کنندگان وام ۱۰میلیون تومانی کالا از بین فرش ماشینی ۱۲ متری، تلویزیون ۳۲ اینچ رنگی، لباسشویی اتوماتیک ۶ کیلویی،گاز ۵ شعله فردار، جاروبرقی، یخچال فریزر۲۰ فوت یا دوقلو وآبمیوه‌گیری سه کاره، ۵ کالا را می‌توانند بخرند.محمد طحانپور رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: وام 10 میلیونی خرید کالا با شعار حمایت از تولید داخل درنظر گرفته شد و درصورتی‌که، در اختیار اتحادیه لوازم خانگی قرار بگیرد این شعار محقق می‌شود. وی افزود:‌ اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، 5 سبد کالایی در نظر گرفته و با این وام می‌تواند کالاهای یاد شده را ارائه دهد.طحانپور ادامه داد: افرادی که از این وام استفاده می‌کنند می‌توانند 5 کالا را انتخاب کنند.به گفته رئیس اتحادیه لوازم خانگی، این کالاها جزو کالاهای با کیفیت تولید داخل هستند و اتحادیه متعهد می‌شود که خدمات پس از فروش این کالاها را ارائه دهد.»

«روزنامه قانون» در گزارش به سفر علی لاریجانی به امریکا پرداخته است. قانون در این گزارش با عنوان« پيام مثبت ومشروط لاريجاني‌به آمريكا» می نویسد:« شعارسال همزباني و همدلي در سياست خارجي نيز تاثيرگذاشته و ما شاهد آن هستيم كه مقامات كشورمان در بحث رابطه با كشورهايي كه سال‌ها با آنها مشكل داشتيم به يك وحدت رويه اي رسيدند و امروزنيز همزباني آنها را در مورد روابط ديپلماتيك با انگليس‌و آمريكا شاهد هستيم. بعد از ديدار حسن روحاني با فيليپ هاموند و اظهارات رئيس‌جمهور ايران مبني بر اينكه معتقدیم نباید درگذشته‌های تاریخی باقی ماند، حالا نوبت به علي لاريجاني رئيس‌ اصولگراي مجلس رسيده تا اين روزها با حضور در نيويورك آمريكا اظهاراتي متفاوت را از وي بشنويم. علي‌‌لاريجاني در گفت‌و گويي كه با راديوملي آمريكا داشته است به بحث روابط ميان دوكشور اشاره كرده و او نيز مانند روحاني اعلام كرده كه نبايد در گذشته ماند و تغيير رويكردها امكان پذير است.

پالش مثبت و مشروط

رئیس مجلس شورای اسلامی در نیویورک با انتقاد به رويكرد سابق آمريكا در قبال ايران مي‌گويد: «مردم ایران نگرانی‌هایی دارند اما من نمی‌گویم که باید در گذشته ماند ولی در عین حال نباید به دنبال راه‌حل‌های رمانتیک باشیم و اگر آمریکایی‌ها رفتارشان را اصلاح کنند می‌شود در ایران صحبت کرد.» اين بخش از سخنان لاريجاني شايد تازگي نداشته باشد ولي لحن سخنان وي به طور حتم متفاوت با گذشته است. پالس‌هاي مثبت لاريجاني براي تغيير در روابط ايران وآمريكا آنجايي بيشتر به چشم مي‌آيد كه وي بااشاره به توافق‌هسته‌اي‌مي‌‌گويد من روی هم رفته موافق سند هسته‌ای هستم و معتقدم از این سند می‌توان برای گام‌های بعدی استفاده کرد.» رويكرد مثبت و روشن لاريجاني به همين جا منتهي نمي‌شود و او در پاسخ به خبرنگار ان‌پی‌آر كه‌به بازداشت «جیسون رضائیان» خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست در ایران اشاره کرده و از پرسیده آیا «راه حلی سیاسی» برای پرونده وی وجود دارد، پاسخ مي‌دهد: ‌البته که راه‌های عملی وجود دارد. مثلا تعدادی ایرانی در زندان‌های اینجا محبوس‌اند،قطعاً برای مسائلی از این دست، می‌توان به راهکارهایی رسید. فکر می‌کنم که سیاسيون شما آن راه‌ها را می‌دانند.» راديوملي‌ آمريكا كه به دنبال پاسخ مطلوب خوداست ادامه‌مي‌دهد، آیا احتمال دارد اتفاقی مشابه با تبادل زندانیان میان آمریکا و کوبا در دسامبر سال گذشته، برای زندانیان ایران و آمریکا هم اتفاق بیفتد. لاریجانی پاسخ می‌دهد: «آن هم یک راه است.» اين پيشنهاد و قبول آن از جانب رئيس پارلمان ايران در حالي انجام گرفت كه كوبا و آمريكا بعد ازتبادل زندانيان خود در دسامبر 2014 اقدام به از سرگيري وعادي سازي روابط ديپلماتيك خود و سرانجام در ماه آگوست 2015 سفارت‌هاي خود را در دو كشور بازگشايي‌كردند.

نقدتند لاريجاني از مخالفان توافق

لاريجاني در اين گفت‌وگوضمن هشدار جدی به تخریب‌کنندگان توافق اعلام مي‌كند: «اگر آمریکا به تعهداتش عمل نکند ما هم تصمیم خود را در این مورد خواهیم گرفت؛ با کسانی که بخواهند سند توافق هسته‌ای را تخریب کنند می‌دانیم چگونه برخورد کنیم.» با اين سخنان به نظر مي‌رسد هم دولت و هم مجلس براي دوران پسا ردتوافق نيز برنامه‌هاي خود را تنظيم كرده‌اند چه برسد به دوراني كه توافق به نتيجه برسد و قرار باشد اجراي آن صورت بگيرد.»

«روزنامه اعتماد» در گزارشی به غرق شذن پناهجوی سوری با عنوان« جهان شرمسار از آيلان» پرداخته و نوشته:« جنازه كمي بيشتر از ٥ كيلوگرم وزن داشت؛ براي پسربچه سه ساله‌اي كه تولد، رشد و مرگ او، همه‌اش با هم مي‌شود يك داستان ميني‌مال چندخطي كه در جنگ و آوارگي و احتمالا گرسنگي گذشته، كمي غيرطبيعي به نظر مي‌آيد اما «آيلان» پيش از رسيدن به ساحل «بدروم» ساعت‌ها در آب دريا غوطه‌ور بود و هنگامي كه ماموران امداد گارد ساحلي تركيه، سرانجام جنازه‌اش را از شن‌هاي ساحل برگرفتند، بخش زيادي از وزنش را آب شور مديترانه تشكيل مي‌داد؛ مرگ در اين آب‌ها، اين روزها انگار ساده‌ترين تصميمي است كه مي‌شود در خاورميانه گرفت. آيلان تنها قرباني دوم سپتامبر موج‌هاي وحشي مديترانه نبود، «گاليپ» برادر ٥ ساله‌اش، همو كه در هر عكسي از آيلان، ديده مي‌شود و بسان يك سپر از برادر كوچك‌تر خودش محافظت مي‌كند، در مرگ هم «داداش كوچيكه» داستان را تنها نگذاشت و اگر بزرگ‌ترين درد جهان، داغ فرزند براي مادر باشد، شايد بي‌انصافي بود «ريحان» زنده به ساحلي پا بگذارد كه جنازه دو فرزندش را به بالين گرفته، ٢٢٥ كيلومتر آن سوتر از ساحل بدروم، جنازه ريحان را هم يافتند تا «عبدالله كردي» پدر خانواده هم همسرش را به آب سپرده باشد، هم فرزندانش را. آن روز، در همان قايق ١١ مهاجر ديگر هم جان به آب‌هاي مديترانه دادند، جنازه دوتاي‌شان هرگز به ساحل بازنگشت و اگر آن مردار آرميده به صورت پسر سه ساله بر شن‌‌هاي ساحل بدروم نبود، تمام ما، من و شما، تمام جهان از اين خبر هم ساده مي‌گذشت، مثل سرخط خبرهاي تكراري روزانه‌ تلكس‌‌هاي خبري و زيرنويس‌هاي ساده شبكه‌هاي تلويزيوني كه ١٠، ٢٠، ٣٠، ١٠٠، ٥٠٠ و حتي اين اواخر ٧٠٠ مهاجر «غيرقانوني» دوباره در يكي از آب‌هاي خروشان جهان به دريا ريخته شدند و مردند. مي‌شود نامش را لحظه «خلق حقيقت» گذاشت؛»

«روزنامه آرمان» در گفت و گو با جعفر شجونی با عنوان« اصولگرايان جواب تلفن مهدوي كني را نمي‌دادند» می نویسد:« «از انقلاب هزار تومان هم گيرم نيامده»، «براي انقلاب چند بار زندان رفتم و شلاق خوردم». اينها جملات معروف فردي است كه مي‌گويد پيري كاركشته است و مي‌خواهد در كنج خلوتش تنها و غريب به مبارزه ادامه دهد. شيخ جعفر شجوني همان كسي است كه اصلاح‌طلبان را با واژگان خاص خود توصيف مي‌كند. در واقع به بهانه انتخابات مجلس و گردهم آيي‌هاي اخير اصولگرايان خواستيم با او به گفت وگو بنشينيم كه در ميان صحبتش اصلاح‌طلبان را بي‌نصيب نگذاشت. اما شيخ جعفر شجوني سينه شرحه شرحه‌اي از كانديداهاي اصولگراي سال 92 دارد. وی مي‌گويد: آيت ا… موحدي كرماني كه در پي انسجام و اتحاد اصولگرايان بوده نتوانسته كانديداهاي اصولگرا را پيدا كند تا از آنها بخواهد به وعده خود عمل كنند. به گفته شجوني اصولگرايان جواب تلفن آيت ا… مهدوي كني را نمي‌دادند. در اين ميان تلويحا به داستاني اشاره مي‌كند كه انتهايش اين بيت است: «آن دو بودند چو گرم زد و خورد/ سومي آمد و راي را زد و برد. » او در ادامه هم حداد عادل و اصولگرايان نزديك به طيف آيت‌ا… مصباح را براي سرليستي اصولگرايان مناسب مي‌داند.»

«روزنامه افتاب یزد» در گزارشی با عنوان« رونمایی از بزرگترین پرونده‌های دریاخواری در کشور» می نویسد:« معاون وزیرراه و شهرسازی با اشاره به بزرگترین پرونده های دریاخواری در کشور، گفت: پدیده شاندیز در کیش، کمربندی رامسر، تخلف در درگهان قشم و بازار ماهی بندرعباس از مهمترین پرونده‌های دریاخواری هستند. به گزارش مهر، پیروز حناچی با اشاره به اینکه پدیده دریاخواری در سالیان گذشته افزایش بیشتری داشته و در کنار زمین خواری، کوه خواری وجنگل خواری صدمات زیادی را به محیط زیست کشور وارد کرده است، گفت: از آنجایی که برخی از آنها در دوره‌های گذشته با مجوزهای به ظاهر قانونی آغاز به‌ کار کرده ‌اند، مقابله با آنها برای دولت سخت است و اغلب این پروژه‌ها وارد جریان شکایت در دادگاه‌ها شده است. وی با بیان اینکه” مهمترین این تخلفات از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری و سازمان بنادر و دریانوردی در حال پیگیری است”، افزود: مهمترین پرونده‌های دریا خواری که هم اکنون در حال بررسی است، شامل چهارپرونده می‌شود که جزو بزرگترین تخلفات دریاخواری حال حاضر در کشور هستند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از این پرونده‌ها مربوط به تخلف در منطقه درگهان قشم است به طوری‌که منطقه آزاد در دوره قبل وارد این منطقه شده و هکتارها زمین در نوار ساحلی در این منطقه را تصاحب کرده‌ است، ادامه داد: پرونده دیگر مربوط به پدیده شاندیزدرکیش است که این شرکت، هکتارها زمین در نوار ساحلی منطقه حفاظت شده این جزیره را در کنار دریا تصاحب کرده و دولت در حال پیگیری این موضوع است. حناچی به دریاخواری دربازار ماهی بندرعباس و کانالی که در سمت غربی شهر به دریا متصل می‌شود، اشاره کرد و افزود: این پرونده ها ازدیگر پرونده‌های دریاخواری درجنوب کشور است به طوریکه در این بخش هم هکتارها زمین در نوار ساحلی از سوی سازمان‌ها و اشخاص، تصاحب شده است. دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ادامه داد: در شمال کشور هم مهمترین پرونده زمین خواری مربوط کمربندی شهر رامسر است که این پروژه مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری دولت قبل را دارد و از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در دوره گذشته به اجرا رسیده است. وی افزود: این پرونده ها از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در دولت فعلی در حال پیگیری است تا هرچه زودتر از تخریب بیشتر نوار ساحلی جلوگیری شود.»

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=161186
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما