شنبه 7 شهریور 1394 - 3:18

دو نکته عبرت آموز از سفر وزیر جهاد کشاورزی برای مسئولان کهگیلویه و بویراحمد

واکنش وزیر جهادکشاورزی از این حیث قابل توجه است که وی از مشکلات مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بی خبر بوده است که این موضوع ضعف مسئولان مربوط را می رساند.


گروه اقتصادی
– روز گذشته محمود حجتی وزیرجهادکشاورزی به یاسوج سفر کرد و ضمن افتتاح چند پروژه از چند طرح کشاورزی نیز بازدید کرد.

به گزارش «بویر نیوز»، شامگاه پنجشنبه در شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور حجتی وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، غلام‌محمد زارعی نماینده بویراحمد و دنا به موضوعی اساسی اشاره کرد که یکی از دغدغه های مهم مردم استان کهگیلویه و بویراحمد است.

81737598-70125795

“زارعی با بیان اینکه مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا با طبیعت از قدیم تاکنون انس داشتند، افزود: در طول تاریخ مردم این شهرستان‌ها با آباد کردن زمین‌ها به کشاورزی و باغداری در خارج از محدوده پوشش جنگلی مشغول بودند. در سال‌های قبل عکس‌های هوایی گرفته شد و آن را ملاک، معیار و مبنا قرار داده‌اند و هر کشاورزی که خارج از این چارچوب است به او می‌گویند، شما بیاید و بروید دادگستری، زندان و جریمه دهید.

وی ادامه داد: این موضوع یک نگرانی عمومی و معضل اجتماعی است که با اجرای قانون رفع تداخل«ماده ۵۴» می‌توان این مسئله را رفع کرد و این نیازمند به اعتبار است. دولت باید کمک کند تا این مشکل تاریخی که اخیراً شدت پیدا کرده برطرف شود.

نماینده بویراحمد و دنا که با صدای بلند صحبت می‌کرد، افزود: کوه‌خواران و زمین‌خواران را با کشاورزان بیچاره اشتباه گرفته‌اند. کشاورز بیچاره سال‌های سال در زمین خود کشاورزی، درختکاری و کشت کرده، این فرد کوه‌خوار و زمین‌خوار نیست.  نگرانی زیادی در این مسئله وجود دارد.”

این بخش از سخنان زارعی که مشکل عمومی بخش زیادی از جامعه روستایی است، بسیار مورد توجه وزیر جهادکشاورزی قرار گرفت اما نکته جالبتر را باید در سخنان محمود حجتی جستجو کرد.

“وزیرجهادکشاورزی دولت تدبیر و امید نیز با اظهار تاسف از برخوردی که با کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد بویژه بویراحمد و دنا شده است، گفت: چراهنوز قانون رفع تداخل در این استان اجرایی نشده است؟
محمود حجتی افزود: نباید با کسانی که زمین‌های آباء و اجدادی خود را کاشت و محصول از آن برداشت می‌کنند اینگونه برخورد نموده و کسی حق ندارد سبب آزاردادن کشاورزان شود.
وی گفت: بیش از یک سال است که قانون ماده تداخل را ابلاغ و تاکنون به ما گزارشی مبنی بر مزاحمت برای کشاورزان و ا این قانون نداده بودند.
وزیرجهادکشاورزی با ابراز نگرانی خود از عدم اجرای قانون ماده تداخل در کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: از دکتر خادمی استاندار و آقای گوهرگانی مدیرکل جهادکشاورزی استان می‌خواهیم کارگروهی در این ارتباط تشکیل تا کشاورزان به مشکلی برنخورند، از نظرما کسانی که زمین‌های پدرجدی خود را می‌کارند و از آن ارتزاق می‌کنند بلامانع بوده و مشکلی نیز ندارند و نباید از آن‌ها شکایت کرد.
وی گفت: یک پیرمرد کهگیلویه و بویراحمدی که روزنامه نمی‌خواند و قانون تداخل را آشنایی ندارد و این وظیفه مسوول و مدیر ما است که برای این پیرمرد کشاورز و زحمتکش مزاحمتی ایجاد نکند.
وزیرجهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید تاکید کرد که بایک عکس هوایی نباید مردم را به دادگاه کشاند و زندانی کرد.”
واکنش وزیر جهادکشاورزی از این حیث قابل توجه است که وی از مشکلات مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بی خبر بوده است که این موضوع ضعف مسئولان مربوط را می رساند.
بدون شک یکی از دلایل عمده عقب ماندگی استان را باید در این دو عامل دانست که متاسفانه مدیران دولتی در استان کهگیلویه و بویراحمد های استاند نتوانسته اند بخوبی ظرفیت ها و پتانسیل استان را بشناسانند ودوم اینکه شناختی صحیحی از نیازها و مشکلات مردم نداشته اند و یا نتوانسته اند آنها را به مسئولان ملی انتقال دهند.
این امر زمانی ملموس تر می شود که بدانید وزیر جهاد کشاورزی در تمیجد از باغات چرام آنها را شاهکار خلقت یاد می کند که تاکید می کند چنین چیزی در عمر خود ندیده است!
نکته جالبتر این که حجتی در دولت اصلاحات نیز وزیر بوده ولی همچنان شناختی از استان کهگیلویه و بویراحمد ندارد و این درد بزرگی است که هنوز پس از سی و شش سال از انقلاب همچنان مسئولان کشوری شناخت درستی از ظرفیت ها و همچنین مشکلات این استان ندارند!
ای کاش مسئولان و مدیران دولتی بجای برخی جلسات کم فایده و بی دستاورد و جلوی نفوذ سیاست و سیاست زدگی ها در دستگاههای اجرایی را بگیرند و وقت تلاش خود را صرف شناسایی، معرفی و شکوفایی ظرفیت ها و پتانسیل استان کنند و با شناخت صحیح و کامل از نیازها، مشکلات و اولویت های توسعه استان به بهروزی این سرزمین کمک کنند تا هم دردی از مردم استان دوا شود و هم نام نیکی از خود بجای بگذارند.
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=160506
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ممو گفت:

    خبری از حضور اقای گوهرگانی نیست معمولا در همه جلسات خصوصا جلسه نماینده گچساران حضور فعال داشت

  2. علی گفت:

    متاسفانه وزیر بابرنامه ریزی ریاست سازمان از شهرستانهای سردسیری بازدید نکرد و پروژه پمپاژ آب کشاورزی شمس آباد چرام را که طول خط انتقال آن 11 کیلومتر و با هزینه بسیار بالا ااجرایی شده است افتتاح شد درصورتیکه رودخانه بشار از دل شهرستان بویراحمد و دنا گذشته و با کمترین اختلاف ارتفاع و خط انتقال هیچ توجهی نمی شود و پروژ های دیل و آرو گچساران که هنوز باغ آنها احداث نشده پروژه آبیاری قطره ای اجرا می شود درصورتیکه در شهرستان بویراحمد و دنا پروژه های آبیاری قطره ای باغات مشاع بزرگی بنا به نبود اعتبار نیمه فعال و راکد مانده است. از مدیر کل سازمان بپرسید از اعتبارات ملی چقدر هزینه پروژه های کشاورزی بویراحمد و دنا شده است. مثل اینکه این دو شهرستان جز استان نبوده و ریاست سازمان ماموریت ویژه دارد که جهت جمع آوری رای مردم در حوزه گچساران همه اعتبارات را صرف حوزه انتخابی گچساران کند چون وام دار آقای تاجگردون بوده و بدون حمایت تاجگردون رنگ و روی مدیر کلی سازمان را نمی دید. در سفر وزیر از پروژه سد خاکی کوهبرد بازدید درصورتیکه بنا به خشکسالی های شدید فلسفه اجرای چنین سدی در شهرستان گرمسیری که تبخیر بیش از حد است زیر سوال است اما باغات موجود شهرستانهای سردسیری بنا به بی توجهی ریاست سازمان در حال خشکیدگی هستند. چرا قانون رفع تداخل اراضی که واقعآ می تواند به کشاورزان حوزه سردسیر کمک کند تا آلان حتی یک مورد اجرایی نشده است و چرا به وزیر در مورد این مشکلات کشاورزان برای اراضی منابع ملی حتی یک نامه اداری مرقوم نشده است

  3. ناشناس گفت:

    نکته جالب دیگه که بویر نیوز هم به اون دقت نکرده، عدم اطلاع خود نماینده مردم به این قانون هست. اگه قبلا میدونست که چنین قانونی وجود دارد باید در اطلاع رسانی های خود اینو میگفت.

    ولی باز هم دستش درد نکنه که بالاخره یه صدایی هم ازش بیرون اومد.بقیه که….

      حاکم سهری که مرغابی بود……… بر سر آن شهر رسوایی بود

  4. سيد علي گفت:

    چرا وزير محترم پروزه ابرساني مختار را كه از سال هشتاد دو شروع و مردم را هم وادار به واريز وجه كرده ومعلوم نيست كي سود ان را مبر دبه ان رسيدگي نكر دچرا اقاي گوهر گاني گزارشي از ان به وزير محترم و استاندار محترم نداد اقاي بزرگواري عضو كمسيون اب وكشاورزي اقاي زارع كجائي كاريد………

  5. مارگون همیشه سرافراز گفت:

    خدا به حاج زارع عمر با عزت بده

  6. کریک گفت:

    منابع طبیعی دنا اگر ممکن هست کمی دقت کنید به کفته های وزیر و نماینده محترم اینقدر مردم زحمت کش و کشاورزان را با این نقشه های تازه ترسیم شده عذاب ندهید که آخر خدایی هست و با زمین خواران هزار ملیاردی اشتباه نگیرید

  7. چرام گفت:

    بابا وزير پيرمرد جهادكشاورزي كه باغات شمس آباد چرام را شاهكار قلمداد كردند وضعيتش از گوهرگاني خرابتر است چه شاهكاري كه ما توليد كنندگان با اين همه زحمت بخاطر بي توجهي گوهرگاني داريم از گردونه خارج مي شيم و وزير ازش شاهكار نام ميبرد، كسي ميداند ازچه سالي تاكنون فقط بحث شمس آباد در بازديدهاي مديران ملي دستاويز مديران استاني است، خدا به فرياد هممون برسداز اين همه دروغ.

  8. سالار گفت:

    دعواي دو پيمانكار راه و شهرسازي و قشون كشي آنها ، حاشيه اي كه آبروي استان را برد چي؟؟؟؟؟

دیدگاه شما