شنبه 7 شهریور 1394 - 14:37

شیوع آفت ذغالی‌جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد

 مسئول واحد جنگلداری منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کفت: آفت ذغالی تاکنون در 113 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد شیوع پیدا کرده است.
خبرگزاری فارس: شیوع آفت ذغالی‌ در 113 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد / خشکسالی اصلی‌ترین عامل بروز آفت

جواد رحیمیان امروز در گفت‌وگو با  فارس در یاسوج با بیان اینکه حدود یک میلیون هکتار از جنگل‌های بلوط زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، اظهار کرد: همین موضوع باعث شده این استان به عنوان یکی از اصلی‌ترین رویش‌گاه‌های گونه‌ بلوط شناخته شود.

مسئول واحد جنگلداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حال حاضر تغییرات اقلیمی، کاهش میزان بارندگی، افزایش جمعیت، توسعه شهرها و چرای بی‌رویه دام باعث کاهش سطح جنگل‌های بلوط زاگرس و به تبع آن کهگیلویه و بویراحمد شده است و این موضوع به وضوح قابل مشاهده است.

این پژوهشگر حوزه جنگل با بیان اینکه کاهش ضریب نفوذ آب به سطح جنگل‌ها به دلیل کاهش بارندگی و افزایش دام و کوبش زمین، باعث ازدیاد آفات و بیمارهای درختان بلوط شده است، بیان کرد: متاسفانه گونه بلوط نسبت به خشکسالی بسیار حساس است و در این مواقع آسیب‌پذیر می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری ذغال بلوط که به خشکیدگی و مرگ ناگهانی بلوط منجر می‌شود، از 50 سال پیش اولین بار در امریکا، اسپانیا و لهستان شناسایی شد، عنوان کرد: دو عامل یعنی سوسک چوبخوار و قارچ ذغالی از مهمترین عوامل بروز این بیماری هستند ولی در تحقیقاتی که اخیراً توسط پژوهشگران در این رابطه صورت گرفته، نشان‌دهنده وجود عامل سومی از نوع باکتری‌ها است‌.

رحیمیان تصریح کرد: البته با توجه به اینکه برخی دیگر از گونه‌های جنگلی مانند زالزالک، بنه و بادام نیز به این بیماری دچار شده‌اند عامل اولیه و اصلی بروز این بیماری خشکسالی و تغییر اقلیم است و عوامل دیگر به عنوان عوامل ثانویه محسوب می‌شوند.

وی کنترل رواناب‌ها، خروج دام از عرصه‌های جنگلی، ایجاد جنگل‌های جدید و مقاوم به بیماری، خروج درختان آفت‌زده از جنگل و کاهش سهم بلوط‌های قرمز از جنگل را بهترین راهکارها برای مقابله به این بیماری دانست و گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس و بیش از 113 ئهزار هکتار از جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد به این آفت دچار شده‌اند.

مسئول واحد جنگلداری منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این بیماری در مناطقی از استان که اقلیم گرم و خشک دارند مانند خاییز کهگیلویه و خامی و بوستان باشت که مرز بین خلیج فارس و زاگرس محسوب می‌شوند، نمود بیشتری دارد.

این پژوهشگر حوزه جنگل تصریح کرد: در حال حاضر مناطق آلوده به این بیماری در استان شناسایی شده و اقدامات خوبی نیز در جهت مبارزه با این بیماری با معدوم‌سازی درختان آلوده و ایجاد تشتک و مهار رواناب‌ها نیز در حال انجام است.

وی تاکید کرد: با توجه به خساراتی که این آفت برای جنگل‌های استان دارد باید با حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع نگاه شود و عزمی همگانی برای حفاظت از جنگل‌های بلوط استان به عنوان گونه غالب به وجود آید.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=160585
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما