چهارشنبه 11 شهریور 1394 - 18:51

کارگران نفت گچساران در انتظار اجرای عدالت

کارگران غیر‌رسمی شرکت نفت گچساران در انتظار برابری در پرداخت حقوق و مزایا با کارگران رسمی هستند اما مصوبه یکسان‌سازی حقوق کارگران تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده است.

خبرگزاری مهر – گروه استانها: بسیاری از واحدهای تولیدی برای تأمین نیروی انسانی خود از نیروی کارشرکتی یا همان پیمانکاری استفاده می‌کنند، یعنی در خط تولید نیروی کار پیمانکاری وجود دارد و کنار آن کارگر رسمی کارخانه‌ها درآمدی به‌مراتب بیشتر از حقوق کارگر پیمانکاری دارد، که این عمل نقض ماده ۳۸ قانون کار و همچنین نقض مقاوله‌نامه شماره ۱۰۰ سازمان ILO بوده، چرا که در آنجا بیان می‌کند تمامی مزایای قانونی نیروی کار موضوع قرارداد یا یکسان‌سازی پرداخت‌ها در کارگاه مادر و کارگاه پیمانکار در مشاغل هم‌ارزش باید انجام شود.

براساس بخشنامه جدید معاونت روابط کار به ادارات تعاون، کار و رفاه استان‌ها به رعایت حقوق مساوی درباره قراردادهای نیروهای شرکتی و پیمانکاری تاکید شده است.

درشهرستان گچساران با توجه به بافت صنعتی آن، کارگران غیررسمی در بسیاری از ادارات خصوصا شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران از آمار قابل‌توجهی برخوردار هستند.

همین امر موجب شده طی سال‌های اخیر رسیدگی به وضعیت شغلی و تبدیل وضعیت این نیروها در گچساران و سایر مناطق نفتخیز برای وزارت نفت به معضلی پیچیده تبدیل شود.

اگرچه از سال ۱۳۹۱ روند تبدیل وضعیت کارگران صنعت نفت شتاب گرفت وبسیاری از کارگران زیر مجموعه پیمانکار به صورت قرارداد موقت در صنعت نفت به فعالیت خود ادامه دادند اما همچنان بسیاری از مزایای شغلی در حقوق این افراد دیده نشده است.

کارخانه قند یاسوج

لزوم اجرای بخشنامه یکسان سازی حقوق کارگران غیر رسمی و رسمی

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان گچساران به خبرنگار مهر گفت: بر اساس این بخشنامه کارفرما موظف است تا همترازی نیروهای پیمانکاری با نیروهای قراردادی و رسمی دیگر بنگاه‌ها را رعایت کند و اگر قرار است نیروهای شرکتی از کارخانه‌ای حقوق بگیرند که سایر نیروها می‌گیرند، در کل مزایا باید با شرایط یکسانی دیده شود.

بیژن مهدی پور افزود: این بخشنامه به همراه کلیه ضمائم برای اموراداری ادارات دولتی و شرکت نفت و گاز گچساران که بیشترین تعداد کارگر با این شرایط را دارا بوده ارسال و بر لزوم اجرای این بخشنامه تاکید شده است.

مهدی پور تصریح کرد: با توجه به فراگیر بودن قوانین وزارت نفت در کلیه مناطق تابعه، اجرای انحصاری این بخشنامه بدون ابلاغ معاونت منابع انسانی وزارت نفت در شرکت های تابعه مناطق نفتخیز امکان پذیر نخواهد بود.

وی تاکید کرد: وزارت نفت نیز همانند سایر شرکت های دولتی بایستی هرجه سریعتر نسبت به اجرای بخشنامه یکسان سازی حقوق کارگران غیررسمی با رسمی اقدام کند.

در حال حاضر با توجه به شرایط سخت کاری در صنعت نفت و یکسان بودن کار نیروهای رسمی و غیررسمی در صنعت نفت، انتظار این قشر برای دریافت حقوق خود براساس بخشنامه های قانونی وزارت تعاون، کار ورفاه و اجتماعی کاملا منطقی است.

حال با توجه به این بخشنامه جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیروهای رسمی و قراردادی که شرایط کار یکسان دارند باید به صورت مساوی حقوق و مزایا دریافت کنند.

درگچساران  برخی از ادارات دولتی خصوصا صنعت نفت بسیاری از کارگران پیمانکاری و قراردادی از مزایای پایه سنوات بی بهره هستند، که این موضوع باعث شده نیرویی که جدیدا به صورت غیررسمی در این  شرکت جذب می شود با سایر نیروهای باسابقه ازنظر حقوق پایه تفاوتی نداشته باشد.

کارگران نفت

حال در قانون جدید، پایه سنوات با توجه به اصل وابستگی کارگر به کارگاه و مستمر بودن کار بایستی به دستمزد روزانه اضافه شود، که این قانون برای نیروهای حجمی و غیرحجمی به طوریکسان لازم به اجرا است.

اختلاف آشکار حقوق نیروی رسمی و غیررسمی در شرکت نفت

نماینده تشکیلات خانه کارگر کهگیلویه و بویراحمد در صنعت نفت گچساران درگفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: بسیاری از مطالبات قشر کارگران غیررسمی صنعت نفت گچساران طی این سال‌ها به طور مداوم پیگیری شده است.

بهروز باشتی زاده افزود: با توجه به قوانین سخت وزارت نفت برای تبدیل وضعیت نیروهای غیررسمی نفت و لزوم برگزاری آزمون و همچنین وجود سمت‌های تعریف شده مازاد، کار تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی با تاخیر انجام شده است.

باشتی زاده با بیان اینکه قوانین جدید وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی برای یکسان‌سازی حقوق نیروهای رسمی و غیررسمی یک گام مثبت به جلو برای احقاق حقوق و مزایای این قشر بوده، بیان کرد: شرایط کار در صنعت نفت با توجه به سختی کار موجود و اختلاف آشکار حقوق نیروی رسمی و غیررسمی موجب شد تا با برگزاری نشستی با کارگران از نزدیک در جریان بیان مشکلات و سختی‌های کار آنهار قرار بگیریم.

وی اظهارداشت: در نخستین نشست صمیمی کارگران غیررسمی نفت و گاز گچساران با نماینده تشکیلات خانه کارگر دراین شرکت، به بررسی عدم تبدیل وضعیت نیروهای غیررسمی و نابرابری حقوق نیروهای رسمی و غیررسمی در صنعت نفت پرداخته شد.

کارخانه قند یاسوج

این فعال کارگری شاغل در صنعت نفت تاکید کرد: برگزاری اینگونه نشست‌ها با توجه به اینکه با هماهنگی مسئولان نفت و گاز گچساران بوده نشان از گام‌های موثر و مثبت در جهت ساماندهی کارگران غیررسمی حتی از سوی مدیران این شرکت نیز بوده است.

باشتی زاده مهمترین خواسته‌های مطرح شده در این نشست از سوی کارگران غیر رسمی را یکسان‌سازی حقوق، برابری مزایا و خدمات ارائه شده به نیروهای رسمی و غیررسمی و همچنین تسریع در تبدیل وضعیت نیروهای غیر‌رسمی عنوان کرد.

وی افزود: تمامی مشکلات و خواسته‌های کارگران اعم از قراردادی، پیمانی و حجمی در ۲۲ آیتم به دفاتر نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد ارسال شده است.

نماینده تشکیلات خانه کارگر کهگیلویه و بویراحمد در صنعت نفت گچساران  و کارگران در کمیته انضباطی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران تأکید کرد: مصوبه یکسان‌سازی حقوق و مزایای کارگران پیمانکاری و قراردادی نفت گچساران نیز به وزارت نفت برای تعیین تکلیف ارسال شده است.

عکس نشست کارگان نفت و گاز گچساران

به گزارش خبرنگارمهر، مشکلات کارگران غیررسمی صنعت نفت همچون بسیاری از ادارات دولتی دیگر در طرح نظام یکسان سازی حقوق و مزایا بار مالی قابل توجهی را برروی دوش دولت خواهد گذاشت و این با اصل ۴۴ قانون اساسی که همانا کوچک کردن بدنه دولت است همخوانی ندارد.

اما نکته قابل توجه در این خصوص را می توان در استخدام دولت طی سالهای گذشته عنوان کرد که با توجه به وجود نیروی کارآمد و باتجربه غیررسمی در ادارات دولتی خصوصا صنعت نفت، جذب نیروی جدید با بار مالی سنگین از نیروهایی به غیراز شاغلان غیررسمی صورت پذیرفته که این مهم نگرانی بسیاری از این افراد شاغل غیررسمی را از عدم توجه و رسیدگی به تبدیل وضعیت آنها در پی داشته است.

این دوگانگی ایجاد شده در جذب نیروی رسمی جدیدالاستخدام و عدم تبدیل وضعیت نیروهای غیررسمی شاغل و باسابقه در ادارات دولتی، طی سال های اخبر به عنوان پرسشی برای این قشر مطرح شده است.

در این بین هزینه های برگزاری آزمون، گزینش، آموزش و اسکان بسیاری از نیروهای جدیدالاستخدام که عده قابل توجهی  از آنها نیز غیربومی هستند، در حالی که نیروی با سابقه آموزش دیده غیررسمی بومی در بسیاری از ادارات دولتی وجود دارد با موضوع اقتصاد مقاومتی که تیتر شماره یک اقتصاد کشور شده هیچگونه همخوانی ندارد.

تفاوت آشکار حقوق و مزایای نیروهای رسمی و غیررسمی در ادارات دولتی و عدم افزایش حقوق کارگران با توجه به میزان تورم بر نابرابری محیط کاری و کاهش انگیزه قشر کارگری تاثیر بسزایی گذاشته است.

اجرای صحیح بخشنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا حدود زیادی در ایجاد فضای برابر در محیط کار، افزایش انگیزه نیروی انسانی و همچنین افزایش راندمان تولید دردوران پساتحریم که کشور به نیروی کار پرانرژی و شاداب برای رونق اقتصادی نیازدارد، بسیار حائز اهمیت است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=160956
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما