دوشنبه 9 شهریور 1394 - 14:31

موسی خادمی سرمایه‌ای که باید قدرش را دانست

نگار خالدی

نگار خالدی
دولت تدبیر و امید کارش را که آغاز کرد امید در همه سطوح جامعه جاری گردید و کهگیلویه و بویراحمد نیز تحولی اساسی را امید داشت.
مطرح شدن گزینه های بومی برای استانداری استان این امید را تقویت کرد. البته در ابتدا هیچ نامی از موسی خادمی نبود ولی نگاه کارشناسانه دولت و این انتخاب بعدها بخوبی ثابت کرد که دولت درد را می دانسته و درمان را نیز.
تقریباً یک ماه دیگر عمر مدیریت خادمی به دو سال می رسد. برای تحلیل عملکرد او می‌توان بسیار گفت و نوشت اما شاید بارزترین تفاوت خادمی با پیشینیانش در دوری از حاشیه و هیاهو است.
و رمز محبوبیت او در میان مردم نیز همین رفتارهای ساده و صادقانه و پرهیز از غوغاسالاری است. اما در طرف مقابل فعالین سیاسی و حزبی با نگرش‌های سهم خواهانه در پی تخریب او هستند و هر روز به بهانه‌ای او را مورد هجمه قرار می‌دهند و تهدید می‌کنند که همین فردا است که گزارش خادمی را به تهران می‌دهند و کارش را تمام خواهند کرد.
اما براستی چرا برخی نخبگان، فرهیختگان، سیاسیون، دانشگاهیان و …استان کهگیلویه و بویراحمد در حفظ سرمایه‌های انسانی خود ناتوان هستند و به جای اینکه توانایی نیروهای انسانی‌شان را در جهت حمایت از نیروهای بومی صرف کنند، برخی حرف‌های ناچیز را در بوق شایعه و تخریب شیپور می‌کنند.
در سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان کهگیلویه و بویراحمد، حجتی در افتتاح پروژه آبرسانی چالموره می‌گوید؛ خادمی از سرمایه‌های انسانی این استان است و او را از زمانی که در جهاد کشاورزی مشغول بوده، می‌شناسم. ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور می‌گوید، آقای خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از صاحب‌نظران در حوزه محیط زیست است، بطوریکه تفاهم‌نامه محیط زیست با استانداری کهگیلویه و بویراحمد در سفر ابتکار به یاسوج منعقد می‌شود.
نیکبخت استاندار همدان در نشست استانداران ادوار مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد که در یاسوج برگزار شد، گفته بود: که آقای خادمی در نشست استانداران سراسر کشور به عنوان یک نظریه‌پرداز مطرح است.
در رفتار و برخورد سیدموسی خادمی بر خلاف رویه برخی از استانداران گذشته این استان که رفتارهای افراطی و تندی با مدیران داشتند تا جایی که [ یکی از استانداران دولت دهم به مدیر بومی لقب «گوساله» داد]، رفتاری مطابق با اعتدال و اخلاق‌مدارانه دارد و این موضوع را همه به آن اذعان می‌کند. در نشست خبری استاندار کهگیلویه و بویراحمد یکی از خبرنگاران از او خواست تا با مدیران تندی هم بکند. که او پاسخ داد: سیاست مدیریت جدید استان، با مدیران سیاستی اعتدالی است و به این اعتقاد ندارم که باید زور بالای سر مدیر باشد تا وی کار کند. در مدیریت من این نگاه سنتی و زورگویانه وجود ندارد و سعی من نگاه دوستانه و تعاملی برای پیشبرد کارها با مدیران است.

او از همان ابتدای شروع به کارش در ساختمان شماره یک استانداری کهگیلویه و بویراحمد به دنبال استقرار نوع مدیریت جدیدی در این استان بود و برخی از شیوه‌های جدید مدیریت را او در این ساختمان پیاده کرد. فاصله گرفتن از حاشیه‌ها و کشیدن خط بطلان بر نگاه‌های قومی، گرمسیری و سردسیری از اولین گام‌های رفتار مدیریتی خادمی بود. بطوریکه همواره در گفت‌وگو با رسانه‌ها و نشست با مدیران بر حذف نگاه‌های قومی، گرمسیری و سردسیری تاکید داشت و دارد. خادمی در این مسیر موفق بود اگرچه شاید برخی مدیران تاحدودی با او در این زمینه همراه نشدند.
اولین استاندار دولت تدبیر و امید در استقرار آرامش در فضای سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد خوب عمل کرد، بطوریکه به قول مسئولان نوشتن شبنامه‌ها و گزارش‌های تخریبی در این استان نسبت به گذشته کمتر شده است.
وی در نشست با رسانه‌ها گفت: برخی از نگاه‌های منطقه‌ای و غلط در گذشته عامل پسرفت بود که بعضی آنرا فریاد می زدند، نباید بگذاریم آرامش روانی و روحی که امروز در استان حاکم شده است از بین برود.

تدوین و پایه‌گذاری برنامه چهارساله استان کهگیلویه و بویراحمد از مهمترین اقدامات او در بدو شروع مسئولیتش بود، او در این برنامه وضعیت فعلی استان را در شاخص‌های مختلف مشخص و تعهداتی را برای خود و سایر مدیران ایجاد کرد که بر اساس آن شاخص‌ها استان کهگیلویه و بویراحمد به کدام نقطه می‌رسد.
موسی خادمی در این زمینه اظهار کرد: یکی از کارهایی که از ابتدای مسئولیت ما در در طول این دو سال انجام گرفت، تدوین برنامه چهارساله استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با تدوین برنامه چهارساله تعهداتی را برای خودمان ایجاد و تعداد خدماتی که مردم برای آن از استان خارج می‌شوند را مشخص کردیم، بطور مثال؛ در سال ۹۲ حدود ۶۵ کیلومتر بزرگراه داشتیم و در سال ۹۳ چند کیلومتر باید داشته باشیم، چند خانوار دارای گاز بودند و چه خانوار طبق برنامه باید گازدار شوند.
وی ادامه داد: در سال ۹۲، بر اساس برنامه چهارساله استان ۶۵ کیلومتر بزرگراه داشتیم که این میزان در سال ۹۳ به بیش از ۱۰۰ کیلومتر افزایش یافت.
خادمی گفت: با تدوین برنامه چهارساله استان، فضای برای خودمان ایجاد کردیم که فردا نتوانیم بگوییم کار کردیم یا دیگران بگویند شماها کاری نکردید.
رشد ۸۰ درصدی اعتبارات استان در ماده ۱۸۰، افزایش اعتبارات استان در سرفصل‌های مختلف به برنامه‌ریزی‌‌های بر می‌گردد که در این راستا صورت گرفته است.
معاون عمرامی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتبارات عمرانی استان افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.
نیک‌اقبالی بیان کرد: از حدود ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبارات سال ۹۳ به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ اعتبارات عمرانی ما از محل‌های مختلف همچون ملی، استانی و دو درصد نفت و تملک دارایی افزایش یافته که باید شاهد تحول در بخش‌های مختلف عمرانی در استان باشیم.
این مسئول تصریح کرد: در حالی که در کشور رشد ۱۶ درصدی اعتبارت را داشتیم اما در این استان رشد اعتبارات ما ۱۰۰ درصدی بود که نشان‌دهنده همت مسئولان از جمله استاندار و نمایندگان و چانه‌زنی‌های زیادی بود که در مرکز انجام شد.

اصلاح‌طلبان در نشست خصوصی خود، گفته‌اند: با مقایسه کیفیت و کمیت انتصاب‌های صورت گرفته در ادارات استان با شاخص (اصلاح‌طلب بودن مدیران منصوب شده) به نظر می‌رسد موسی خادمی نسبت به سایر استانداران در کشور بسیار قابل قبول عمل نموده است.

خادمی احترام، قدردانی از خانواده شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان را هیچ‌گاه در طول دوران مسئولیتش فراموش نکرده است، بازدید و دیدار ویژه او از ایثارگران، جانبازان و شهدا، حضور او در تمام سفرهایش در گلزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهدا به این میزان به منزله این ادعا است که توسط هیچ کدام از استانداران پیشین انجام نگرفت. در دوره ایشان ۱۴۸ نفر از خانواده شهدا به کار دولتی مشغول شدند.

 

اعتماد او به بانوان در حوزه مدیریتی و سیاسی نیز نباید نادیده گرفته شود.

خادمی در سال ۱۳۴۷ در روستای سادات امام زاده علی (ع) از توابع شهرستان چرام متولد گردید، دوران دبستان و دبیرستان را در شهر دهدشت سپری کرد.

لیسانس خود را در رشته مهندسی مکانیک سیالات از دانشگاه مشهد اخذ کرد، کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه تبریز دریافت و دوره دکترای مدیریت استراتژیک خود را در دانشگاه عالی دفاع ملی سپری نمود.

خادمی، معاون برنامه‌ریزی استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد و معاون برنامه ریزی استانداری استان بوشهر در دولت خاتمی بوده است وی همچنین سوابق عضویت در هیأت مدیره و معاونت اقتصادی مؤسسه شرکت سرمایه گذاری نفت، مدیریت شیلات استان کهگیلویه و بویر احمد و عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور تهران را در کارنامه خود دارد.

نتیجه: توانایی مدیران بومی و فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد را چنان هایلایت، برجسته و بُلد کنیم تا در آینده مسئولیت‌های بهتری بگیرند و برای استان‌مان تلاش کنند.
البته انتقاداتی هم شاید به خادمی باشد از جمله مماشات و مدارای زیاد او با برخی مدیرانش که همان ها گاهی مسبب برخی تخریب‌ها هستند و البته یک ضعف دیگری که وجود دارد و آن هم انفعال روابط عمومی استانداری که خوب قادر نیست عملکرد و فعالیت‌های دولت و مجموعه استانداری را بازتاب دهد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=160749
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. فرخ گفت:

    درود برشما .واقعادکترخادمی بدون دلیل جزءسه استاندارنمونه کشورنشده 

  2. ناشناس گفت:

    درمان را بگو با نشانی نه کلی گویی

  3. ناشناس گفت:

    انشای خوبی بود قبول باشد

  4. مخاطب گفت:

    حقیقتا موسی خادمی یکی از سرمایه های خوب و فکری استان است باید از نزدیک دید و قضاوت کرد
    بنابراین بجای توهین تحلیل کنیم

  5. زاگرس گفت:

    خادمی متین ترین با ادب ترین شفافترین متخصص ترین و اصلاح طلب ترین استاندار است چرا یه فرزند بومی که فرصت است را حمایت نکنیم

  6. محسنی گفت:

    آقای دکتر خادمی سلام  خسته نباشی  ، اولا بنده از نزدیک جنابعالی را زیارت نکرده ام ولی از دوستان  که با شما برخورد.داشته اند از کوچک نظمی و مردم داری جنابعالی خیلی تعریف می کنن ولی متاسفانه بعضی از مسوولین ادارات از جمله فاطمی رئیس حراست نفت گچساران  که با برخوردها ی  تندش با عث گردیده که حتی مارا از سیدها هم بدبین کند ،  تورا خدا ایشان را بردارید ایشان اگر سواد (مدرک ) دارد ولی متاسفانه …. ؟ پس بیایی برای رضای  خدا ایشان از ریاست برداری تا ما نفس راحتی بکشیم و از دیکتاتوری وجاسوس بازیها ی ایشان آزاد شویم انشاءالله خدا یار خود وفرزندان باشد وروز به روز بیشتر،  پیشرفت کنی ،  انشاءالله 

  7. سرقت ماشینها گفت:

    متاسفانه بعلت نبودن امنیت در استان سرقت منازل مسکونی و ماشینها در یاسوح زیاد شده و هیچ کس پاسخگو نیست در صورتی که سران نیروی انتظامیاظهار دارند که امنتیت برقرار است ولی کو که هر روز بر شدتسرقتها افزوده می شود

  8. معلم گفت:

    بی شک دکتر خادمی مرد ستودنی و قابل احترامیست و از افتخارات کهگیلویه و بویر احمد
    متانت و تخصص از ایشان شخصیتی دوست داشتنی ساخته

دیدگاه شما