سه شنبه 10 شهریور 1394 - 3:10

اشتباه استراتژیک دولت روحانی درباره دانشگاه پیام نور

اما کارشناسان آموزشی معتقدند ماهیت پیام نور با بقیه دانشگاه ها متفاوت است و نگاه وزارت علوم به پیام نور در برخی موارد کارشناسانه نیست.

موضوع محدود کردن دانشگاه ها از زمانی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد متوجه برخی از موسسات آموزشی عالی کشور شد.

به گزارش بویرنیوز، عصرامید نوشت: دانشگاههای پیام نور و علمی کاربردی در صف اول این محدود کردن قرار داشتند.

ظاهرا وزارت علوم در موضوع علمی کاربردی موفق به اجرای برنامه خود شده و سرپرست این دانشگاه با پذیرش محدودیت های ابلاغی وزرات علوم و حذف مقاطع مختلف این دانشگاه و بستن تعداد زیادی از واحدهای این دانشگاه، حتی امتیاز ریاست این دانشگاه را نیز کسب کرده است.

آنگونه که اخبار می رسد مخالفت و مقاومت سرپرست کنونی دانشگاه پیام نور در موضوع محدود کردن این دانشگاه و تغییر اساس نامه موجب شده که وزارت علوم همچنان این دانشگاه را نزدیک به دو سال بدون رئیس و به شکل سرپرست اداره کند.

یکی از دلایل ایجاد مدیریت به سبک سرپرستی این است که مدیر نتواند برنامه بلند مدت تدوین کند و همچنین برای دریافت ریاست خود تن به خواسته مجموعه بالادستی دهد و این موضوع از اهداف طولانی کردن مدیریت به شیوه سرپرستی است.

اما کارشناسان آموزشی معتقدند ماهیت پیام نور با بقیه دانشگاه ها متفاوت است و نگاه وزارت علوم به پیام نور در برخی موارد کارشناسانه نیست.

کیفیت و قیمت مناسب دانشگاه پیام نور کمک بزرگی به دولتی است که بیش ترین منتقدان آن اقشار آسیب پذیر جامعه هستند.

محدود کردن دانشگاه پیام نور در تحصیلات تکمیلی یعنی ارشد و دکتری و در نقطه مقابل باز گذاشتن دانشگاه آزاد در پذیرش در این مقاطع، اولین اثرش ناراضایتی مردم از هزینه بالای تحصیل و پایین بودن کیفیت آموزش است که در نهایت این امر می تواند به ناراضایتی به دولت و کاهش شدید محبوبیت دولت در میان مردم باشد.

قشر آسیب پذیر جامعه توان پرداخت شهریه های سنگین دانشگاه آزاد خصوصا در مقاطع ارشد و دکتری  را ندارد و کیفیت این دانشگاه نیز در مقایسه با دانشگاههای دیگر نیز وضعیت مطلوبی ندارد و در عوض در این شرایط نامطلوب کشور از نظر اقتصادی مردم توان پرداخت این هزینه را ندارند و در عوض وقتی دانشگاهی مانند پیام نور که با هزینه ای بسیار نازل تحصیلات تکمیلی را ارائه می کند را محدود می کنیم، اعتراض توده مردم به این وضع بالا خواهد گرفت.

پیام نور در شرایط سخت اقتصادی می تواند جوابگوی نیاز های مردمی باشد که این روزها برای گذراندن زندگی خود بشدت در تنگنا هستند و بنظر می رسد این یک فرصت بزرگ برای دولت است نه یک تهدید.

هر چند فشارهای مدیران و بانیان دانشگاه ازاد به دولت در این موضوع بی تاثیر نیست اما دولتی که به انتخابات برای رای آوری در مرحله دوم چشم دوخته نمی تواند به خانواده یک میلیونی پیام نور بی تفاوت باشد و بدون شک رفتارهای غیرکارشناسی و عجولانه درباره این دانشگاه اثر مستقیمی در کاهش محبوبیت و حتی ایجاد جو بدبینی نسبت به دولت در پی خواهد داشت.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=160822
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    احسن بویر نیوز

  2. مهمان گفت:

    متأسفانه نظر ما را سانسور فرمودید. متشکریم!

دیدگاه شما