شنبه 7 شهریور 1394 - 14:42

نقدي بر سرمایه گذاری 2000 میلیاردی در مركز یاسوج

عارف لایق زاده*

عارف لایق زاده * – با هر بار رجعت به دیارم به قصد زیارت کسانم در غم نبود بخشی از هویت شهر و دیارم سر به زیر، سری تکان می دهم و در خیال حظورش ، شعر زیبای هرمز علی پور را با خود زمزمه می کنم.

و تپه ای از دور / شکل پلنگ خفته ئی ست / که در پوستش درختانی ست/ که بوی ایل دارد.

آری؛ تصمیمی ناثواب می تواند زخمی به عمق تاریخ بر پیکره و هویت یک شهر وارد نماید.

اگر بارزترین کرامت مدیر ارشد دولت عدالت!!! در استانمان، برای شهر یاسوج را رقم زدن مرگ برای تپه ای بدانیم که یقیناً واجد پتانسیل تبدیل شدن به مکانی برای گذران اوقات فراغت شهروندان و گردشگران بود، بی شک تصمیم استاندار دولت تدبیر و امید به جهت هدایت و اقتاء تصمیم سازان و تصمیم گیران در سازمان عمران اوقاف کشور با ارائه مشوقهای قانونی در جهت تجدید نظر در رابطه با مکان احداث مجتمع تجاری می تواند از یک سو برگ زرین دیگری برای این مدیر ارزشمند دولت یازدهم باشد و از دیگر سو به وقوع، واقع توسعه در شهر یاسوج منجر شود.

شکی نیست که لازمه توسعه شهرسازانه شهر یاسوج ایجاد هسته های فرعی در نواحی حاشیه ای این شهر است، چرا که این هسته های فرعی علاوه بر کاستن تقاضای سفر به بافت مرکزی شهر و به طبع کاهش ترافیک مزمن مرکز شهر یاسوج، موجب رونق سایر نواحی شهر نیز می شود. یکی از کاستی های اجتماعی شهرهای مختلف استانمان براساس آمارهای رسمی، نرخ بالای نزاع های خیابانی است، وقتی به بررسی نظریات جامعه شناسان شهری در رابطه با عوامل موثر بر وقوع جرم در شهرها
می پردازیم، در می یابیم که تأکید غالب این علما بر تراکم و تحرک به عنوان مهمترین عوامل دخیل در وقوع جرم در شهرها می باشد.

به راستی آیا مدیران شهری، شهر یاسوج از گذشته تا کنون با خود اندیشیده اند که بارگذاری کاربری های جاذب سفر در مرکز این شهر بدون توجه به عدم تناسب میان کاربری زمین با ظرفیت معابر سواره و پیاده به چه میزان در وقوع نزاع های خیابانی در این شهر تأثیرگذار بوده است؟

با توجه به مطالب مطروحه ، انتظار می رود استاندار محترم ، در جهت تحقق توسعه شهری خردمندانه مرکز استان با ابلاغ ماموریتی ویژه به مدیریت شهری، شهر یاسوج، با دستور کار مشخص، اقناء سرمایه گذار، با ارائه پیشنهادات و مشوقهای قانونی، نسبت به جلب نظر سازمان عمران اوقات کشور برای سرمایه گذاری در زمینی واقع در نواحی حاشیه ای شهر یاسوج که براساس ضوابط و پیشنهادات طرحهای فرادست واجد پتانسیل، تبدیل شدن به هسته فرعی باشد ، اقدام نماید.

* شهرساز

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=160589
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. صادق گفت:

    یعنی فکر میکنی استاندار این متن رو میخونه و تاثیری روی تصمیمش داره …

  2. ح گفت:

    بسيار زيبا نوشتي اقاى لايق زاده ……. انشالا  امثال شماها  بيايند و سكان شهردارى اين شهر را در دست  بگیرند

  3. مهندس گفت:

    به نظرم جناب لایق زاده واقعا انسان کار بلدی هستند …. قبلا در روزنامه ابتکار مقالشون رو خوندم

  4. ناشناس گفت:

    جالب بود مهندس ……. در شعاع یک کیلومتری این زمین وقفی  استادیوم ورزشی و بیمارستان و خیابان عمده فروشی و بانک های بزرگ وجود دارند …… لا اقل یه پارکینگ طبقاتی اونجا بزنید 

دیدگاه شما