شنبه 7 شهریور 1394 - 13:38

سبقت «يقه بنفش»ها از «يقه صورتي»ها/ مصباح‌ كه‌ آمد، يزدی نيامد!؟/ بازتاب شانه خالی نکردن سید حسن خمینی/ تظاهرات مردم آمریکا در حمایت از برجام!

روزنامه های آغاز هفته، اظهار نظر سید حسن خمینی پیرامون انتخابات را در کانون توجه خود قرار داده اند. همچنین موضوع حزب اتحاد ملت و استعفای خرازی از ندا، از دیگر موضوعات مهم روزنامه های امروز است. این در حالی است که برخی روزنامه ها نیز موضوع حذف روادید با 28 کشور را پوشش داده اند.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های شنبه هفتم شهریور ماه را مرور کنید.

«روزنامه آرمان»، در گزارش احتماعی به وضعیت کار زنان پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تیتر «سبقت «يقه بنفش»ها از «يقه صورتي»ها» می نویسد: «شغل در جايگاه اجتماعي و شخصيت افراد تاثيرگذار است. هر شخصي در هر جايگاهي بنابر شغلي كه دارد شخصيتش شكل مي‌گيرد. البته كم نيستند افراد سطح پاييني كه به واسطه رابطه به جايگاه‌هاي ارزشمند و بيش از حد خود رسيده‌اند و بالعكس بسيارند افرادي با توانايي و قابليت‌هاي فراوان كه مجبورند به شغل‌های كم‌اهميت به بهانه گذران زندگي و كسب درآمد تن دهند.

«جامعه‌شناسي صنعتي» يكي از حوزه‌هاي مهم جامعه‌شناسي است كه به توصيف و تبيين روند و كميت و كيفيت توسعه صنعتي از ديدگاه جامعه‌شناختي در جامعه بشري مي‌پردازد. در اين علم اصطلاح‌هايي همچون «يقه آبي» و «يقه سفيد» به تمایز طبقه‌بندي‌هاي شغلي كارگراني كه كار يدي می‌کنند از آنهايي كه مشاغل حرفه‌اي انجام مي‌دهند، اشاره دارند. به‌طور تاريخي، كارگران يقه آبي يونيفرم‌هايي معمولا آبي، مي‌پوشيدند و در مشاغل فني كار مي‌كردند. كارگران يقه سفيد، معمولا پيراهن‌هاي اتوكشيده با يقه سفيد مي‌پوشيدند و در دفاتر كار اداري مشغول به كار بوده‌اند. سطح درآمد و تحصيلات و ديگر جنبه‌ها، كارگران يقه آبي و يقه سفيد را از يكديگر متمايز مي‌كنند. در اين بين در سال‌هاي اخير به مشاغل زنان تحت عنوان مشاغل يقه صورتي با اين تعريف كه اين شغل مربوط به زنان تحصيلكرده است اما در مقايسه با شغل‌هاي يقه سفيد از جايگاه پايين‌تري برخوردار است، اشاره شده است. بنابر تعريف مشاغل «يقه بنفش» هم به اشتغال سطح پايين زنان در جامعه گفته مي‌شود. هم‌اكنون در جامعه آن‌طور كه مشخص است اشتغال زنان چه در گروه‌هاي يقه صورتي و يقه بنفش‌ها چندان مساعد نيست.

جايگاه پايين مشاغل يقه صورتي در جامعه

يك استاد ارتباطات دانشگاه، با اشاره به شرايط جامعه، حضور اكثريت زنان را در مشاغل يقه صورتي دسته‌بندي كرد و گفت: مشاغل يقه صورتي از ديد جامعه حتي از مشاغل خدماتي نيز در جايگاه پايين‌تري قرار دارد. اعظم رادور راد با اشاره به آخرين اطلاعات آماري درباره حضور زنان در عرصه رسانه و مطبوعات گفت: مشاغل به سه دسته مشاغل كارگري به عنوان يقه سياه و مشاغل خدماتي به عنوان يقه سفيد در نظر گرفته مي‌شوند در حالي كه مشاغلي كه اكثرا زنان در آن حضور دارند مشاغل يقه صورتي نامگذاري مي‌شوند و نشان صورتي در ادبيات نظري به مشاغلي اطلاق مي‌شود كه پايگاه و جايگاه آنها از مشاغل يقه سفيد پايين‌تر است. به گزارش آنا، او ادامه داد: 60 درصد ورودي دانشگاه‌هاي ما را زنان تشكيل مي‌دهند در حالي كه تنها 16 درصد از زنان مشغول به كار هستند. بنابراين بسياري از زنان فارغ‌التحصيل دانشگاه‌ها خانه‌دار باقي مي‌مانند.»

«روزنامه قانون» در گزارشی به موضوع ائتلاف اصولگرایان پرداخته و با عنوان «مصباح‌ كه‌ آمد، يزدی نيامد!؟» به نشست همگرایی اصولگرایان بدون حضور بزرگان اشاره می کند و می نویسد: «همه به خاطر دارند كه اصولگرايان چگونه سال 92 به دليل خودخواهي سياسي شكست خوردند و زمين گير شدند. از آن روزها دو سال و چند ماه مي‌گذرد و روزي نيست كه اصولگرايان از سويي ادعاي وحدت را مطرح و از طرف ديگر نظرات همديگر را رد نكنند. حال سه عضو از خانواده بزرگ اصولگرايي يعني‌ مؤتلفه، ايثارگران و جريان تندروي آنها يعني پايداري دور هم جمع شده‌اند و اين تجمع را تلاش‌اصولگرايان براي اتحاد و ائتلاف مي‌خوانند. افرادي كه بيشترين نقش را در شكست اصولگرايان داشتند حال مناديان وحدت ميان اين جبهه سياسي كشور شده‌اند.

عاملان افتراق، مناديان اتحاد

پنجشنبه اين هفته روزي ماندگار بود براي كساني‌كه مدعي اصولگرايي هستند، روزي كه مدت ها بود براي آن تبليغ مي‌كردند ولي آن بزرگنمايي كه از حضور چهره‌هاي اصلي اصولگرايي به وجود آمده بود مانند بادكنكي تركيد و در جلسه‌اي كه گفته‌مي‌شد آيات محمديزدي و موحدي ‌كرماني نيز در آن حضور پيدا مي‌كنند، تنها مصباح‌يزدي پدر معنوي پايداري‌ها حضور پيدا كرد و به سخنراني پرداخت.

ميزباني مؤتلفه براي پايداري

جلسه‌اي كه در سالن شهداي موتلفه برگزار شد به نوعي اين پيام را منتقل كرد كه اين حزب قديمي كشور به منبع تامين امكانات براي پايداري ها مبدل شده‌است. حزبي كه بعد از ارتحال بزرگي مانند عسگراولادي ديگر متعلق به جرياني خاص‌ شده است و راهي را مي‌رود كه آنها مي‌خواهند.

ائتلاف در خفا

اين همايش در بايكوت خبري و بدون هيچ حاشيه نگاري و اينكه چه افرادي در آن حضور داشتند برگزار شد و اخبارش در اختيار رسانه‌هاي نزديك به تفكر پايداري قرار گرفت تا شايد با نزديك شدن به انتخابات افكارعمومي و رسانه‌ها از اختلافات ميان اصولگرايان باخبر نشوند و هر طور كه مي‌خواهند اذهان را مديريت كنند و به گونه‌اي نشان‌دهند كه در راه ائتلاف و اتحاد موفق بوده‌اند. ولي تجربه نشان داده است هرجا كه غرور باشد و افراد از خود گذشتگي نداشته باشند، راهي بر موفقيت وجود ندارد. اصولگرايان تندرو نيز كه در روند حل مسائل هسته‌اي نشان دادند براي رسيدن به منافع شخصي و جناحي به راحتي از منافع ملي دست ‌مي‌كشند، مشخص است كه نمي‌توانند براي رسيدن به يك وحدت جزيي از منافع خود و منيت‌هاي سياسي بگذرند».

«روزنامه اعتماد» در گزارشی به سخنان اخیر سید حسن خمینی پرداخته است. این روزنامه در این گزارش به عنوان «شانه خالي نخواهم كرد» می نویسد: «اعلام آمادگي سيدحسن خميني براي انتخابات مجلس خبرگان در ديداري كه او با اصلاح‌طلبان استان مازندران داشت عنوان شد. ديداري كه در آن او با توصيه به وحدت ميان گروه‌ها، اظهار داشت: همه گروه‌هايي كه با هم كار مي‌كنند نبايد انسجام خود را از دست بدهند؛ لذا تفرق و تشتت ايجاد نكنيد و بدانيد كه هر حركت سياسي در سطح ملي، استاني و شهري احتياج به ايثار دارد و اگر كسي ببيند كه ديگري مي‌تواند كاري را بهتر انجام دهد، بگذارد كه او كار كند. وي با اشاره به وصيت امام راحل به يادگار گرامي‌شان مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمين حاج سيد احمد خميني، يادآور شد: امام به ابوي ما وصيت كردند كه «نمي گويم در جمهوري اسلامي كاري را قبول نكن، اگر لازم شد همه كار بكن و هر مسووليتي را قبول كن؛ اما اگر ديگران هستند بگذار آنها انجام دهند». بنابراين، اگر روزي لازم شد كه من كاري را انجام دهم در اينجا شانه خالي كردن كار غلطي است، زيرا مصلحت‌سنجي شخصي و عافيت‌طلبي با انديشه امام و آرمان‌هاي ما سازگار نيست. سيد حسن خميني تصريح كرد: وقتي عده‌اي جان و مال خود را در راه انقلاب فدا كردند، در صورت لزوم انسان بايد در اين مسير آبرو و همه سرمايه خود را در طبق اخلاص بگذارد، ولي اگر كساني هستند كه مسووليت را بهتر انجام دهند، بگذاريم آنها انجام دهند. حالا با اعلام آمادگي تلويحي سيد حسن خميني براي انتخابات مجلس خبرگان معلوم مي‌شود كه احتمال كانديداتوري او آن هم در پاسخ به درخواست يكي از نزديك‌ترين و اصلي‌ترين ياران جدش بالا رفته است. از ماه‌ها پيش كه هنوز حسن خميني براي اين انتخابات همين اعلام آمادگي تلويحي را هم نداشت حاميان او تخمين مي‌زدند كه در صورت كانديداتوري نوه حضرت امام او راي اول مجلس خبرگان رهبري را كسب مي‌كند؛ مجلسي كه شايد با حضور چهره‌اي همچون سيد حسن خميني با چهره‌هاي جوان‌تر ديگري نيز آغاز به كار كند. حسن خميني محبوبيت هر دو جناح را دارد. مي‌گويند تصوير عيني ٢٠‌سالگي جدش است و محبوبيتش به دليل موضع‌گيري‌هاي سال‌هاي خيرش بيشتر هم شده است. حال بايد ديد كه سيد حسن خميني چقدر احساس نياز به حضور در انتخابات مجلس خبرگان مي‌كند».

«روزنامه ایران» در گزارش یک خود به موضوع حذف روادید برای افزایش قدرت توریسم خبر داده و در این گزارش با تیتر «برنامه حذف روادید با 28 کشور» به عزم ایران برای توسعه گردشگری به مرز 20 میلیون نفر اشاره می کند و در ادامه می نویسد: «بازگشت محموله‌های باستانی بعد از ۵۰ سال به ایران، لغو روادید 40 کشور همچنین تلاش برای حفظ میراث فرهنگی و گردشگری از عمده فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری طی دو سال اخیر به شمار می‌آید. مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به مناسبت هفته دولت در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دو به تشریح برنامه‌های این سازمان پرداخت. وی گفت: مقصد اول سفر ایرانیان به عراق است که سال گذشته بیش از ۲میلیون و ۴۰۰ هزار نفر سفر داشتیم. همچنین مقصد اول سفر سیاحتی ایرانی‌ها به ترکیه و آذربایجان است. وی با اشاره به مهمترین اولویت در گردشگری اعلام کرد: «ما در بخش گردشگری خارجی تصمیم داریم میزبان ۲۰ میلیون گردشگر با درآمد ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار باشیم. سال ۹۳ میزبان 5/5 میلیون گردشگر خارجی با 7/5 میلیارد دلار بودیم. میانگین رشد گردشگران سالانه 4/5 درصد است. وی افزود: در ۵ سال آینده تا ۲۰۲۰ تقریباً پیش‌بینی می‌کنند میانگین رشد در جهان حدود ۵ درصد باشد که با یک خیز سریع و با استفاده از همه امکانات بتوانیم رشد ۳ برابر دنیا را داشته باشیم. اول باید تسهیلات صدور ویزا و ورود گردشگران را به گونه‌ای فراهم کنیم که اگر قرار است ایران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند، بتوانند با سهولت تردد کنند».

وی در ادامه به حمایت همه جانبه مسئولان عالی رتبه کشور اشاره کرد و گفت: در شرایط پس از تحریم بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری با حدود هزار و 20 پروژه به دو زبان فارسی و انگلیسی آماده شده که بزودی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

سلطانی‌فر افزود: خوشبختانه براساس مصوبه هیأت دولت ویزای فرودگاهی از 15 روز به 30 روز افزایش یافته است. ما دنبال این هستیم با کشورهایی که رابطه داریم و آنها نیز شرایط خوبی برای تردد اتباع ما قائلند، لغو روادید داشته باشیم. وی با اشاره راه‌اندازی ویزای الکترونیک گفت: «وزارت خارجه مکلف شد صدور این ویزا را راه‌اندازی کند که تحول بزرگی است که هر کس می‌تواند از خانه تقاضای ویزای گردشگری کند.» سلطانی فر درباره افزایش اعتبار پاسپورت ایرانی نیز گفت: «لغو روادید دو طرفه است. ۲۸ کشور را در دستور کار داریم. حدود ۲۱۵ کشور در دنیاست که ۴۰ کشور بر اساس اولویت‌های ما به عنوان اولویت اصلی جذب گردشگر انتخاب شده که برای ۲۸ کشور پیشنهاد لغو روادید داریم که از مجاری دیپلماتیک دنبال می‌شود».

وی درباره اینکه گفته می‌شود جزیره آشوراده به بخش خصوصی واگذار شده است، تأکید کرد: «این جزیره در اختیار هیچ‌کس قرار نگرفته است. یک هیاهوی بیهوده ساخته شده که تعجب می‌کنم. جزیره آشوراده زیبا و طبیعی است و شرایط خاصی دارد و هر اقدام باید با رعایت همه شرایط زیست محیطی باشد. ضمن اینکه تفاهم کردیم تأسیسات گردشگری بنا کنیم و با تأکید رئیس جمهوری ملزم شدیم مسائل زیست محیطی را هم ببینیم. همه جلسات مشترک انجام می‌شود. اما برخی جوسازی می‌کنند.»

«روزنامه آفتاب» در گزارشی به موضوع برجام در امریکا پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تیتر «تظاهرات مردم آمریکا در حمایت از برجام» به احتمال رد توافق در کنگره ضعیف شد، می پردازد و می نویسد: «بوی خوش اوضاع این بار از ایالات متحده آمریکا به مشام می‌رسد. شنیده‌ها حاکی از آن است که بالاخره مخالفان آمریکایی نیز مجاب شده اند تا به ماحصل 24ماه مذاکرات فشرده ایران با کشورهای 1+5 جواب مثبت دهند. بعد از حصول توافق جامع و تاریخی ایران با شش قدرت جهانی، مخالفان توافق در کنگره تمام جمهوری خواه آمریکا پا به پای مخالفان در ایران، در مخالفت با متن برجام حرکت نمودند و نکته حائز اهمیت آن است که حتی از مخالفان هم پیشی گرفتند و هرروز به نحوی درصدد ضعیف نشان دادن برجام بودند. در چنین شرایطی باراک اوباما کنگره را تهدید کرده است که اگر اعضاء آن به برجام رای مثبت ندهند، از حق وتو خود استفاده کرده و برجام را با حق وتوی خود تصویب خواهد کرد. اما قضیه به این سادگی‌ها هم نیست و وتوی اوباما به 34 رای اعضاء سنا و 145 رای اعضاء مجلس نمایندگان نیازمند است به همین دلیل است که یک نگرانی عمومی در آمریکا وجود دارد که اوباما نتواند نظر دموکرات‌های کنگره را جلب نماید و از وتو خود استفاده کند. اما هرچه به زمان رای گیری برجام در کنگره نزدیک می‌شویم احتمال رد توافق در سنا کاهش می‌یابد و هرروز خبری مبنی بر موافقت یکی از نمایندگان با توافق به گوش می‌رسد اما هنوز هم گمانه زنی هایی درباره رد برجام در کنگره وجود دارد. عد از گردهمایی مردم اقصی نقاط جهان در حمایت از توافق جامع، در آمریکا نیز تظاهرات سراسری با حضور ده‌ها نفردر حمایت از توافق هسته‌ای ایران در برابر دفتر «تدلی‌ئو» در لس‌آنجلس برپاشده است. تدلی ئو عضو تازه ‌کارکنگره است و مردم از او خواسته اند تا به هم‌آرایی دموکرات‌ها در حمایت از توافق نامه بپیوندد.

به گزارش لس‌آنجلس تایمز در این تظاهرات که توسط گروهی لیبرال( move on.org) در چندین منطقه از لس آنجلس برگزار شد، تظاهرکنندگان پلاکاردهایی را با شعار «با ایران جنگ نکنید» و «از دیپلماسی دفاع کنید» حمل می‌کردند. این گروه تأکید کرد که قصد دارد 230 اجتماع دیگر را نیز برپا کند. حامیان توافق به سمت منطقه نماینده مارک دی سالنیر درشمال کالیفرنیا و نماینده رائول روینر حرکت کرده‌اند. همچنین تعدادی از فعالان صلح‌طلب نیز برای صحبت تاثیرگذار با خاویر سبرا رئیس کمیته نظامی دموکراتیک سنا در وست لیک تلاش می‌کنند. خاویر سبرا که تاکنون رای خود را اعلام نکرده تنها در اظهاراتی گفت:‌ توافق بر سر توقف گسترش هسته‌ای با اعتماد ساخته نمی‌شود بلکه با شروط قابل اثبات و قابل اجرا شدنی است».

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=160567
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما