دوشنبه 9 شهریور 1394 - 14:18

لشکرکشی احمدی‌نژادی ها به سمت بهارستان/ فرمان انتخاب در دست «سه پهلوان»است/ نوشتن نام خاتمي جرم نيست/ پرسپولیس به دنبال کمک ٥ هزار تومانی!

سخنان دیروز سخنگوی قوه قضائیه درباره موضوعاتی همچون مهدی هاشمی، رئیس دولت اصلاحات و همچنین پرونده دکل گمشده در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. در این میان به بیمارستان رفتن محمدرضا شجریان و همچنین سخنان معنادار وزیرکشور درباره ریاست جمهوری 8 ساله روحانی از دیگر موضوعات مهم روزنامه های امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های دوشنبه نهم شهریور ماه را مرور کنید.

«روزنامه آفتاب یزد» در گزارش با تیتر «لشکرکشی احمدی‌نژادی ها به سمت بهارستان» به موضوع احتمال حضور احمدی نژاد و تلاش طرفداران احمدی نژاد برای حضور در مجلس را بررسی کرده است. آفتاب در این گزارش می نویسد: «کارهای امروز احمدی‌نژاد بی شباهت به آن زمانی نیست که همه از او درباره کاندیداتوری رحیم مشایی در انتخابات ریاست جمهوری 92 می‌پرسیدند و اوهیچ گاه پاسخ سوالشان را نمی‌داد تا زمانیکه در روز ثبت نام، دست مشایی را به گونه‌ای بالا گرفت که گویی هرکس مرا رییس جمهور می‌داند، رحیم مشایی را هم باید به همین نام بشناسد(!) آن زمان بهار بودو نوید موسم آمدنش…. و این روزها امام است و دنبال کردن راه او… و البته در کنار همه این حرف ها جبهه‌ای به نام جبهه یکتا راهم نباید از یاد برد جبهه‌ای که هر چند بارها و بارها اعضایش می‌گویند ما به احمدی‌نژاد وابسته نیستیم، اما نباید از نزدیکی این دو جبهه و احمدی‌نژادبه هم نیز به سادگی گذشت… در بازی سیاست احمدی‌نژادی ها در انتخابات مجلس دهم، یک چیز نمایان است اینکه آنها بی برنامه نیستند و تنها موضوع پنهان در این بازی این است که آیا شخص رییس دولت نهم و دهم نیز در انتخابات مجلس حضور خواهد یافت یا نه. شبهات این سوال زمانی پررنگ تر می‌شود که رجوعی کنیم به صحبت‌هایی که اخیرا احمد توکلی نماینده مجلس داشته است و گفته: «اگر بازخواست‌هایی که باید از احمدی‌نژاد می‌شد، صورت می‌گرفت یا اینکه زودتر صورت بگیرد، او از این هوس‌ها نمی‌کند که دوباره برای جلب رای از این شعارها سر دهد».

جمله‌ای که حاوی دو نکته اساسی است نخست ساخت یک گفتمان تازه به روش احمدی‌نژادو دوم هوسی برای جلب رای مردم از سوی او…. هرچند یاران وفادار احمدی‌نژاد چون جوانفکر بر صحبت‌های اخیر توکلی تاخته و آن را تکذیب کرده اند و صحبت‌های توکلی را به مثال دخالت ناهمگون اظهارات یک نماینده مجلس با وظایفش تعبیر کرده اند… امااز حرف‌های توکلی نمی‌توان به سادگی گذشت. هرچند احمدی‌نژاد و رفتارش را مطمئنا نمی‌توان تا روز آخر به این سادگی ها شناخت و نمی‌شود درباره حضور داشتن یا نداشتنش هم به راحتی قضاوت کرد اما از سویی دیگر به همان اندازه که به غیرقابل پیش بینی بودن رفتار او در حضورش در مجلس دهم می‌توان اطمینان داشت، به قابل پیش بینی بودن حضور گسترده و لشکرکشی یارانش در انتخابات آینده باید یقین داشت. همین امروز هم چهره‌های زیادی از دوستان قدیمی او اسب خود رابرای شرکت در انتخابات زین کرده اند، کسانی مثل فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی از کازرون، محمد مهدی زاهدی، وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری از کرمان، حمیدرضا حاج بابایی از همدان، خسرو دانشجو، عضو سابق شورای شهر تهران از دامغان، محمد عباسی، وزیر سابق ورزش و جوانان از گرگان، محمدرضا فرزین، رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها از کاشان و محمود بهمنی، رئیس سابق بانک مرکزی از ساوجبلاغ قصد کاندیداتوری و حضور در مجلس دهم را دارند از میان این تعداد وزیران و معاونان دولت سابق، برخی عضو گروه یکتا و برخی هم مستقلا در انتخابات شرکت خواهند کرد».

این روزنامه در گزارش دیگری با تیتر «تناقض بزرگ در شبکه بانکی» می نویسد: «بانک‌ها از یک سو از ارائه خدمات بانکداری اینترنتی و عدم نیاز به مراجعه به شعب سخن می‌گویند و از سوی دیگر اشتهای سیری ناپذیری در افزایش تعداد شعب در برخی مناطق دارند. خبرنگار آفتاب یزد در گفت وگو با نمایندگان مجلس به بررسی این موضوع پرداخته است.

محسن صرامی فروشانی عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با آفتاب یزد تمایل بانک‌ها برای گسترش شعب در برخی مناطق خاص را ریشه در سودجویی و منفعت طلبی بانک‌ها می‌داند. صرامی فروشانی گفت: راه اشتباهی که بانک‌ها می‌روند این است که به دنبال منفعت و سود تعریف شده برای خودشان هستند، در حالی که جهت‌گیری بانک‌ها باید منافع و سود مشتریان آنها باشد چون اصل و اساس هر بنگاه مالی مثل بانک‌ها مشتری است.

وی افزود: بانک‌ها در مناطق کوچک که می‌خواهند شعب خود را ببندند به مسئولان آن شهر به دروغ می‌گویند که ما می‌خواهیم بانکداری الکترونیک را گسترش دهیم و یکسری آمار و ارقام دهان پرکن هم ارائه می‌کنند و شعب را در مناطق کوچک می‌بندند ولی کد شعبه را باطل اعلام نمی‌کنند و همین کد شعبه را به مناطقی مثل شمال تهران برده و در آنجا شعبه می‌زنند. این موضوع در راستای خدمت‌رسانی به ثروتمندان است. این درحالی است که اتفاقا کسانی که در مناطق مرفه زندگی می‌کنند توانایی بیشتری در بهره گیری از خدمات بانکداری الکترونیک دارند. بانک‌ها با چنین رویکردی مستضعفان را از خدمات بانکی محروم می‌کنند. بهتر است بانک‌ها خیلی راحت به مردم بگویند که برخی شعب برای آنها توجیه اقتصادی ندارد تا اینکه بخواهند به مردم دروغ بگویند چون این مسئله برای کشور آسیب زا خواهد بود»

«روزنامه قانون» در گزارشی به انتخاب رئیس و هیأت رئیسه شورای شهر تهران پرداخته است. قانون در این گزارش با تیتر «فرمان انتخاب در دست «سه پهلوان»است» می نویسد: «سال انتخابات مجلس شورای اسلامی و ترکیب آن، عامل افزوده ای برای اهمیت انتخابات هیات رئيس شورای شهر تهران شده است و بسیاری منتظرند تا تکلیف انتخاب‌رئيس جدید شورا برای یک سال آینده را ببینند. با آنکه شورای اسلامی شهر تهران شورایی سیاسی نیست و مبتنی بر فعالیت های اجتماعی، خدماتی و فرهنگی تعر یف شده است اما در دوره اخیر که دو سال از تشکیل آن گذشته است، به سبب حضور چهره‌های مختلف سیاسی با گرایش های مشخص، سبب شده تا شورا باری سیاسی به خود گرفته و انتخاب‌رئيس آن نیز این‌گونه شود. انتخابی که به نوعی در دوسال گذشته از عمر شورای شهر ، ریاست شورا میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تقسیم شد و اکنون نیز در فاصله کمتر از 24 ساعت تا انتخاب هیات‌رئيسه جدید، تقریبا تکلیف نامزدهای این پست مشخص شده است. آنگونه که «محمد سالاری» عضو شورای شهر تهران خبر داده، اصلاح طلبان بر سر ریاست احمد مسجد جامعی برای سال پیش‌روي شورا به جمع بندی رسیده اند و از اردوگاه اصولگرایان نیز، «مرتضی طلایی» دیگر عضو شورای شهر خبر از جمع بندی اصولگرایان بر ریاست “مهدی چمران” داده تا بار دیگر دوگانه چمران – مسجد جامعی برای ریاست شورا شکل بگیرد. انتخاب‌رئيس جدید شورای شهر تهران اما از این منظر که گروهی از اعضای شورای شهر و به خصوص اصلاح طلبان، بر چگونگی اداره آن طی یکسال گذشته نقد داشتند نیز حایز اهمیت است و باید دید آيا اصلاح طلبان قادر به تغییر رویه در مدیریت شورا هستندیا همچنان این شیوه اصولگرایان است که بر مدیریت شورای شهر حاکم خواهد بود. از این رو، « محمد حقانی»‌رئيس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران و عضو اصلاح طلب شورای شهر، در گفت وگو با «قانون» به بررسی اجمالی مدیریت یک‌سال گذشته شورای شهر تهران و پیش بینی از نتیجه انتخاب‌رئيس جدید شورای شهر تهران پرداخته و مي گويد كه نتيجه انتخابات اين دوره هيات ‌رئيسه شورا را سه پهلوان شوراي شهر تهران يعني «حسين رضا زاده»، «هادي ساعي» و «عباس‌جديدي» مشخص مي كنند.»

همچنین این روزنامه در گزارش دیگری به موضوع سخنان اژه ای پرداخته است. قانون در این گزارش با تیتر «نوشتن نام خاتمي جرم نيست» می نویسد: «اژه‌ای در پاسخ به سؤال دیگری در زمینه محدوده محدودیت ممنوع‌التصویری سيدمحمد خاتمي نیز گفت: دستور در زمینه محدودیت در حد اخبار و تصویر است».

این در حالی است که «روزنامه وطن امروز» در یک تیتر عجیب به اظهارات آقای اژه ای پرداخته و در این گزارش با تیتر «صرافی رفسنجانی!» به موضوع پیدا شدن 30 سکه طلا و یک تلفن همراه از مهدی هاشمی در اوین پرداخته است.

«روزنامه کیهان» با توجه به اینکه یکی از روزنامه های منتقد سیاست های دولت در عرصه سیاست خارجی است و به شدت طرفدار بررسی برجام در مجلس به صورت ارائه لایحه از سوی دولت است، در این روزها به شدت از بسته بودن سه هفته ای مجلس انتقاد می کند. این روزنامه امروز در گزارشی با عنوان «امام خمینی(ره): امروز چه وقت تعطیل مجلس است؟!» می نویسد: «33 سال پیش در چنین روزی حضرت امام راحل به نمایندگان مجلس که قصد سفر حج داشتند، نهیب زدند که در چنین شرایط حساسی وقت تعطیل کردن مجلس نیست. رهنمودی که می تواند مخاطب آن نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی نیز باشند. تیرماه سال جاری بین 1+5 و دولت توافقی حاصل شد که به تعبیری می تواند مهم‌ترین موضوع تاریخ معاصر کشور ما قلمداد شود، چرا که سرنوشت برخی از مسائل مهم کشور در حال و آینده منوط به مفاد و بندهایی است که در برجام ذکر آن رفته و از سوی دیگر با وجودی که کنگره آمریکا در ماه های گذشته برای بررسی این متن به دست آمده نهایت تلاش و کوشش را انجام می‌دهد و اوباما در تلاش است که نمایندگان آمریکا را برای تصویب برجام قانع کند، مجلس شورای اسلامی با نهایت تاسف در سه ماه گذشته بارها به مدت طولانی و به عناوین مختلف از جمله تعطیلی تابستانی نمایندگان و نیز سرکشی به حوزه‌های انتخابیه تعطیل شده است!

نمایندگان در اظهارات خود با اذعان بر این نکته که وظیفه مجلس در بررسی برجام بسیار سنگین و غیرقابل اغماض است اظهار داشته اند که قوانین داخلی مجلس به آنها اجازه می‌دهد که پس از سه هفته کاری برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه رفته و تعطیلات تابستانی نیز در این آئین‌نامه پیش‌بینی شده است.

هفته گذشته بود که بیش از 50 نماینده از هیأت رئیسه مجلس درخواست کردند با تغییر در زمان تعطیلات تابستانی، فرصت رسیدگی به برجام را از بهارستان نگیرند اما هیأت رئیسه با این قضیه مخالفت کرد و مجلس عملا تا پایان شهریورماه جلسه‌ای نخواهد داشت. این تعطیلات طولانی در حالی است که دولت به ارائه برخی دلایل و توجیهات غیرقابل قبول تاکنون از ارائه لایحه برجام به مجلس خودداری کرده و معتقد است چیزی در مذاکرات هسته ای امضا نشده که نیاز به تصویب مجلس داشته باشد!

کیهان طی گزارش‌های متعددی نسبت به این قضیه واکنش نشان داده و اعلام کرده بود تعطیل کردن مجلس در این شرایط خطیر و حساس به مصلحت نیست و نهادی که به فرموده حضرت امام راحل در راس امور کشور است، باید توجه و زمان بیشتری را صرف رسیدگی به موضوع برجام کند.

33 سال پیش در چنین روزی، در حالی که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود، حضرت امام(ره) واکنش قابل تاملی نسبت به یک خبر نشان می‌دهند که می‌تواند برای امروز قابل توجه و تامل باشد. خبر آن روزها این بود؛ 140 نماینده مجلس می‌خواهند به سفر حج بروند.»

 

«روزنامه شرق» در گزارشی با عنوان «با شگاه ٢٩٠‌میلیاردتومانی به دنبال کمک ٥هزارتومانی» به موضوع گرفتن کمک مالی پرسپولیس از هواداران می پردازد و می نویسد: «چند روزی است که با تصمیم علی‌اکبر طاهری، سرپرست باشگاه پرسپولیس، فعالیتی به نام «کمپین حمایت مالی کانون هواداران» راه افتاده است. طرح بسیار ساده‌ای است، باشگاه پرسپولیس شماره‌حسابی اعلام کرده تا طرفدارانش مبلغی به آن حساب بریزند تا به این صورت مشکلات مالی تیم حل شود. طاهری چهارم شهریور در مصاحبه‌ای با فارس با اعلام این خبر درباره این روش درآمدزایی‌اش توضیح داد: «ما شماره‌حسابی در سایت باشگاه اعلام کردیم تا هواداران خودشان به تیم کمک کنند. شک نکنید که اگر هواداران خودشان به پرسپولیس کمک کنند دیگر نیازی به اسپانسر هم نداریم. البته به نظر من مسائلی که در فضای مجازی منتشر می‌شود باید در راستای حمایت از پرسپولیس باشد و تخریب‌کردن کمکی به پرسپولیس نمی‌کند. از طریق خبرگزاری فارس اعلام می‌کنم که اگر هر هوادار مبلغ ناچیز پنج هزار تومان به حساب باشگاه بریزد، دیگر نیازی به اسپانسر نداریم». در این چند روز هم در سایت رسمی باشگاه تبلیغات زیادی برای این کمپین شده و روز شنبه هم همایشی برگزار شد. بااین‌حال انجام چنین اقدامی از سوی باشگاه پرسپولیس با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است. نکته جالب درباره کمپین حمایت مالی هواداران پرسپولیس این است که اعضای هیأت‌مدیره از وجود چنین طرحی ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و به نظر می‌رسد این فرمول ابتکار خود طاهری است. محمدرضا زادمهر دیروز قبل از حضور در جلسه هیأت‌مدیره باشگاه گفت: «من واقعا نمی‌دانم چه اتفاقاتی در حال رخ‌دادن است و اصلا در جریان این موضوع قرار نداشتم. باید بگویم یکی از اصلی‌ترین دلایل حضورم در جلسه همین مسئله بود چون سرپرست باشگاه باید در این خصوص به ما توضیح دهد تا ما هم در جریان قرار بگیریم». جعفر کاشانی، دیگر عضو هیأت‌مدیره، هم مانند زادمهر از این طرح ابراز بی‌خبری کرد و ایرادهایی از آن گرفت: «اینکه باشگاه از هواداران کمک مالی خواسته ایرادی ندارد، اما در قبالش هم باید خدماتی به هواداران ارائه شود که این اتفاق رخ نمی‌دهد. الان اگر کمک مالی هم گرفته شود برای تیم پرسپولیس است، نه باشگاه پرسپولیس، چون عملا باشگاهی وجود ندارد!» حسین عبدی، یکی دیگر از اعضای هیأت‌مدیره، بعد از جلسه سعی کرد این اتفاق را توجیه کند: «شماره‌حسابی مطرح شده و در جلسه هم مطرح شد که در باشگاه برای همه باز است. بحث طاهری در آن مصاحبه این بوده که طرفداران در کنار باشگاه باشند تا با همکاری مشکلات برطرف شود». به‌هرترتیب به نظر می‌رسد ریشه این تنش‌ها، پیدانشدن یک اسپانسر قوی برای پرسپولیس است. جعفر کاشانی هم از این بابت گلایه کرد. عبدی هم ابراز امیدواری کرد که به‌زودی این مشکل حل شود. در دوسالی که پرسپولیس توسط وزارت ورزش اداره شده، مشکل جذب حامی مالی کاملا به چشم آمده و از این بابت انتقادهای زیادی به وزارت و مدیران باشگاه شده است.»

 

«روزنامه اعتماد» در گزارشی با تیتر «محتواي شكايت احمدي‌نژاد از جهانگيري» به سخنان اخیر جهانگیری پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با اشاره به سخنان اقای جهانگیری به نقل از وی می نویسد: «اسحاق جهانگيري ديروز در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران ضمن تشريح وضعيت اقتصادي دولت و كشور قسمتي از جزييات شكايت محمود احمدي‌نژاد از خود را نيز بازگو كرد؛ شكايتي كه گويا دو بند آن به موضوع بابك زنجاني و تشريح وضعيت اقتصادي دولت قبل توسط معاون اول رييس‌جمهوري برمي‌گردد».

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=160746
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما