شنبه 14 شهریور 1394 - 10:55

دستگاهی که می‌تواند ذهن شما را بخواند

کاربر به کمک این دستگاه و بدون استفاده از دستان خود می‌تواند وسایل و برنامه‌های مختلف را کنترل کند.
به گزارش بویرنیوز، به گفته کریستوف هینتِرمولر از تیم مدیریت پروژه و تحقیق در فناوری‌های جی تِک گاگِر، آن‌ها موفق به تولید دستگاهی شده‌اند که کاربر به کمک آن و بدون استفاده از دستان خود می‌تواند وسایل و برنامه‌های مختلف را کنترل کند. این سیستم از الکترودهایی تشکیل‌شده که بر روی پوست سر قرار می‌گیرند و قصد کاربر را به دستورات الکترونیکی تبدیل می‌کنند. درواقع «یک واسطِ مغز-کامپیوتر» قادر است تمایلات کاربر را از سر وی دریافت و آن‌ها را به‌صورت وظیفه و فعالیت رمزگشایی می‌کند.

آرناو اسپینوزا از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی در ادامه می‌گوید: به‌محض تولید الگوهای نوار مغزی (الکتروانسفالوگرافی) به کمک عصب‌های مغزی می‌توانیم نقشه فعالیت مغز را به شکل دستور به هر نوع وسیله‌ای ترسیم کنیم، مثل تلویزیون و کلیه دستگاه‌های خانگی موتوری.

هدف این فناوری که در یک پروژه تحقیقاتی اروپایی انجام شد، کمک به بیماران معلول است و به کمک آن وسایل الکترونیکی خانگی قابل‌دسترس می‌شوند. در واقع کاربر می‌تواند به‌سادگی و با تمرکز بر روی دستورات، در فهرست‌های مختلف سیر کند. با این روش حتی افراد با معلولیت بسیار شدید نیز می‌توانند با نوشتن پیام و از طریق اینترنت در شبکه‌های اجتماعی با دیگران ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این با ادامه تحقیقات و پیشرفت‌های آتی در این سیستم، می‌توان از راه دور، دستیاران رباتیک و وسایل حمل‌ونقل شخصی را نیز کنترل کرد.

در پایان هینتِرمولر اضافه می‌کند: در آینده به کمک دستگاه‌ها و برنامه‌های بیشتر و همچنین محرک‌های الکتریکی و مکانیکی از سراسر بدن، این سیستم تلفیق آسان‌تری خواهد داشت؛ زیرا هنوز برخی از بیماران فعالیت‌های حرکتی داشته و در استفاده از این ابزار مشکلی ندارند و این سیستم می‌تواند به‌گونه‌ای دوباره طراحی شود که چنین سیگنال‌هایی را نیز دریافت کند./باشگاه

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=161165
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما